LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
jeanet
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 jan 2005 17:49

verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door jeanet »

Geplaatst op 21 Jan 2006 12:27 door jeanet


--------------------------------------------------------------------------------

onlangs hebben wij besloten om heel evt onze woning te verkopen.nu kreeg ik een makelaar die nadrukkelijk te kennen gaf dat ik ook als ik het huis wilde verkopen dat wel bij een nvm makelaar moest doen. nu had ik uiteindelijk veel meer vertrouwen en een beter gevoel bij de vbo makelaar.geloof alleen niet dat ze adverteren op funda,maar dat weet ik ook niet zeker.Toch zat er een groot enorm verschil in prijs met de waardebepaling en bepaalde uitspraken die de nvm makelaar deed deed mij toch tot vraagtekens komen.hij zei prijzen van de huizen zijn gedaald dus we moeten heel scherp prijzen en je mag blij zijn als je ... beurt.nou neem me niet kwalijk,maar denk dat ik dan wel erg snel mijn huis verkocht had of gaat het om het verkochtbordje in de tuin als reclame.

Hij zei ook mocht een andere makelaar tot andere conclussies komen moet je mij bellen .tja waarom zou ik.wil hij marktonderzoek doen via mij?en wel een nvm er nemen als je mij niet inschakelt.
terwijl de ander gewoon heel andere dingen zei
war voor conclussies moet ik hier nu uit

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door Jonjo »

Prijzen van de huizen zijn gedaald? Waar heeft die makelaar zich de laatste paar jaar verstopt? Huizenprijzen zijn rond de 8% gestegen in het afgelopen jaar. Misschien wil die het huis wel voor een prikkie door een kennis laten kopen en dan wat later met dikke winst weer verkopen. KIJK HEEL GOED UIT MET MAKELAARS!!!!!

jeanet
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 jan 2005 17:49

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door jeanet »

je gaat dat ook afvragen,verschil in prijs tussen beide is gigantisch!
daar bij gaat het om geen doorsnee woning.hij zei dus zulke huizen zijn niet geliefd meer en dat het lag aan waar ik woonde.,terwijl de ander zei dat het een droom was.
makelaars praat mij er ook niet van,jaren geleden zijn wij ook bedonderd.
nu ben ik dus ook heel voorzichtig in mijn zoektocht....dus ervaringen verschil nvm en vbo wie weet het?met de ene ga ik beslist niet in zee.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door Miss M »

Een VBO makelaar adverteert inderdaad niet op funda, omdat dat een site is van de overkoepelende makelaarsorganisatie NVM. Maar de VBO heeft ook zo'n site. Eerlijkheidshalve denk ik wel dat funda de meest bekeken woningsite is. Echter mensen die echt geïnteresseerd op zoek zijn naar een woning in een bepaalde omgeving, oriënteren zich ook wel bij andere (niet nvm) makelaars.

Verder kan het op zich best dat er van een bepaald type woning in een bepaalde plaats de waarde wat zakt of stabiel blijt. Blijkbaar is er van dat soort woningen een groot aanbod of weinig vraag. De cijfers van de nvm zijn altijd gemiddelden en er zijn gebieden in Nederland waar de nvm niet de meeste aanbieders heeft. De LMV bijvoorbeeld heeft in sommige plattelandsgebieden meer makelaars, omdat de NVM vaak een wat 'stadsere' uitstraling schijnt te hebben.

Ik zou je gewoon het advies geven om eens te vergelijken met andere woningen bij je in de buurt die ook te koop staan. Er staan vast wel eens advertenties in een plaatselijk blad of zoek eens op internet. Aan de hand van de verkoopteksten kun je vast wel wat dingen vergelijken met jouw woning (bv. hoeveel grond, staat van onderhoud, nieuwe keuken/ sanitair). Aan de hand hiervan kun je denk ik wel een inschatting maken wie er het meest in de richting komt.

En anders kun je ook een beetje afgaan op wie van beiden je als persoon het meest aanspreekt. Is het een patser, of juist een rustig iemand bijvoorbeeld.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hera »

Het is wel zo dat in bepaalde wijken de prijzen van woningen dalen hoor. Wanneer er bijvoorbeeld veel huurwoningen op de markt komen, zijn die relatief " duur' terwijl de bestaande woningen minder opbrengen dan dat ze een paar jaar daarvoor deden. Men kiest dan liever voor een ( in absoluut getal) goedkopere woning zodat men zelf een keuken, badkamer, vloeren, ed kan plaatsen naar eigen smaak. Ook kan het uitmaken of er in een bepaalde periode veel huizen in dezelfde stijl te koop staan (brengen ze ook relatief minder op).

Als je bij een makelaar geen goed gevoel hebt, zou ik het niet doen. Maar ik ben ook voorstander van een nvm makelaar. Ik werk zelf voor een nvm kantoor en kan dus zien waarvoor huizen verkocht worden nog voordat ze overgedragen zijn. Mijn eigen huis heb ik recent verkocht en daar kwam een niet nvm makelaar als aankopend makelaar voor langs en die gaf een veel te laag advies aan zijn klanten (puur op basis van het kadaster en resultaten uit het verleden). Hij geloofde ook niet dat het huis tegenover ons voor meer dan x verkocht was. Het had 20 duizend meer opgebracht.. En mijn huis is uiteindelijk verkocht voor 10.000 meer dan hij zijn klant had geadviseerd.

En op zich had er in mijn huis ook meer kunnen zitten. Alleen ik was blij er vanaf te zijn en ik heb verder toch weinig kosten en moest nog aan de gemeente afdragen (anti-speculatie beding) zodat ik per saldo een goede prijs heb gevangen tegen weinig onrust en werk.

hbwoz
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:42

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hbwoz »

En op zich had er in mijn huis ook meer kunnen zitten.
Beste Hera,

Als je zo gemakkelijk al met minder genoegen neemt voor je eigen huis, maak ik mij zorgen over hoe je omgaat met de huizenprijzen van de klanten. :idea:

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hera »

Als die ene liefhebber eerder was gekomen... binnenkort komen bij mij op t rijtje nog 3 (rijtje van 15!) te koop. Dus soms zit t mee, soms zit t tegen..... in dit geval is het dus echt beter geweest om voor de zekerheid te kiezen. IK heb ook xpres 1 jaar voor t aflopen van t beding verkocht.
Helemaal aangezien t geld alweer uitgegeven is :D Nieuw huis is al gekocht aangezien je met 2 kids niet echt kunt gokken dat je wel wat leuks vindt op tijd.

hbwoz
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:42

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hbwoz »

Ik werk zelf voor een nvm kantoor ...
Alleen ik was blij er vanaf te zijn... tegen weinig onrust en werk.
Als die ene liefhebber eerder was gekomen...
Beste Hera,

Ik vind dit nou niet bepaald reclame voor de NVM-makelaar.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hera »

Ik bedoel werk in de zin van mn huis aan kant maken. Ik ben nu thuis (zwangerschapsverlof). Ik heb mn huis in de verkoop gedaan toen ik 8 mnd zwanger was. Het is verkocht dat mn 2e kind 1 mnd oud was. In het kader van de nesteldrang heb ik een nieuw huis gekocht dus het moest allemaal redelijk snel. En het is best zwaar om je huis elke keer aan kant te maken. En die paar duizend euro meer (waarvan ik dan weer een gedeelte aan de gemeente moet afdragen) was het me niet waard. Bovendien heb ik die bij mn nieuwe huis al weer bespaard en ik heb amper kosten (notaris doet t tegen kostprijs, geen makelaarscourtage, etc). Ik zou het een ander misschien niet snel adviseren. Dan adviseer ik misschien eerder een schoonmaakster :D

Met een gezin kan ik het me niet permiteren zonder huis te zitten. In de nieuwbouwwijk waar ik zit lopen de anti-speculatie bedingen af dus zo langzamerhand komen er steeds meer huizen te koop. En mijn huis is niet echt iets bijzonders qua afwerking. Ik heb het gekocht voor een prikkie overigens toen het 1 jaar oud was en het was toen redelijk standaard afgewerkt. Aangezien ik hier toch niet lang wilde wonen heb ik er niets aan gedaan. Ik heb in 3 jaar tijd 45.000 euro winst (21 % winst).

Die ene liefhebber had goedkoop moeten kunnen klussen en dan had hij/zij het rendabel kunnen opleuken. Aangezien deze huizen toch een hogere " bodem" hebben dan vergelijkbare huizen in mijn stad.

Een 2verdieners stel dat altijd weg is en waar het huis netjes en luxe van is, zou ik meer tijd gunnen. Maar in mijn geval was er meer kans op een slechtere afloop dan op die ene liefhebber.

jeanet
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 jan 2005 17:49

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door jeanet »

Dit stukje kwam ik tegen op internet


Uitslag onderzoek 'Makelaarstarieven'

De vermoedens waren er al langer, en het onderzoek 'Makelaarstarieven’ van 'vereniging eigen huis' en de Consumentenbond hebben die vermoedens bevestigd: VBO Makelaars zijn niet alleen een stuk flexibeler dan met name hun NVM-collega's; ze zijn ook qua tariefstelling zeer klantvriendelijk. Gemiddeld is de VBO Makelaar zo'n 590,-- euro goedkoper dan de NVM-collega. Bij een aankoopop­dracht bedraagt het verschil zelfs 955,-- euro.

Deeldiensten
De deeldiensten zijn, zoals de rapportage ook stelt, een initiatief van de VBO. Er zijn echter ook NVM-makelaars die deeldiensten willen verrichten: bij een verkoopopdracht wil ongeveer een derde deze dienst aan de consument verlenen, tegen bijna 70 procent van de VBO-ers. Bij een aankoopopdracht zijn alle makelaars toeschietelijker: ruim 70 % van de NVM-ers is bereid tot het verrichten van deeldien­sten, terwijl ruim 81% van de VBO-ers dat vanzelfsprekend vindt.
Wanneer de verkoper zelf een koper vindt nadat een verkoopopdracht is gegeven, wil 54% van de VBO-ers korting geven; bij de NVM is het percentage 39. Bovendien is de korting bij VBO-ers hoger.

Aankoopopdracht en hypotheken
Bij aankoopopdrachten valt bij de VBO uitstekend over het tarief te onderhandelen, zo blijkt uit het onderzoek, maar "de NVM-ers hebben een opvallend hoog percentage negatieve reacties. Blijkbaar hebben zij een zo dominante positie in de woningmakelaardij dat zij het zich kunnen veroorloven om zich terughoudend op te stellen bij tariefsonderhandelingen."

Kwaliteitsgarantie
In het blad 'De Woonconsument' stelt de vereniging eigen huis nog eens duidelijk dat de voormalige beëdiging niet garant stond voor kwaliteit: "Het is niet voor niks dat de beëdiging inmiddels is afgeschaft. Van tevoren naar het tarief informeren en u niet beperken tot NVM-makelaars loont zeker de moeite."

Het valt mij wel op dat we bij verkoop vorige huis ook haast niet konden onderhandelen.cortage bij nvm was 1,8%.nu bij de vbo 1%
het gehamer van de nvm makelaar dat ik beslist een nvm er moest nemen vind ik ook opvallend en doordacht.het scheelt nogal.
Daarnaast is de aankopbegeleiding van andere huis ook veel voordeliger.Het viel mij niet in goede aarde dat de nvm ons bijna opgedrongen werd.
En tot nu toe wordt het werk goed gedaan,er is steeds alle tijd terwijl onze vorige nvmmakelaar alleen maar op zijn horloge keek.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hera »

VBO en NVM zijn gewoon anders. VBO moet het hebben van plaatselijke bekendheid. Als ik vanuit een heel andere regio ga verhuizen, kom het niet in eerste instantie in mij op om op www.vbo.nl te kijken, maar zal ik op funda kijken.

Bij aankoop in een regio die door nvm-ers wordt gedomineerd is het toch wel zeker handig een nvm-er in de hand te nemen. Bij mij in de wijk waren er op een bepaald moment een aantal huizen verkocht die nog niet overgedragen waren. Als nvm-er kan ik de transactieprijs zien. Een niet nvm-er had interesse in mijn huis en kwam er op uit dat het niet meer waard kon zijn dan 225 (dit op basis van wat verouderde gegevens uit het kadaster). Het is een week later voor 235 verkocht. Wat een reeele scherpe prijs is voor de kopers.

Bovendien hadden onze kopers geen makelaar en worden we constant geconfronteerd met hun naieve onzekerheid waardoor het hele proces vertraging oploopt. Mijn partner zei al: volgende keer verkopen we ons huis alleen nog maar aan mensen met een makelaar :?

jeanet
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 jan 2005 17:49

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door jeanet »

Het zal in iedere regio en overal natuurlijk weer anders gaan.
ons eerste huis ook gekocht via nvm.,daar daar zijn we toen flink benadeeld en hebben inmiddels leergeld betaald.
Dit alles bij elkaar gaf de vbo voor ons toch de doorslag.
Ook de tijd die hij nam,want de vorige makelaar zat alleen maar op zijn horloge te kijken.

Maar bij ons kwam echt de nvmer met een veel lagere prijs voor onze woning uit!
Nu is inmiddels de waarde van ons huis weer getaxeerd door een onafhankelijk taxateur.
het blijkt dat de nvmmakelaar er voor ons een lagere prijs op wilde zetten dan ie in executiewaarde waard is!!! :shock:

Dan ga je toch afvragen wat is in onze regio dan gaande.waarom werd gehamerd op de nvm en dat alles die wat anders zei ik de eerste weer moest opbellen.Je begrijpt dat heb iki mooi niet gedaan.het lijkt wel marktonderzoek via mij. :lol:
prijsafspraken?ja mijn vertrouwen is daardoor wel weg inmiddels.

Theo1
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2006 00:45

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door Theo1 »

Gelukkig ontstaat er nu ook bij digitale makelaars keuze uit dienstverlening. Zojuist is de eerste ERA digitale makelaardij gestart onder de naam Digimakelaars.nl
Zij doen het volgende voor je:
Bepalen van de beste marktprijs voor de woning door eigen makelaars, dus niet door ingehuurde makelaars van de Taxatheek
Leggen alle zaken rondom de mededelingsplicht vast
Verstrekken van verkoopadviezen en begeleiden voor en tijdens het verkooptraject
Zorgen zonder extra kosten voor professionele fotografie van uw woning
Presenteren de woning op www.funda.nl, www.era.nl en www.digimakelaars.nl
Plaatsen één advertentie van de woning in het landelijke ERAWoonWens magazine zonder extra kosten
Verzorgen een buurtmailing rondom de woning
Zorgen voor een TE KOOP bord
Zorgen voor statistieken waarbij de interesse voor de woning op funda.nl kunt volgen
Voeren de onderhandelingen tussen verkoper en potentiële koper en registreren dit deugdelijk
Stellen de complete NVM koopakte op, waarin duidelijk alle gemaakte afspraken tussen verkoper en koper worden vastgelegd.
Zorgen dat de koopakte door beide partijen wordt getekend en op tijd bij de notaris ligt.
Monitoren of de waarborgsom/bankgarantie op tijd bij de notaris binnen is.
De kosten voor het toale pakket bedragen € 1,495,- maar ik heb gehoord dat er een openingsactie komt met korting.

hbwoz
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:42

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hbwoz »

Zeg Theo,

Dit is niet bepaald reclame ! :evil:

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hera »

Tja, ik mag dan wel voor een nvm-er werken, maar ik geef voldoende gratis tips :D

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Ten eerste zijn huizenprijzen / stijgingen landelijk niet te vergelijken.
Zoek dus een makelaar in de plaats waar het huis staat. En inderdaad de meesten zijn geldwolven die snel binnen willen zijn maar ga dus niet op mooie praatjes af, zorg dat je zelf al goed op de hoogte bent van de prijzen van echt vergelijkbare woningen. En daarmee rekening houdend met o.a.de locatie want dat kan heel veel doen aan de prijs. En ik zou een makelaar kiezen die veel in het lokale krantje adverteerd en tevens op dimo of funda staat. Want daar zochten wij zelf ook naar een woning. Verder hebben wij de ervaring dat van zowieso 3 makelaars de geadviseerde "vraagprijs" nogal ver uiteen kan liggen. Onze ervaring is dat degene die de laagste prijs noemt voor je eigen huis gelijkt heeft. Tenminste ik heb meer dan een jaar de huizenmarkt hier nauwlettend in de gaten gehouden en zag bij de andere makelaars de prijzen zakken met tienduizenden euros tegelijk!! En onze eigen woning die we verkochten was toch echt wel in waarde gezakt in een tijdsbestek van 3 jaar, toch wel een 10.000 euro . Dat konden wij duidelijk vaststellen omdat er enkele woningen in de loop der tijd van eigenaar verwisselden. Dus omdat ik zelf als een havik de prijzen in de gaten hield bleek de prijs die ikzelf in gedachten had mooi overeen te stemmen met het advies van onze makelaar. En wij wilden geen risico lopen omdat zo veel woningen hier een te hoge vraagprijs hadden zodat ze naar verloop van tijd echt niet meer van hun huis afkwamen.Ja na minstens 20.000 euro gezakt te zijn en zelfs huizen die 50.000 euro gezakt waren en dan nog tijden te koop staan!! Dan ben je dus echt het haasje financieel gezien. Nee wij hebben geen risico genomen en hadden onze woning al binnen 3 weken na de 6e kijker verkocht voor 4000 euro minder. Want ik dacht ja we hebben dan nog wel een half jaar de tijd maar ik neem geen risico dan maar wat zakken en dan geen stress of zorgen meer. Daar hadden wij ook allemaal goed rekening mee gehouden ivm aankoop financiering van onze huidige woning. Dus onze hypo hadden wij gebaseerd op een prijswaarde die zeker 20.000 euro lager lag dan de minste verkoopwaarde zeg maar, dan zouden wij ons zeker niet in de vingers snijden. En dat hebben dan ook niet gedaan, gelukkig. Maar om even een goed verschil in prijzen te geven, wij hebben onze vrijstaande woning voor 295.000 euro gekocht en het is een mooie locatie, tussen ons en de overburen zit veel voortuin, stoepen en een brede straat en we kijken bij niemand op de ramen maar zien de oprit van de overburen in de "verte". We zitten vlak bij basisschool, voortgezet onderwijs, sportzaal en wat winkelpandjes, echter ondervinden we daar totaal geen last van, we zitten er net ver genoeg vandaan zeg maar. Maar er staan precies 2 dezelfde woningen hier te koop alleen hebben die ten eerste 100 m2 minder grond en ik zou er absoluut niet willen wonen gewoon om de locatie, erg drukke straten nml. Maar beide huizen staan al lang te koop, de ene zeker al een jaar en is gezakt van ik meen 289.000 naar nu 268.000 !! en de andere woning is ook gestart op 295.000 en staat nu voor 275.000 te koop. Dus pas op met het vergelijken van huizen! Al zijn ze identiek wil niet zeggen dat ze voor iemand evenveel waard zijn, in die andere woningen willen wij zeg maar nog niet dood gevonden worden. overigens was onze makelaar niet bij nvm of vbo maar gewoon al een jaartje of 35 ervaring op ons dorp. En zaken doen binnen je eigen dorp is altijd gunstig, als er iets mis gaat kun je ze zo aan hun stropdas trekken zeg maar. Tenslotte weet iedereen wel waar ze prive wonen enzo. Dus die kijken wel uit dat ze de boel binnen eigen gemeenschap niet te veel verkloten.

lars75
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2006 16:37

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door lars75 »

Uit veel onderzoeken en diverse fora kun je tegenwoordig een goed overzicht krijgen over hoe de staat van dienstverlening tussen de verschillende branche organisaties is.

Persoonlijk vertoont een NVM makelaar overwegend meer zijn machtspositie in de markt. Dit maakt hun onbetrouwbaar!
De dienstverlening laat te wensen over, mensen hebben vaak het idee dat ze slecht de opdracht binnen halen. De woning op funda, in de etalage en in een krantje zetten en dan achterover gaan zitten tot de koper komt. Ze blijven bewerend at de NVM staat voor kwaliteit en schermen enkel en alleen met de kracht van Funda.
Makelaardij is meer dan alleen de gemeenschappelijke woningsite van de NVM.

VBO is wat al het hier bovengenoemde gewoon soepeler en realistischer dan de een NVM makelaar. Daarom wanneer je al voor een, bij een branche organisatie aangesloten, makelaar kiest, kijk dan verder dan alleen de NVM. Dat fignet zegt tegenwoordig helemaal niets.

Kijk ook eens bij LMV, Remax, Era, en diverse andere "vakbekwame"niet bij branche organisaties aangesloten Makelaars.
De laatste groep dient wel enige zorg. Zorg er voor dat u zeker weet dat de makelaar vakbekwaam is, maar meestal scheelt dit enorm in de prijs en flexibliteit.

Funda zegt niet alles, er bestaat ook Dimo, Huislijn, Zoekallehuizen en diverse andere onafhankelijke woningsites waar al het landelijke aanbod op vermeld wordt, ook die van NVM makelaars. Dit geeft dus een veel duidelijker beeld.

jeanet
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 jan 2005 17:49

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door jeanet »

Dat gevoel vd machtpossitie heb ik ook.Ik wil niet elke nvmmakelaar over 1 kam scheren.Maar mijn ervaring tot nu toe met onze vbomakelaar is tot nu toe zoveel beter als die nvmmakelaar.

het enigste balen voor mij is inderdaad ook dat ons huis niet op de fundasite staat.(voor de meesten toch redenen om nvm te kiezen)Daar tegenover staat dat wij heel veel contact hebben met de makelaar.Hij ook precies weet wie we zijn en niet in een mekka van huizen onderbedolven raakt en dan moet vragen wie je bent (klein kantoor)en een courtage van ongeveer 1 & tegenover bijna twee bij die andere.Ik blijf er ook bij dat mijn intuitie zei dat er ook iets iets niet klopte aan de nvmmakelaar.Hij wilde er bijna een vergelijkbare prijs op zetten van die wij vele jaren geleden betaald hebben en dan zwijg ik over alle verbeteringen en verbouwingen al die we zelf gedaan hebben.Een verschil van meer dan een dik ton zet je heus wel aan het denken.... :roll: vooral onze ervaring toen met een onafhankelijk taxateur en de wozwaarde die bepaald is voor onze woning had ik hem liever minder beleefd de woning uit gezet.ik voelde mij gewoon beledigd en heb alle redenen om nu te weten dat deze man ons heeft willen bedonderen.Daarnaast hebben we jaren geleden dus al leergeld betaald.toen kregen we een onbeschofte makelaar over de vloer.Die zat gewoon belachelijke opmerkingen te maken.Voor mij is inmiddels het verschil wel even duidelijk geworden.Daarnaast zie ik op dit moment hier in deze woonplaats de huizen van de nvmmakelaars echt niet sneller verkocht worden.Maar omdat de nvmmakelaar die ik benaderd had hier in deze straat nog geen woning had staan was het voor hem natuurlijk mooie reclame als onze woning de zelfde dag nog verkocht was geweest.....

maar ik geloof dat ik voor die prijs niet eens een makelaar nodig was geweest :idea: :!:

lars75
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2006 16:37

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door lars75 »

@jeanet

Hallo jeanet,

Zelf ben ik vanuit de horeca begonnen met een makelaardij opleiding.

Echter toen deze opleiding afgerond was en ik op zoek ging naar een passende functie binnen deze branche, zijn mij veel zaken duidelijk geworden. Deze waren echter allemaal de keerzijde van dit geweldige beroep!!!
Met solliciteren blijkt het toch een enorme ons kent ons wereld te zijn waar je als buitenstaander zonder goede kruiwagen moeilijk binnen komt. Tevens blijkt de NVM alle procedures en werkwijze angstvallig verborgen te houden voor de "eventuele" concurrentie.
De VBO is wat dat betreft toegankelijker, maar de meeste steun en medewerking vind je toch bij de niet branche organisatie aangesloten collegae.

Na gesprekken met diverse makelaars en franchise organisaties is het mij nog duidelijker geworden dat de manier van zaken doen niet mijn manier is en absoluut niet aansluit bij het vak zoals het eigenlijk uitgeoefend dient te worden.

Makelaardij is Dienstverlening, echter velen betrekken het meer op het kantoor dan de opdrachtgever.
Dit heeft mij doen besluiten het allemaal anders aan te pakken!

Allereerst moet de opdrachtgever voorop staan, deze wil ten slotte haar meest dierbare bezit aan jou toevertrouwen.

Ten tweede vindt ik het courtage systeem een achterhaald en klant onvriendelijk systeem, deze klant weet namelijk nooit wat hij of zij precies betaald en voor welke diensten. Ook heeft de opdrachtgever niets aan prijzen excl. BTW wanneer het een particulier betreft.

Communicatie is de sleutel tot het leven, dat geld zeker in de verhouding tussen de makelaar en diens opdrachtgever. Het is geen pak vla wat je namens de opdrachtgever verkoopt. Deze heeft het recht te weten wat de vorderingen en actiepunten van de verkoop zijn.

Ook het aansluiten bij een branche organisatie kost handen vol met geld, zeker wanneer je beginnend makelaar bent is dit bijna niet op te brengen. Maar dan nog de voor tegen de nadelen afwegend levert het geen absolute meerwaarde op voor de opdrachtgever.
Funda is leuk maar niet alles, vooral met de komst van Dimo, Huislijn en zoekallehuizen is dit van ondergeschikt belang geworden. Deze bieden immers ook de woningen aan van alle makelaars en niet alleen NVM. Dus een objectievere kijk op de woningmarkt.

De kosten voor de brancheorganisatie worden ten alle tijde doorberekend naar de opdrachtgever, en deze zijn niet mals kan ik u vertellen. VBO lidmaatschap kost een makelaar snel € 4.000,- per jaar. Wanneer een kleine makelaar gemiddeld 50 woningen in de verkoop heeft betekend dit dus € 100,- per transactie voor de branche organisatie.

Een groot herenhuis als kantoor en alle bijkomende kosten idemdito.
Er zijn tegenwoordig veel betaalbaardere oplossingen, maar makelaars geven nogal veel om uiterlijk vertoon. Ook zijn er nog veel oude geitewollen sokken makelaars, die graag het statige imago willen behouden. Deze hebben echte nog niet het besef dat makelaardij tegenwoordig snelle marktconforme business is waar het oude stoffige imago niet meer geheel past.

Dit alles heeft mij dus het volgende doen besluiten.
*dienstverlening en servicegerichtheid zijn de kerntaken van de onderneming (wensen van de opdrachtgever en de informatie naar de opdrachtgever zijn cruciaal in de dienstverlening)
*Courtage voor vaste prijzen incl. BTW (duidelijk en simpel en ook nog een scherp geprijst)
*Taxatie tegen vaste prijzen incl. alle kosten en BTW, goedkoopste vd regio (tot nu toe van wat ik gezien heb, en dat is best veel)
*geen groot kantoor met veel personeel
*geen lid van branche organisatie (gewoon via civiel rechtelijke procedure worden geschillen bijgelegd middels door juristen opgestelde en bij KvK gedeponeerde Algemene Voorwaarden), dus geen geschillen comissie.

Dit alles maakt dat ik momenteel een goede scherpe prijs kan aanbieden aan mijn opdrachtgevers, die duidelijk en eerlijk is!
€ 1.950,- incl. BTW hiervoor krijgt men complete dienstverlening makelaar, taxatie all-in en bouwtechnische keuring all-in.
Deze prijs is net als bij alle andere makelaars exclusief advertentie kosten, de woning wordt wel gratis geplaatst op huislijn.nl, op de site van mijzelf uiteraard en marktplaats (momenteel € 25,-) en speurders, overige advertentiekosten tegen geldend tarief.

hbwoz
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:42

Re: verschil tussen nvm en vbo makelaars?GROOT?

Ongelezen bericht door hbwoz »

lars75 schrijft hier:
Dit alles maakt dat ik momenteel een goede scherpe prijs kan aanbieden aan mijn opdrachtgevers, die duidelijk en eerlijk is!
€ 1.950,- incl. BTW hiervoor krijgt men complete dienstverlening makelaar, taxatie all-in en bouwtechnische keuring all-in.
Deze prijs is net als bij alle andere makelaars exclusief advertentie kosten, de woning wordt wel gratis geplaatst op huislijn.nl, op de site van mijzelf uiteraard en marktplaats (momenteel € 25,-) en speurders, overige advertentiekosten tegen geldend tarief.
bij een ander onderwerp schrijft lars75

Geplaatst op 06 Mrt 2006 10:23 door lars75


--------------------------------------------------------------------------------

Het is onjuist dat makelaarsland niet namens de opdrachtgevers onderhandeld met de potentiële kopers. Echter gebeurd dit uitsluitend telefonisch!!! Het zelfde geld voor begeleiding en advies omtrent het proces, hier zijn ook slecht een bepaald aantal uren voor beschikbaar. Overschreid je deze uren dien je het uurtarief te voldoen.

Wanneer je je woning wil verkopen kun je het beter eerst zelf proberen via marktplaats of speurders, wanneer dit na 3 maanden nog niet succesvol is kun je altijd nog een makelaar inschakelen.

Persoonlijk heb ik geweldige ervaringen met een makelaar uit Almelo.
Deze bied zijn diensten in deeldiensten aan, dit tegen vaste prijzen inclusief BTW.
Zijn meest uitgebreide diensten (volledige makelaarsdiensten), taxatie incl. kosten, leges, verschoten en BTW en bouwtechnische keuring met kostenbegroting voor de komende 5 jaar incl BTW, dit alles voor een vaste prijs van € 1.950,- incl. BTW.

Goede communicatie en nette dienstverlening, loopt niet te klagen wanneer er eens moet gebeuren wat niet helemaal binnen zijn dienstverlening valt en op basis van No cure-No pay.
Ben blij dat ik deze makelaar des tijds benaderd heb!!! Ookal is hij geen NVM of VBO lid, hier kan menig makelaar een puntje aan zuigen van wat ik allemaal om mij heen hoor en lees.
Hij weet wat dienstverlening is.

Weet niet of hij ook landelijk wenst te werken daarvoor dien je hem dan maar zelf te benaderen. www.realassist.nl.
Fijn dat je zo'n goede ervaringen hebt met jezelf !!!

Gesloten