LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Gerard2010
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2010 22:04

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Gerard2010 »

Ik heb zelf onlangs ons eigen huis verkocht en ben blij dat ik geen makelaar heb genomen. Wij hebben een ander huis gekocht en de verkoopmakelaar was meer op onze hand dan op die van de verkopende partij (want verkocht is verkocht).

Wel heb ik nog een goede tip voor mensen die zelf hun huis gaan verkopen. Besteedt veel aandacht aan een goede verkooptekst. Voor weinig geld hebben wij die laten schrijven door huizentekst.nl. Toen hebben we die tekst op diverse huizensites geplaatst en meteen kwamen er kijkers - en hebben we ook ons huis verkocht. Samen met goede foto's is een tekst ook heel belangrijk, veel mensen beseffen dit niet maar voor een 90 euro zet je jezelf wel veel beter in de etalage!
groet

Gerard

Kailimero
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2010 09:40

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Kailimero »

Een andere duidelijke site waarop je je huis kunt verkopen is Makelaarweg.nl.
Anders dan op veel andere sites is het plaatsen van je huis hier gratis!!!
Er staan nu nog niet zoveel huizen op, maar dat komt omdat de site pas net is begonnen.

Sandra van Wijck
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2010 14:25

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Sandra van Wijck »

Ik lees heel veel over diversen internetsite's die suggereren je huis op funda.nl en alle andere site's te plaatsen. Wij hebben ons huis zelf verkocht via een NVM aanbieder, en dus niet een site waar je voor € 150,00 op komt te staan maar waar niemand naar kijkt! ik vind het belachelijk dat daar niets over gezegd word. Een vriend van ons is NVM makelaar en wij hebben hem gevraagd wat te doen ? (we hadden aangegeven het zelf te willen proberen), zijn eerste opmerking was "zorg dat je huis zo hoog mogelijk op funda komt te staan". Let op! dit kan alleen bij NVM aangesloten site's of kantoren. Wij zijn gaan zoeken naar een aanbieder die voor ons het gunstigste was, dus: prijs zo laag mogelijk :-). Makelaarsland kom je heel veel tegen echter is deze nog steeds € 995,00 en dat terwijl we een huis van € 250.000 wilde verkopen, beetje duur! Verder gezocht en uiteindelijk de drie beste aanbieders naast elkaar gezet 1. Makelaarsland 2. Makelaarsbasis en 3. Zelfverkopen.nl, in eerste instantie leek makelaarsbasis de goedkoopste echter....... (lees de kleine letters!!!) deze geeft een prijs aan, maar dat is een vanaf prijs en hebben wij uiteindelijk voor zelfverkopen.nl gekozen. Kosten € 575,00 inclusief een bord en poster, vraagprijs advies etc. heel duidelijk allemaal en ze geven ook nog een garantie dat als het je zelf niet lukt dan kun je eventueel kiezen om het alsnog door een NVM makelaar te laten doen en dan krijg je nog eens de helft terug! Uiteindelijk hebben we ons huis binnen 1 maand verkocht :-))), dus ik raad iedereen aan het zelf te doen en goed op te letten met welke site je in zee gaat, wij hebben hele goede ervaringen met zelfverkopen.nl en zijn uiteindelijk ook echt maar € 575,00 kwijt voor het verkopen. Die vriend van ons was niet zo blij haha. :D, heb hem gezegd dat ik ook best huizen voor hem wil gaan verkopen! :lol: Groet Sandra

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door comeyer »

Een makelaar is overbodig tenzij mensen het zelf niet willen of kunnen. Daarnaast is een makelaar volledig afhankelijk van de economische situatie. Gelukkig is het aantal makelaarskantoren al afgenomen want het zijn functies wat weinig toevoegt voor de maatschappij, het is gewoon ordinair geld verdienen over andermans vastgoed.
En een huis taxeren is voor een doorsnee Nederlander echt niet zo moeilijk hoor. Het is puur vraag en aanbod.
Voordeel van de crisis is in ieder geval dat er veel overbodige makelaars een andere job kunnen zoeken.

zuiderster
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2008 00:12

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door zuiderster »

Heb zonder hulp mijn eerste huis gekocht en verkocht en zonder hulp een nieuw huis gekocht. Gewoon een checklijstje aflopen... even de ramen open en dichtdoen, kozijnen inspecteren, kruipkelder bekijken. Denk je nou echt dat die makelaars er technisch verstand van hebben. En zo'n bouwkundig rapport van 250 euro stelt al helemaal niets voor want dat is een visuele beoordeling van een deskundige. Als je echt een technische rapport wil van o.a status CV en constructie van het huis dan ben je zo 600 euro kwijt. En als er klachten zijn dan geeft die makelaar echt niet thuis hoor. Welnee zitten gewoon hun zakken te vullen. Van mij mogen al die beunhazen de grond in zakken. En de NVM maar roepen dat we het dieptepunt hebben bereikt en de markt weer aantrekt. Laat me niet lachten er gaat zeker nog 20% procent af de komende jaren. De markt zit volledig op slot en dat blijft ook zo totdat men wel wordt gedwongen om de prijs te laten zakken. En dat proces gaat langzaam door in 2011. Is mijn mening dan!

VincentVerhoek
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2011 11:11

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door VincentVerhoek »

Bericht verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.

Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven te promoten of hierbij gebruik te maken van hyperlinks naar websites.

bpvanoort
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2010 16:11

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door bpvanoort »

Heeft iemand ervaring met de site http://www.woningenplaatsen.nl?
Ik kan vrij weinig informatie over ze vinden en wil geen kat in de zak

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Gerard2010 schreef:Ik heb zelf onlangs ons eigen huis verkocht en ben blij dat ik geen makelaar heb genomen. Wij hebben een ander huis gekocht en de verkoopmakelaar was meer op onze hand dan op die van de verkopende partij (want verkocht is verkocht).
En zo is het maar net. Bedenk dat een makelaar op twee manieren winst maakt: een hoge vraagprijs realiseren én (nog belangrijker) de huizen verkopen. Lukt het niet binnen korte termijn, dan de verkoper maar een zetje geven door een flinke hap van de vraagprijs af te gooien.


Toen wij ons vrijstaande huis kochten, was de verkoper al bij een snelle gladde makelaar weggegeaan; die had met een onrealistisch hoge vraagprijs en het weglaten van nadelige omgevingsaspecten (AZC grenzend aan de achtertuin) de potentiële kopers al weggejaagd.

De volgende (realistische) makelaar, zat toen met het pand "in z'n haar", en kon niets anders doen dan 10% van de vraagprijs afdoen en eerlijk vermelden dat er een AZC achter stond.

Wij hebben de verkoopmakelaar op onze hand gekregen, hij heeft z'n best gedaan om ons (veel te lage) bod er bij de eigenaar door te krijgen. Dat is 'm gelukt. Taxatie voor onze hypotheek wees uit dat we €40.000,- onder de marktconforme prijs hadden betaald.

Met dank aan twee verkoopmakelaars én het AZC!


Ons eigen huis hebben we toen via een makelaar duur verkocht, doordat die man gewoon z'n poot stijf hield en een keuringsrapport (VEH) onderuit haalde in het voorlopige koopcontract. De kopers genaaid: ze tekenden terwijl het VEH rapport gebreken over het hoofd zag !

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Fiesiekus schreef:De kopers genaaid: ze tekenden terwijl het VEH rapport gebreken over het hoofd zag !
Ik hoop voor jou dat het al een tijd geleden is en dat de kopers niet alsnog bij je komen klagen. Als verkoper heb je namelijk ook informatieplicht over gebreken die bij de verkopers bekend zijn. Een verkoopmakelaar zal daarom ook altijd bij een bezichtiging bepaalde gebreken melden, als die gebreken onder de informatieplicht vallen. Dan lijkt het al gauw alsof de makelaar op de hand van de kopers is.

Ook kan een goede makelaar doen alsof de verkopers zo koppig zijn en de poot stijf houden, en alsof hij ze ervan moet overtuigen dat je een goed bod doet. Terwijl de verkopers zelf misschien allang tevreden zijn, maar alleen voor de vorm een tegenbod doen. Zo kan hij dat tegenbod aan de kopers verkopen alsof het bijna het laagste bod is dat mogelijk is en alsof er weinig speelruimte is. Als de uiteindelijke koopprijs dan nog wat lager wordt, maar wel een stuk hoger dan het eerste bod, dan heb je als koper het idee dat je een superdeal hebt en dat de verkopers door hun makelaar zijn opgelicht, terwijl de verkopers misschien wel veel meer hebben gekregen dan wat ze nodig vonden.

Een goede makelaar geeft beide partijen dus het gevoel dat ze een goede deal hebben.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:Een goede makelaar geeft beide partijen dus het gevoel dat ze een goede deal hebben.

Helemaal mee eens!! Echter, de verkoper, die ik ontmoette bij de notaris, was erg ontevreden en teleurgesteld over het eindresultaat (de prijs). Hij had veel meer verwacht. Ik heb 'm maar niet verteld over het taxatierapport.

Wat de gebreken betreft: de koper heeft ook een onderzoeksplicht, daaraan heeft ie voldaan (middels die VEH-keuring) en die heeft de gebreken niet ontdekt (katsverrotte vloerbalken B.G.).

Dat huis is al 10 jaar geleden verkocht, dus dat gebrek zal wel na mijn ontdekking ontstaan zijn.

riaben
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2011 20:19

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door riaben »

Iedere zakenman/onderhandelaar weet dat beide partijen tevreden moet zijn. Daarbij hoort niet good to good het onderste uit de kan halen. Als je je huis verkoopt en dat in het onderhandelingsproces in de gaten houdt kan je heel goed zelf verkopen en is een makelaar nodeloos

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Toch ben ik blij met de makelaars waar ik mee te maken heb gehad: ze hebben m'n vorige huis voor veel meer dan de taxatiewaarde verkocht en een huis ver onder de taxatiewaarde gekocht.

Er wordt in dit topic veel gespeculeerd over de hoge kosten van een professionele makelaar, maar kijk ook naar de hoge opbrengsten ervan (tenminste dat "gevoel" heb ik....terecht/onterecht... :| / :cry: )

riaben
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2011 20:19

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door riaben »

als je dat gevoel hebt is dat voor jouw terecht. Mijn ervaring is anders en kan het resultaat veel beter zelf bereiken.
Vele makelaars kan ik niet professioneel noemen integendeel zelfs

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Ik heb in het verleden met en zonder makelaars huizen gekocht en verkocht.
Beide hebben voor en nadelen.

Wat veel belangrijker is dat je de tijd moet nemen (indien mogelijk natuurlijk)
Ik woon nu vrijstaand in een dorp , voordat we hier verhuist zijn hebben we bijna 2 jaar de diverse huizen sites wekelijks bekeken.

Al na een paar maanden vallen dan dingen op:
Bepaalde huizen gaan naar een paar maanden van funda af, om vervolgens meestal vlak voor de openhuizendag weer te verschijnen. Vaak dan ook weer met de originele of iets lagere vraagprijs.

Fotos. sommige verkopers/ makelaars maken er een potje van in juli of augustusnog foto's van een besneeuwde tuin ??
Onrealistische beschrijvingen.


We hebben ook vaak door de omgeving van de te koop staande huizen gefietst dus niet met de auto. Hierdoor vallen je sneller zaken in de omgeving op die je wel of niet aan staan.

Neem een familielid /friend mee bij de tweede bezichteging als je geen makelaar hebt, meestal wordt je zelf verblind door allerlei bijzaken.

mm0000
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2011 16:00

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door mm0000 »

Het is een moeilijke keuze. Mijn vriendin en ik hebben ook heel lang getwijfeld of we een lokale makelaar in zouden schakelen of een internetmakelaar. Uiteindelijk hebben we voor de internetmakelaar gekozen om de volgende redenen:

- Prijsverschil om en nabij de 3000 euro (en dan praten we nu over een relatief goedkope woning, vraagprijs 209.000 )
- Verkoopactiviteiten lokale makelaar beperkt zich mijns inziens toch tot het plaatsen van de woning op internet en dan afwachten (kunnen we zelf ook )
- We hebben nu zelf alle controle over de foto's en teksten
- We kunnen nu zelf extra inspanningen leveren om ons huis proberen te verkopen, zo hebben we bijvoorbeeld een website gemaakt ( http://www.lavendelhof26.nl ) als grote advertentie met foto's. Het is natuurlijk maar afwachten of dat helpt. Die extra inspanningen hadden we anders ook kunnen doen, maar dan had ik toch het idee gehad dat ik het werk van de makelaar aan het doen was

Natuurlijk zijn er ook nadelen:

- Ik denk dat het beter is als een lokale makelaar een bezichtiging doet i.p.v. jijzelf vanwege de emotionele verbondenheid en wellicht een ongemakkelijk gevoel bij potentiele kopers.
- Potentiele kopers denken misschien, hmm wat een vreemde makelaar, ik vertrouw het niet. Dit komt vooral omdat wij in een dorp wonen waar 2 makelaars 99% van de huizen verkopen. Alles wat anders is, valt dus direct op! (en wij denken dat dat niet positief is )

Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt, maar wij hebben onszelf ook de vraag gesteld: Hoe kijken potentiële kopers hier tegenaan? Voor ons is het nu afwachten of het bevalt.

PS. Deze reactie heb ik ook onder een ander onderwerp geplaatst, maar past ook goed hierbij.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Wat dacht je ervan om de diverse fouten uit de tekst te halen? Of is dit ABZ (Algemeen Beschaafd Zundert's)?
Te Koop Zundert: Lavendel..... Is Zundert de aangesproken persoon?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door puma73 »

laatste bericht is gewoon spam, alle berichten van woontje gemeld

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Nu nog even de inhoud ca. 335 m² veranderen in 335 m³, dan is dat ook weeer gecorrigeerd.

Verder zet je die rolluike boven aan in de lijst van voordelen. Ik vind ze foeilelijk, zou het onderaan in het lijstje zetten.

Loek Sassen
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2008 00:37

Re: Zelf je huis verkopen zonder makelaar

Ongelezen bericht door Loek Sassen »

Als het gaat om een woningverkopen is internet én Funda het medium :!: . Maar een feit blijft ook dat 80% van de woningen in de eigen regio (straal kleiner dan 25 km) wordt verkocht. Dus ook mond-tot-mond en opvallen in de straat tussen het overige aanbod is belangrijk. [commerciële link verwijderd door de moderator]

Gesloten