LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stoppen met opleiding bij LOI, wat zijn mijn rechten?

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
pippeltje22
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2021 19:03

Stoppen met opleiding bij LOI, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door pippeltje22 »

Hoi!

Ik ben 8 juni 2020 begonnen met een opleiding bij de LOI voor onderwijsassistent. Ik merk dat de opleiding toch niet bij mij past en wil graag stoppen.
Nu staat er bij de LOI dat je 2 maanden voor het einde van het studiejaar dan opgezegd moet hebben. Ik heb dus nog tot 8 april de tijd, maar omdat de LOI vaak traag is in communicatie wil ik dit op tijd geregeld hebben.
Ik heb alleen wel al het lesmateriaal vervroegd aangevraagd, dit omdat de boeken die ik pas op 3/4 van mijn studie binnen zou krijgen, juist in het begin erg hard nodig zijn.
Volgens LOI moet ik nu dus de studie afmaken (dus nog tot juni 2022). Dit heeft de LOI mij eerder al mede gedeeld.
Mag dit zomaar?
Ik snap het als ik het eerste studiejaar moet afbetalen, want dat staat duidelijk in de voorwaarden.
Maar kan de LOI mij echt verplichten om het tweede jaar nu ook te betalen?

Alvast bedankt! Groetjes, Cindy

Sjors1971
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 sep 2020 10:16

Re: Stoppen met opleiding bij LOI, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Sjors1971 »

Hoi

Kijk nog eens goed bij de voorwaarden, staat daarin duidelijk dat je ook verplicht bent het 2e jaar te betalen ook al stop je de studie 2 maanden voor je einde 1e jaar. want het is vreemd dat je inderdaad op tijd opzegt maar toch de gehele studie moet betalen

Methusalah
Berichten: 1160
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Stoppen met opleiding bij LOI, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik weet niet of je hier wat mee aan kan. Schijnt inderdaad niet helemaal te mogen:

https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... n-algemene

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Stoppen met opleiding bij LOI, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

pippeltje22 schreef:
21 feb 2021 19:14
Nu staat er bij de LOI dat je 2 maanden voor het einde van het studiejaar dan opgezegd moet hebben. Ik heb dus nog tot 8 april de tijd, maar omdat de LOI vaak traag is in communicatie wil ik dit op tijd geregeld hebben.
Ik raad mensen altijd aan dit soort zaken schriftelijk te regelen. Je kan dus gewoon nu al een brief sturen waarin je opzegt per datum x. Ik zou ze ook vragen om binnen 14 dagen schriftelijk de ontvangst te bevestigen. Wanneer je geen reactie krijgt dat dan stuur de brief nog een keer en dan aangetekend. De datum waarom de brief ontvangen is telt en denk niet "ik heb het geregeld, want de brief is verzonden": het gaat om de ontvangst.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Stoppen met opleiding bij LOI, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

pippeltje22 schreef:
21 feb 2021 19:14


Ik heb alleen wel al het lesmateriaal vervroegd aangevraagd, dit omdat de boeken die ik pas op 3/4 van mijn studie binnen zou krijgen, juist in het begin erg hard nodig zijn.
Heb je al het lesmateriaal al betaald? Of zit dit versleuteld in de resterende bedragen voor de komende studieperiodes?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Stoppen met opleiding bij LOI, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik merk het al. Je gaat over op een rechtenstudie....

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Stoppen met opleiding bij LOI, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

alfatrion schreef:
22 feb 2021 12:17
pippeltje22 schreef:
21 feb 2021 19:14
Nu staat er bij de LOI dat je 2 maanden voor het einde van het studiejaar dan opgezegd moet hebben. Ik heb dus nog tot 8 april de tijd, maar omdat de LOI vaak traag is in communicatie wil ik dit op tijd geregeld hebben.
Ik raad mensen altijd aan dit soort zaken schriftelijk te regelen. Je kan dus gewoon nu al een brief sturen waarin je opzegt per datum x. Ik zou ze ook vragen om binnen 14 dagen schriftelijk de ontvangst te bevestigen. Wanneer je geen reactie krijgt dat dan stuur de brief nog een keer en dan aangetekend. De datum waarom de brief ontvangen is telt en denk niet "ik heb het geregeld, want de brief is verzonden": het gaat om de ontvangst.
Goeie tip, maar in plaats van post, doe het per mail, voorkeur officiële opzeg formulier (indien aanwezig) en verzorg dat je altijd bewijs krijg (tenzij het aangetekend moet, maar ook dan kan je per mail en aangetekend doen).
Zoals gezegd, de datum dat hun de brief ontvangen telt, niet de datum dat hun tijd hebben om te lezen of te reageren.

Algemene voorwaarden van LOI:
Artikel 12 - Voortijdig beëindigen van de Opleiding
Voor alle opleidingen van de LOI geldt dat de Klant zich verbindt voor de gehele studieduur van de opleiding.
Tussentijdse opzegging van een opleiding is te allen tijde mogelijk met inachtneming van de volgende voorwaarden:

Hoger onderwijs opleidingen (bachelor, post-bachelor, master, masterclass, HBO-deelprogramma en Associate degree) en MBO opleidingen met een studieduur van meer dan 12 maanden
Bij tussentijdse opzegging bent u geen les- en examengeld verschuldigd over studiejaren die volgen op het lopende studiejaar. Een studiejaar is telkens een periode van twaalf maanden, te beginnen vanaf de startdatum van de opleiding zoals vastgelegd in de bevestiging van de overeenkomst.
Indien u de overeenkomst wilt opzeggen met ingang van het volgende studiejaar, dan dient u dit uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van het lopende studiejaar (van twaalf maanden) aan te geven. Dit biedt LOI de mogelijkheid haar planning hierop aan te passen. Indien de opzegging korter dan twee maanden voor aanvang van een komend studiejaar bij LOI is ingediend, dan wordt dat studiejaar als lopend studiejaar aangemerkt.
Zoals jezelf aan gaf, 2 maanden voor jou nieuwe studiejaar opzeggen. Er zijn weinig mensen die de algemene voorwaarden lezen en het correct hebben.

Ik zou zeggen, schrijf een mail dat je gaat stoppen, en een beroep doet op artikel 12 van de algemene voorwaarden. Maak een print screen van, zodat je bewijs hebt.


Ook deze is heel interessant

https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... n-algemene
Algemene voorwaarden mogen nooit in strijd zijn met de wet. Alleen, ik weet niet wat de wetgeving hierover zegt.


Kom je niet samen met LOI uit, dan geef ik je het advies om vroegtijdig contact op te nemen met je rechtsbijstandverzekering, of met juridisch loket

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Stoppen met opleiding bij LOI, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Je mag zelfs per direct opzeggen, de voorwaarde die men hanteert is in strijd met de wettelijke bepaling waarin staat dat je dus per direct opzegt....

https://www.arag.nl/particulier/werk-en ... 20opzeggen.

Gesloten