LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegtermijn studie bij NTI

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
rasoffner
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2019 12:09

Opzegtermijn studie bij NTI

Ongelezen bericht door rasoffner »

In 2017 ben ik gestart met een opleiding HBO Bouwkunde bij net NTI. Echter door omstandigheden heb ik in juni 2019 opgezegd. Dit voordat het 3e schooljaar begon. Nu krijg ik toch een factuur van het NTI om het 3e schooljaar te betalen, omdat ik niet op tijd heb opgezegd. Zij wijzen hierbij op de Algemene Voorwaarden waarin wordt gesteld dat 3 maanden voor inschrijving moet worden opgezegd. In mijn geval was dit op 18 maart 2017 en had ik voor het 3e schooljaar 18 januari moeten opzeggen. Het 3e schooljaar is echter opgestart in september. Daar ik in juni heb opgezegd ben ik van mening dat ik op tijd heb opgezegd. Het NTI blijft echter moeilijk doen en wil niet afwijken van de Algemene Voorwaarden.

Wat kan ik doen?

Raymond

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Opzegtermijn studie bij NTI

Ongelezen bericht door sjohie »

rasoffner schreef:
22 okt 2019 12:18
In 2017 ben ik gestart met een opleiding HBO Bouwkunde bij net NTI. Echter door omstandigheden heb ik in juni 2019 opgezegd. Dit voordat het 3e schooljaar begon. Nu krijg ik toch een factuur van het NTI om het 3e schooljaar te betalen, omdat ik niet op tijd heb opgezegd. Zij wijzen hierbij op de Algemene Voorwaarden waarin wordt gesteld dat 3 maanden voor inschrijving moet worden opgezegd. In mijn geval was dit op 18 maart 2017 en had ik voor het 3e schooljaar 18 januari moeten opzeggen. Het 3e schooljaar is echter opgestart in september. Daar ik in juni heb opgezegd ben ik van mening dat ik op tijd heb opgezegd. Het NTI blijft echter moeilijk doen en wil niet afwijken van de Algemene Voorwaarden.

Wat kan ik doen?

Raymond
Algemene voorwaarden gelden voor beide partijen, dus als daar 3 maanden voor de inschrijfsdatum in staat, lijkt het me wel duidelijk dat jij de partij bent die er van is afgeweken, en NTI het gelijk aan hun kant heeft. Dat jij nu vraagt of ze er van af willen wijken in jouw voordeel snap ik, maar je kan niet eenzijdig afwijken van de voorwaarden zonder gevolgen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Opzegtermijn studie bij NTI

Ongelezen bericht door grun »

In de AV van de HBO opleidingen van het NTI staat onder andere het volgende:
"Bij tussentijdse opzegging bent u geen les- en examengeld verschuldigd over studiejaren die volgen op het lopende studiejaar. Een studiejaar is telkens een periode van twaalf maanden, te beginnen vanaf de startdatum van de opleiding zoals vastgelegd in de bevestiging van de overeenkomst.

Indien u de overeenkomst wilt opzeggen met ingang van het volgende studiejaar, dan dient u dit uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van het lopende studiejaar (van twaalf maanden) aan te geven. Dit biedt NTI de mogelijkheid haar planning hierop aan te passen. Indien de opzegging korter dan twee maanden voor aanvang van een komend studiejaar bij NTI is ingediend, dan wordt dat studiejaar als lopend studiejaar aangemerkt. Bij de vaststelling van de datum opzegging wordt de datum waarop de tussentijdse beëindiging is ingediend in het meldingensysteem aangemerkt. Indien u per e-mail opzegt, geldt de verzenddatum van de e-mail."

Je hebt je in maart 2017 aangemeld, maar wanneer ben je begonnen met de studie? Pas in september 2017?
https://www.nti.nl/inschrijfvoorwaarden ... leidingen/

rasoffner
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2019 12:09

Re: Opzegtermijn studie bij NTI

Ongelezen bericht door rasoffner »

Ik heb de klassikale variant gevolgd. Deze werden elke september van het jaar opgestart. Ik heb bij het NTI aangegeven dat ik moeilijk al in januari kon aangeven dat ik zou stoppen met de opleiding. Het 3e schooljaar zou immers in september beginnen. Ik krijg nu alsnog een factuur voor het 3e schooljaar t.v.w. 3600 euro, welke ik nooit ten gelde kan maken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Opzegtermijn studie bij NTI

Ongelezen bericht door tttlocke »

Er lijkt verwarring te zijn tussen de begrippen 'studiejaar' en 'schooljaar', het laatste begrip verwijzend naar een afgebakend tijdvak waarin een klassikale opleiding gegeven wordt. Een studie jaar is, volgens de voorwaarden, iets anders.
Volgens de huidige inschrijfvoorwaarden geldt ook voor de klassikale variant:
Bij tussentijdse opzegging bent u geen les- en examengeld verschuldigd over studiejaren die volgen op het lopende studiejaar. Een studiejaar is telkens een periode van twaalf maanden, te beginnen vanaf de startdatum van de opleiding zoals vastgelegd in de bevestiging van de overeenkomst.
Zo te lezen betekent dat dat een studiejaar niets te maken heeft met 'een schooljaar'. De bevestiging van uw overeenkomst vermeldt de startdatum van de opleiding. Die startdatum definieert welk tijdvak als eerste studiejaar beschouwd wordt. Volgens deze voorwaarden gaat het niet om uw inschrijfdatum, maar om de startdatum van de opleiding zoals die vermeld is op de bevestiging. Controleer welke dat is.
De eerste 12 maanden vanaf die datum vormen samen uw eerste studiejaar.
De tweede 12 maanden vanaf die datum vormen samen het volgende studiejaar,
Het derde studiejaar start exact 24 maanden na de vermelde startdatum van uw opleiding.
Indien u de overeenkomst wilt opzeggen met ingang van het volgende studiejaar, dan dient u dit uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van het lopende studiejaar (van twaalf maanden) aan te geven. ..... Indien de opzegging korter dan twee maanden voor aanvang van een komend studiejaar bij NTI is ingediend, dan wordt dat studiejaar als lopend studiejaar aangemerkt....
. Om uzelf te vrijwaren van kosten over een 'derde studiejaar', had uw opzegging uiterlijk 22 maanden na de startdatum binnen moeten zijn. Was dat het geval?
Mocht de door u vermelde inschrijfdatum van 18 maart 2017 toch ook de startdatum zijn. dan was uw opzegging niet uiterlijk 22 maanden later binnen en bent u kosten verschuldigd over het lopende studiejaar.. Dat gaat dus om de kosten tot uiterlijk 18 maart 2020. Dat hoeft dus niet het gehele 'schooljaar' te omvatten. Misschien ben u dus niet het volledige bedrag verschuldigd.
Mocht de doorgegeven startdatum in 2017 een andere geweest zijn, dan schuift de boel op. Opgezegd binnen 22 maanden na die datum: geen kosten. Daarna opgezegd: kosten die betrekking op de periode die start met startdatum+24 maanden en die eindigt 12 maanden later.
Controleer nogmaals of NTI de eigen voorwaarden correct toepast. Let met name op het verschil inschrijfdatum - startdatum. De startdatum van de opleiding zoals die bevestigd is, geldt immers als begindatum van het eerste studiejaar. En dat bepaalt weer de overige studiejaren. Dus ook het derde waarover u mogelijk kosten verschuldigd bent.

Gesloten