Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Jolanda20
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2021 21:29

Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door Jolanda20 »

Hallo,

Ik zal mijn verhaal eerst voorleggen.

Wij hebben in Juli 2021 een woning gekocht via een particulier die toevallig zelf makelaar is. Zij laten een huis bouwen, bij tekenen van de koopovereenkomst heeft hij daarom gezegd dat de oplevering mogelijk uitgesteld wordt. Voor ons niet direct een probleem, aangezien wij huren. Overdracht in het contract staat nu op mei 2022.

Nu heeft hij aangegeven dat de oplevering 3 maanden uitgesteld moet worden ivm bouwvertraging. Jammer, maar wij wilden ze uiteraard tegemoet komen.

Echter stak onze bank daar een stokje voor. De geldigheid van onze offerte eindigt in juli, een maand te vroeg voor verkoper. Omdat verkoper zelf makelaar is gaf hij aan dat we wel met een sleutelverklaring konden werken, dan zouden zij er nog 5 weken langer in blijven na overdracht. Dus ons huis maar zij wonen erin. Hij bracht het heel luchtig. Wij als leken gingen het uitzoeken en er kleven aanzienlijke risico’s aan voor ons. Maar tot slot weigerde de bank toestemming te geven voor bewoning aan iemand anders. De woning moet leeg opgeleverd.

De verkoper was niet blij. Hij had ons eerder verteld dat we de bank niet om toestemming moesten vragen omdat ze toch niet akkoord gaan, een opmerking die wij ons niet kunnen herinneren! Wij vinden het nogal kwalijk dat hij ons voor alle risico’s wilde laten opdraaien terwijl wij hen juist wilden helpen.

Maar goed, verplichte (uiterlijke) oplevering in juli. Wij hebben hier kosten aan voor bereidstellingsprovisie en we gaan kort na opleverdatum in juli op vakantie. Dus ook komen we voor nog langere dubbele lasten te staan.

Wij vroegen de verkoper om vergoeding bereidstellingsprovisie en dubbele lasten tijdens vakantie. Hij wil alleen de netto bereidstellingsprovisie vergoeden, verder niets. Terwijl wij bruto moeten betalen!

Wat is een reële vergoeding? Vragen we te veel? Zelf hebben we het gevoel dat hij ons beet neemt en het minste wil.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 okt 2021 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als je de bereidstellingsprovisie van de belasting kan aftrekken, dan zijn je kosten toch minder? In dat geval zijn de werkelijke kosten lager, d.w.z. netto-kosten vergoeden kan reëel zijn (als dat correct berekend wordt).
En: je kan in één dag verhuizen en dan met vakantie gaan, dus dubbele lasten tijdens je vakantie door hem laten betalen, lijkt me niet reëel.

witte angora
Berichten: 30556
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door witte angora »

Jolanda20 schreef:
23 okt 2021 21:53
Maar tot slot weigerde de bank toestemming te geven voor bewoning aan iemand anders. De woning moet leeg opgeleverd.
Lijkt mij zeer verstandig.

In feite maakt de verkoper zijn probleem tot jullie probleem. Ik weet niet of je met een latere overdracht wel akkoord moet gaan. Dan gaan ze zelf maar tijdelijk elders heen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

HandigeHarrie schreef:
24 okt 2021 16:37
Als je de bereidstellingsprovisie van de belasting kan aftrekken, dan zijn je kosten toch minder? In dat geval zijn de werkelijke kosten lager, d.w.z. netto-kosten vergoeden kan reëel zijn (als dat correct berekend wordt).
En: je kan in één dag verhuizen en dan met vakantie gaan, dus dubbele lasten tijdens je vakantie door hem laten betalen, lijkt me niet reëel.
Formeel niet. Als een deel van de kosten vergoed worden heb je deze niet zelf betaald. Het gedeelte dat vergoed wordt is dan in feite fiscaal niet aftrekbaar. Alleen de werkelijke kosten mogen worden afgetrokken.

Ivo.w
Berichten: 1740
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het is eigenlijk vrij simpel: jullie hebben nu in de overeenkomst een overdracht staan in mei. Als de verkoper daar van wil afwijken en het voor jullie wel prima is zo, dan moet de verkoper jullie volledig tegemoet komen in wat jullie voor het uitstel vragen.

Al vragen jullie 20.000 euro korting op de verkoopprijs, het is aan de verkoper om te beslissen of hij in jullie tegen-verzoek mee gaat, of dat de overdrachtsdatum blijft staan op de datum die in de overeenkomst staat.
De verkoper weet dit dondersgoed. Maar de verkoper lijkt ook dondersgoed door te hebben dat met bluf en vaktermen de kopers te overrompelen zijn.

Dus geef bij de verkoper aan dat ze kunnen kiezen: alle extra kosten en de door jullie gewenste vergoeding voor dubbele lasten betalen, of niets doen en de overdracht in mei 2022 laten plaatsvinden. Dat hun nieuwbouwwoning niet optijd klaar is, is niet jouw probleem.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
25 okt 2021 11:40
Het is eigenlijk vrij simpel: jullie hebben nu in de overeenkomst een overdracht staan in mei. Als de verkoper daar van wil afwijken en het voor jullie wel prima is zo, dan moet de verkoper jullie volledig tegemoet komen in wat jullie voor het uitstel vragen.
De vraag is natuurlijk wel of de gemaakte afspraak over het mogelijke uitstel ook op enig manier in de schriftelijke overeenkomst terecht is gekomen. Gezien de professionele tegenpartij zou me dat niet verbazen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/, www.juridischloket.nl of een advocaat.

Op www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bestaande-b ... verzaakt#/ staat een hoop informatie en staat precies waar je recht op hebt. Ik vermoed dat jullie veel te aardig zijn.

Normaal gesproken hebben jullie recht op de woning per overdracht datum. Echter, soms staat in de verkoop contract afwijkingen. Daarom ben ik een beetje voorzichtig om definitief een conclusie te maken.

Mijn advies is om de huidige eigenaar te laten weten dat je per contract datum de overdracht plaats laten vinden, en anders juridisch stappen zullen volgen.
Waar de huidige eigenaar gaat wonen is niet jullie probleem.

Indien je de bank niet op de hoogte had gesteld, dan had ook jullie een groot probleem gehad.
Tevens, door later te gaan wonen ga je later beginnen om je hypotheek af te lossen. Hierdoor heb je meer geld kwijt doordat je wel huur moest betalen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
25 okt 2021 12:11
Ivo.w schreef:
25 okt 2021 11:40
Het is eigenlijk vrij simpel: jullie hebben nu in de overeenkomst een overdracht staan in mei. Als de verkoper daar van wil afwijken en het voor jullie wel prima is zo, dan moet de verkoper jullie volledig tegemoet komen in wat jullie voor het uitstel vragen.
De vraag is natuurlijk wel of de gemaakte afspraak over het mogelijke uitstel ook op enig manier in de schriftelijke overeenkomst terecht is gekomen. Gezien de professionele tegenpartij zou me dat niet verbazen.
Lijkt mij niet als er al een datum is afgesproken. Verkoper vraagt 3 maanden uitstel met een schimmige constructie. Dat zou niet nodig zijn als een en ander goed is beschreven in de koopovereenkomst.
Normaal staat er in de koopovereenkomst een datum met de opmerking zoveel eerder als later als partijen overeen komen. Dat wil dus zeggen dat partijen het beiden eens moeten zijn met de uitstel en anders geldt de datum in de koopovereenkomst.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
25 okt 2021 18:33
Lijkt mij niet als er al een datum is afgesproken. Verkoper vraagt 3 maanden uitstel met een schimmige constructie. Dat zou niet nodig zijn als een en ander goed is beschreven in de koopovereenkomst.
Normaal staat er in de koopovereenkomst een datum met de opmerking zoveel eerder als later als partijen overeen komen. Dat wil dus zeggen dat partijen het beiden eens moeten zijn met de uitstel en anders geldt de datum in de koopovereenkomst.
Dat zegt niets. Er zijn legio manieren om een en ander in de overeenkomst vast te leggen. Datgene wat jij als "normaal" bestempelt, is slechts één van de mogelijkheden, maar in de casus hier niet de meest voor de hand liggende.

Jolanda20
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2021 21:29

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door Jolanda20 »

Bedankt voor jullie reactie. Dat bevestigd ook ons gevoel en vermoeden.

In de koopovereenkomst staan geen extra bepalingen over de datum overdracht. Alleen het standaard. Dus we hoeven niet akkoord te gaan.

We willen graag dat ze de dubbele lasten betalen omdat wij niet direct kunnen verhuizen. Er moet namelijk eerst verbouwd worden. Deze dubbele lasten hadden wij niet gehad als ze in mei opleveren.

We zijn inderdaad te aardig geweest. Maar wij kennen de verkopers dus wij wilden ze wel helpen. Maar dit verhaal gaat echt te ver. Wij zouden opdraaien voor alle risico’s en dat wisten ze heel goed.

Wij hebben besloten om niet akkoord te gaan met een andere datum en houden het op mei. Maar dit krijgt vast een staartje.

witte angora
Berichten: 30556
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door witte angora »

Hopen dat het staartje meevalt. Probeer de dialoog aan te gaan zonder de confrontatie op te zoeken; probeer het gesprek oplossingsgericht te houden. Wie weet draaien ze enorm bij.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door arvandongen »

Jolanda20 schreef:
25 okt 2021 22:30
Wij hebben besloten om niet akkoord te gaan met een andere datum en houden het op mei.
Lijkt mij een goede beslissing. Bovendien zou de bouw zo maar meerdere maanden extra kunnen vertragen. Bijvoorbeeld door vorstverlet deze winter. En wat dan?

Het 'staartje' hoeft helemaal niet zo ernstig te zijn. De verkoper moet een aantal maanden een slaapplaats vinden en zijn meubels tijdelijk in een opslag doen. Een probleempje dat vele andere huizenkopers/-verkopers al hebben meegemaakt en opgelost.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door bupaul »

arvandongen schreef:

Het 'staartje' hoeft helemaal niet zo ernstig te zijn. De verkoper moet een aantal maanden een slaapplaats vinden en zijn meubels tijdelijk in een opslag doen. Een probleempje dat vele andere huizenkopers/-verkopers al hebben meegemaakt en opgelost.
Klopt. Het schijnt verkeer te gebeuren en als koper akkoord gaat is dat voor verkoper erg gunstig.
Mijn dochter heeft begin dit jaar exact hetzelfde meegemaakt. Door mijn bemiddeling geeft de verkoper een huurwoning betrokken voor 4 maanden en mijn dochter kon gewoon op de in het contract strand daarin ver huizen.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Jolanda20 schreef:
23 okt 2021 21:53
Hallo,

Ik zal mijn verhaal eerst voorleggen.

Wij hebben in Juli 2021 een woning gekocht via een particulier die toevallig zelf makelaar is. Zij laten een huis bouwen, bij tekenen van de koopovereenkomst heeft hij daarom gezegd dat de oplevering mogelijk uitgesteld wordt. Voor ons niet direct een probleem, aangezien wij huren. Overdracht in het contract staat nu op mei 2022.

Nu heeft hij aangegeven dat de oplevering 3 maanden uitgesteld moet worden ivm bouwvertraging. Jammer, maar wij wilden ze uiteraard tegemoet komen.

Echter stak onze bank daar een stokje voor. De geldigheid van onze offerte eindigt in juli, een maand te vroeg voor verkoper. Omdat verkoper zelf makelaar is gaf hij aan dat we wel met een sleutelverklaring konden werken, dan zouden zij er nog 5 weken langer in blijven na overdracht. Dus ons huis maar zij wonen erin. Hij bracht het heel luchtig. Wij als leken gingen het uitzoeken en er kleven aanzienlijke risico’s aan voor ons. Maar tot slot weigerde de bank toestemming te geven voor bewoning aan iemand anders. De woning moet leeg opgeleverd.

De verkoper was niet blij. Hij had ons eerder verteld dat we de bank niet om toestemming moesten vragen omdat ze toch niet akkoord gaan, een opmerking die wij ons niet kunnen herinneren! Wij vinden het nogal kwalijk dat hij ons voor alle risico’s wilde laten opdraaien terwijl wij hen juist wilden helpen.

Maar goed, verplichte (uiterlijke) oplevering in juli. Wij hebben hier kosten aan voor bereidstellingsprovisie en we gaan kort na opleverdatum in juli op vakantie. Dus ook komen we voor nog langere dubbele lasten te staan.

Wij vroegen de verkoper om vergoeding bereidstellingsprovisie en dubbele lasten tijdens vakantie. Hij wil alleen de netto bereidstellingsprovisie vergoeden, verder niets. Terwijl wij bruto moeten betalen!

Wat is een reële vergoeding? Vragen we te veel? Zelf hebben we het gevoel dat hij ons beet neemt en het minste wil.
Je kunt je vakantie ook uitstellen!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door Moneyman »

jhogaarts schreef:
31 okt 2021 13:25
Je kunt je vakantie ook uitstellen!
Waarom zou je dat in vredesnaam doen, als alles van één kant moet komen?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door k2p »

Toen ik mijn nieuwbouw woning kost 16 jaar geleden werd er gewerkt met een bouwdepot. Het huis werd naar gelang deze gebouwd was, stukje bij beetje betaald. Vertraging was geen probleem, want de hypotheek ving al aan bij het eerste stukje. Dus geen verlopende offerte. Is dat niet iets voor jullie?

Verder kan ik me herinneren dat er geen recht op schadevergoeding voor vertraging totdat een definitieve sleuteloverdracht datum werd aangekondigd, relatief kort voor oplevering.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de Ts laat niets nieuws bouwen. Dat doet de verkoper.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als er niets in kontrakt staat inderdaad je poot stijf houden en overdracht volgens datum kontrakt, aardige mensen of niet je moet dit zakelijk blijven bekijken....

kontrakt is kontrakt en deze persoon, die zelf vaak met dit bijltje hakt, wist prcs wat ie deed....

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitstel passeerdatum bij koop woning leidt tot problemen met de bank en verkoper

Ongelezen bericht door Moneyman »

k2p schreef:
31 okt 2021 22:45
Toen ik mijn nieuwbouw woning kost 16 jaar geleden werd er gewerkt met een bouwdepot. Het huis werd naar gelang deze gebouwd was, stukje bij beetje betaald. Vertraging was geen probleem, want de hypotheek ving al aan bij het eerste stukje. Dus geen verlopende offerte. Is dat niet iets voor jullie?
Er is geen sprake van bouw of verbouwing, dus een bouwdepot is niet mogelijk.

Gesloten