LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Hallo allen!

Ik deel dit verhaal eigenlijk met de vraag naar jullie ervaringen met de zorgverzekeraar.

Dagelijks slik in de zomer Tavegyl.
Dit tegen oa de hooikoorts. Werkt perfect.
Ik haal ze per 180 pillen bij de apotheek op doktersrecept.
Dit merk werkt goed en de bijwerkingen heb ik aardig onder controle na een korte inregel periode.

De laatste x wilde de apotheek mij een B Merk geven. Dit omdat de zorgverzekeraar alleen de goedkoopste variant vergoed.

Het prijsverschil tussen het A Merk en B Merk is op 180 pillen nog geen 2 euro.

Ik heb de apotheek gevraagd het A Merk mee te geven ivm de hulpstoffen in merk B.
Hierna heb ik de zorgverzekeraar gebeld of ze toch niet het A Merk wilde vergoeden? Het prijsverschil was immers minimaal.
Ik kreeg niets vergoed als ik het A Merk koos. Ook niet als ik bijvoorbeeld het prijsverschil zelf zou betalen.

Voor mij geen grote ramp. Je praat over 34 euro per 3 maanden. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor andere problemen geeft.

Zijn er mensen met zelfde ervaringen ?
Mijn zorgverzekeraar is Zilveren kruis

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dit heeft te maken met het preferentiebeleid. Alleen als bewezen is dat u het goedkopere middel niet verdraagt, kan de voorschrijvende arts “medische noodzaak” op het recept schrijven en kunt u de oorspronkelijke medicijnen weer krijgen.
Maar u moet eerst de goedkopere proberen of anders zelf betalen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door D34M0N »

Binnenkort kan weer van zorgverzekeraar gewisseld worden, dus ik zou aanraden om de voorwaarden voor 2021 van alle verzekeraars eens goed door te lezen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik heb het ooit inderdaad zelf meegemaakt. Ging om een prijsverschil van € 0,03... Een doosje pillen van merk-met-oud-patent kostte toen ruim €200,- . Het andere merk met dezelfde werkzame stof was echt 3 hele centen goedkoper. Had helaas andere bijwerkingen waar ik niet aan kon wennen. Maar met dat prijsverschil toch blijven volhouden dat het goedkoper was... Apothekers moeten denk ik wennen aan de nieuwe tijd. Vroeger konden ze zakkenvullen, zonder enige moeilijke vooropleiding. Tegenwoordig is het beroep niets speciaals.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heeft verder niets te maken met de zorgverzekeraar. Wél met het preferentiebeleid. Volgens onderstaande link zijn er slechts twee merken die allebei vergoed worden. Uiteraard vallen de kosten voor 100% onder je eigen risico als je dat nog niet hebt gebruikt.

https://www.medicijnkosten.nl/zoeken?tr ... terkte=1MG

Off-topic: Levocetirizine had u al geprobeerd i.p.v. Clemastine?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Cro »

Revoked schreef:
24 okt 2020 22:07

Apothekers moeten denk ik wennen aan de nieuwe tijd. Vroeger konden ze zakkenvullen, zonder enige moeilijke vooropleiding. Tegenwoordig is het beroep niets speciaals.

Dat is wel heel overdreven volgens mij, om apotheker te mogen worden moet je voor zover ik weet 'gewoon' een VWO of HBO vooropleiding hebben en daarna een 6 jarige universitaire studie in de farmacie afronden. Niet iets dat je zomaar even doet, net als een apotheek runnen als bedrijf. En een apotheker in loondienst zal echt niet bezig zijn met zakkenvullen.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Klinkt natuurlijk altijd goed. “Zakken vullen”.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Tubevullers zijn het. En capsulevullers.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door joep873 »

Bob Schurkjens schreef:
24 okt 2020 22:14
Heeft verder niets te maken met de zorgverzekeraar. Wél met het preferentiebeleid.
Dat kan wel te maken hebben met de zorgverzekeraar; ze hebben niet allemaal hetzelfde preferentiebeleid.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »


Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Bob Schurkjens schreef:
24 okt 2020 22:14
Heeft verder niets te maken met de zorgverzekeraar. Wél met het preferentiebeleid. Volgens onderstaande link zijn er slechts twee merken die allebei vergoed worden. Uiteraard vallen de kosten voor 100% onder je eigen risico als je dat nog niet hebt gebruikt.

https://www.medicijnkosten.nl/zoeken?tr ... terkte=1MG

Off-topic: Levocetirizine had u al geprobeerd i.p.v. Clemastine?

Ja ik heb voor de clemastine 3 andere soorten uitgeprobeerd in samenspraak met de huisarts.
Maar die mochten niet baten.
En het merk Tavegyl sluit goed aan. Vandaar dat ik er graag aan vast houd.

Ik ga de link even bekijken!
Ben niet super veel online door drukte vandaar even late reactie :)

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Melviinbl schreef:
24 okt 2020 05:01
Hallo allen! Ik deel dit verhaal eigenlijk met de vraag naar jullie ervaringen met de zorgverzekeraar.
Dagelijks slik in de zomer Tavegyl. Dit tegen oa de hooikoorts. Werkt perfect. Ik haal ze per 180 pillen bij de apotheek op doktersrecept. Dit merk werkt goed en de bijwerkingen heb ik aardig onder controle na een korte inregel periode. De laatste x wilde de apotheek mij een B Merk geven. Dit omdat de zorgverzekeraar alleen de goedkoopste variant vergoed. Het prijsverschil tussen het A Merk en B Merk is op 180 pillen nog geen 2 euro.
Ik heb de apotheek gevraagd het A Merk mee te geven ivm de hulpstoffen in merk B. Hierna heb ik de zorgverzekeraar gebeld of ze toch niet het A Merk wilde vergoeden? Het prijsverschil was immers minimaal.

Ik kreeg niets vergoed als ik het A Merk koos. Ook niet als ik bijvoorbeeld het prijsverschil zelf zou betalen.
Voor mij geen grote ramp. Je praat over 34 euro per 3 maanden. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor andere problemen geeft.
Zijn er mensen met zelfde ervaringen ?

Mijn zorgverzekeraar is Zilveren kruis
Je hebt gelijk dat dit een rare situatie is. Jouw oplossing, bijbetalen, lijkt logisch. Er zijn enkele zorgverzekeraars, die dit wèl toestaan, namelijk DSW, de Amersfoortse en ONVZ. Controleer dit zelf! Ik heb dit in 2019 bij DSW aan de hand gehad. Ik kreeg de prijs van het goedkope middel vergoed op basis van de rekening voor het duurdere middel. Ik kreeg echter minder terug dan verwacht omdat op mijn rekening hogere afleverkosten werden berekend.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Brahms »

Donna schreef:
08 nov 2020 22:21
Univé sponsort liever een tv-programma van het geld dat bedoeld is voor zorg aan verzekerden.
En vergeet niet de vele reclame uitgaven aan het einde van het jaar door de verzekeraars, enorme bedragen worden uitgegeven om zieltjes te winnen voor het volgende jaar !

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dat de medicijnenbranche aangevuld met apothekers i.c.m. verzekeraars redelijk verziekt is lijkt me inmiddels overduidelijk bewezen.
Men wil goedkoper maar onder de streep levert dat regelmatig wel heel vreemde afspraken op die door een normaal mens amper meer te bevatten zijn en of de huidige aanpak nou echt goedkoper wordt.
Ik gebruik zelf merk x als bloeddrukverlager (niets bijzonders, wordt aan heel veel gebruikers uitgeleverd). Recent was het door mijn verzekeraar vergoede (generieke) merk niet leverbaar (moest besteld worden omdat mijn apotheek het betreffende merk niet op voorraad houdt, wat uiteraard kan).
Als noodoplossing kreeg ik een alternatief van de apotheek mee, op zich uiteraard niet verkeerd want ik was geholpen. Echter dit betekende wel zelf betalen. Nou zijn dat de kosten niet echter toen ik thuisgekomen op de strips keek bleek ik exact hetzelfde merk te hebben gekregen echter nu in een naamloze verpakking.
Dit is al de twee keer dat ik iets dergelijks meemaak en afgezien van het feit dat het vreemd overkomt lijkt het me niet de bedoeling om zo de prijzen van medicijnen te verlagen (kwam nog net niet zover dat ik ook nog een nieuwe uitleg moest betalen bij exact dezelfde medicijnen.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Veldt01 »

leek mij ook niet maar inmiddels contact gehad met de verzekeraar, zij vergoeden enkel merk X, die zijn gewoon leverbaar/beschikbaar echter als de apotheker dat merk niet standaard op voorraad heeft (moet tijdig worden besteld) is dat niet hun probleem, merkloos hetzelfde (merk /type staat vermeld op de strips) wordt inderdaad niet vergoed.

Normaal had ik lekker voor bestellen en wachten gekozen maar gezien de werksnelheid van de betreffende apotheek (had toen al bijna een uur buiten in de rij staan wachten) en de kosten (= niet heel veel) heb ik maar voor het alternatief gekozen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Monitor heeft vanavond een uitzending over dit onderwerp:
Onderzoek Medicijnwissel

Apothekers: huidig aantal wisselingen van medicijn risico voor gezondheid van patiënt
https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... an-patient

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: A Merk medicijnen niet meer vergoed..

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik schreef eerder dat sommige zorgverzekeraars het toestaan dat de klant “ bijbetaalt” voor het andere middel met dezelfde werkzame stof. De praktijk is dan dat de klant de volledige rekening betaalt in de apotheek en deze rekening vervolgens indient bij de zorgverzekeraar ( die hiervan maar een gedeelte zal vergoeden).. Ik gaf 3 namen van zorgverzekeraars die dit toestaan.
Het blijkt echter dat alleen DSW en ONVZ dit nog toestaan. De Amersfoortse heeft namelijk miv 2021 ook een preferentiebeleid ingevoerd.

Gesloten