LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] collegegeld TIO

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
arieklerk
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2013 14:48

collegegeld TIO

Ongelezen bericht door arieklerk »

Mijn dochter heeft zich aangemeld bij TIO.
Zij krijgt een baan aangeboden met een opleiding.
Zij besluit de baan te nemen met de opleiding omdat dit beter bij haar past.
Er is tot op heden geen enkel persoonlijk fysiek contact geweest tussen mijn dochter en TIO.
Alleen per email en telefoon.

Is het juist dat mijn dochter het volledige bedrag collegegeld moet betalen zijnde ruim € 15.000,--?

Ze heeft de opleiding nooit bezocht.

Graag reacties.

A. Klerk

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door kuklos »

We kunnen hier eigenlijk niets over zeggen omdat we niet weten of uw dochter ergens voor getekend heeft en als ze ergens voor getekend heeft waar ze voor getekend heeft.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door Brainless »

Ze heeft zich aangemeld, maar heeft ze zichzelf ook weer op tijd en volgens de voorwaarden afgemeld?
Zo niet, dan moeten de kosten wel betaald worden.

In de voorwaarden staat duidelijk hoe je kan annuleren en wat de kosten hiervan zijn.
Als je na 31 augustus afmeldt moet 100% van de kosten worden betaald.

arieklerk
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2013 14:48

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door arieklerk »

is het niet logisch dat je betaald voor een product wanneer je dat ook ontvangt?

15.000 euro staat toch niet in verhouding met wat administratieve kosten?

Zij heeft niet zelf getekend maar haar moeder.

e.e.a. heeft zich in de vakantieperiode afgespeeld.
Dat maakt het wat ondoorzichtig en lastig.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door kuklos »

Nee, het is logisch dat je betaalt conform de voorwaarden die afgesproken zijn. Je kan nu wel proberen zaken recht te praten of te beredeneren, maar zolang wij niet weten voor welke voorwaarden getekend is kunnen wij weinig hulp bieden.

stofzuigertje

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

http://www.tio.nl/studiekeuze/Studieschema.whlink

Ik zie veel maar zelf actief zijn moet ook, een MBO of HBO is geen school met oproep en naast werk/stage....

Dus wat heeft ze zelf gedaan en heeft ze iets gevraagd toen ze enige tijd niets hoorde?
Het college geld is per jaar en na stoppen is meestal geen teruggave mogelijk!

mh73

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door mh73 »

Collegegeld € 15.000? Dat is een hoop geld.

arieklerk
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2013 14:48

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door arieklerk »

kuklos schreef:Nee, het is logisch dat je betaalt conform de voorwaarden die afgesproken zijn. Je kan nu wel proberen zaken recht te praten of te beredeneren, maar zolang wij niet weten voor welke voorwaarden getekend is kunnen wij weinig hulp bieden.
Ik zal proberen om de voorwaarden te krijgen.
Omdat mijn ex-vrouw dit heeft getekend en geen kopie heeft van wat ze getekend heeft beschik ik op dit moment niet over de juiste informatie.

Omdat mijn dochter door prive omstandigheden niet meer thuis woont is niet alle post bij mijn dochter gekomen. Na de vakantie is ze daarvoor e.e.a. gaan ophalen. Mijn ex-vrouw heeft daar niets mee gedaan.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat er niet met meer nadruk wordt aangegeven dat als je een handtekening plaatst je ook akkoord gaat met het betalen van het totale collegegeld.

Ik zal e.e.a. opvragen zodat ik me een beter beeld kan vormen. Telefonisch overleg met TIO heeft tot op heden niets opgeleverd. Men is niet bereid tot een onderhandeling/gesprek over te gaan om dit probleem op te lossen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door olaf79 »

In mijn ogen is de schade die TIO leidt doordat uw dochter de opleiding niet meer kan volgen geen 15.000 euro en is het onredelijk en onbillijk om dit volledige bedrag van haar te eisen. Wel zou een annuleringsvergoeding (zeg 10%) op zijn plaats zijn.

arieklerk
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2013 14:48

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door arieklerk »

Ik wil niet aangeven dat TIO geen schade heeft doordat een student zich bedenkt en besluit niet deel te nemen aan de opleiding. Ik vind wel dat er een mogelijkheid moet zijn tot annulering voor een bepaald percentage. Temeer omdat mijn dochter in het geheel niet heeft deelgenomen aan deze opleiding. Ik zou het op prijs stellen als er een gesprek/onderhandeling kan komen om uit deze impasse te komen.
Ik ben bereid om hiervoor in gesprek te gaan. Ook al vind ik dat mijn ex-vrouw als eerste hiervoor in aanmerking komt omdat zij degene is die haar handtekening heeft gezet. Ik weet dat zij de impact hiervan heeft onderschat. Zij heeft op verzoek van mijn dochter een handtekening gezet in de veronderstelling dat het ging over een aanmelding. Niet er bij stilgestaan heeft dat dit een handtekening is voor € 15.000,--. Dat is een dure krabbel.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door bprosman »

Eventueel een rechtsbijstandsverzekering ?
Net als bij de "keukenboeren" die na een annulering het onderste uit de kan willen hebben en waarbij je ziet dat dit bij de rechter nooit stand houdt omdat de kosten die door de school gemaakt zijn, ofwel de schade die geleden is niet in verhouding staan tot die 15.000 euro denk ik dat een gang naar de rechter hier wel kan lonen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door olaf79 »

Is het geld al betaald of moet dit nog gebeuren. Indien dit nog moet gebeuren zou ik voorlopig maar een deel betalen en de rest niet. Kunnen zij naar de rechter om hun geld te krijgen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door bprosman »

Ben het zelden met Olaf eens maar deze keer wel :-)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:Ben het zelden met Olaf eens maar deze keer wel :-)
Ik ben het bijna altijd met Olaf eens. Zo ook dit keer :lol:

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door Brainless »

olaf79 schreef:In mijn ogen is de schade die TIO leidt doordat uw dochter de opleiding niet meer kan volgen geen 15.000 euro en is het onredelijk en onbillijk om dit volledige bedrag van haar te eisen. Wel zou een annuleringsvergoeding (zeg 10%) op zijn plaats zijn.
Jawel dat lijden ze wel.
Na de laatste annuleringsdatum nemen ze geen ook nieuwe leerlingen meer aan.
Dus de lege plek van de dochter wordt niet opgevuld door een betalende persoon.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door bprosman »

Jawel dat lijden ze wel.
Na de laatste annuleringsdatum nemen ze geen ook nieuwe leerlingen meer aan.
Dus de lege plek van de dochter wordt niet opgevuld door een betalende persoon.
Maar een lege plek kost minder dan een gevulde.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door kuklos »

arieklerk schreef:Ik zal proberen om de voorwaarden te krijgen.
Omdat mijn ex-vrouw dit heeft getekend en geen kopie heeft van wat ze getekend heeft beschik ik op dit moment niet over de juiste informatie.
Bel met Tio een vraag een kopie van hetgeen jouw dochter voor getekend heeft. Als zij willen dat jij (of jouw dochter) 15k betaalt heb je daar recht op.
arieklerk schreef:Toch blijf ik het vreemd vinden dat er niet met meer nadruk wordt aangegeven dat als je een handtekening plaatst je ook akkoord gaat met het betalen van het totale collegegeld.
Je bent zelf verantwoordelijk voor je geld. Het is niet aan de andere partij om jou opmerkzaam te maken wat er in de overeenkomst staat
arieklerk schreef:Ik zal e.e.a. opvragen zodat ik me een beter beeld kan vormen. Telefonisch overleg met TIO heeft tot op heden niets opgeleverd. Men is niet bereid tot een onderhandeling/gesprek over te gaan om dit probleem op te lossen.
Dit verbaast me ook. Want ook Tio moet weten dat mensen vragen gaan stellen en advies gaan zoeken; e dat dus zoiets rond gaat zingen.
=====
bprosman schreef:
Jawel dat lijden ze wel.
Na de laatste annuleringsdatum nemen ze geen ook nieuwe leerlingen meer aan.
Dus de lege plek van de dochter wordt niet opgevuld door een betalende persoon.
Maar een lege plek kost minder dan een gevulde.
Doch iemand minder laten betalen door die lege plek betekent dat ze de inkomsten van een volle plek mislopen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: collegegeld TIO

Ongelezen bericht door olaf79 »

Brainless schreef:
olaf79 schreef:In mijn ogen is de schade die TIO leidt doordat uw dochter de opleiding niet meer kan volgen geen 15.000 euro en is het onredelijk en onbillijk om dit volledige bedrag van haar te eisen. Wel zou een annuleringsvergoeding (zeg 10%) op zijn plaats zijn.
Jawel dat lijden ze wel.
Na de laatste annuleringsdatum nemen ze geen ook nieuwe leerlingen meer aan.
Dus de lege plek van de dochter wordt niet opgevuld door een betalende persoon.
We weten niet wat de policy hieromtrend is, misschien is er een wachtlijst of zo.

De plek kost geen 15.000 euro per leerling.

Gesloten