LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat kan je met een (niet erkende) HBO diploma

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Wat kan je met een (niet erkende) HBO diploma

Ongelezen bericht door smilie »

Beste mede forum lezers,

Ik vraag met volgende af. Bij bijvoorbeeld bij NCOI heb je een HBO diploma en een HBO bachelor diploma.

Het HBO diploma is alleen door NCOI erkend;
HBO Bachelor ook door de Ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap.
(mits ik het mis heb)

Met bachelor kan je dus in feite overal naartoe en je bachelor diploma laten waarderen of wat dan ook.

Echter, het 'kleinere' HBO diploma (voor welke opleiding ook maar 1 jaar duurt en voor bachelor 3 of 4) is nogmaals alleen door NCOI erkend. Maar - hoe kijken werkgevers in Nederland hierop tegen? Is het een compleet waardeloze papiertje - of kan je echt iets ermee?

Om het zeer concreet te maken;
Mijn vriendin (buitenlandse komaf) heeft een diploma welke in Nederland gewaardeerd is op MBO Niveau 3 (Zorg en welzijn). Zij wil graag doorgroeien en verder studeren, om zodanig ook betere baan en leven perspectief te hebben.

Ik zit dan volgende te denken. Als ze met (behaalde) 1 jarige opleiding een HBO diploma in de richting van Sociaal Pedagogisch Hulpverlener (wij zijn nog niet uit of dit richting jeugdzorg zal gaan, of net iets anders) al een betere baan kan krijgen, dan is het wel waard. Dan kan ze vervolgens alsnog later +2 jaar doen voor de erkende bachelor diploma. Op dit moment werkt ze als pedagogisch medewerker. Echter, ze wil meer dan alleen dat.

Het concreet vraag is dan ook: zal HBO (eenjarige) opleiding haar kansen voor een betere baan geven of is dergelijke denkwijze bij voorbaat kansloos?

Een jarige opleiding kost ook redelijk wat, dus we willen liever geen geld weggooien.

Alvast bedankt!

Mvg,
Smilie

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Wat kan je met een (niet erkende) HBO diploma

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

over het algemeen weten werkgevers wel welke diplomas wel en niet erkend zijn, de grotere bedrijven vragen het bij sollicitanten vaak op.

Bij een niet erkend diploma kom je eigenlijk in de situatie dat je niet serieus genomen wordt. Of je daar nou echt hard voor gestudeerd hebt of dat je dat bij een pakje boter gekregen hebt kan een werkgever niet zien. Dus je hebt er niet heel veel aan.

Ik vraag me trouwens wel af hoe het ncoi dit dan aanbied, het mag niet om iets een hbo opleiding te noemen terwijl het dat niet is, het mag alleen als het geaccrediteerd is. Ik zou dus even contact opnemen en vragen naar de status van die opleiding.

Trudy

Gesloten