LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woning verkopen zonder makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Costnix »

Hier kan je de bij de NVM de bedragen opvragen:
https://www.nvm.nl/marktinformatie/mark ... atieopmaat
Het CBS geeft alleen globale prijzen:
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 8463897183

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op huizenzoeker.nl/woningmarkt zijn ook diverse interessante gegevens te vinden.

Richard321
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019 15:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Richard321 »

Fiesiekus schreef:
21 mei 2019 19:09
Richard321 schreef:
20 mei 2019 11:32
Daarnaast kun je voor niet lastige panden ook prima de cijfers van NVM of CBS hanteren. Dit doen makelaars ook.


Waar zijn die te vinden??
https://www.nvm.nl/marktinformatie/marktinformatie
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 8527302236

Er zijn ook online tools. Vul je huisnr en postcode in om een schatting te krijgen van je woningwaarde op www.gmak.nl. Als je meer zekerheid wilt kun je voor 30 euro (ong) een Calcasa rapport opvragen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Net ff de waarde van m’n (courante, niet-afwijkende) woning op gmak gecheckt: die zit er dik 10% naast, enkele tienduizenden euro’s minder dan de echte waarde. Da’s mij een te grote afwijking.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook even mijn huis gecheckt, staat een foto bij van een heel ander huis. Schiet dus niet op. Waarde is wel super mooi.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Erthanax »

Veel en veel te lage schatting. De referentiepanden zijn niet vergelijkbaar en meer dan een jaar geleden verkocht. Kansloos.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Die indicatie lijkt wel wat op de bepaling van de WOZ waarde. Met referentiepanden en zo. Maar dan volgens mij zonder de WOZ-waarde zelf erbij te betrekken?

Wel grappig, ik heb vorig jaar een woning verkocht en de geschatte vraagprijs zou nu zo'n 5% onder die verkoopprijs liggen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De taxatie online klopt nooit, als je naast een drugs dealer woonde en zijn tuin beter een bordje natuurreservaat had
kunnen hebben of in nette buurt... naast je eigen huis bepalen buren ook de waarde.

Een perfect geschilderde naast rotte kozijnen verkoopt ook niet vlot.

Kijk gewoon op jaap.nl of funda wat gelijkwaardige in jou buurt gevraagd werd.

En bieden vanaf is met lage prijs ook een manier om meerdere kijkers te krijgen, maar wil je dat?
Vele willen dan voor die prijs kopen en vallen af door tekort geld!

Ook is slim prijs bepalen belangrijk, voor €198.000,- krijg je meer klanten dan bij 201.000,- als je weet dat je tot €200.000,- kunt zoeken!

Zelf kan wel maar houd rekening met dubieuze kijkers en wie je binnen kreeg.
Inbrekers kunnen dan zien of je een oude HD Ready met dikke randen of een nieuwe hebt...
Zelfde voor de laptop, welk merk en type... ze kijken soms iets anders en denken er nog over na....

Ook is in bepaalde wijken de juiste tijd belangrijk, bij mijn collega is na 17.00 uur elke dag de straat overvol en geen parkeer ruimte... dus op zaterdag ochtend rond 11.00 uur al vele gaan winkelen is er meer ruimte voor je auto.... ja, slimme makelaars weten dat en zelf verkopers accepteren vaak elke tijd....

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Erthanax »

kweenie schreef:
23 mei 2019 10:40
Wel grappig, ik heb vorig jaar een woning verkocht en de geschatte vraagprijs zou nu zo'n 5% onder die verkoopprijs liggen?
Wat heeft u dan met uw huis gedaan? :mrgreen:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Lees mijn verhaal.... van €195.000 komen er meer kijkers dan bij €205.000,- en dan zit je op 5%
Gewoon bieden vanaf komt steeds vaker voor.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Erthanax schreef:
23 mei 2019 11:17
kweenie schreef:
23 mei 2019 10:40
Wel grappig, ik heb vorig jaar een woning verkocht en de geschatte vraagprijs zou nu zo'n 5% onder die verkoopprijs liggen?
Wat heeft u dan met uw huis gedaan? :mrgreen:
Hoezo?? Gewoon verkocht. Maar juist dan is het wel leuk om te zien wat die site over de verkoopprijs (of vraagprijs) zegt. En die site zegt dus dat een goede vraagprijs op dit moment zo'n 5% onder de verkoopprijs van 2018 zou liggen.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik weet het, Kweenie; het was een grapje.

Richard321
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019 15:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Richard321 »

Komkommertijd schreef:
23 mei 2019 10:50
De taxatie online klopt nooit, als je naast een drugs dealer woonde en zijn tuin beter een bordje natuurreservaat had
kunnen hebben of in nette buurt... naast je eigen huis bepalen buren ook de waarde.

Een perfect geschilderde naast rotte kozijnen verkoopt ook niet vlot.

Kijk gewoon op jaap.nl of funda wat gelijkwaardige in jou buurt gevraagd werd.

En bieden vanaf is met lage prijs ook een manier om meerdere kijkers te krijgen, maar wil je dat?
Vele willen dan voor die prijs kopen en vallen af door tekort geld!

Ook is slim prijs bepalen belangrijk, voor €198.000,- krijg je meer klanten dan bij 201.000,- als je weet dat je tot €200.000,- kunt zoeken!

Zelf kan wel maar houd rekening met dubieuze kijkers en wie je binnen kreeg.
Inbrekers kunnen dan zien of je een oude HD Ready met dikke randen of een nieuwe hebt...
Zelfde voor de laptop, welk merk en type... ze kijken soms iets anders en denken er nog over na....

Ook is in bepaalde wijken de juiste tijd belangrijk, bij mijn collega is na 17.00 uur elke dag de straat overvol en geen parkeer ruimte... dus op zaterdag ochtend rond 11.00 uur al vele gaan winkelen is er meer ruimte voor je auto.... ja, slimme makelaars weten dat en zelf verkopers accepteren vaak elke tijd....
Nooit is niet waar. Het is lastig, maar niet onmogelijk. Calcasa doet het online, en banken durven hun 90% financiering al op basis van een Calcasa rapport af te geven.

Als je een courant huis hebt, zonder naburige drugs dealers, aftandse kozijnen of luidruchtige festivals naast de deur en je bent enigszins commercieel aangelegd dan kun je het prima zelf. De meeste slimme makelaars denken alleen aan hun eigen transactie, niet aan die van de klant. Uitzonderingen daargelaten. Verder ben ik het met je eens, enige achterdocht is nooit verkeerd...

Henk88
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2019 10:39

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Henk88 »

Ik zit er ook over te denken om mijn huis te verkopen zonder een makelaar. In deze markt moet het in mijn ogen namelijk lukken om zelf een (goede) koper aan te trekken. Het bepalen van de prijs waarover gesproken wordt, is voor mijn situatie geen probleem. In de wijk staan veel vergelijkbare woningen die recent zijn verkocht. Dus de prijs bepaal ik aan de hand van die gegevens. Ik lees dat meer mensen in dat forum deze tactiek toepassen dus dat is fijn.

De enige reden dat ik nog twijfel tussen zelf verkopen en het inschakelen van een makelaar, is dat ik bang ben dat ik door mijn gebrekkige juridische kennis een fout maak. Het koopcontract wil ik daarom (ondanks de kosten die hiermee gepaard gaan) toch uitbesteden. Al lees ik op verschillende blogs dat het eenvoudig zelf kan. Bijv: https://huizenbank.nl/zelf-huis-verkopen-koopcontract/

Hebben jullie hier ervaring mee? Maak ik me druk om niks of raden jullie aan om toch een expert in de hand te nemen wat dit betreft?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou om te beginnen lid worden van Vereniging Eigen Huis. Daar kunt u een koopcontract laten beoordelen, weet niet of dat ook van toepassing is bij verkoop.

Maar u kunt daar op alle gebieden informatie krijgen voor een paar centen lidmaatschap.

https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bes ... eigen-huis

Henk88
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2019 10:39

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Henk88 »

Bedankt Lady1234, ga ik doen. Las ook dat je daar een modelcontract kunt downloaden. Dan neem ik die informatie ook mee in mijn overweging!

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Succes gewenst.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumleden,

Naar aanleiding van dit topic hebben wij een artikel geschreven voor de site van Radar: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... je-letten/

Inclusief tips van jullie!

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door criticus2 »

toch even nieuwsgierig geworden ook maar eens waardebepaling op Gmak gedaan. Maar liefst 20 % onder de officiële taxatie van eind 2017, toen we hem gekocht hebben. Nu is het geen courant pand, ok, maar desondanks wel fors verschil.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Die waarde-indicatie is inderdaad met een nog nattere vinger gedaan dan de WOZ-waarde die de gemeente bepaalt. Daar heb je dus niets aan. Je kunt beter kijken naar recent verkochte vergelijkbare woningen in de buurt. En dan een paar euro investeren in het opvragen van de werkelijke verkoopprijzen.

Gesloten