LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleiding of artistieke vrijheid: verkoopbrochure verschillen met 'technische' tekeningen

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
fjorden
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2018 11:06

Misleiding of artistieke vrijheid: verkoopbrochure verschillen met 'technische' tekeningen

Ongelezen bericht door fjorden »

Ik ben mij ervan bewust dat in de verkoopbrochure bewust wordt uitgesloten dat ik er als koper ook maar enige rechten aan kan ontlenen. De technische tekeningen zijn de basis. Maar hoeveel verschil is redelijk en wat is misleiding?

Bij ons project hebben de tuinen verschillende diepten van 7,5 meter tot max 13 meter diep. Geen enkele tuin haalt echter de diepte die wordt getoond in de verkoopbrochure!
Zie de tekening. Dag speeltoestel. :) Gelukkig hebben we geen kinderen.

De diepte van de tuin staat trouwens niet in de technische omschrijving en ook in geen enkele tekening gespecificeerd, hoewel er wel maatvoeringen bij al het overige in de tekeningen is opgenomen.
De diepte heb ik dus zelf nagemeten op de tekening.

De reactie van de bouwer is dat in andere fasen van het project de tuinen wel dit formaat gaan halen.

Afbeelding

Ook het fonteintje in de toiletruimte op de 1ste verdieping. Wel in de verkoopbrochure, niet in de technische tekeningen. Wij hebben dus vanwege het ontbreken van het fonteintje ervoor gekozen om het casco te laten opleveren. Wat blijkt? Precies onder de plek waar het fonteintje in de verkoopbrochure is getekend loopt door de vloer de afvoer van de badkamer en de koudwateraanvoer naar de badkamer.

De reactie van de bouwer: het is 'technisch onmogelijk' vanwege de andere leidingen om een fonteintje aan te leggen omdat dit de constructie teveel zou verzwakken.

Afbeelding

Onze bouwer zal vast niet de enige zijn. Bij auto advertenties staat er tenminste nog bij in kleine letters dat de afgebeelde auto een andere uitvoering is met een hele lijst aan accessoires die je erbij kan aanschaffen. :)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Misleiding of artistieke vrijheid: verkoopbrochure verschillen met 'technische' tekeningen

Ongelezen bericht door berndv »

fjorden schreef:
02 okt 2019 10:20
De diepte van de tuin staat trouwens niet in de technische omschrijving en ook in geen enkele tekening gespecificeerd, hoewel er wel maatvoeringen bij al het overige in de tekeningen is opgenomen.
Ik neem aan dat er toch wel een kavel bekend is? Op basis daarvan zou dan te bepalen zijn hoeveel tuin er is.
fjorden schreef:
02 okt 2019 10:20
Ook het fonteintje in de toiletruimte op de 1ste verdieping. Wel in de verkoopbrochure, niet in de technische tekeningen. Wij hebben dus vanwege het ontbreken van het fonteintje ervoor gekozen om het casco te laten opleveren. Wat blijkt? Precies onder de plek waar het fonteintje in de verkoopbrochure is getekend loopt door de vloer de afvoer van de badkamer en de koudwateraanvoer naar de badkamer.

De reactie van de bouwer: het is 'technisch onmogelijk' vanwege de andere leidingen om een fonteintje aan te leggen omdat dit de constructie teveel zou verzwakken.
Lastig. Fonteintje is dus uitgesloten. De tekening die ik hier zie is een indicatie die inderdaad niet berust op technische informatie, maar berust op een invulling van de tekenaar, de bedden kunt u er ook niet bij nemen, maar staan wel op de tekening. Detail is wel dat de bedden natuurlijk wel te plaatsen zijn op de getekende plekken.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Misleiding of artistieke vrijheid: verkoopbrochure verschillen met 'technische' tekeningen

Ongelezen bericht door de auditu »

Perceelgrenzen worden vaak aan het eind van de bouw vastgesteld. Er zijn waarschijnlijk wel grenzen aan wat het mag afwijken van de eerder opgegeven waarden.
Overigens: Wij hebben wel kinderen. Dat maakt ons dan weer "gelukkig". :D
Laatst gewijzigd door Radar op 03 okt 2019 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote verwijderd


fjorden
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2018 11:06

Re: Misleiding of artistieke vrijheid: verkoopbrochure verschillen met 'technische' tekeningen

Ongelezen bericht door fjorden »

berndv schreef:
02 okt 2019 10:49
Ik neem aan dat er toch wel een kavel bekend is? Op basis daarvan zou dan te bepalen zijn hoeveel tuin er is.
We hebben het inderdaad zelf uitgerekend en via de tekeningen opgemeten.
In de eerste tekening zie je het verschil: rode balkje. Dat is bij ons 25%, bij de kleinste tuin uit het project zo'n 50% verschil.

Tuurlijk, er mag verschil zijn en het is een verkoopbrochure, maar dit verschil is aanzienlijk en de lengte van de tuin wordt bij onze fase nergens gehaald.

de auditu schreef:
02 okt 2019 12:04
Perceelgrenzen worden vaak aan het eind van de bouw vastgesteld. Er zijn waarschijnlijk wel grenzen aan wat het mag afwijken van de eerder opgegeven waarden.
Ja, klopt. De maten komen redelijk overeen en het contract staat hoeveel afwijking mag.
de auditu schreef:
02 okt 2019 12:04
Overigens: Wij hebben wel kinderen. Dat maakt ons dan weer "gelukkig". :D
:)

Overigens snap ik dat ik aan de brochure geen rechten kan ontlenen en dat is mijn punt ook niet. Ik hoef en wil niet eisen en drammen, maar ik vind het gewoon geen oprecht eerlijke manier van de zaken weergeven zoals ze zijn.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Misleiding of artistieke vrijheid: verkoopbrochure verschillen met 'technische' tekeningen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap je punt wel. Enige overdrijving kan je verwachten, maar dit zijn wel héél grote verschillen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Misleiding of artistieke vrijheid: verkoopbrochure verschillen met 'technische' tekeningen

Ongelezen bericht door 16again »

fjorden schreef:
02 okt 2019 10:20
De reactie van de bouwer: het is 'technisch onmogelijk' vanwege de andere leidingen om een fonteintje aan te leggen omdat dit de constructie teveel zou verzwakken.
Verborgen gebrek?? Dat al vermeld diende te worden voor de verkoop?

Gesloten