LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
Leean
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2011 11:23

Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door Leean »

De verplichte 'vrijwillige' bijdrage voor de studenten van het MBO;

Als student zijnde ben je verplicht de wettelijke bijdrage te betalen aan de IBG-groep,
daarnaast kan de school jou vragen om een vrijwillige bijdrage te betalen aan de school.
Het bedrag hiervoor kan uitlopen tot 600 euro, de school vraagt jou deze kosten te betalen voor o.a.;
- Printkosten
- Schooluitjes
- Gebruik van software
- Mediatheek
- Sportdag
- Boeken, en noem maar op.

Het probleem echter is, dat de school jou VERPLICHT deze 'vrijwillige' bijdrage te betalen.
Als je deze niet betaald, word er gedreigd met een deurwaarder of misschien zelfs een rechtzaak waarna de proces- en deurwaarderkosten ook voor jouw rekening zullen zijn.

Helaas komen MBO-scholen hier al meer dan 10 jaar mee weg, en zijn er genoeg studenten die hier mee te maken hebben (gehad) . Dit kan toch niet?

Mijn eigen ervaring is...
Ik betaal zelf mijn schoolgeld en kreeg dus ook een acceptgiro met de vraag of ik zo'n 500 euro kon betalen. Het probleem (achteraf) echter was dat ik, zo netjes als ik ben, deze rekening gelijk heb betaald zodat ik er van af was.

2 dagen later krijg ik een brief door de deur, dat de rekening van 2 dagen terug eigenlijk een 'vrijwillige' bijdrage was, en dus niet verplicht was.
Ik had inmiddels de rekening al netjes betaald, maar als ik dit eerder geweten had, had ik uiteraard het geld niet overgemaakt!
Dus ik probeer het geld nog terug te boeken, maar dat was niet meer mogelijk.

Later ben ik naar de directeur van mijn school toe gestapt om mijn probleem aan te geven, en waarin ik ook aangeef dat ik volgend schooljaar niet van plan ben deze bijdrage nogmaals te betalen, de directeur vertelt mij dat de 'vrijwillige' bijdrage helemaal niet zo vrijwillig is en dat ik als ik deze niet had betaald deze alsnog had moeten betalen. En dat ik dan een deurwaarder op de stoep zou krijgen, en als ik dan nog weigerde dat er dan een rechtzaak zou komen waarin ook de proceskosten voor mijn rekening zouden zijn.

En dan nog iets; ik ken meerdere mensen bij mij op school die nog steeds de 'vrijwillige' NIET betaald hebben, en hier nog steeds mee wegkomen..
Sterker nog; zij zijn meegeweest op het school uitje naar berlijn (t.w.v ca. 200 euro) en maken ook gebruik van de computers en software en andere middelen waarvoor de rest in totaal zo'n 500 euro heeft neergelegd.
Onze leraren hebben zelf gezegd dat al het schoolgeld wat er betaald was voor de schooluitjes ( dus elke keer die 200 euro) bij elkaar op is geteld en dat hiervan de reis en het verblijf is betaald.
En dat er bij aankomst is geteld hoeveel studenten er mee waren en dat het over gebleven bedrag is verdeeld over deze studenten als geld voor eten en drinken.

Dit betekent dus dat de studenten die WEL hebben betaald,ook nog eens betalen voor de studenten die NIET hebben betaald...

Allemaal erg krom dus,
Ik zou graag meerdere ervaringen horen van andere studenten en wat kan ik hieraan kan doen?
En waarom komen MBO-scholen hier al zo lang mee weg?


Lianne ( 19 jaar - Student op ROC Landstede te Zwolle )

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Die directeur zwamt uit zijn nek wat wel te verwachten was van een directeur.

Vrijwillege bijdrage is vrijwillig en niet toch verplicht. Wees niet bevreesd, dreigen met een deurwaarder en gerechtskosten zijn bangmakerij.

Voor de minder draagkrachtige zijn er betalingsregelingen te treffen zoals een spaarsysteem zodat ook de minder draagkrachtige mee kunnen doen met de "uitjes".
Kan dit nog niet betaald worden, dan kan de school uit hun - potje - de bijdrage betalen maar dit is wel aan de regels gebonden, zoals de aanvrager moet aannemelijk maken dat de inkomsten dermate laag zijn.

Kan natuurlijk niet zo zijn dat de betalers betalen voor de niet betalers. IN mijn tijd ging je gewoonweg niet mee maar moest je wel op school verschijnen om huiswerk oid te doen.

Vervelende voor de kids is dat diegene die niet meegaat vaak wordt aangekeken als armoedzaaier, gepest etc etc waardoor je je toch verplicht voelt om te betalen.


Leean
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2011 11:23

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door Leean »

Klopt, als je niet mee gaat op schoolreisje krijg je tegenwoordig een vervangende opdracht.
Maar je krijgt je geld niet terug als je deze al wel betaald hebt, maar toch besluit niet mee te gaan.
(Wat ik ook volledig oneerlijk vind)

Ik ben zelf een opzichzelf wonende student (en dus een krap budget) en heb aangegeven mijn geld terug te willen omdat het een 'vrijwillige' bijdrage was. Maar toen kwam de directeur dus met zijn verhaal dat het verplicht was en weg was mijn geld.
Daarna heb ik aangegeven niet mee te willen met het uitje naar Berlijn en dus mijn 200 euro terug wou, ook hier kon ik naar fluiten.
Zijn opmerking was; Als ik op een verotte houten vloer zou leven en alleen maar brinta kon betalen dan zou hij het nog overwegen om het terug te geven, maar ik zag er nog gezond genoeg uit dus vond hij het niet nodig mijn geld terug te geven..

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik heb nog nooit de vrijwillige bijdrage van mijn oudste betaald. Ik krijg dan wel 2x een herinnering maar daarna hoor ik er niks meer van.
Ik heb er het geld niet voor.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door snepke »

Ik heb het 1x niet betaald,toen heette het ouderbijdrage.
Wel een deurwaarder op de stoep.Toen heb ik alsnog aan de deurwaarder betaald.
Het was ook een "vrijwillige"bijdrage, je was niet verplicht die te betalen.

Dit is al meer dan 10 jaar geleden en ze doen het nu nog steeds zie ik.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door ppp333333 »

zal wel een gezellig uitje zijn geweest als het 200 koste of was daar overnachting bij

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door sephora30 »

Voor uitjes moet altijd gewoon apart worden betaald, dat heeft niks te maken met de "vrijwillige" ouderbijdrage.

Leean
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2011 11:23

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door Leean »

ppp333333 schreef:Zal wel een gezellig uitje zijn geweest als het 200 koste of was daar overnachting bij
Dat was een bustrip naar Berlijn van maandagochtend tot aan donderdagmiddag.
Een verblijf in een hostel ( waar de gaten in de muren zaten ) en 2 dagtripjes - naar het joodsmuseum in Berlijn en een concentratiekamp.
Verder werd er van dat geld het verblijf van de studenten/ de busschauffeur en de leraren betaald. Je kreeg voor deze dagen 30 euro p.p voor eten en drinken.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door ppp333333 »

betalen de leraren dan niet mee???

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door riddert »

natuurlijk betalen die leraren niet mee. Als jij voor je werk een paar dagen weg moet, betaal je toch ook niet zelf je reis en verblijfskosten? Zou van de zotte zijn om voor je werk te moeten betalen.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door ppp333333 »

als het werk is hoeven ze niet door de leerlingen betaalt te worden

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door snepke »

Toch wordt het verblijf van de leraren door de leerlingen betaald

interimmezzo
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2011 15:03

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door interimmezzo »

De onderwijsinstelling moet aan een aantal voorwaarden voldoen voordat het contract wat de persoon ondertekend ook daadwerkelijk rechtsgeldig is. De voorwaarden staan vermeld in de wet op het voortgezet onderwijs. Als aan één van deze voorwaarden niet is voldaan is het contract al nietig, ook al heb je dit ondertekend.
Het vervelende is wel als je eenmaal betaald hebt hoeven ze dit ook niet te restitueren.

Maar vrijwillig blijft vrijwillig. Heb hierzelf ook mee te maken gehad dit jaar en de wet erop na gekeken en dit ook aan het incassoburo gemeld, daarna niets meer gehoord.

Tevens is er een onderzoek geweest in 2009 en pas recentelijk gepubliceerd waarin de ouderbijdrage onder de loep is genomen en waaruit bleek dat het gros van de onderwijsinstellingen niet goed weet wat de regels zijn.

MAXIEM

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@

Je zou natuurlijk een schriftelijke klacht kunnen indienen bij de betreffende rijksinspectie.

Maxiem.

JOB123
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2011 16:50

Re: Verplichte 'Vrijwillge' Bijdrage

Ongelezen bericht door JOB123 »

Voor alle mbo-studenten!

Ga naar www.job-site.nl
Deze organisatie kan jullie helpen met deze problemen!

Gesloten