LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woning verkopen zonder makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Radar schreef:
05 jun 2019 12:20
Beste forumleden,

Naar aanleiding van dit topic hebben wij een artikel geschreven voor de site van Radar: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... je-letten/

Inclusief tips van jullie!
Leuk om te zien hoe tips vanuit het topic verwerkt worden tot een handig artikel.

Richard321
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019 15:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Richard321 »

kweenie schreef:
05 jun 2019 15:04
Die waarde-indicatie is inderdaad met een nog nattere vinger gedaan dan de WOZ-waarde die de gemeente bepaalt. Daar heb je dus niets aan. Je kunt beter kijken naar recent verkochte vergelijkbare woningen in de buurt. En dan een paar euro investeren in het opvragen van de werkelijke verkoopprijzen.
Een online taxatie is erg lastig, ook omdat jouw huis weer net iets anders is dan die van de buurman. Als je serieus wilt weten wat de waarde van je woning is, koop dan voor een paar tientjes een calcasa rapport. Die zit dicht in de buurt. Maar als je echt wilt weten wat je woning waard is: zet hem te koop. Dit is de enige manier om er echt achter te komen wat hij waard is. Taxateurs kunnen zo 10% naast de uiteindelijke verkoopprijs zitten.

Richard321
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019 15:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Richard321 »

Radar schreef:
05 jun 2019 12:20
Beste forumleden,

Naar aanleiding van dit topic hebben wij een artikel geschreven voor de site van Radar: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... je-letten/

Inclusief tips van jullie!
Leuk artikel! Is volgens mij ook veel belangstelling voor. Nog even een paar aanvullingen/tips die ik heb ervaren:

- Via gmak.nl kun je je huis wel zelf op Funda zetten
- Zorg voor goede foto's, maak ze met mooi weer, ruim op, bloemen op tafel, etc.
- Zoek naar tips online. Er zijn ontzettend veel te vinden

Succes!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Let op!

De verkopers die deze gmak.nl route zijn niet deskundige.....
Er kan iemand tussen zitten die verzweeg dat er een flinke stapel Asbest platen onder de vloer ligt.

Ik noem geen namen maar als ik in de spiegel keek....
met eerlijk melden is deze net als bij vorige eigenaar zeer moeilijk of niet verkoopbaar!
Daarom is een woning die zo word aangeboden een extra groot risico.

Zorg dat je lid van VEH bent en laat vooraf een keuring uitvoeren om dit soort rampen te voorkomen.

Is een Parttime Kunststof kozijn toegestaan zonder dit te melden? ja, ik verving rot houten deel door Action 2 componenten plamuur en dat is zelf zeer sterk, maar de overgang naar de rest van 't hout werkte weer!

Ik denk het heel goed zelf te kunnen maar wat denken kopers als ze dit na vele jaren ontdekken?
Als ik schreef;
1 Asbest dak verwijderd en verantwoord opgeslagen.
2 Kozijnen hersteld en nu rot vrij....

Komkommers zijn sneller verrot zeg ik dan maar.... :mrgreen:
en zo geschreven Dak vervangen maar niets over afvoeren!

Slimme verkopers die geen erkende makelaars zijn kunnen zo valkuilen maken en dat word volgens mijn lastig te claimen!
Daarom , ik verkoop graag via gmak.nl en aan kopen... daar denk ik anders over!

Richard321
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019 15:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Richard321 »

Komkommertijd schreef:
22 jun 2019 11:53
Let op!

De verkopers die deze gmak.nl route zijn niet deskundige.....
Er kan iemand tussen zitten die verzweeg dat er een flinke stapel Asbest platen onder de vloer ligt.

Ik noem geen namen maar als ik in de spiegel keek....
met eerlijk melden is deze net als bij vorige eigenaar zeer moeilijk of niet verkoopbaar!
Daarom is een woning die zo word aangeboden een extra groot risico.

Zorg dat je lid van VEH bent en laat vooraf een keuring uitvoeren om dit soort rampen te voorkomen.

Is een Parttime Kunststof kozijn toegestaan zonder dit te melden? ja, ik verving rot houten deel door Action 2 componenten plamuur en dat is zelf zeer sterk, maar de overgang naar de rest van 't hout werkte weer!

Ik denk het heel goed zelf te kunnen maar wat denken kopers als ze dit na vele jaren ontdekken?
Als ik schreef;
1 Asbest dak verwijderd en verantwoord opgeslagen.
2 Kozijnen hersteld en nu rot vrij....

Komkommers zijn sneller verrot zeg ik dan maar.... :mrgreen:
en zo geschreven Dak vervangen maar niets over afvoeren!

Slimme verkopers die geen erkende makelaars zijn kunnen zo valkuilen maken en dat word volgens mijn lastig te claimen!
Daarom , ik verkoop graag via gmak.nl en aan kopen... daar denk ik anders over!
Een makelaar weet dit vaak ook niet en leunt ook op de expertise van een bouwtechnische keuring. Dit geldt voor alle technische gebreken, niet alleen asbest of kozijnen. Verkoop 'm lekker zelf (of koop) en laat altijd een bouwkundig rapport opstellen als je twijfels hebt. Maakt niet uit of het huis zonder of met makelaar gekocht wordt.

eric.taurus
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2019 11:12

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door eric.taurus »

gewoon nooit kopen zonder makelaar aangezien die een hoop vastzetten op papier waar je zelf niet aan denkt

zoals bv schade door storm tijdens de koop/verkoop en andere verdekte gebreken en eigendomsrecht etc
en ook leggen hun vast in het kadaster datum koop / verkoop en dus het kadestraal recht dat je zelf niet een kunt doen

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

eric.taurus schreef:
24 jun 2019 12:00
en ook leggen hun vast in het kadaster datum koop / verkoop en dus het kadestraal recht dat je zelf niet een kunt doen
Onzin. Dat doet de noraris.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je zelf verkoopt kun je ook een Notaris vragen voor een koopcontract, hoef je zelf niet moeilijk te doen en die kosten vielen erg mee, al 2x eerder gedaan.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door renewouters »

Moneyman schreef:
05 jun 2019 22:52
Radar schreef:
05 jun 2019 12:20
Beste forumleden,

Naar aanleiding van dit topic hebben wij een artikel geschreven voor de site van Radar: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... je-letten/

Inclusief tips van jullie!
Leuk om te zien hoe tips vanuit het topic verwerkt worden tot een handig artikel.
Lekker goedkoop ook. Hoeven ze geen expert te betalen :-)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is dit een oproep om een erkende Deurwaarder langs de redactie te sturen?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Een makelaar heb je strikt genomen niet nodig. Echter zie ik wel wat voordelen bij een verkoopmakelaar.

Kijk maar eens in het NVM model online wat er allemaal in die koopovereenkomst staat. Nogal veel...

Een belangrijke is dat de koopovereenkomst meldt dat de verkoper instaat voor de afwezigheid van gebreken die het normale gebruik belemmeren, tenzij de gebreken kenbaar waren aan koper bij de totstandkoming van de koopovereenkomst.

Verkoper en Koper hebben een redelijke mededelings- en resp. onderzoeksplicht. Koper moet de vragen stellen die hij belangrijk acht voor het beoogde gebruik. Verkoper moet mededelingen doen over de zaak welke belangrijk zijn voor Koper, maar niet alles hoeft voor verkoper kenbaar te zijn cq dat ze voor koper belangrijk zijn. Hier moet goed op worden gelet indien de koper vragen stelt. Een makelaar kan hier goed bij helpen.

Indien de koper een eigen makelaar heeft die de koopovereenkomst opstelt (eigen model of past NVM model aan) kan die kopersvriendelijker zijn dan je wilt, hetgeen dan kan betekenen dat sommige clausules in jouw nadeel zijn opgesteld. Bijvoorbeeld er is niet opgenomen wat jij aan gebreken aan koper hebt gemeld. Indien jij garandeert dat er geen enkel gebrek is die het beoogde gebruik van koper belemmeren, kan je in de problemen komen. Dit is heel wat anders dan de standaard clausule zoals hierboven. Verder kunnen er dubbelzinnige bewoordingen worden gebruikt.

Je kan natuurlijk wel een contract zelf maken en het NVM model gebruiken (moet je wel NVM lid zijn). In de uitleg bij de NVM komen er redelijk wat vragen voorbij en issues waar je op moet letten en rekening mee moet houden.

Ik zou het denk ik niet doen zonder enig adviseur indien je geen specifieke kennis of ervaring hebt. Zelf als jurist vind ik dit gebied lastig!

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Erthanax »

ElleFlowers schreef:
24 jun 2019 20:16
Je kan natuurlijk wel een contract zelf maken en het NVM model gebruiken (moet je wel NVM lid zijn).
Dat zullen particulieren doorgaans niet zijn. Gelukkig kunnen die terecht bij de Vereniging Eigen Huis. Lid worden is niet eens nodig, een gratis account is voldoende.

Gesloten