LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woning verkopen zonder makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Beste forumleden,

De afgelopen periode zit ik erover te denken om een nieuwe woning te kopen. Dat betekend automatisch dat ik mijn huidige woning ga verkopen. In de regel nemen mensen een verkoopmakelaar in de arm om hen daarbij te begeleiden. Ik denk dat ik dat verkopen prima zelf kan in de huidige markt. (Dit kan ook een overschatting van mijzelf zijn) Appartementen in het complex waar ik woon zijn allemaal binnen 1 week verkocht boven de vraagprijs, ze halen publicatie op Funda niet eens.

Mijn vragen aan jullie zijn:
- Wie heeft ervaring met het verkopen van zijn woning zonder makelaar?
- Welke eventuele valkuilen zijn er waar rekening mee moet worden gehouden?
- Wel of geen spijt van het inschakelen van een makelaar en waarom?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

PS: Voor hypotheekgerelateerde zaken neem ik wel een adviseur in de arm.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat huizen en appartementen niet meer op funda komen is veelal ten gunste van de makelaars. Deze hebben een uitgebreid bestand van woningzoekende. Soms is het neerzetten van het huis op bv facebook of op hun eigen site al genoeg om vele mensen te bereiken. Vaak is het doorsturen naar hun klantenbestand al genoeg om binnen een week een inloopochtend te houden waarna het bieden kan beginnen.
Op zich kunt u dat ook wel zelf doen, maar u moet wel weten op welke plekken u kunt adverteren om mensen te trekken.

Mijn woning heb ik gekocht van iemand die alles deed met een online makelaar. Je doet zo veel mogelijk zelf, enkel de makelaar zorgt voor de papieren afwikkeling. Het scheen enorm te schelen in de kosten. Ik zelf ben dan wat meer traditioneler en huur graag iemand in die aan het werk gaan voor mij. Met de huidige verkoopprijzen en de winsten die er weer gemaakt worden maakt een extra 1000 euro voor een makelaar niet meer uit. Die haal je weer terug uit de verkoop.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb geen ervaring in het verkopen van een huis zonder makelaar, wel, maar dat is al veel langer geleden in het kopen van huizen zonder makelaar.

Niet lang geleden mijn huis verkocht met een makelaar, was daar uiterst tevreden over.

Zorg dat u een standaard koopcontract gebruikt. Let op de ontbindende voorwaarden, van/voor de koper eneventueel ook uzelf.

U hebt een appartement, dus VvE, wellicht hebt u nog een tegoed daar staan, laat dat meenemen in de koopprijs.

Laat dat (voorlopige) koopcontract tekenen bij een notaris. Regel ook dat de koper op een bepaalde datum een bankgarantie heeft afgegeven of borgsom heeft gestort bij de notaris.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Stel ook een lijst op van eventuele roerende zaken die achterblijven in de woning. Bij koop beiden tekenen.

Bij overdracht, eerst laten inspecteren. Standen opnemen van energie en water. Op papier zetten en beiden tekenen.

Let op verrekening van eigenaarslasten WOZ en waterschap.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Brainless »

Lady1234 schreef:
18 nov 2018 13:07
Stel ook een lijst op van eventuele roerende zaken die achterblijven in de woning. Bij koop beiden tekenen.

Bij overdracht, eerst laten inspecteren. Standen opnemen van energie en water. Op papier zetten en beiden tekenen.

Let op verrekening van eigenaarslasten WOZ en waterschap.
Dat doet de notaris.
Gaat de notaris alle zakelijke lasten verrekenen?

Nee, de notaris verrekent alleen de eigenarenlasten zoals de OZB, rioolheffing, waterschapslasten (tarief gebouwd) en eventuele wegenheffing. Gebruikerslasten zoals waterschapsbelasting (tarief ongebouwd), zuiveringsheffing, afvalstoffenheffing, verontreinigingsheffing enzovoorts kunnen alleen verrekend worden via de gemeente. Mogelijk neemt u ze mee als u naar een ander adres binnen dezelfde gemeente verhuist of worden ze gerestitueerd wanneer u de gemeente verlaat.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar je moet wel zelf de nota’s daarvoor inleveren, anders gebeurt dat niet.

En bijvoorbeeld in sommige gemeenten in Brabant krijgt de eigenaar een gedeelte van de eigenaarslasten weer terug van die gemeente als zijn huis verkocht is. Dus dan mag er niet verrekend worden.

Een makelaar weet dat, dus kan daar op letten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door renewouters »

Mijn mening: als je een vraag als deze stelt op een algemeen consumentenforum, kan het toch geen kwaad een professional in te huren. Je hebt als verkoper best nog wel wat verantwoordelijkheden. Eentje vergeten en je kunt flinke problemen krijgen.

sake1987

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als je lid bent van Vereniging Eigen Huis, kan je op hun site koop contracten en dergelijke vinden en informatie hoe zelf je woning te verkopen .
www.eigenhuis.nl

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Appartementen in het complex waar ik woon zijn allemaal binnen 1 week verkocht boven de vraagprijs, ze halen publicatie op Funda niet eens.
Aan wie worden die appartementen dan verkocht? Je zult toch op de een of andere manier potentiële kopers bereiken. Ook als appartementen niet op Funda komen, zullen de nieuwe kopers wel gewezen moeten worden op het appartement. Zonder makelaar is dat toch lastig.

Wat betreft die 'doe het zelf' makelaars, ik zie soms presentaties op Funda waarvoor ik mij dood zou schamen. Overigens geldt dat niet alleen voor zelf gemaakte presentaties, maar ook voor sommige makelaars. Zorg er dus wel voor dat je goede foto's en een goede tekst hebt.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Jasper45 »

sake1987 schreef:
18 nov 2018 16:46
Als je lid bent van Vereniging Eigen Huis, kan je op hun site koop contracten en dergelijke vinden en informatie hoe zelf je woning te verkopen.
www.eigenhuis.nl
Goede tip!!; je kunt ze ook bellen bij problemen; zie b.v. mijn recente topic; wij 'hadden aan hen meer' als aan de eigen makelaar; die zich er met een jantje-van-leiden van probeerde af te maken.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door kiz »

NeoDutchio schreef:
18 nov 2018 13:01
Dat huizen en appartementen niet meer op funda komen is veelal ten gunste van de makelaars. Deze hebben een uitgebreid bestand van woningzoekende. Soms is het neerzetten van het huis op bv facebook of op hun eigen site al genoeg om vele mensen te bereiken. Vaak is het doorsturen naar hun klantenbestand al genoeg om binnen een week een inloopochtend te houden waarna het bieden kan beginnen.
Op zich kunt u dat ook wel zelf doen, maar u moet wel weten op welke plekken u kunt adverteren om mensen te trekken.
NVM makelaars zijn verplicht om op Funda te publiceren. In de huidige markt is het gebruikelijk dat de verkopers een vooraankondiging "binnenkort op Funda" doen op social media, met alvast wat info, een paar foto's en de verkoopmakelaar. En (aankoop)makelaars worden ook voor publicatie op Funda op de hoogte gesteld, zodat zij hun bestand van woningzoekenden kunnen informeren.
NVM heeft dit nog niet helemaal in de vingers, vandaar dat er woningen op Funda verschijnen die min of meer al onder bod zijn.
To whom it may concern. Ja, ik werk bij de NVM (nog wel).
Via de website van de NVM kan je ook standaard koopovereenkomsten downloaden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

kiz schreef:
19 nov 2018 01:48
NVM makelaars zijn verplicht om op Funda te publiceren. In de huidige markt is het gebruikelijk dat de verkopers een vooraankondiging "binnenkort op Funda" doen op social media, met alvast wat info, een paar foto's en de verkoopmakelaar.
Op funda plaatsen kost geld, tegenwoordig komen de huizen pas na 1 of 2 weken op funda als ze nog niet verkocht zijn. Veel huizen worden al verkocht adhv de ‘vooraankondiging’.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar ook voor zo'n 'vooraankondiging' zul je dus wel een makelaar nodig hebben. Natuurlijk kun je een 'willekeurig' bericht op je Facebook-pagina zetten, maar ik neem toch aan dat je graag een redelijk deel van de potentiële kopers zult willen bereiken? En dat je eigen netwerk daarvoor meestal toch wat beperkt is.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Brainless »

NVM-Makelaars zijn verplicht om het woningaanbod aan te melden bij de NVM en daarmee bij hun collega's. Het is echter niet verplicht om een woning op Funda te zetten. Steeds vaker worden woningen niet op Funda geplaatst, omdat die plaatsing niet in alle gevallen in het belang is van de verkoop-opdrachtgever. Dat maakt dat er meer woningaanbod is, dan voor u op Funda te vinden is. Uw NVM-aankoopmakelaar kan u op de hoogte houden van dit aanbod.
https://www.deleeuw.nl/blog/nieuws/721- ... nschakelen

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Het geeft mij weer wat stof tot nadenken. Over het contractuele gedeelte zit ik niet zo in de war. Het standaard koopcontract van de NVM is een heel goed beginpunt en is te downloaden. (thnx @kiz)

Wat sommige van jullie terecht zeggen is wat ik misschien het meest onderschat. Hoe potentiële kopers te bereiken. Daar is mijn eigen netwerk niet naar.

Ik zit te denken over een aankoopmakelaar, misschien is er een goede deal te sluiten bij een goed kantoor wanneer ik beide diensten afneem. (aankoop en verkoop)

In ieder geval, nogmaals bedankt voor alle reacties, hier kan ik weer even verder mee.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk, je kan eens makelaars bellen of zij kopers voor jouw appartement in de wacht hebben staan. Mijn straat is momenteel zo geliefd dat makelaars zelf vragen of ze de woning voor je mogen verkopen. Dat kan in de kosten aardig schelen.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Goeie tip, Moneyman. Vorige week is de woning boven mij verkocht flink boven de vraagprijs. Er waren 3 potentiële kopers. Uiteindelijk is het verkocht aan degene die het zonder voorbehoud van financiering kon betalen. Wat betekend dat er misschien nog 2 potentiële kopers rondlopen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. Deze week hebben mijn buren hun woning binnen een dag voor boven de al absurd hoge vraagprijs verkocht. De makelaar heeft net iets meer dan de helft van het gebruikelijke tarief berekend. Ze heeft er letterlijk vrijwel niets aan hoeven doen.

Richard321
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2019 15:37

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Richard321 »

Een huis in deze markt hoef je niet te verkopen via een makelaar. Het kost best wel veel geld (gemiddeld 4.500 euro) en de vraag is wat je er aan hebt. Ik heb alleen maar negatieve ervaringen. Slecht bereikbaar, vreemde verhalen verzinnen over mijn woning of een te lage prijs. Ik zou het je niet aanbevelen.

Om je huis te verkopen heb je een aantal zaken nodig:
1. Goede foto's
2. Een website
3. Een goede prijs
4. Weten waar je je woning wilt aanbieden
5. Weten hoe je wilt onderhandelen
5. Een goed netwerk en/of info

Ik heb alles zelf gedaan. Eerst het huis opgeknapt en opgeruimd, zelf foto's gemaakt en ook zelf een site gebouwd. De prijs heb ik via verschillende kanalen bepaald: een aantal makelaars uitgenodigd voor een waarde indicatie, NVM cijfers bestudeerd en gekeken wat er in de buurt verkocht wordt tegen welke prijs. Hier ben ik 10% boven gaan zitten, iets wat later ook prima betaald werd.

De bezichtigingen heb ik ook zelf gedaan, je kunt zelf veel beter je huis verkopen dan een ander.

Ik moest alles zelf doen, tegenwoordig kan het ook via een platform als Gmak. Hier kun je nu ook je huis op Funda zetten, daar had ik nogal wat moeite mee om dat voor elkaar te krijgen. Biedt ook veel tips dus doe er je voordeel mee.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Woning verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe kreeg u destijds als particulier uw woning op Funda, dus zonder (internet)makelaar? Mij is het nooit gelukt namelijk.

Gesloten