LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LOI komt belofte voor vervangende opdracht niet na

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
Martijnrav
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2019 20:12

LOI komt belofte voor vervangende opdracht niet na

Ongelezen bericht door Martijnrav »

Een goedendag,

Mijn excuses dat het een grote informatiebom is, ik begin onderhand wanhopig te worden en wist niet zeker welke informatie allemaal relevant is daarom heb ik besloten om het hele verhaal maar te vertellen.

Als achtergrond:
Vorig jaar (2018-2019) heb ik een studie HBO rechten gevolgd aan de Leidse Hogeschool. De studie an sich beviel mij uitstekend maar ik kon door een aangeboren afwijking niet overweg met het grote aantal groepsopdrachten en werd door mijn studiebegeleidster aangeraden om mijn studie in januari 2019 stop te zetten.

Mijn toenmalige studiebegeleider raadde mij aan om een studie te zoeken die minder gebruikmaakt van groepsopdrachten. Aldus kwam ik op het idee om te studeren aan de LOI (een thuisstudie leek mij immers minder groepsopdrachten te hebben dan een voltijdsstudie). Ik twijfelde echter nog omdat de studie meer zou kosten aan de LOI dan bij bijvoorbeeld de Haagse Hogeschool (het verschil bedroeg 1200 euro) en om zeker te zijn van mijn keuze stuurde ik een mail naar de klantenservice met de vraag of er groepsopdrachten bij de opleiding waren, Ik heb bij deze mail vermeld dat dit wegens voorgenoemde afwijking een belangrijk punt voor mij is.

Op 17 mei 2018 kreeg ik een reactie op mijn email waarin de LOI zei (geparafraseerd) dat er in de opleiding geen groepsopdrachten zaten. Na deze reactie schreef ik mij direct in voor de opleiding.

De studie begon goed en ik maakte snel voortgang tot ik eind Maart- begin April (2019) aankwam bij de toetsing van een vak waarbij ik een groepsopdracht moest maken en opsturen. Ik heb direct telefonisch contact opgenomen met de LOI waarbij ik vroeg om een vervangende opdracht en ik wees op de eerder gemaakte toezegging; de telefoniste zou mijn gegevens doorgeven aan de bevoegde authoriteit en ik zou teruggebeld worden binnen 3 weken, maar reactie bleef uit.

8 mei 2019 stuurde ik een mail aan de klantenservice waarin ik mijn verzoek herhaalde en ditmaal kreeg ik op 24 mei een antwoord waarin mijn aanvraag voor een vervangende opdracht afgewezen werd.

Doordat ik kwaad was op zowel de late reactie als de inhoud van de reactie reageerde ik niet direct maar begin juni (ik heb jammerlijk genoeg niet de datum opgeschreven) belde ik de LOI met de vraag hoe ik mijn aanvraag kon heropenen. De telefoniste was heel vriendelijk en raadde mij aan om alle relevante informatie te verzamelen, waarbij ik vooral aandacht moest besteden aan de redenen voor de vervangende opdracht. En hiermee nogmaals een mail moest sturen aan de LOI.

Het verzamelen van de exacte gegevens en bewijzen duurde vrij lang en op 4 juli stuurde ik een mail aan de LOI, met als bijlage alle redenen waarom ik een vervangende opdracht wou. Op 12 juli kreeg ik een reactie: De LOI heeft mijn aanvraag doorverwezen aan het examenbureau waar het in behandeling is genomen. Op 18 juli (vandaag) kreeg ik bericht binnen dat de domeincommissie van mijn opleiding mijn verzoek heeft afgewezen.

Het probleem waar ik aldus mee zit is als volgt:
Ik begrijp de afwijzing van het examencommissie (ik ben het er alleen niet mee eens), Maar ik ben mijn studie bij de LOI alleen maar begonnen omdat mij is toegezegd dat er geen groepsopdrachten zijn. De studie is namelijk duurder dan andere studies en levert naar mijn inziens minder op (waar andere studies lessen bied, is dit een thuisstudie).

Nu de examencomissie mijn verzoek heeft geweigerd besef ik mij dat de LOI waarschijnlijk niet eens een vervangende opdracht zou kunnen bieden. Maar dit geeft mij het gevoel dat ik ben opgelicht. Mogelijk zou ik geld terug kunnen eisen waarbij ik de "koop" ongedaan laat verklaren maar dit lost mijn probleem ook niet op. Dit zou namelijk betekenen dat mijn studieloopbaan wederom eindigd en dat ik het afgelopen jaar niks gedaan heb gekregen.

Eigenlijk zou ik willen dat óf de LOI mij een vervangende opdracht aanbied, óf dat de studie in waarde hetzelfde wordt als vergelijkbare studies (zowel in kosten als in lessen).

Mijn vraag is aldus of dit in de eerste plaats dwaling/oplichting is, in de tweede plaats of een van deze uitkomsten haalbaar is en in de derde plaats wat uberhaubt mijn opties zijn op dit moment.

Hardstikke bedankt dat u dit allemaal hebt gelezen

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: LOI komt belofte voor vervangende opdracht niet na

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U spreekt uzelf tegen, eerst zegt u, een thuisstudie lijkt me minder groepsopdrachten te hebben en daarna zegt u dat u alleen een studie begonnen bent omdat LOI had aangegeven dat er in de studie geen groepsopdrachten zaten.

U heeft, zoals ik het lees, in uw vraag aan LOI niet duidelijk genoeg aangegeven wat uw eisen waren om de studie te gaan volgen.
Ik denk, als u had aangegeven dat u geen enkele groepsopdracht wilde hebben, LOI gezegd zou hebben dat ze dat niet konden garanderen.

Had LOI u een vervangende opdracht belooft omdat u zegt dat LOI die belofte daarin niet nakomt?

Gesloten