LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volledige opleiding betalen tijdens ziekte

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
Simohamed
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2020 17:11

Volledige opleiding betalen tijdens ziekte

Ongelezen bericht door Simohamed »

Een tijdje geleden heb ik aangemeld voor de opleiding algemene tolk techniek bij ITV Hogeschool voor Tolken en Vertalen. Nadat ik de eerste les had gevold, kon ik de cursus niet continueren door medische omstandigheden. Ik had namelijk een ongeluk gehad. Ik heb netjes ITV Hogeschool meegedeeld dat ik door ziekte de opleiding niet kan afronden en dat ik daardoor moet stoppen, helaas krijg ik als reactie dat ik de volledige factuur prijs moet betalen terwijl ziek zijn is overmacht, niemand kiest daarvoor kennelijk.

Ik heb ook aangegeven dat ik bereid ben om 1/3 van de opleiding factuur als aanbetaling te doen en de 2/3 betalen als de volgende cursus gaat beginnen en natuurlijk als ik beter word, helaas werd deze voorstel ook geweigerd.

Ik vind het onterecht dat ik onlangs met de opleiding was gestopt vanwege overmacht en toch duizenden euro’s moet betalen voor de lessen die ik niet heb gevolgd. Ik was toen eerlijk gezegd van plan om naar de rechter te stappen maar door ziekte ben ik van afgezien. Ik moest eerste gaan herstellen. Er zijn ook veel ander van die soort instituten (zoals NCOI en LOI) eerder door de rechter voor op de vingers zijn getikt, maar toch blijven ze hoge bedragen eisen.

Ik moest veel medische onderzoek uitvoeren in het ziekenhuis en uiteindelijk 6 maanden nodig gehad voor herstel met fysiotherapie onder ander.
Ik vind dat een opleiding een zogenoemde 'overeenkomst tot opdracht'. Die overeenkomst moet elk moment opgezegd kunnen worden, zonder beperkende voorwaarden. Leerlingen of studenten zijn volgens het consumentenrecht alleen verplicht om te betalen voor het deel van de opleiding dat ze al gedaan hebben én een 'redelijk deel' van de kosten zoals bijvoorbeeld lesmateriaal dat al verstuurd is.

Heeft wel zin om nog naar de rechter te stappen?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Volledige opleiding betalen tijdens ziekte

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt zelf je huiswerk al gedaan en weet wat de jurisprudentie zegt. Dan weet je toch zelf ook het antwoord op je vraag? Ja, naar de rechter stappen heeft kans van slagen. Maar garanties zijn er niet.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Volledige opleiding betalen tijdens ziekte

Ongelezen bericht door berndv »

Simohamed schreef:
03 mei 2020 17:17
Ik heb netjes ITV Hogeschool meegedeeld dat ik door ziekte de opleiding niet kan afronden en dat ik daardoor moet stoppen, helaas krijg ik als reactie dat ik de volledige factuur prijs moet betalen terwijl ziek zijn is overmacht, niemand kiest daarvoor kennelijk.
Dat iets overmacht is, wil niet zeggen dat je die kaart zonder verdere gevolgen kunt spelen en iedereen in de houding springt. Dat je niet kiest om een ongeluk te krijgen, is natuurlijk duidelijk. U kiest er niet voor. Maar de opleider toch ook niet. Ik snap dat je van mening bent dat het vragen van het volledige bedrag onredelijk is, daar ben ik het deels mee eens. Maar als ik de algemene voorwaarden nalees van de opleider, geeft die ook gewoon aan dat bij beeidiging van de opleiding, na aanvang van de studie, je het volledige bedrag verschuldigd bent.

Of het redelijk is kan ik van alles van vinden, de enige die hier wat zinnigs over kan zeggen is de rechter, in ieder geval een antwoord waar je ook wat mee kunt. Dus zoals moneyman ook al zegt, is de stap naar de rechter de enige om hier met hen uit te komen, want volgensmij ga je er met hun zo niet uit komen.

Zorg eventueel dat je je voorstel om bijvoorbeeld de opleiding op een later tijdstip te voltooien schriftelijk hebt, evenals de afwijzing, dan laat je in ieder geval zien dat je je best hebt gedaan.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Volledige opleiding betalen tijdens ziekte

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
04 mei 2020 13:07
k snap dat je van mening bent dat het vragen van het volledige bedrag onredelijk is, daar ben ik het deels mee eens. Maar als ik de algemene voorwaarden nalees van de opleider, geeft die ook gewoon aan dat bij beeidiging van de opleiding, na aanvang van de studie, je het volledige bedrag verschuldigd bent.
Die voorwaarden gaan onderuit bij de rechter.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Volledige opleiding betalen tijdens ziekte

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik heb geen idee wat kans van slagen is voor een rechtbank van een dergelijke discussie.
Mijn rechtsgevoel zegt mij dat waar het overmacht van TS is, het niet zonder meer zo hoeft te zijn dat anderen die er part nog deel aan hebben maar ook slachtoffer worden zomaar de dupe worden van overmacht van een ander.
Ik weet niet hoe het zit met het ongeval, maar als daar een andere partij schuldig is, lijkt schade van deze aard mij wel te vallen onder gevolgschade van het ongeval. en dan daar wellicht verhaalbaar.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Volledige opleiding betalen tijdens ziekte

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik verwacht dat u met succes bezwaar kunt maken.
Lees
https://cassatieblog.nl/bijzondere-over ... nnulering/

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volledige opleiding betalen tijdens ziekte

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is inderdaad kans op winst bij de rechter. (Dit is geen overmacht, zou eerder een onvoorziene omstandigheid zijn.)

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Volledige opleiding betalen tijdens ziekte

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U heeft de opleiding moeten staken, maar doordat u zich wel ingeschreven had en de opleiding reeds gestart was kan er geen andere cursist uw plaats vervangen.

Wanneer u niet zou betalen in deze situatie, dan leidt de opleider schade door gemiste inkomsten. Het is dus niet onredelijk om u daar kosten voor aan te rekenen.
Wanneer direct duidelijk is aangegeven dat u na de eerste les helemaal niet meer zult terugkeren in de lessen, is het wel onredelijk om nog kosten in rekening te brengen voor zaken die redelijkerwijze nog wel geannuleerd kunnen worden. Denk aan kosten voor boeken die nog niet aan u verstrekt zijn, lunch tijdens de lesdagen, kosten van excursies die pas later in het lesprogramma plaatsvinden...p

Gesloten