LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HBO-stage tijdens coronacrisis

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
NEUTEBOOTJE
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2020 17:37

HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door NEUTEBOOTJE »

Wie kan mij vertellen of er een 1-duidig beleid is voor HBO stagiaires tijdend de Corona crisis?
Zo te horen is er een willekeur aan beleid, verschillend per opleiding.
Onze dochter loopt stage bij een zorginstelling met jong volwassenen met een licht verstandelijke beperking. Zij MOET naar stage, met alle risico's van dien. Er zijn geen beschermende middelen en 1,5 meter afstand houden: waar is dat?
Ze is een alleenstaande moeder met een baby van 7 maanden, die niet naar het kinderdag verblijf mag omdat ze al sinds november een ontsteking aan haar slijmvlies heeft en "rochelt". Voor het virus was ze gewoon welkom, want ze heeft geen koorts.
Volgens school staat ze in haar recht om de stage te onderbreken, met als gevolg: studie vertraging.
Ik heb school gemaild en het ministerie van onderwijs maar geen reactie.
De vriendin van mijn zoon loopt ook een HBO stage op een advocaten kantoor en zij kon per direct thuisblijven. En zij gaat geen studie vertraging oplopen......!
Hoe kan dit. Onze dochter loopt een zeer groot gezondheid risico waar ze stage moet lopen. En op kantoor, waar je makkelijk 1,5 meter uit elkaar kan zitten, hoeft er geen stage gelopen te worden. Ik snap volkomen dat de beide stages totaal niet te vergelijken zijn. Maar de essentie is hetzelfde: 2 stagiaires met de 1 een verplichting om te komen en kom je niet dan studievertraging. En de ander hoeft niet te komen en loopt geen vertraging op.
Ik vind dit echt heel raar. Of zie ik het verkeerd.
Daarnaast maak ik me natuurlijk grote zorgen om de gezondheid van mijn dochter! Zij wil geen vertraging oplopen of negatief overkomen en blijft dus stage lopen. Op het stage bedrijf houden ze zich stikt aan het aantal stage uren die in haar contract staan. Geen enkele coulance!

Graag hoor ik van iedereen die een zoon/dochter heeft die in dezelfde situatie zit.

mvrgr, ellen

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Duidelijk verschil. Advocatenkantoren zijn de laatste tijd gesloten geweest, omdat er nog amper iets voor de rechter kwam. Dat gaat nu mondjesmaat meer worden, maar dan nog zal er niet volop gewerkt kunnen worden. Overigens denk ik dat de stage op dat moment ook gewoon niet telt en er dus ook vertraging op is gelopen, net zoals bij uw dochter als ze nu stopt bij de stage.

sake1987

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door sake1987 »

De stages in de zorg blijven gewoon gelden, opdrachten kunnen worden gedaan en afgetekend. De stage uren worden dus gewoon gemaakt. En ja je kiest voor een beroep in de zorg en dan kan je niet stoppen als het penibel wordt.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Volgens school staat ze in haar recht om de stage te onderbreken, met als gevolg: studie vertraging.”

Dit is toch echt het enige wat uw dochter zou kunnen doen. Dat is namelijk ook het advies wat de Rijksoverheid geeft:

“De betreffende zorginstelling maakt als eerste de keuze of de student een bijdrage kan leveren aan de patiëntenzorg. Hierbij staat de veiligheid voor patiënt, student en werknemers in de zorginstelling voorop. Er bestaat ruimte voor de student om aan te geven bij de zorg- en onderwijsinstelling of hij/zij om persoonlijke redenen de stage of het coschap wil continueren of niet.”

Ik begrijp uw zorgen overigens wel hoor, maar zij zal dus zelf een keuze moeten maken.

sake1987

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door sake1987 »

Hoe vervelend en misschien gevaarlijk ook, maar dit is een periode waarin je veel ervaring kan opdoen. De leerlingen bij ons werken gewoon hun stage af en kunnen nu extra punten verdienen. Als je voor de zorg kiest zit je nu eenmaal dicht bij het vuur. Een beroeps militaire kan ook niet zeggen, in Nederland prima maar uitzending is mij te gevaarlijk.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Griep kom je overal tegen en moeilijke woorden kun je misschien vertalen?

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door witte angora »

NEUTEBOOTJE schreef:
03 apr 2020 18:00
Op het stage bedrijf houden ze zich stikt aan het aantal stage uren die in haar contract staan. Geen enkele coulance!
Eenmaal gediplomeerd en aan het werk zal er ook geen coulance zijn in dit soort situaties. Integendeel, mensen moeten juist een paar tandjes harder werken om het allemaal bij te kunnen bijbenen. Er komen steeds meer berichten dat zorgmedewerkers tegen hun max aanlopen.

Hoe zie jij het dan voor je dat iemand tijdens de opleiding dan minder gaat werken? Hoe gaat ze dat doen als ze een echte baan heeft?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door Theotrucker »

occupational hazards mag je voor mij in een zakje doen. Mijn account naam veranderen naar "Theo de gepensioneerde vrachtwagenchauffeur" vind ik net iets te lang. Maar Theotrucker zegt na 47 jaar gewerkt te hebben meer over mij dan het merendeel van de gebruikte accountnamen hier inclusief de de jouwe.

NEUTEBOOTJE
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2020 17:37

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door NEUTEBOOTJE »

Mijn dochter werkt als social worker met veel plezier in de zorg. Dat is ook helemaal het probleem niet. Ze is zeker niet te beroerd om te werken, want dat heeft ze altijd gedaan.
Waar het mij omgaat is dat er HBO-ers hun stage nu kado krijgen. En dat voelt niet helemaal eerlijk. Er zijn medestudenten van haar die naar huis worden gestuurd zonder dat dat nadelige gevolgen heeft of studievertraging oplevert.
De vraag was dus of er meerdere ouders een zoon/dochter hebben waar dezelfde situatie speelt.
Het gaat er dus niet om of ze wel of niet wil werken. Maar wel om de willekeur van scholen inzake het stage-beleid in deze periode.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op dat advocatenkantoor is of niemand, of de advocaten moeten zelf koffie zetten. Toch niet vergelijkbaar met de stage van uw dochter. Dan maar vertraging.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door Lowieze »

NEUTEBOOTJE schreef:
04 apr 2020 13:07
Mijn dochter werkt als social worker met veel plezier in de zorg. Dat is ook helemaal het probleem niet. Ze is zeker niet te beroerd om te werken, want dat heeft ze altijd gedaan.
Waar het mij omgaat is dat er HBO-ers hun stage nu kado krijgen. En dat voelt niet helemaal eerlijk. Er zijn medestudenten van haar die naar huis worden gestuurd zonder dat dat nadelige gevolgen heeft of studievertraging oplevert.
De vraag was dus of er meerdere ouders een zoon/dochter hebben waar dezelfde situatie speelt.
Het gaat er dus niet om of ze wel of niet wil werken. Maar wel om de willekeur van scholen inzake het stage-beleid in deze periode.
Dit is een uitzonderlijke situatie waar de scholen nooit eerder mee te maken hebben gehad.
Er zal waarschijnlijk per geval bekeken worden hoe ze dit op gaan lossen. Er zijn namelijk ook stagiaires die gewoon thuis kunnen doorwerken.
En natuurlijk kan er dan niet één lijn getrokken worden, het is ook maar net waar en hoe lang je stage moet lopen.

mh73

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn dochter is vorig jaar aan het HBO afgestudeerd en volgens mij is het zo dat er gecombineerd met de stage nog een stageopdracht of stageverslag ingeleverd moet worden of dat de stage op een andere wijze beoordeeld wordt.
Ik kan me voorstellen dat iemand die met een door overmacht afgebroken stage die toch voldoet aan de eisen van de opdracht, geen vertraging oploopt, maar dat degene waarbij dat niet zo is gewoon nogmaals stage moet lopen en dus ook vertraging oploopt.

sake1987

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door sake1987 »

De praktijk ervaring die je tijdens een stage in de zorg opdoet is theoretisch niet te doen. Dus gebruik deze periode om ervaring op te doen die je als alles loopt zoals het moet nooit krijgt. Ik leer nu dingen in een week die ik in 10 jaar zorg nooit ben tegengekomen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door tttlocke »

Aan dit soort openingsbijdragen erger ik mij enorm. Zeker in deze tijd.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Neutebootje: je kunt je reactie op mijn vraag gewoon in dit topic zetten. Dat hoeft niet per pb, en ik ga de discussie ook niet per pb aan. Ik zet het dus even hier neer.

Wat je reactie betreft: elders schrijf je dat je het 'niet eerlijk' vindt. Wat is er niet eerlijk? Dat de een wel stage moet lopen en de ander niet? Ben je er soms jaloers op dat een ander het 'kado' krijgt?
NEUTEBOOTJE schreef:
04 apr 2020 13:01
Onderwerp: HBO-stage tijdens coronacrisis
witte angora schreef:
04 apr 2020 09:47
NEUTEBOOTJE schreef:
03 apr 2020 18:00
Op het stage bedrijf houden ze zich stikt aan het aantal stage uren die in haar contract staan. Geen enkele coulance!
Eenmaal gediplomeerd en aan het werk zal er ook geen coulance zijn in dit soort situaties. Integendeel, mensen moeten juist een paar tandjes harder werken om het allemaal bij te kunnen bijbenen. Er komen steeds meer berichten dat zorgmedewerkers tegen hun max aanlopen.

Hoe zie jij het dan voor je dat iemand tijdens de opleiding dan minder gaat werken? Hoe gaat ze dat doen als ze een echte baan heeft?
Dat is niet waar hij mijn omgaat. Ze werkt zich de tandjes, heeft ze altijd gedaan en zal ze ook altijd doen. Het gaat mij er om dat er HBO'ers zijn die nu feitelijk hun stage kado krijgen. En dat voelt als een ongelijke behandeling, Ze heeft voor deze richting gekozen en ze werkt er met plezier. Maar het is raar als zelfs medestudenten naar huis worden gestuurd zonder dat dat een nadelig effect op de stage heeft. Het zou dus fijn zijn als daar een 1-duidig beleid voor zou zijn........ Dat was dus ook de vraag. Of er ouders zijn die ook een dergelijke ervaring hebben.....

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een stage houdt toch eigenlijk in dat je meeloopt op de werkvloer en dan dezelfde dingen doet als de mensen die normaal op die werkvloer staan.

In de zorg staat men zich dus een slag in de rondte te werken nu, dus is dat onderdeel van de stage. De advocaten zitten thuis en hebben amper iets te doen en dat is net zo goed onderdeel van de stage.

Ik denk dat uiteindelijk de personen die nu stage uren missen, deze op een of andere manier ook moeten gaan inhalen. Maar zolang de stage doorgang kan vinden, heeft dat natuurlijk de voorkeur.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door berndv »

NEUTEBOOTJE schreef:
04 apr 2020 13:07
Waar het mij omgaat is dat er HBO-ers hun stage nu kado krijgen. En dat voelt niet helemaal eerlijk. Er zijn medestudenten van haar die naar huis worden gestuurd zonder dat dat nadelige gevolgen heeft of studievertraging oplevert.
Dat is wel vreemde willekeur. Helemaal als medestudenten wel hun stage mogen onderbreken zonder gevolgen en als uw dochter dat doet, er wel gevolgen aan hangen. Weet u dit zeker? Want dat is een ongelijke behandeling.

Ik lees overigens ook nergens dat HBO studenten studiepunten cadeau gaan krijgen voor opdrachten die ze niet hebben uitgevoerd. Daarbij is het ook niet het doen van stage wat beoordeeld wordt, natuurlijk moet je een vastegesteld aantal uur praktijk hebben gehad, maar de uiteindelijke beoordeling zal voor het grootste deel gebeuren op basis van het gemaakte verslag.

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: HBO-stage tijdens coronacrisis

Ongelezen bericht door dmv »

Stage-uren moeten behaald en afgetekend worden. Stage-opdrachten moeten worden voldaan. Wie nu thuis zit zal dit niet kunnen doen en vertraging oplopen. Het is niet dat zij zomaar slagen. Enkel later. Iig wel de mensen die ik ken en die Social Work studeren.

Gesloten