LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht NTI

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
hbomama
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2014 23:37

Klacht NTI

Ongelezen bericht door hbomama »

Ik ben alleenstaande moeder van een dochter van 1,5. Heb hier niet voor gekozen, maar is zo gelopen. Tegelijk met stuklopen van de relatie ook mijn baan verloren. Dochter veel gezondheidsproblemen, diverse overlijdens in de familie gehad, ex die rechtszaak aanspant en zelf getroffen door een serieuze ziekte (gelukkig weer goed nu)... afijn. Heel veel gedoe wat voor spanningen thuis zorgt, bij iedereen. Door dit alles is mijn netwerk in korte tijd weg gevallen en is alleen dus in mijn geval even ook echt alleen.

Om toch mijn steentje bij te dragen aan de maatschappij doe ik vrijwilligerswerk en doe dat met veel plezier. Mijn dochter kan dan mee. Nu kreeg ik van mijn ex-werkgever een oprot-premie mee en daarvan heb ik gekozen een opleiding te gaan doen. Dit is geen reguliere HBO opleiding geworden, omdat ik de avonden écht niet weg kan en dit wel gevraagd werd. De laatste keer dat ik ook maar voor de lol zonder kind van huis ben geweest was in augustus vorig jaar... zegt genoeg lijkt me.

Heb me aangemeld op het NTI waar ze aan aantal praktijkdagen zouden hebben. Eerst navraag gedaan. Dagen bleken al rond 5 uur afgelopen. Oké, dat is dan nog te doen.

Nu ben ik gestart met de opleiding en wat blijkt.. een praktijkdag die ze toch echt 'dag' noemen is een avond. Twee a drie uur reizen heen, twee uur daar zitten en twee a drie uur reizen terug. Het levert 2 studiepunten op, maar inhoudelijk is het niet erg interessant; kennismaking met studeren bij het NTI en informatie over het werkveld. Mijn vooropleidingen en werkervaring, alsook mijn vrijwilligerswerk van nu, bevinden zich midden in datzelfde werkveld dus ik ben er al bekend mee. De overige informatie kan ik ook uit readers halen.

Ik heb dus de NTI de situatie uitgelegd en gevraagd om een vervangende opdracht. Krijg een kort antwoord dat dit niet mogelijk is, maar dat ik dan die 'dag' maar naar achteren moet schuiven en eerst andere modules moet doen. Met andere woorden: misschien is er een kans dat ik aan het einde van het eerste jaar wél netwerk heb, of geld om deze in te schakelen en van huis kan en kan ik dán eens gaan luisteren wat ik eigenlijk de rest van het jaar aan het doen ben geweest? :roll:

Eerder over financiële afhandeling ook al wat gehad. Diverse keren gevraagd of een bepaalde wijze van betalen mogelijk was. Nee, dat kon echt niet. Werkgever deed moeilijk dus ik dreigde in de problemen te komen. Mailt een familielid voor mij naar het NTI... kan het ineens wel en krijg ik met die wijze van betalen nog korting ook! Start is voor mij dus niet louter positief en met name het feit dat ze niet bereid zijn naar een persoonlijke situatie te kijken maar direct een voorstel resoluut afwijzen vind ik erg betreurenswaardig. Opleiding kost toch even rond de 7000 euro.

NTI
verified
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2009 11:29

Re: Klacht NTI

Ongelezen bericht door NTI »

Beste hbomama,

Uw exacte gegevens heb ik niet dus ik wil heel graag op uw bericht reageren, maar moet dan wel van algemene situaties uitgaan.
Wij kunnen ons voorstellen dat uw huidige omstandigheden niet veel ruimte laten tot schuiven van tijden voor praktijkbijeenkomsten. U geeft aan tevoren informatie te hebben opgevraagd en daarbij zult u het antwoord hebben gekregen dat praktijkbijeenkomsten tijdens daguren worden georganiseerd. Dit is voor alle praktijkbijeenkomsten correct ( wel is het zo dat de praktijkbijeenkomsten wisselend op week-en zaterdagen georganiseerd kunnen worden), maar de enige uitzondering tijdens de gehele 6 jaar studietijd is de SBO bijeenkomst. Deze kan uitsluitend 's avonds worden aangeboden. Omdat het echt alleen die ene bijeenkomst betreft hoop ik van harte dat degene die tijdens de andere bijeenkomsten op uw dochtertje past, dit voor een maal ook 's avonds zou willen doen. Indien onze informatie niet volledig genoeg is geweest, dan biedt ik hier graag excuus voor aan, want natuurlijk hoort dit feit wel vermeld te worden. Ik vertrouw erop dat voor het overige juist het volgen van een hbo opleiding via afstandsonderwijs heel veel voordelen op zal leveren, via de digitale leeromgeving hebt u toch veel contact met medestudenten, docenten en andere betrokkenen, de mentoren staan voor u klaar met raad en daad, via email of tijdens de telefonische spreekuren.
Op die manier ervaren wij dat het voor veel studenten heel goed mogelijk is vlot te studeren naast gezin, baan en sociale verplichtingen.
Met betrekking tot de betalingen neem ik aan ( kan dat eveneens zonder uw studentgegevens niet verifieren) dat voor u een uitzondering is gemaakt. Bij aanvang kan gekozen worden voor betaling per maand of per studiejaar. Ik neem aan dat voor u de mogelijkheid is geschapen om de drie betaalde studiejaren ineens te laten factureren, iets dat standaard niet mogelijk is. Fijn dat deze coulance voor u in ieder geval extra korting heeft opgeleverd!
Graag wens ik u een heel fijne en succesvolle studietijd, en ik verneem graag tzt of het gelukt is om voor de SBO avond alsnog een regeling te treffen met een oppas.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Klacht NTI

Ongelezen bericht door trail46 »

Wellicht iets voor NTI. webcare? https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 0&t=147472
door TROS Radar » 01 jul 2014 14:08
Bedrijven kunnen vanaf heden hun account op het Radar-forum laten verifiëren. Een geverifieerd account garandeert de identiteit van het bedrijf op het forum van Radar.


Geverifieerde accounts bevatten een groen vinkje achter hun forumnaam.

Om in aanmerking te komen voor een geverifieerd account moet;
1. .. het forumaccount gekoppeld zijn aan een officieel bedrijfs-e-mailadres
2. .. een verzoek verstuurd worden vanaf ditzelfde e-mailadres

Icoontje
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2014 00:09

Re: Klacht NTI

Ongelezen bericht door Icoontje »

Je start is inderdaad niet positief maar houd je hart maar vast. Het beeld wat je hebt van het NTI gaat nog diverse malen over de kop. Onder het mom, het kan nog slechter. Het is namelijk al een paar jaar een zooitje binnen het NTI. Ik raad je ook aan om alle examens in te zien. NTI maakt namelijk erg veel fouten. Zelfs een leraar heeft tijdens een praktijkdag voor de klas als voorbeeld gegeven dat een student een 1 kreeg, terwijl ze het examen foutloos gemaakt had. Ze had dus eigenlijk een 10. Zij vond dit niet kloppen en heeft bezwaar gemaakt tijdens de inzage dag. Omdat het NTI haar niet nog een keer kon laten betalen voor een nieuw examen zijn ze een onderzoek naar fraude gestart. Je studie zal veel duurder uitpakken dan wat je eigenlijk begroot hebt. Zelf heb ik ook ervaring in veel onterecht fout berekende vragen, verlies van examens, studiestof wat niet met examen overeenkomt en noem maar op. Allemaal zodat je opnieuw een examen moet doen. Het is structureel, dus geen foutje wat weleens kan voorkomen. Het NTI verdiend op die manier veel geld aan examens en praktijkdagen.

Heb je tijdens de SBO avond je je oren de kost gegeven en met medestudenten gepraat? Tijdens praktijkdagen hoor je dat je niet de enige bent. Succes met je studie en sterkte.

NTI
verified
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2009 11:29

Re: Klacht NTI

Ongelezen bericht door NTI »

Beste Icoontje,

Zou je zo vriendelijk willen zijn mij je studentnummer te mailen zodat ik je situatie na kan gaan? Je geeft aan zelf - maar ook via anderen - negatieve kwesties te hebben ervaren en dat wil ik heel graag verifieren. Onze examens worden grotendeels via een digitale database gemaakt, zodat verlies van examens onmogelijk is, studiestof is onlosmakelijk gekoppeld aan het cohort van de opleiding en het leervak, maar ik vind het heel belangrijk om de kwestie zorgvuldig na te gaan.
Toch wil ik ook nog even wijzen op de uitslag van de onafhankelijk- en in opdracht van de overheid uitgevoerde - landelijke enquete NSE, waar zowel onze opleidingen als de tevredenheid van de studenten heel hoog gescoord hebben, iets waar wij heel trots op zijn. Ik wil heel graag uw situatie nagaan en zie een bericht van u dan ook graag tegemoet.

Vriendelijke groet,

Els Beltman, hoofd Klantenservice NTI

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Klacht NTI

Ongelezen bericht door trail46 »

De meeste grote webcare's hebben nu een geverifieerd account waardoor bezoekers zeker weten dat hun kostbare gegevens veilig zijn en op de juiste plaats terecht komen. Zonder dit account ( zichtbaar aan een groene stip ) is het onverantwoord om gegevens te verstrekken, je weet namelijk nooit zeker wie er achter zit.Dus met alle goede bedoelingen voor het NTI

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 0&t=147472

Icoontje
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2014 00:09

Re: Klacht NTI

Ongelezen bericht door Icoontje »

NTI schreef:Beste Icoontje,

Zou je zo vriendelijk willen zijn mij je studentnummer te mailen zodat ik je situatie na kan gaan? Je geeft aan zelf - maar ook via anderen - negatieve kwesties te hebben ervaren en dat wil ik heel graag verifieren. Onze examens worden grotendeels via een digitale database gemaakt, zodat verlies van examens onmogelijk is, studiestof is onlosmakelijk gekoppeld aan het cohort van de opleiding en het leervak, maar ik vind het heel belangrijk om de kwestie zorgvuldig na te gaan.
Toch wil ik ook nog even wijzen op de uitslag van de onafhankelijk- en in opdracht van de overheid uitgevoerde - landelijke enquete NSE, waar zowel onze opleidingen als de tevredenheid van de studenten heel hoog gescoord hebben, iets waar wij heel trots op zijn. Ik wil heel graag uw situatie nagaan en zie een bericht van u dan ook graag tegemoet.

Vriendelijke groet,

Els Beltman, hoofd Klantenservice NTI
Beste Els,

Nee, zo vriendelijk wil ik niet zijn. De situatie is al aan u voorgelegd. Uw toon was beledigend en aanvallend. Gezien de enorme opstapeling van fouten en tegenwerking van het NTI en alle onderbouwingsmogelijkheden koos u voor de aanval is de beste verdediging tactiek. U was daarbij nog net niet onbeschoft.

Met het NSE veeg ik persoonlijk mijn kont af. Toen ik net enkele weken student was werd ik benaderd door de mentor om bij de open dag nieuwe studenten te ronselen. Zonder dat ik eerder een contactmoment heb gehad met de mentor, huiswerk heb ingeleverd of examen heb afgelegd. Vermoedelijk is onder deze groep deze enquete afgenomen. Of onder studenten die door de overheid een betaalde opleiding krijgen( waarbij ze alle studie materiaal mogen gebruiken tijdens de examens). Zowel ik, als andere studenten waar ik nog contact mee heb, zijn voor deze enquete niet benaderd.

Mijn advies voor hbomama is dus: Houdt je ogen goed open, ga naar de inzages, controleer of de examenvragen overeen komt met stof wat je volgens het conhort moet leren en praat vooral met medestudenten tijdens praktijkdagen.

hbomama
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2014 23:37

Re: Klacht NTI

Ongelezen bericht door hbomama »

Beste NTI,

Nu gaan jullie jezelf hier nog pluimen geven voor het geven van verkeerde informatie over de betaling. Er werd gezegd door div. medewerkers dat het niet kan en zelfs dat ik dan maar met de opleiding moet stoppen en later krijg je opeens: Natuurlijk kan dat! U bent verkeerd geïnformeerd. Om het dan nu te gooien op het feit dat het niet standaard is, gaat nergens over. Er is verkeerde informatie verstrekt..en op die basis werd mij geadviseerd te stoppen en daarmee een schuld te houden van 2500 euro... punt.

En nee, degene die tijdens die dagen oppast kan in de avonden niet oppassen. Ik ben dan om 12 uur 's avonds thuis en dan kan ik mijn kind niet daar uit bed rukken om het naar huis te halen, dus moet mijn kind daar overnachten, wat niet gaat. Wat jammer dat u niet vertrouwd op het feit dat ik de mogelijkheden écht wel heb bekeken vóór ik jullie erover contacteer.

Ik heb nog nooit een opleiding meegemaakt die zegt: dit is ons format en we doen geen enkele individuele aanpassing als de omstandigheden daarom vragen. Dat praktijkdagen die je vakinhoudelijk iets opleveren verplicht zijn en daar echt niets in te doen valt begrijp ik best. Dat is iets heel anders dan de inhoud van die SBO dag die dus geen 'dag' is. Als ik nu straks op alle onderdelen goed scoor, maar ik heb door dit alleen die SBO eind van het jaar nog niet... gaan jullie me dan werkelijk weigeren de opleiding compleet te maken? Bizar.

De wil om 8000 euro te incasseren was er uiteindelijk wel. De wil om een alleenstaande studerende bijstandsmoeder op weg te helpen voor dat geld, blijkbaar niet. Ik vraag geen vrijstelling.. ik vraag een vervangende opdracht.

Mijn studentnummer hebt u sowieso niet nodig, als u toch niet van plan bent iets op te lossen... wat er in deze posts wel zo uitziet.

MeesterK
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2014 11:14

Re: Klacht NTI

Ongelezen bericht door MeesterK »

Bizar hoeveel klachten je over NTI vind wanneer je er op gaat zoeken. Normaal gesproken zou ik dit niet publiekelijk afhandelen maar ik heb het gevoel geen andere keuze te hebben.

Ik volg sinds 2010 een thuis studie via NTI. Tot nog toe geen problemen gehad, hoogstens een bijzonder gebrekkig contact en mentoren die verdiepende vragen niet kunnen beantwoorden. Ik ben nu bijna klaar en ik wilde door middel van vrijstellingen de afronding van mijn opleiding versnellen. Onlangs werd ik gebeld door een mevrouw van studie advies die mij vertelde dat de opleiding die ik volg niet meer aangeboden word, mijn vrijstelling niet kan worden gegeven en dat de enige keuze die ik heb is om een nieuwe opleiding te gaan doen, of de huidige opleiding zonder vrijstelling afronden. Dit terwijl ik middels een ervarings certificaat recht zou moeten hebben op vrijstellingen. Daar naast werd ik totaal overdonderd door de onwil om mee te denken over een oplossing en de mededeling dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is, dat ik geen navraag heb gedaan over het bestaan van mijn opleiding.

Kortom: informatie verstrekking is minimaal totdat er iets niet klopt en dan word je haarfijn uitgelegd hoe dit je eigen schuld is en hoe ze je niet gaan helpen dit op te lossen. Dit is wat ik nu meerdere malen heb kunnen opmaken uit klachten over het NTI.

Gesloten