LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LOI thuisstudie HAVO: ervaring en advies gezocht

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.

LOI Thuisopleidingen

De opleidingen zijn verschrikkelijk.
0
Geen stemmen
Het LOI bevalt mij goed.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 0

SanderKroontjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2018 12:55

LOI thuisstudie HAVO: ervaring en advies gezocht

Ongelezen bericht door SanderKroontjes »

Goedemiddag,

Ik zit met een aantal vraagtekens waardoor ik nu in een dilemma zit.
Op mijn basisschool ben ik enorm laag ingeschat. Dit vonden zij nodig omdat ik de diagnose PDD-NOS had (Autisme) dus ben ik op het VMBO van start gegaan. Want op dertien jarige leeftijd toen wist ik echt niet wat al die niveau's betekende.
In het derde studie jaar zou je dan Kader/Basis gaan doen en mocht Kader gaan doen wat ik heel fijn vond. Maar helaas door een hele heftige thuis situatie heb ik verzuim opgelopen en ben ik in een depressie geraakt. Toen hebben ze (omdat ik nog geen 18 was) afgesproken met mijn Vader dat ik terug werd gezet naar Basis (Helft Kader, Helft Basis).
Het VMBO heb ik toen makkelijk met flink hoge cijfers afgerondt en ben begonnen bij de Kappersopleiding bij het ROC in de RAI. Met deze opleiding ben ik na een jaar gestopt omdat het als jongen zijnde voor mij simpelweg te lang duurde om de handelingen op te vatten en door mijn sociale angsten heel erg ingehouden hield op de eerste dagen van mijn stage. Dus die wezen mij vervolgens ook af dus liep daar ook flink mee achter.

Afgelopen jaar heb ik de opleiding Zorg en Welzijn Dienstverlening gedaan door advies van mijn mentor van de Kappersopleiding. Deze opleiding heb ik met heel veel gezeik en onregeld gedoe qua theorie nu af kunnen ronden. En moet alleen nu nog mijn Praktijk afronden wat waarschijnlijk deze week gebeurd.
Ondertussen had ik mij al ingeschreven bij Opleiding Maatschappelijke Zorg. Ben daar nu net drie dagen geweest en ik kan het gewoon niet aan om tussen allemaal jonge mensen weer te zitten die grotendeels van het VMBO-T (bijvoorbeeld) komen. Ik heb al jaren dat ik volwassener naar dingen kijk wegens een hele moeilijke jeugd die ik achter de rug heb en nog steeds mee bezig ben wat op lange termijn zeker positief is maar ik gewoon mijn plekje in een normale klas met 28 kinderen gewoon niet echt meer kan vinden. Overigens kost het mij heel veel moeite om met mijn sociale angsten enzovoort me er tussen te wringen. Ondertussen loop ik al een aantal jaren bij de psycholoog en psychiater. Ik slik ook medicatie maar ondanks de angsten en de depressie etc word onderdrukt haalt het het nooit helemaal weg. Ik word binnenkort doorgestuurd naar een instantie omdat ze denken dat mijn angsten dus uit mijn jeugd komen en echt in mijn persoonlijkheid zitten en dat ik echt zwaardere therapie nodig heb. Ondertussen is er ook al weer een groot blok voor me ontstaan omdat ik natuurlijk met mijn praktijkexamen nog bezig ben met mijn vorige opleiding (MBO2) en daardoor nu heel veel lesstof mis op mijn nieuwe school.

Nu zit ik dus in een verschrikkelijk groot dillemma. Het beste voor mij zou zijn om een thuisstudie te gaan volgen omdat ik dan het zelf meer in de handen heb en er enorm gemotiveerd voor ben. Ondanks dat het een thuisstudie is wil ik wel goede begeleiding en niet dat ik 50 jaar moet wachten voor dat ik bijvoorbeeld een keer mijn cijfers terug krijg of mijn vraag wordt beantwoordt. Ondertussen heb ik me ingeschreven bij de HAVO bij LOI. Simpelweg omdat de HAVO nu in 2-3 jaar doen VEEL korter is dan eerst MBO3 en dan ook nog MBO4. Plus ik heb natuurlijk wel praktijkervaring van mijn vorige opleiding. Ik heb bijna een jaar bij de Naschoolseopvang gestaan. Nu lees ik heel veel negatieve dingen over het LOI vooral veel van een paar jaar terug, Maar ik vraag me af of der mensen zijn die recent slechte ervaringen met het LOI hebben gehad. En inderdaad ook de positieve ervaringen. Daarnaast komt er ook nog eens bij dat mijn ouders mij niet kunnen bijstaan, want hun zijn allebei afgekeurd en sinds ik net in Rotterdam ben is het even moeilijk om me nog te kunnen orienteren en een baan te krijgen. Zeker ook weer met de psychische problemen waar ik op het moment nog vrijwel mee rond loop. Nu krijg ik van de studiefinanciering ongeveer 600 euro per maand. Maar als ik een particuliere studie doe zoals bij het LOI krijg ik maximaal 600 euro per jaar wat verschrikkelijk weinig is met alle vaste lasten etc etc er om heen. Dus daarnaast vroeg ik me af zijn er op andere manieren of vormen van leningen waar ik mijn studies mee kan betalen? Zoja, hoe en waar. 21+ test mag ik helaas nog niet doen. Anders had ik deze liever afgenomen en op het HBO gestart.

Is er iemand die mij uit de brand kan helpen en ook zijn ervaringen met een thuisstudie wil delen, voornamelijk de HAVO studie?

Vriendelijk groet,
Sander

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: LOI thuisstudie HAVO: ervaring en advies gezocht

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Beste Sander, mijn complimenten dat je ondanks alle tegenslagen zo'n doorzetter bent. Het lastige is dat je net zoveel goede als slechte verhalen leest over de LOI of elke andere opleider. Zelf heb ik zowel heel goede als heel slechte ervaringen met ze (goed met VWO, slecht met HBO Engels). Misschien moet je met een begeleider van de LOI gaan praten en kijken of je bijvoorbeeld eerst één vak kan doen. Daar heb je dan meer tijd voor dus dat heb je zo af. Ik heb mijn VWO destijds ook per vak gedaan, al deed ik er dan wel meerdere per 'jaargang'.
Over de financiering van e.e.a. kan ik je helaas niet voorlichten. Maar er zijn vast wel andere mensen op het forum die je daarmee kunnen helpen.
Veel succes!

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: LOI thuisstudie HAVO: ervaring en advies gezocht

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste Sander. Ook mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen. Je situatie om als oudere tussen allemaal jongeren te zitten en daardoor een volwassener kijk op zaken te hebben kan, zeker in combinatie met andere factoren, een groot leerprobleem vormen. Uiteraard heb je dat met een thuisstudie niet. Anderzijds vraagt een thuisstudie een grote discipline, anders maak je de gekozen thuisstudie ook niet af en kost het je veel geld.

Qua studieopleiding en -materiaal heb je aan het LOI, denk ik, best een goede. Mijn dochter heeft er haar MBO-opleiding rechten behaald. Maar het LOI is ook een harde commerciële organisatie waardoor de belangen van de leerling/klant niet altijd op de eerste plaats staan. En dat is jammer want voor een geslaagde leerling bij jouw organisatie zou je, denk ik, toch een stapje harder lopen.

Met haar diploma MBO rechten op zak wilde mijn dochter graag haar HBO rechten behalen op een hoogeschool. Bij aanvang van haar studie was aangekondigd dat haar diploma voldoende zou zijn voor die vervolgopleiding op HBO-niveau. Gedurende die opleiding werden de toelatingseisen voor de studie bij een hoogeschool op HBO-niveau gewijzigd en moest de vooropleiding aan een aanvullend criterium voldoen. Hiervan was mijn dochter door het LOI niet geïnformeerd. Haar behaalde diploma voldeed (net) niet meer en mijn dochter kon de opleiding HBO rechten bij de hoogeschool niet volgen. Te rade gegaan bij LOI, die intussen dezelfde opleiding aan de nieuwe eisen wel had aangepast, maar die konden/wilden niets voor haar betekenen, of ze zou die studie maar opnieuw moeten doen en het diploma met aanvullende eis opnieuw halen. Zo'n antwoord geeft te denken.

Mijn dochter heeft vervolgens naar deze vervolgstudie geïnformeerd bij het NTI. Die aanvullende eisen voor het volgen van de vervolgopleiding op HBO-niveau waren ook daar bekend, maar het NTI heeft er alles aan gedaan om haar toch die studie te laten volgen. Inmiddels volgt mijn dochter haar vervolgstudie bij het NTI. Ook dat is een prima opleiding. Bijkomend voordeel. Ze zijn goedkoper als de LOI.

Voordat u een keuze voor een opleidingsinstituut doet raadt ik u aan dus ook eerst bij andere opleidingsinstituten te kijken en de diverse recencies hiervan ter harte te nemen.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 12 sep 2018 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Tukjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2018 23:07

Re: LOI thuisstudie HAVO: ervaring en advies gezocht

Ongelezen bericht door Tukjes »

Dag Sander,
Heb je al gekeken naar de mogelijkheid om via het volwassenen onderwijs, Google op VAVO, de HAVO te gaan doen? Is zowel overdag als in de avond mogelijk. Meer contact met een docent dan bij het LOI zodat je jouw vragen kan stellen. Qua leeftijd meer kans op verschillende leeftijden door elkaar. Contact met mede leerlingen wat belangrijk is, gezien de door jou aangegeven sociale angst. Op het HBO wordt veel in kleine groepen gewerkt en het is fijn als jij dan door het contact met volwassenen leerlingen positieve ervaringen opdoet. Mogelijk is er ook meer financiële ondersteuning mogelijk. Kijk hier zelf beter naar want ik weet hier net niet genoeg vanaf. Verschillende VAVO opleidingen geven hier meer informatie over en ook DUO en je huidige opleiding kan je mogelijk helpen, decaan of zo'n soort persoon.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: LOI thuisstudie HAVO: ervaring en advies gezocht

Ongelezen bericht door Miepje1 »

BreejKC schreef:
11 sep 2018 16:47

Met haar diploma MBO rechten op zak wilde mijn dochter graag haar HBO rechten behalen op een hoogeschool. Bij aanvang van haar studie was aangekondigd dat haar diploma voldoende zou zijn voor die vervolgopleiding op HBO-niveau. Gedurende die opleiding werden de toelatingseisen voor de studie bij een hoogeschool op HBO-niveau gewijzigd en moest de vooropleiding aan een aanvullend criterium voldoen. Hiervan was mijn dochter door het LOI niet geïnformeerd.
Dat was precies mijn probleem bij HBO Engels! De gewijzigde eisen werden niet doorgegeven. Uiteindelijk ben ik overgestapt naar Hogeschool West-Nederland. Aldus heb ik mijn HBO bachelor in 2 jaar gehaald (beetje doorwerken).

Gesloten