LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scheidegger NCOI

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
Wijnand S
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2015 20:10

Scheidegger NCOI

Ongelezen bericht door Wijnand S »

Beste lezers van dit forum,

Ik wil graag mijn ervaringen en de ervaringen van mijn vrouw met jullie delen. Onderstaand bericht heb ik gedumpt op de Facebook-pagina van NCOI. Mijn vrouw volgt een opleiding bij het NCOI HBO Verpleegkundige verkort, en ik zelf volg bij Scheidegger de opleiding Marketingmedewerker MBO 4.

Lees mijn bericht die ik op Facebook bij het NCOI heb gedumpt, graag hoor ik hoe jullie dit hebben ervaren:

Helaas is de NCOI te groot, Scheidegger hoort ook bij hen. Scheidegger en NCOI zit geen verschil. Alleen het enige verschil is dat je bij NCOI meer betaald en gratis koffie en andere drank kan krijgen en bij Scheidegger niet.
Mijn vriendin zit bij het NCOI en ik bij Scheidegger. Ik zal eerst vertellen hoe de inschrijving ging bij Scheidegger.
Ik ben op een avond naar een bijeenkomst gegaan van Scheidegger. Hier werden gouden bergen beloofd. Zij geloven in klassikaal les op eigen locatie. Daarbij met zeer ervaren leerkrachten die direct uit de praktijk komen. Ik ging voor Scheidegger College. Dit was een lesprogramma waarin je een 2 jarige MBO 4 opleiding in 1 jaar kon volgen. Ik had me ingeschreven, mezelf al helemaal voorbereid en ook financieel. Dit betekende voor mij voor 1 jaar lang veel minder inkomsten. Nog geen 12 uur voor aanvang van de eerste les, werd de hele boel geannuleerd door Scheiddegger. Beetje jammer. Enfin, mezelf weer moed ingesproken, weer een hoop geregeld en ben ik alles weer gaan regelen. Nieuwe opleiding gekozen en daarmee doorgegaan. Ik heb ingeschreven voor Utrecht, eenmaal begonnen blijkt dat ik met andere studenten zit in de klas die helemaal uit Groningen komen en andere uithoeken van het land. Zij hadden zich ingeschreven op een locatie bij hun in de buurt. Dit na 2 modules klassikaal te hebben gevolgd blijkt dit bij iedereen te zijn. Dus de belofte van in de buurt van je woonplaats les volgen kan al de prullenbak in. Daar waar zij geloven in klassikaal les, cancelen zij de boel toch als er maar 3 studenten voor 1 module zijn. Zo bleek uit 1 module die ik heb gevolgd die ineens werd veranderd naar een e-learning. Zoals je leest heb ik nog een aantal modules te gaan. Ik ben zeer benieuwd hoe die gaan verlopen.

Nu eerst over Scheidegger te hebben gesproken zal ik over gaan naar het NCOI, NCOI is exact hetzelfde. Daarbij komt dat hieruit blijkt de docenten helemaal niet zo vakkundig blijkt te zijn. Dit wil het NCOI echter niet toegeven. Jammer! Dit blijkt uit de module van die mijn vriendin te hebben gevolgd. Iedereen in die klas heeft een 5 gehaald voor zijn of haar examenopdracht, let op, met exact hetzelfde commentaar. Wanneer je verhaal gaat halen zeggen zij dat het aan de student ligt. Komen niet met een oplossing en nog veel erger, ze liegen naar de opdrachtgever. De opdrachtgever van mijn vriendin is Careyn thuiszorg. Zij hebben een groot aantal opleidingsplaatsen ingekocht bij het NCOI. Het NCOI heeft hen verteld dat een aantal leerlingen zijn gezakt. Dit strookt niet met de werkelijkheid. Jammer dat het NCOI geen verantwoordelijkheid wil nemen, omdat toch duidelijk is dat wanneer iedereen is gezakt of een groot deel dit toch toe te schuiven is aan de kwaliteit van de les. Daarbij komt dat op het moment er klachten zijn, zij vertellen dat wij maar wat meer zelfredzaamheid moeten leren zijn. Ik vind dit een kwalijke opmerking tegenover doorgewinterde verpleegkundige. Zijn die dan niet zelfredzaam? Al zij al niet zelfredzaam zijn, hoe kunnen zij dan überhaupt zorgen voor anderen? Dit is wat je in mijn ogen verteld aan een puber die in klas havo 3 zit.

bdej
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2015 16:06

Re: Scheidegger NCOI

Ongelezen bericht door bdej »

Ook ik heb klachten over de afhandeling van examens door NCOI.

Ik heb dit jaar een moduleopdracht ingeleverd voor de opleiding elektrotechniek MBO4. Hiervoor kreeg ik een onvoldoende (4,5) terug met de onderbouwing van de beoordelaar.
Erg jammer, maar goed, ik heb een herexamen (195 euro) aangevraagd en ben aan de slag gegaan met de opmerkingen van de beoordelaar. De zaken die niet in het commentaar stonden, heb ik met rust gelaten in de veronderstelling dat die in orde zijn.

Na een aantal weken wachten kreeg ik mijn nieuwe beoordeling, weer een 4,5.
In mijn ogen kon dat niet omdat ik zaken heb aangepast op de manier zoals de eerste beoordelaar had aangegeven. Mijn cijfer had naar mijn idee in ieder geval hoger moeten zijn dan het eerste.
Ook stonden in deze nieuwe beoordeling ineens zaken die ik onveranderd heb gelaten t.o.v. mijn eerste inzending. Deze had ik dus ook aan kunnen passen in mijn tweede versie, waardoor die wellicht nog beter zou zijn geweest.

Hierover heb ik gebeld met NCOI en ik gaf aan dat ik het raar vond dat de eerste beoordelaar bepaalde punten niet aanhaalt en de tweede beoordelaar wel. Toen werd mij verteld dat beide inzendingen door dezelfde persoon zijn bekeken. Daardoor vond ik het nog vreemder dat er nieuwe zaken bij kwamen!
Voor verder commentaar werd ik direct doorverwezen naar het examenbureau dat je alleen via e-mail kunt bereiken.

Ik heb een mail gestuurd waarin ik mijn motivatie en alle punten van de eerste en tweede beoordeling naast elkaar heb gelegd. In een reactie kreeg ik te horen alleen een bezwaarschrift in te kunnen dienen (75 euro). Ik wil mijn opleiding halen en heb dit gedaan.
Na 3 weken kreeg ik de reactie en mijn bezwaarschrift was afgekeurd. De beoordelaar heeft zijn commentaar door genomen en blijft bij zijn punten! Hij zegt dat hij mij geen “stappenplan naar een voldoende hoeft te geven!” Daar ben ik het mee eens, maar hij moet wel aangeven wat er allemaal niet klopt. Nu krijg ik maar een halve terugkoppeling.
Ik had verwacht dat mijn inzending door een nieuwe, onbevooroordeelde persoon zou worden bekeken waarna de 2 beoordelaars naast elkaar gelegd kunnen worden.
De kans dat de eerste beoordelaar zomaar een nieuwe mening heeft over mijn inzending is natuurlijk nihil en daardoor heeft mijn bezwaar sowieso geen kans.
Dit heb ik gemaild en ik kreeg als reactie dat ik een bezwaarschrift in kon dienen!
Een bezwaarschrift sturen over een bezwaarschrift. Zo kan ik ook geld verdienen.
Ik wil gewoon een eerlijke, nieuwe beoordeling van mijn verslag en niet steeds dezelfde persoon die er naar kijkt.

Ik denk er over na om hierna nog een opleiding te volgen, maar dat wordt zeker geen opleiding via de NCOI of andere instanties die onder NCOI vallen.
Te duur en je wordt te makkelijk doorverwezen naar bezwaarschriften e.d. waarvoor te veel betaald moet worden.

NCOI Opleidingsgroep
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 apr 2013 14:57

Re: Scheidegger NCOI

Ongelezen bericht door NCOI Opleidingsgroep »

bdej schreef:Ook ik heb klachten over de afhandeling van examens door NCOI.

Ik heb dit jaar een moduleopdracht ingeleverd voor de opleiding elektrotechniek MBO4. Hiervoor kreeg ik een onvoldoende (4,5) terug met de onderbouwing van de beoordelaar.
Erg jammer, maar goed, ik heb een herexamen (195 euro) aangevraagd en ben aan de slag gegaan met de opmerkingen van de beoordelaar. De zaken die niet in het commentaar stonden, heb ik met rust gelaten in de veronderstelling dat die in orde zijn.

Na een aantal weken wachten kreeg ik mijn nieuwe beoordeling, weer een 4,5.
In mijn ogen kon dat niet omdat ik zaken heb aangepast op de manier zoals de eerste beoordelaar had aangegeven. Mijn cijfer had naar mijn idee in ieder geval hoger moeten zijn dan het eerste.
Ook stonden in deze nieuwe beoordeling ineens zaken die ik onveranderd heb gelaten t.o.v. mijn eerste inzending. Deze had ik dus ook aan kunnen passen in mijn tweede versie, waardoor die wellicht nog beter zou zijn geweest.

Hierover heb ik gebeld met NCOI en ik gaf aan dat ik het raar vond dat de eerste beoordelaar bepaalde punten niet aanhaalt en de tweede beoordelaar wel. Toen werd mij verteld dat beide inzendingen door dezelfde persoon zijn bekeken. Daardoor vond ik het nog vreemder dat er nieuwe zaken bij kwamen!
Voor verder commentaar werd ik direct doorverwezen naar het examenbureau dat je alleen via e-mail kunt bereiken.

Ik heb een mail gestuurd waarin ik mijn motivatie en alle punten van de eerste en tweede beoordeling naast elkaar heb gelegd. In een reactie kreeg ik te horen alleen een bezwaarschrift in te kunnen dienen (75 euro). Ik wil mijn opleiding halen en heb dit gedaan.
Na 3 weken kreeg ik de reactie en mijn bezwaarschrift was afgekeurd. De beoordelaar heeft zijn commentaar door genomen en blijft bij zijn punten! Hij zegt dat hij mij geen “stappenplan naar een voldoende hoeft te geven!” Daar ben ik het mee eens, maar hij moet wel aangeven wat er allemaal niet klopt. Nu krijg ik maar een halve terugkoppeling.
Ik had verwacht dat mijn inzending door een nieuwe, onbevooroordeelde persoon zou worden bekeken waarna de 2 beoordelaars naast elkaar gelegd kunnen worden.
De kans dat de eerste beoordelaar zomaar een nieuwe mening heeft over mijn inzending is natuurlijk nihil en daardoor heeft mijn bezwaar sowieso geen kans.
Dit heb ik gemaild en ik kreeg als reactie dat ik een bezwaarschrift in kon dienen!
Een bezwaarschrift sturen over een bezwaarschrift. Zo kan ik ook geld verdienen.
Ik wil gewoon een eerlijke, nieuwe beoordeling van mijn verslag en niet steeds dezelfde persoon die er naar kijkt.

Ik denk er over na om hierna nog een opleiding te volgen, maar dat wordt zeker geen opleiding via de NCOI of andere instanties die onder NCOI vallen.
Te duur en je wordt te makkelijk doorverwezen naar bezwaarschriften e.d. waarvoor te veel betaald moet worden.
Beste bdej,

We vinden het vervelend dat de beoordeling van uw moduleopdracht niet naar tevredenheid verloopt.
Wellicht mogen wij middels een privébericht uw contactgegevens ontvangen?
We nemen dan telefonisch contact op om uw klacht te bespreken.
Bij voorbaat hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,
NCOI Opleidingen

gofloor
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2010 11:34

Re: Scheidegger NCOI

Ongelezen bericht door gofloor »

Ook ik heb een klacht over de werkzijze van Scheidegger/NCOI

Ik heb in februari 2016 mijn SPH leergang diploma behaald. Dit is een gedeelte van SPH bachelor opleiding. Ze omschrijven het als een "soort" propedeuse. Aan deze leergang wordt totaal 160EC (studiepunten) toegekend. Deze opleiding bestaat uit 6 modules die elk met een officieel examen worden afgesloten inclusief puntenlijst. De EC worden echter niet per module gespecificeerd.

Ik ga nu deze opleiding duaal voortzetten bij de CHE (Christelijke Hogeschool Ede), om de simpele reden dat mijn werkgever alleen deze duaal variant aan mij vergoed en niet het vervolgen van de SPH bachelor bij Scheidegger/NCOI.

Aangezien ik al een groot deel van de SPH opleiding met goed gevolg heb afgerond, kom ik in aanmerking voor vrijstelling van de door mij gevolgde en afgeronde modules. Hier heb ik deze EC voor nodig. Deze verstrekt Scheidegger/NCOI dus niet. Dit doen ze alleen als je bij hen de bachelor opleiding vervolgd.

Ik ben nu al vanaf november bezig om deze EC waar ik naar mijn mening recht op heb te verkrijgen. Tot op heden zonder resultaat. Hun argument is dat de leergangen niet NVAO geaccrediteerd zijn. Dat vind ik vreemd, omdat je de studiepunten kennelijk wel krijgt toegekend als je de gehele Bachelor opleiding bij hen volgt.

Met andere woorden: je denkt een HBO opleiding te volgen. Na anderhalf jaar studie mét diploma en € 5000,- armer, sta je dus met lege handen.

Laat dit een waarschuwing zijn, voor mensen die deze opleiding willen gaan volgen!!!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Scheidegger NCOI

Ongelezen bericht door berndv »

gofloor schreef:Ook ik heb een klacht over de werkzijze van Scheidegger/NCOI

Ik heb in februari 2016 mijn SPH leergang diploma behaald. Dit is een gedeelte van SPH bachelor opleiding. Ze omschrijven het als een "soort" propedeuse. Aan deze leergang wordt totaal 160EC (studiepunten) toegekend. Deze opleiding bestaat uit 6 modules die elk met een officieel examen worden afgesloten inclusief puntenlijst. De EC worden echter niet per module gespecificeerd.

Ik ga nu deze opleiding duaal voortzetten bij de CHE (Christelijke Hogeschool Ede), om de simpele reden dat mijn werkgever alleen deze duaal variant aan mij vergoed en niet het vervolgen van de SPH bachelor bij Scheidegger/NCOI.

Aangezien ik al een groot deel van de SPH opleiding met goed gevolg heb afgerond, kom ik in aanmerking voor vrijstelling van de door mij gevolgde en afgeronde modules. Hier heb ik deze EC voor nodig. Deze verstrekt Scheidegger/NCOI dus niet. Dit doen ze alleen als je bij hen de bachelor opleiding vervolgd.

Ik ben nu al vanaf november bezig om deze EC waar ik naar mijn mening recht op heb te verkrijgen. Tot op heden zonder resultaat. Hun argument is dat de leergangen niet NVAO geaccrediteerd zijn. Dat vind ik vreemd, omdat je de studiepunten kennelijk wel krijgt toegekend als je de gehele Bachelor opleiding bij hen volgt.

Met andere woorden: je denkt een HBO opleiding te volgen. Na anderhalf jaar studie mét diploma en € 5000,- armer, sta je dus met lege handen.

Laat dit een waarschuwing zijn, voor mensen die deze opleiding willen gaan volgen!!!
ik snap je punt, maar als ik je verhaal zo lees heb je een overeenkomst gesloten dat zij je een opleiding leveren, en dat jij bij het met goed gevolg afsluiten iets krijgt van hen. Wat was er overeengekomen? Zou er een dergelijk EC geleverd worden? Of was er afgesproken dat er iets anders geleverd zou worden, een certificaat of iets dergelijks?Wat is de reden dat de CHE deze certificaten niet kan omzetten in vrijstellingen?

Het lastige is dat iedere opleider zelf de opleiding mag inrichten, zo lang er aan de eindtermen wordt voldaan, en de verschillende opleiders stellen daar verschillende eisen aan. Daarom zou je bijvoorbeeld dus de opleiding vanaf je behaalde certificaat bij dezelfde opleider kunnen voortzetten, waarmee je behaalde punten omgezet kunnen worden in officiele studiepunten, maar dat dit bij een andere opleider niet erkend wordt. Ik had namelijk dezelfde route in gedachten voor de opleiding HBO-V, ik wilde ook eerst de basiscertificaten behalen via een thuisopleider en daarna de opleiding in duaal verder volgen bij een hogeschool hier in de buurt, mede omdat stage nagenoeg onmogelijk is als je de opleiding niet via de regionale hogeschool volgt aangezien alle werkplekken vaste overeenkomsten hebben voor stagiaires. Maar deze route werd mij door de hogeschool afgeraden omdat de te behalen competenties niet overeenkwamen met hun opleidingsprogramma, waardoor het zou kunnen gebeuren dat ik bepaalde stukken dubbel moest volgen en ik dus eigenlijk geen tijdswinst zou hebben.

gpenninkhof
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2017 12:33

Re: Scheidegger NCOI

Ongelezen bericht door gpenninkhof »

Ik heb me vorig ingeschreven bij Scheidegger. Dit omdat ik van mijn school voor een opleiding moest inschrijven voor als ik zou slagen voor mijn HAVO. Ik was echter gezakt, dus ging er vanuit dat de inschrijving onvoltooid was en dus geannuleerd zou worden. Het is immers een HBO-opleiding, dus daar heb je mjnimaal een Havo-diploma voor nodig. Ook op de website staat vermeld dat wanneer je niet geschikt zou zijn, je uitgenodigd wordt voor een intakegesprek op locatie. Dit is echter niet gebeurd. Een paar maand later kreeg ik boeken thuis gestuurd. Ik was me van geen kwaad bewust, dus ik heb de opleiding 'geannuleerd' . Het beantwoorden van mails gaat overigens zeer traag bij Schiedegger. Toen kwamen ze op de proppen met annuleringskosten. Deze bedroegen 25% van de opleidingskosten + inschrijvingskosten. Ik moet nu dus betalen voor een opleiding die ik niet gevolgd heb. Ik snap nu dus ook waarom de inschrijving zonder pardon erdoor is gedrukt. Momenteel is het probleem nog steeds niet opgelost en heeft Scheidegger een incassobureau ingeschakeld. De opleidingen van scheidegger zijn overigens niet officieel erkend. Pas dus op voor Scheidegger.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Scheidegger NCOI

Ongelezen bericht door Moneyman »

gpenninkhof schreef:k was echter gezakt, dus ging er vanuit dat de inschrijving onvoltooid was en dus geannuleerd zou worden. ..... Pas dus op voor Scheidegger.
Dus omdat jij van verkeerde aannames uitgaat, moeten we oppassen voor Scheidegger? Logisch... :roll:

stofzuigertje

Re: Scheidegger NCOI

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Diverse werkgevers weigeren de kosten van deze 2 instellingen te vergoeden omdat ze zeer lage slagingspercentage hebben en vrij hoge kosten.

Ook elders online vind ik diverse klachten en ondanks een vraag ooit is er nooit op forums gereageerd voor hun kant van het verhaal!

Bo Snoei
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2017 09:13

Re: Scheidegger NCOI

Ongelezen bericht door Bo Snoei »

Voordat ik aan mijn opleiding Travel & Hospitality begon ben ik naar de open avond geweest in Rotterdam. Hier heb ik informatie aangevraagd voor mijn opleiding. Hier hebben ze mij gezegt dat de opleiding 2500 euro koste en dat engels inbegrepen was. Ook zou je kunnen kiezen tussen Frans/Duits. Ik heb mij later aangemeld voor deze opleiding en aangemeld voor Rotterdam. ( ze hebben tegen mij gezegt dat de locatie Rotterdam zeker wel door moet gaan ). Ik kreeg een maand later de factuur van de gehele opleiding binnen en hierop stond ineens 5000 euro. ( op de website was het bedrag ook aangepast ). Ik heb hierover gebeld en de persoon aan de telefoon had hier geen andwoord op, hierover zou ik later een mail krijgen. Hierop kreeg ik een andwoord dat de opleiding gewijzigd is en dat daarom de kosten omhoog zijn gegaan. 2000 euro omhoog ineens nadat je je al aangemeld hebt? Gelukkig had ik met de opendag een dik boek gekregen met alle opleidingen die Scheidegger aanbied. Hierin stonden ook de kosten. En ja hoor hierin stond ook dat het 2500 kostte. Ik heb dit gemeld telefonisch en ze bleef me tegen spreken en ze kon het me niet voor die prijs aanbieden. Ik voelde me op dat moment al heel erg in de **** genomen. Als klap op de vuurpijl kreeg ik ook nog een melding dat de meeste lessen in Utrecht plaats zouden vinden. Hierover ook contact gezocht en ik kreeg als andwoord dat er te weining aanmeldingen voor Rotterdam zijn geweest. En daarna nog een klap op de vuurpijl bleek er helemaal geen talen in mijn opleiding te zitten. Door de wijziging aan de opleiding hebben ze de talen eruit gehaald, maar wel 2000 euro aan kosten omhoog? Mij konden ze niks meer wijsmaken. Welke instelling bied er nou een Travel & Hospitality opleiding aan ZONDER talen? Op het einde van mijn opleiding moest ik portfolio en assessment opdrachten uitvoeren. Een aantal van deze opdrachten moest je in het Duits en Engels doen. Toen ik dit las brak helemaal mijn klomp. Ik heb gelijk woedend opgebeld en weer wist de mevrouw aan de telefoon geen direct andwoord te geven hierover zou ik weer een mail ontvangen. Na 1 week eindelijk een mail ontvangen en daarin stond: Deze opdrachten moeten in deze talen gedaan worden omdat dit aan de eisen van de opleiding voldoed. Met daarna deze zin: NU JE DIT WEET KAN JE ALVAST BEGINNEN MET OEFENEN???? Hoe brutaal? Ik heb nu inmiddels mijn opleiding gehaald. En na mijn ervaring met Scheidegger wou ik toch nog verder leren voor leidingevende Travel & Hospitality. Doordat ik de zelfstandig medewerker opleiding al gedaan had kon ik in deze opleiding vallen met 5 modules minder omdat ik deze in mijn vorige opleiding al gehad heb. Hiervoor had ik een kostenberekening aangevraagd. Voor meer dan de helft van de modules minder moest ik nog 4000 euro betalen? Nou dat ging mij echt te ver. Begin nooit aan Scheidegger!! Wat ze beloven komen ze totaal niet na!!

Gesloten