LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opdrachten van school (eisen enzo)

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
student538

Opdrachten van school (eisen enzo)

Ongelezen bericht door student538 »

Dag mensen,

Misshien wel een 'domme' vraag. Maar zijn er eisen aan verbonden aan de opdrachten die leraren zelf bedenken? Ter illustratie laat ik een stukje van een opdracht hier onder zien. Bv het begrip 'beste stukken'. Tja als ik het goed begrijp gaat het hier om een zodanige CAO te maken dat ten voordeel is voor de werknemer uiteraard. Maar ja volgens mij kun je beste stukken op meerdere manieren intepeteren om maar wat te noemen! Ik zou zeggen brand los! Er zijn 5 CAO's (hier niet geplaatst) waarvan 1 wel 400 pagina's telt. Volgens de lerares hoeft dat niet worden uitgeprint. Nou ja, dat wordt dan uren naar een beeldscherm zitten staren, erg gezond voor je ogen. Maar goed dan moet je op tijd beginnen natuurlijk zie onder aan!

Omschrijving opdracht B, vergelijking CAO’s

De opdracht is geschreven voor een groep van 4 deelnemers. Voor een groep van 5 deelnemers geldt een aanvullende regeling.

Inleiding.
Jullie werken allemaal als medewerker CAO bij de FNV en zijn in die hoedanigheid bij de totstandkoming van verschillende CAO’s betrokken geweest. Uiteraard zijn jullie allemaal van mening dat jullie (individueel) deel hebben uitgemaakt van het team dat de “beste” CAO heeft afgesloten. In de kantine van het hoofdkantoor van de FNV zitten jullie toevallig gezamenlijk aan de lunch en komt dit onderwerp ter sprake. Wat is nu eigenlijk de beste CAO. Die van het Taxivervoer, de Horeca, de Elektrotechnische Detailhandel of de Contractcateringbranche? Het zal ook geen verbazing wekken dat jullie het niet met elkaar eens worden. Aan het tafeltje naast jullie luistert het Hoofd Onderhandeling CAO aandachtig mee. Hij is er zelf ook wel in geïnteresseerd welke CAO nu “de beste is”. Hij besluit jullie in interessante opdracht mee te geven om deze prangende vraag te beantwoorden.

Opdracht a, individueel
Ieder lid van de groep kiest een CAO om individueel te bestuderen. Daarbij dient een vergelijking gemaakt te worden met de wet- en regelgeving rondom het arbeidsrecht. Het zal geen verbazing wekken dat in de CAO vrijwel altijd ten gunste van de werknemer van de wet- en regelgeving rond het arbeidsrecht wordt afgeweken. In een enkel geval is de afwijking ten nadele van de werknemer. De opdracht is nu om de verschillen, met toelichting en onder verwijzing naar de relevante wet- en regelgeving, in kaart te brengen. De omvang van het individuele product is ongeveer 4 A4.

Opdracht b, gezamenlijk.
Nadat jullie individueel de CAO’s hebben geanalyseerd komt het moment van de vergelijking. Probeer op elk deelaspect de voor de werknemer meest gunstige CAO te vinden. Geef gemotiveerd aan hoe jullie voor elk deelaspect tot de conclusie zijn gekomen. Geef daarna gemotiveerd aan welke CAO, in zijn totaliteit, voor de werknemer de “beste” is van de vier.
De omvang van het gezamenlijke product is ongeveer 6 A4.

Opdracht c, aanvullende opdracht voor het eventuele vijfde groepslid.
Stel op basis van het werk van je groepsgenoten (en natuurlijk het meewerken dat je in de tussentijd hebt gedaan) een CAO samen die is opgebouwd uit de beste stukken van de afzonderlijke CAO’s. Geef bij elk stuk aan uit welke CAO de tekst afkomstig is. Zorg ervoor dat het stuk intern consistent is.

Inleveren producten;
Alle producten dienen uiterlijk donderdag31 mei 12.00 uur schriftelijk in het postvakje bij de coach te worden ingeleverd. In de daarop volgende week (blokweek 6) zal gedurende een werkcollege van 1 uur klassikaal feedback worden gegeven .De eventuele herkansing na feedback dient uiterlijk vrijdag 15 juni 12.00 bij de coach te zijn ingeleverd.
Daarnaast dienen de stukken – bij wijze van experiment – ook elektronisch te worden aangeleverd. Nadere berichtgeving hieromtrent volgt.


Slotopmerking.
Het is niet voor het eerst dat gezegd wordt dat het zaak is om tijdig met de opdracht te beginnen. Dit geldt zeker voor deze opdracht die er op het eerste gezicht bedrieglijk eenvoudig uitziet. Tijdig beginnen vergroot de kans op succes bij een eerste inlevering en vermindert hiermee de druk op het tweede gedeelte van het blok.

Veel plezier en succes met de opdracht.

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Opdrachten van school (eisen enzo)

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Beste student,

Als jij van mening bent dat je een heel document van 400 pagina's moet doorlezen om de belangrijkste elementen eruit te halen, dan ben ik bang dat je het nog zwaar gaat krijgen tijdens je opleiding. Ik weet niet welke opleiding je doet, maar de opdracht zoals ik die lees vind ik namelijk een goede en zinvolle opdracht om de kern van een CAO te leren vinden. Maar dan moet je echt gericht gaan zoeken, in plaats van naar je beeldscherm te staren.

Voor dat je überhaupt ook maar één letter leest van die hele CAO, moet je jezelf eerst eens wat vragen gaan stellen. Als jij een werknemer van dat bedrijf was, wat zou jíj dan belangrijk vinden? Wat zijn dan de punten die jij in ieder geval in een CAO geregeld zou willen hebben (het liefst in jouw voordeel)? En wat zijn de punten waar discussie over mogelijk is tussen werknemer en werkgever?

90% van zo'n CAO is namelijk gewoon een hoop gezeur over standaardbepalingen die gewoon logisch zijn. "Als je steelt van je werkgever, word je per direct ontslagen" of "werknemer wordt geacht zijn werkzaamheden naar beste vermogen uit te voeren". Dat zijn neutrale opmerkingen waar je sowieso geen waardeoordeel aan kunt geven, dus dat gezever mag je meteen al overslaan.

Wat jij moet doen is op zoek gaan naar de punten die er écht toe doen. En als jij van tevoren een lijstje hebt, dan kun je in het digitale document (toch handig!) gaan zoeken naar zaken als:

- hoeveel uur werk je?
- hoeveel salaris krijg je?
- hoeveel jaarlijkse salarisverhoging krijg je?
- hoeveel vakantiedagen heb je?
- op welke secundaire arbeidsvoorwaarden heb je recht?

Ga dus niet dat hele document doorlezen, maar stel jezelf van tevoren vragen en ga daar dan het antwoord op zoeken! Dan heb je zo een aantal goede punten bij elkaar waarmee jij kunt verdedigen dat jij gewoon een goede CAO in handen hebt.

Ik ben zelf geen expert op CAO-gebied, dus ik weet niet wat voor dingen zoal verwacht worden. Maar ik weet wel dat je bij zo'n opdracht gericht moet zoeken om dingen te vinden. En dan ben je véél sneller klaar dan jij in je berichtje denkt :).

Trouwens, als antwoord op je eerste vraag: er zijn geen wettelijke eisen verbonden aan de manier waarop leraren les geven. Die eisen worden bepaald tussen je opleidingsinstituut (werkgever) en de docent (werknemer). Misschien kun je díe CAO er eens op na slaan ;).

Succes!

student538

Re: Opdrachten van school (eisen enzo)

Ongelezen bericht door student538 »

Bedankt voor je goede tips, je moet het vergelijken met de wetgeving de basis. Je moet zelf maar bekijken wat inderdaad de belangrijkste elementen zijn. Maar ja er mag ook wel wat verwacht worden als HBO-student.

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Opdrachten van school (eisen enzo)

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Ach ja... "het nieuwe leren", zoals dat zo mooi heet. Studenten krijgen tegenwoordig geen les meer, maar moeten alles zelf uitzoeken. Mijn broertje van 18 heeft er momenteel ook last van :?.

Sterkte, studenten van nu!

student538

Re: Opdrachten van school (eisen enzo)

Ongelezen bericht door student538 »

Ik vind dat dat wel kan, echter er moet daar voor wel een zeer goede begeleiding in plaats vinden! Zoals het de afgelopen blok was moest je weken van te voren al vragen hebben ingediend terwijl je soms nog niet eens aan de opdracht toe was! Onze school gaat wel erg ver in met het zelf uitzoeken. Zo zeggen ze wel in welke gebouw een tentamen is maar niet het adres! De naam van het gebouw was bovendien ook nog eens verkeerd gespeld! En toen ik vroeg waar het precies was wist de school het niet eens. Toen ik hun tipte om het adres bij het tentamen rooster te vermelden was de reactie: dat kan er niet meer bij dat is te veel type werk! Worden de medewerkers soms uitbetaald per getypte letter?!

Zoek 't zelf maar uit, en dan achteraf krijg je te horen dat het niet goed was. Daar gaat je "eigen creativiteit". Trouwens wanneer gaat de privatisering onder de scholen in?

Deboer_met_ck
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 mar 2007 16:24

Re: Opdrachten van school (eisen enzo)

Ongelezen bericht door Deboer_met_ck »

Geoffrey


Geplaatst op 09 Mei 2007 20:26 door Geoffrey


--------------------------------------------------------------------------------

Beste student,

Als jij van mening bent dat je een heel document van 400 pagina's moet doorlezen om de belangrijkste elementen eruit te halen, dan ben ik bang dat je het nog zwaar gaat krijgen tijdens je opleiding. Ik weet niet welke opleiding je doet, maar de opdracht zoals ik die lees vind ik namelijk een goede en zinvolle opdracht om de kern van een CAO te leren vinden. Maar dan moet je echt gericht gaan zoeken, in plaats van naar je beeldscherm te staren.

Voor dat je überhaupt ook maar één letter leest van die hele CAO, moet je jezelf eerst eens wat vragen gaan stellen. Als jij een werknemer van dat bedrijf was, wat zou jíj dan belangrijk vinden? Wat zijn dan de punten die jij in ieder geval in een CAO geregeld zou willen hebben (het liefst in jouw voordeel)? En wat zijn de punten waar discussie over mogelijk is tussen werknemer en werkgever?
Deels met je eens.

1. Artikelen & CAO's zijn vaak zo knullig geschreven dat je ze wel integraal door moet nemen (trust me; I know ... 8)).

2. Zeggen "wat zou ik belangrijk vinden" is natuurlijk niet bepaald een academisch verantwoorde benadering.

3. Dat je eerst onderzoeksvragen moet formuleren voor je een tekst (integraal; trust nobody :lol: ) gaat bestuderen: mee eens.

:arrow:

Deboer_met_ck
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 mar 2007 16:24

Re: Opdrachten van school (eisen enzo)

Ongelezen bericht door Deboer_met_ck »

Geoffrey


Geplaatst op 09 Mei 2007 21:46 door Geoffrey


--------------------------------------------------------------------------------

Ach ja... "het nieuwe leren", zoals dat zo mooi heet. Studenten krijgen tegenwoordig geen les meer, maar moeten alles zelf uitzoeken. Mijn broertje van 18 heeft er momenteel ook last van .

Sterkte, studenten van nu!
100% mee eens :!:

De jeugd van tegenwoordig wordt opgeofferd aan een stelletje randdebielen die weer een projectje moeten hebben dat ze dichter bij hun pensioen brengt (ik weet, dit klinkt hard, maar dit *is* de realiteit :!: )

"Het nieuwe leren" noemden ze eind jaren 80 "Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO)". Dat kwam van de RUL af (waar iemand zijn projectje er al door gedrukt had), en ik studeerde toen aan de universiteit en had er toen al last van. Ik heb gezorgd dat ik een normale opleiding ging doen waar ze niet aan dit soort idioterie deden, en ben 2x cum laude afgestudeerd. Als manager heb ik fresh recruits aangenomen. Ook van die kids die dus "PGO" gedaan hadden kwamen op sollicitatie. Ik wilde ze wel aannemen, alleen: ze wisten niets... Ik heb er dus niet een aangenomen.

Maar wat ik wrang vind is: die kinderen worden er de dupe van :!: In Den Haag blaten ze maar door over "Nederland kenniseconomie", maar onze kids kunnen niet op tegen kids uit Oost-Europa of Azie. Dit gaat me echt aan 't hart, trust me: onze kids gaan het nog zwaar genoeg krijgen, zelfs met een goede opleiding. Die ze nu dus niet eens krijgen...

Deboer_met_ck
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 mar 2007 16:24

Re: Opdrachten van school (eisen enzo)

Ongelezen bericht door Deboer_met_ck »

student538


Geplaatst op 09 Mei 2007 22:57 door student538


--------------------------------------------------------------------------------

Ik vind dat dat wel kan, echter er moet daar voor wel een zeer goede begeleiding in plaats vinden! Zoals het de afgelopen blok was moest je weken van te voren al vragen hebben ingediend terwijl je soms nog niet eens aan de opdracht toe was! Onze school gaat wel erg ver in met het zelf uitzoeken. Zo zeggen ze wel in welke gebouw een tentamen is maar niet het adres! De naam van het gebouw was bovendien ook nog eens verkeerd gespeld! En toen ik vroeg waar het precies was wist de school het niet eens. Toen ik hun tipte om het adres bij het tentamen rooster te vermelden was de reactie: dat kan er niet meer bij dat is te veel type werk! Worden de medewerkers soms uitbetaald per getypte letter?!

Zoek 't zelf maar uit, en dan achteraf krijg je te horen dat het niet goed was. Daar gaat je "eigen creativiteit". Trouwens wanneer gaat de privatisering onder de scholen in?
Ik kan me helemaal in je verplaatsen, geloof me; ik heb dezelfde frustraties gekend toen ik nog studeerde :wink:

Maar een ding is goed; jij bent uit het goede hout gesneden, juist omdat je dit niet lijdzaam ondergaat maar er kritisch over bent. Meelopers en ja-knikkers zijn er al meer dan genoeg in dit leven, mensen die kritisch zijn zijn er helaas veel te weinig. Dus jouw attitude mag een schrale troost voor je zijn.

Next voor jou? Take action :!: Realiseer je dat 't al die "deskundigen" worst zal zijn wat er met jou gebeurt. Maar 't zou jou zelf wel "worst" moeten zijn. Ga op zoek naar een betere opleiding, waar ze niet aan al die onzin doen. Want geloof me: je kunt beter een jaar vertraging oplopen en dan *wel* wat weten, dan gaan behoren tot wij noemen "de Google-generatie".

Maar again, het feit dat je hier kritisch over bent: je bent al goed bezig :wink:

En ten aanzien van je suggestie inzake privatisering van onderwijs? Ik juich dit van ganser harte toe. In plaats van "privatisering" van sectoren die per definitie niet bloot kunnen staan aan marktwerking (energie, om er maar eens een te noemen...) leent het onderwijs zich daar wonderwel toe. Maar het probleem is: advies aan 't ministerie over privatisering van het onderwijs wordt gegeven door...het onderwijs (namelijk "gestudeerde" mensen). En die gaan hun baantje verliezen als 't er echt van komt. Dus die mensen blaten liever over "afrekenen van de universiteiten (en andere opleidingsinstituten) op basis van "geleverde prestaties". Waarbij de key performance indicators (prestatie-indicatoren) natuurlijk door henzelf "wetenschappelijk verantwoord" (pfff....) verzonnen zijn op een dusdanige manier dat ze zelf buiten schot blijven.

't Is geen makkelijke wereld, I agree. Maar kom op voor jezelf; niemand anders doet 't voor je :wink:

student538

Re: Opdrachten van school (eisen enzo)

Ongelezen bericht door student538 »

Bedankt voor je tips, zij het dat ik wat laat ben. Inmiddels zit ik op een andere school.... zie mijn andere topic!

wwre
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 dec 2007 12:14

Re: Opdrachten van school (eisen enzo)

Ongelezen bericht door wwre »

Geef daarna gemotiveerd aan welke CAO, in zijn totaliteit, voor de werknemer de “beste” is van de vier.

Dat impliceert dus letterlijk elke letter. Dus niet globaal, in de veronderstelling dat datgene wat niet gelezen is plausibel is.

Gesloten