LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tweede makelaar inschakelen: vraag over foto- en advertentiekosten

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Loes2018
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2018 11:57

Tweede makelaar inschakelen: vraag over foto- en advertentiekosten

Ongelezen bericht door Loes2018 »

Goedemiddag,

Wij hebben momenteel ons huis te koop staan. Helaas schiet de verkoop niet op, en wij zitten eraan te denken om een 2e makelaar in te schakelen om de verkoop te stimuleren. Dit doen wij allemaal in overleg met onze huidige makelaar.
Momenteel hebben wij een contract met onze huidige makelaar met 1,25% courtage. Hier zitten de advertentiekosten voor de eerste 3 maanden en het maken van de woningfoto's in berekend. Na 3 maanden zullen wij deze advertentie kosten zelf moeten gaan betalen. Wij zitten momenteel in de 2e maand van de verkoop. Daarbij zullen wij ook nieuwe foto's moeten laten maken, omdat de foto's die nu door onze makelaar zijn gemaakt erg slecht van kwaliteit zijn.
Als wij een 2e makelaar inschakelen, dan betalen wij 2% courtage. Daarnaast moeten wij dan ook de advertentiekosten van onze eigen makelaar van de afgelopen 5 weken gaan betalen en als extra de kosten voor het maken van nieuwe foto's en video van ons huis.

Wat zijn mijn rechten om de kosten van de advertenties van de afgelopen 5 weken niet te betalen? Zal het maken van nieuwe foto's van ons huis in die 2% courtage moeten zitten bij het werken met 2 makelaars?

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Tweede makelaar inschakelen: vraag over foto- en advertentiekosten

Ongelezen bericht door rvjapio »

U heeft een contract. Die bepalen volgens mij de wederzijdse rechten en plichten, inclusief die bij eventuele tussentijdse beëindiging.
Als dat niet zo is zult u in overige met uw makelaar tot een oplossing moeten komen.
Ook uw vraag over de kosten van nieuwe foto's past bij de afspraken die u met makelaar 1 of 2 maakt.
Zelf zou ik er overigens niet over piekeren om met twee makelaars te werken. Misschien kunt u beter makelaar 1 pushen om tot de afloop contract beter zijn best te doen en dan opnieuw de zaak bekijken - of de verkoop zelf doen.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Tweede makelaar inschakelen: vraag over foto- en advertentiekosten

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Nu komen er na de verkoop problemenmet de kopers.
Welke makelaar wordt dan geacht uw rechten te verdedigen?
Ook dat moet u goed zwart op wit hebben

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Tweede makelaar inschakelen: vraag over foto- en advertentiekosten

Ongelezen bericht door Jefdus »

Twee makelaars gaat inderdaad niet werken zoals eerder aangegeven. Als u met een nieuwe makelaar in zee wilt, zult u moeten stoppen met de eerste makelaar en hem/haar voor gedane werkzaamheden moeten betalen zoals in het contract is overeen gekomen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Tweede makelaar inschakelen: vraag over foto- en advertentiekosten

Ongelezen bericht door chrisd1 »

taxikemperman schreef:
15 okt 2018 14:32
Nu komen er na de verkoop problemen met de kopers.
Welke makelaar wordt dan geacht uw rechten te verdedigen?
Degene via welke de koop feitelijk gesloten is??
Jefdus schreef:
15 okt 2018 15:19
Twee makelaars gaat inderdaad niet werken zoals eerder aangegeven.
Net zo min als rwee aannemers bij een verbouwing.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Tweede makelaar inschakelen: vraag over foto- en advertentiekosten

Ongelezen bericht door renewouters »

Waarom zou een huis sneller verkopen als het via 2 makelaars gaan? Ik denk dat het eerder contraproductief werkt. Als ik hetzelfde huis bij 2 makelaars op Funda zie staan, ga ik toch echt direct twijfelen. Daar moet wat raars aan de hand zijn.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tweede makelaar inschakelen: vraag over foto- en advertentiekosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Loes2018 schreef:
15 okt 2018 12:23
Goedemiddag,

Wij hebben momenteel ons huis te koop staan. Helaas schiet de verkoop niet op, en wij zitten eraan te denken om een 2e makelaar in te schakelen om de verkoop te stimuleren. Dit doen wij allemaal in overleg met onze huidige makelaar.
Momenteel hebben wij een contract met onze huidige makelaar met 1,25% courtage. Hier zitten de advertentiekosten voor de eerste 3 maanden en het maken van de woningfoto's in berekend. Na 3 maanden zullen wij deze advertentie kosten zelf moeten gaan betalen. Wij zitten momenteel in de 2e maand van de verkoop. Daarbij zullen wij ook nieuwe foto's moeten laten maken, omdat de foto's die nu door onze makelaar zijn gemaakt erg slecht van kwaliteit zijn.
Als wij een 2e makelaar inschakelen, dan betalen wij 2% courtage. Daarnaast moeten wij dan ook de advertentiekosten van onze eigen makelaar van de afgelopen 5 weken gaan betalen en als extra de kosten voor het maken van nieuwe foto's en video van ons huis.

Wat zijn mijn rechten om de kosten van de advertenties van de afgelopen 5 weken niet te betalen? Zal het maken van nieuwe foto's van ons huis in die 2% courtage moeten zitten bij het werken met 2 makelaars?
Waarom zou je uberhaupt rechten hebben om concreet gemaakte kosten niet te betalen? Als je de foto’s niet goed vond, klaag je daar toch direct over?

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Tweede makelaar inschakelen: vraag over foto- en advertentiekosten

Ongelezen bericht door criticus2 »

Je huis staat pas 2 maanden te koop en je vindt dat dat een probleem aan het worden is?

In de huidige tijd zijn er dan een paar oorzaken denkbaar:
vraagprijs toch te optimistisch dus te hoog,
er is iets met de locatie,
er is iets met het beeld /inrichting waardoor het er niet aantrekkelijk uitziet.

In de periode dat ons huis te koop stond (heel wat langer dan 2 maanden..) kwam de makelaar zelf met het voorstel van inschakelen van een tweede. niet gedaan, en ik heb ook niet het idee dat panden waar het wel gedaan is sneller of voor een betere prijs verkocht zij dan anderen..
Ik denk dat je het in andere dingen moet zoeken eigenlijk.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Tweede makelaar inschakelen: vraag over foto- en advertentiekosten

Ongelezen bericht door chrisd1 »

criticus2 schreef:
16 okt 2018 08:18
Je huis staat pas 2 maanden te koop en je vindt dat dat een probleem aan het worden is?

In de huidige tijd zijn er dan een paar oorzaken denkbaar:
vraagprijs toch te optimistisch dus te hoog,
er is iets met de locatie,
er is iets met het beeld /inrichting waardoor het er niet aantrekkelijk uitziet.

In de periode dat ons huis te koop stond (heel wat langer dan 2 maanden..) kwam de makelaar zelf met het voorstel van inschakelen van een tweede. niet gedaan, en ik heb ook niet het idee dat panden waar het wel gedaan is sneller of voor een betere prijs verkocht zij dan anderen..
Ik denk dat je het in andere dingen moet zoeken eigenlijk.
B.v. in de presentatie door de makelaar b.v. betreffende een zwakte in de propositie.
Vind diens voorstel voor een tweede makelaar trouwens idioot; immers die het huis laten verkopen en zelf (ca.) 1,5% opstrijken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tweede makelaar inschakelen: vraag over foto- en advertentiekosten

Ongelezen bericht door kweenie »

Je zult gewoon moeten betalen voor het geleverde werk. Dat zal uiteraard niet de volledige courtage zijn, aangezien het hele verkooptraject nog niet afgerond is. Ik neem aan dat daarover in het contract afspraken staan?

Het is jammer dat je nu pas over de foto's en de presentatie klaagt. De foto's zijn meestal één van de eerste dingen die een potentiële koper ziet. Slechte foto's zullen daarom het verschil kunnen betekenen tussen snel en goed verkopen en lang te koop staan. In dit geval is goedkoop dus duurkoop.

Of het maken van foto's wel of niet in de courtage zit is een kwestie van afspraken maken. Maar voor de tweede makelaar zijn zijn kosten niet ineens lager omdat het huis al te koop stond (in tegendeel).

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Tweede makelaar inschakelen: vraag over foto- en advertentiekosten

Ongelezen bericht door chrisd1 »

kweenie schreef:
17 okt 2018 09:27
Je zult gewoon moeten betalen voor het geleverde werk. Dat zal uiteraard niet de volledige courtage zijn,
iig toch wél bij de NVM makelaar; tenzij er wat anders is of wordt afgesproken.

Gesloten