LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarde koopcontract koophuis ????

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Ingridmeinen
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2018 20:02

Waarde koopcontract koophuis ????

Ongelezen bericht door Ingridmeinen »

Wat is de waarde nog van een koopcontract hier in Nederland . Ik kan hier nu wel een lang en zielig verhaal gaan ophangen maar dat lukt me zelfs niet meer . Na het afwijzen van de uiteindelijke koop van mijn huis anex bedrijfje . Heeft mevr ( koopster) in de 2 weken verleninging van financieel ontbinding .PS na akkoord van haar bank . Doormiddel van aanvoeren van andere plannen van haar praktijk uiteindelijk een afwijzing gekregen van de Rabobank . ,30 januari alles koek en ei een week later negatief ?? Ook probeerde ze een afwijzing te verkrijgen omdat ze het pand nu privé en niet zakelijke wilde aankopen bij de Regiobank zonder volledig dossier etc het was een vriendendienst waarvan de mail in mijn dossier zit .het slotwoord hierin is , natuurlijk doen we dit voor jou (koopster) zolang familie en vrienden maar komen als klant . Oké dan ga je naar advocaat ,gelukkig krijg ik een toevoeging .ondertussen naar huurhuis getrokken pand moest leeg 1 februari zou het eigenlijk passeren , ook mijn inventaris verkocht voor habbekrats zei kon er niets mee ( ik kan nu dus ook niet meer mijn onderneming voort zetten ). Nu zijn we een half jaar verder en word me door mijn advocaat verteld of ik echt wel door wil zetten want het is toch wel complex en waarschijnlijk heeft de rechter voldoende aan 1 afwijzing. En word de andere niet complete en telaat ingeleverd 27febr van tafel geveegd . Oké ik was effe perplex ze heeft getekent een koopcontract waar alles duidelijk in stond , ze mocht haar dierenarts praktijk beginnen volgens bestemmingsplan , er staat in dat ze 2voledige financiële afwijzingen moet hebben en dat verdere vergunningen geheel voor haar risico komen . Moet ik dan voor haar fout van niet op tijd informatie inwinnen bloeden ! !! Ik zei tegen mijn makelaar dat als hij de volgende j
Keer een koopcontract tekent wel er even bij moet vermelden dat dat alles niet veel voorsteld en je er makkelijk mee wegkomt . Ook hebben ze geen idee wat het als mens met je doet . Ondertussen moet ik flink zakken met verkoopprijs. hier in het dorp ben ik het lijdend voorwerp en het pand is leeg en minder aantrekkelijk . De pandjesbazen zitten in de aanslag . Met deze actie ben ik financieel en geestelijk aangeslagen .ook las ik laatst in de krant dat het in de meeste gevallen wordt afgewezen en dat je verliest . Deze wet was toch aangescherpt ??? Waar haal ik mijn recht mijn leven staat nu letterlijk stil . werken lukt niet . He 32jaar keihard gewerkt als kok aub help

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waarde koopcontract koophuis ????

Ongelezen bericht door kweenie »

Even heel kort gezegd, de koop is pas zeker als de ontbindende voorwaarden verlopen zijn en er geen verzoek tot ontbinding is gekomen. Ik begrijp dat de koopster wel een beroep heeft gedaan op de ontbindende voorwaarden. Dan is de vraag of zij voldoet aan die ontbindende voorwaarden. Dat hangt af van hoe de voorwaarden in het contract staan. (Waarbij het criterium in het algemeen overigens niet is of er een hypotheek kan komen, maar of er een of twee aanvragen zijn afgewezen.)

Maar als zij niet aan die voorwaarden voldoet, dan zul je dat gewoon voor de rechter kunnen brengen. Dat is op zich niet een heel complexe casus. Als de advocaat daar toch geen heil in ziet, dan zullen vermoedelijk de voorwaarden niet goed zijn opgesteld. (Of de koopster voldoet natuurlijk gewoon aan de voorwaarden...).

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Waarde koopcontract koophuis ????

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Het kan gebeuren dat de koper een akkoord krijgt van bank. Dat je net voor je naar de notaris gaat, dat het akkoord door de bank wordt ingetrokken, omdat de bank iets over het hoofd heeft gezien. Als je zeker weet dat de koopster niet aan de voorwaarden voldoet, dan zul je de stap naar de rechter dienen te maken. Als een advocaat er zou over denkt, dan zal de koopster toch aan de voorwaarden hebben voldaan. Ik snap best dat het balen is. Zit er nog een hypotheek op het pand of niet. Anders als de kosten te hoog worden, zou je eventueel misschien je huurhuis op kunnen zeggen en terug kunnen gaan naar het koophuis. Scheelt je in ieder geval dubbele lasten.
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik mijn vorige huis verkocht. De bankgarantie van mijn koper liep tot 1 dag voor we naar de notaris zouden gaan. Je dient dan eigenlijk je huis leeg op te leveren. terwijl je in afwachting bent van de koper. Mijn makelaar had 2 dagen voor de bankgarantietermijn afliep groen licht gekregen. Mijn huidige woning heb ik via mijn eigen makelaar gekocht. We hebben tevens afgesproken dat ik mijn voorlopig koopcontract van mijn huidige pas zou tekenen, als mijn woning was gepasseerd bij de makelaar (dus als de koop officieel is afgerond).

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarde koopcontract koophuis ????

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En was er ook geen bankgarantie afgegeven? En wat zegt de notaris over alles?

Ingridmeinen
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2018 20:02

Re: Waarde koopcontract koophuis ????

Ongelezen bericht door Ingridmeinen »

De voorwaarden zijn goed opgesteld en ze voldoet niet aan 2 afwijzingen . Maar!! De advocaat zegt op voorhand al dat de rechter met 1 voorwaarde genoegen zal nemen . Terwijl dat duidelijk in koopcontract staat dat zij er 2 moet hebben . Er gaat nu een dagvaarding uit naar koopster maar de advocaat geeft mij een beetje een unheimlich gevoel mee. Daarom mijn vraag heeft zo.n koopcontract wel enige waarde ??? Bij de rechtbank !!!

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Waarde koopcontract koophuis ????

Ongelezen bericht door Jefdus »

De voorwaarde van 2 afwijzingen wijkt momenteel af van de norm. Het standaard NVM koopcontract vermeldt dat er nog maar 1 afwijzing nodig is. Het idee hierachter is dat de regels voor de banken wettelijk gezien veel meer gestandaardiseerd zijn, dus dat de verschillen in acceptatie door hypotheekaanbieders zijn afgenomen. Het zou dus best kunnen dat de rechter de geldende norm zal volgen en een beding van 2 afwijzingen als onnodig bezwarend zal zien.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waarde koopcontract koophuis ????

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat ik mij ook afvraag, stel dat er wel netjes en tweede afwijzing was geweest, of als in het contract slechts om één afwijzing werd gevraagd. Dan zit er geen twijfel over zijn dat de kopers kunnen afzien van de kop. Maar zouden jouw problemen dan minder groot zijn geweest?

Het lijkt er op dat je op een moment dat de kop nog niet zeker was een aantal maatregelen hebt genomen, of hebt moeten nemen, die onherroepelijk zijn. Daarmee heb je dus een behoorlijk risico genomen. Eigenlijk was dat alleen te voorkomen door het voorbehoud en stuk eerder te laten verlopen dan de overdracht van de woning.

Gesloten