LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ADHD medicatie aangepast door verzekering.

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
MireilleA
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2009 01:24

ADHD medicatie aangepast door verzekering.

Ongelezen bericht door MireilleA »

Ik ben vandaag gebeld door mijn apotheek over mijn medicatie.
Ik ben ADHD gediagnosticeerd 27 jaar geleden op 15 jarige leeftijd.
In 2016 is deze diagnose op eigen verzoek opnieuw vastgesteld.
Na lange zoektocht naar de juiste medicatie en dosering gebruik ik al sinds 2016 dexamfetamine.
Nadeel van deze medicatie is dat het kort werkend is. De 1e 2 jaar kwamen de pillen telkens van dezelfde fabrikant en ik slik tabletten van 2,5 mg. Ik slik 10 tabletten per dag, 1x 4 en 2 x 3. Dat is dus 300 tabletten per maand. Ik kreeg deze geleverd in plastic potjes van 500 stuks. Vorig jaar kreeg al eens een ander merk en ineens geleverd in potjes van 30 stuks. Of te wel, voor mijn kwartaal herhaalrecept kreeg ik ineens 30 kleine potjes mee!
Ik heb hier een opmerking over gemaakt, aangegeven dat ik zeker vanuit milieu oogpunt dit niet meer wilde. 2 plastic potjes of 30 plastic potjes is nogal een verschil.

Hoewel dit is genoteerd, kreeg ik het de keer daarna weer mee in potjes van 30 stuks en nu ook nog van 2 verschillende merken. Ook toen heb ik hier nog al boos mijn ongenoegen over uitgesproken, maar omdat ik deze medicijnen toch nodig heb, heb ik het toch geaccepteerd. Vandaag werd ik gebeld door mijn apotheek over mijn medicatie en hoeveel ik gebruik.
Ik heb verteld dat ik 1 x4 en 2 x3 tabletten slik.
De apotheek heeft van de verzekeraar de opdracht gekregen in principe alleen tabletten van 5mg te mogen uitgeven.

Ik werd behoorlijk boos vandaag hierover. De apotheek gaat nu de medicatie zo aanpassen dat ik voor de 4 tabletten van 2,5 mg nu 2 van 5 krijg. De keren dat ik 3 x 2,5 slik, krijg 1 van 5 mg en 1 van 2,5 mg van een ander merk.
Ook krijg ik nu een deel in potjes van 30 stuks en de andere tabletten in doordrukstrips, die weer alleen bij restafval mogen.
Ik zorg altijd 1 x per week voor een gevulde doos met medicatie, heel belangrijk dit goed voorbereid te hebben.
Mijn vraag worden meer mensen zo benaderd door de apotheek?
Waar kan ik aan de bel trekken over deze in mijn ogen nogal rare omgang met patiënten.
De apotheek doet alleen maar wat ze wordt opgedragen, maar ik als patiënt voel me niet serieus genomen en ben toch ook wel boos.
Allereerst het feit dat ik 2 verschillende merken door elkaar moet gaan slikken en daarnaast ook de belasting voor het milieu met zoveel plastic en restafval.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit zo ervaren.

eikenboom1
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2018 18:30

Re: ADHD medicatie aangepast door verzekering.

Ongelezen bericht door eikenboom1 »

Mijn zoon gebruikt ze ook. Voor 5 mg zijn ze verplicht je Amfexa mee te geven omdat de fabrikant dit middel met deze dosering heeft laten registreren. Dus 7,5 mg wordt 1x 5mg Amfexa en 1x 2,5 mg dexamfetamine van een ander merk.

Je betaald hiervoor een eigen bijdrage voor van maximaal €250,- per jaar.

Via de fabrikant kun je dit terug krijgen via de st. Hevo-consults. Je krijgt voor 2020 maximaal 15,- per doosje van 30 stuks terug.
Dit is je waarschijnlijk verteld bij de apotheek. Dus bij een gebruik van 17 doosje a 30 stuks betekent dat je de eigen bijdrage weer terug hebt ontvangen.

De apotheek kan hier niets aan doen omdat dit wettelijk zo geregeld is. Het is ook niet de zorgverzekeraar die dit bepaald.

Gesloten