LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hulp gevraagd: LOI (Leiden Educational Institutions) betaalt collegegeld niet terug

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
eefke.burg
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2019 19:59

Hulp gevraagd: LOI (Leiden Educational Institutions) betaalt collegegeld niet terug

Ongelezen bericht door eefke.burg »

Ik heb een ervaring met de LOI (Leiden Educational Institutions) die zo heftig is dat ik hem graag wil delen. Vorig jaar heb ik me ingeschreven voor een opleiding van de LOI die ik opgezegd op 3 augustus, 1,5 maand voordat het nieuwe studiejaar zou beginnen. Ik ontving na het schrijven van een brief en een tweede aangetekende brief, geen reactie. Pas na twee maanden ontving ik plots een rekening voor het gehele studiejaar (€ 2.856,-). Ik ging nabellen en in eerste instantie gaven ze aan dat ik alsnog het collegegeld voor het hele studiejaar moest betalen, omdat opzeggen twee maanden van tevoren had moeten gebeuren.

Aan de hand van die mail heb ik navraag gedaan bij mijn juridisch adviseur met betrekking tot deze zaak. Zij gaf aan dat dit helemaal niet kon: "een studie-overeenkomst voldoet aan de wettelijke omschrijving van de overeenkomst van opdracht. De regels omtrent deze overeenkomsten zijn vastgelegd in artikel 7:400 e.v. van het Burgerlijk Wetboek. Meer specifiek staat in artikel 7:408 dat de opdrachtgever de overeenkomst altijd mag opzeggen.

In de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op de cursusovereenkomst is vaak een beding opgenomen dat bij opzegging alsnog het volledige cursusgeld verschuldigd is. Deze bepaling wordt opgevat als een onmogelijkheid tot tussentijdse opzegging en is daarmee in strijd met artikel 7:408 van het Burgerlijk Wetboek (zo oordeelde het Hof Arnhem in een eerdere zaak). Dit betekent dat een dergelijke bepaling kan worden vernietigd."

Dit vertelde ik de LOI (Leiden Educational Institutions), en deze gaf aan dat ze de opzegging pas per 11 oktober konden verwerken, maar dat ik alsnog dan een groot deel van mijn betaalde collegegeld terug zou ontvangen (€ 685,65). Ook gaf de LOI aan dat ik het resterende collegegeld niet meer hoefde te betalen. Eind goed al goed zou je zeggen? Echter gebeurde dit niet, ook niet na het versturen van twee herinneringen. Ik ontving af en toe een automatische mail met excuses dat er geen reactie was gegeven binnen de afgesproken tijd. Nu, twee maanden later, ontvang ik plotseling een nieuwe rekening voor het resterende bedrag (€ 2.056,95). De hele situatie is absurd. Je kan je misschien voorstellen dat ik hier wel wat slapeloze nachten van krijg, vooral omdat ik ook bang ben dat ze onterecht een deurwaarder hier op af gaan sturen.

Wat zijn nu de vervolgstappen? Op eerdere verzoeken om hun juridische contactgegevens te krijgen, kreeg ik 0 op rekest. Ik kan natuurlijk mijn juridisch adviseur inschakelen met alleen het klantenservice nummer maar die tijd kost natuurlijk veel geld en mijn ervaring is dat de klantenservice er niet uit komt. Is er een andere manier waarop ik de juridische contactgegevens kan achterhalen? De volledige naam van de LOI is Leiden Educational Institutions.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hulp gevraagd: LOI (Leiden Educational Institutions) betaalt collegegeld niet terug

Ongelezen bericht door BL2 »

In artikel 12 van de Leidse Onderwijs Instelling LOI staat precies hoe het gaat bij eerder opzeggen, lees deze dus even goed door:

Artikel 12 - Voortijdig beëindigen van de OpleidingVoor alle opleidingen van de LOI geldt dat de Klant zich verbindt voor de gehele studieduur van de opleiding.Voortijdige beëindiging is niet mogelijk bij opleidingen zonder docentbegeleiding (zelfstudies) of opleidingen met een studieduur van zes (6) maanden of korter.Voor alle overige opleidingen geldt dat voortijdig opzeggen mogelijk is met inachtneming van de volgende voorwaarden: 

En dan vele voorwaarden, ligt er maar net aan waarvoor je hebt ingeschreven, lees verder op de site van het LOI.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hulp gevraagd: LOI (Leiden Educational Institutions) betaalt collegegeld niet terug

Ongelezen bericht door kokka »

In het genoemde artikel staat dan wel dat de opdrrachtgever altijd de opdracht in kan trekken, maar er wordt niet gesproken over de eventuele kosten die daaraan zijn verbonden. Ik kan me slecht voorstellen dat de wetgever bedoelt dat je altijd zonder gevolgen je keutel weer in kan trekken

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hulp gevraagd: LOI (Leiden Educational Institutions) betaalt collegegeld niet terug

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die juridische gegevens hoeft U niet uit te zoeken. Dat doen zij wel als er niet wordt betaald. Tegenover de rechter kunt U dan proberen gelijk te krijgen.

Gesloten