afbouwen citalopram

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
snessie
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2017 07:18

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door snessie »

Hi @danweerdo.
Fijn om ook iemand te spreken. Vanaf welke dosis kwam je? En in hoeveeltijd heb je afgebouwd?
Ik ben nu 2 weken bezig. En vandaag heb ik de eerste (voor mijn gevoel heftige) dag.
Vanochtend vanuit het niets een flinke emotionele periode gehad... toen ging het even maar sinds vanmiddag voel ik mij zeer ellendig. Hartkloppingen, onrustig gevoel, kribbig, gewoonweg niet prettig. Ik hou mij gewoon aan het afbouwschema, wil proberen er echt vanaf te komen.
Ik heb wel even een Oxazepam 10mg ingenomen (had ik nog thuis) om even dat onrustige gevoel weg proberen te krijgen.
Ik wens je veel succes, van een mede-bankmens

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door zombo »

Danweerdo schreef:Hoi, ik ben nog aan het afbouwen, ik zit nu 2 weken op 5 mg en heb nu last van het zandzak op de bank syndroom. Alles kost moeite om te doen, en voornamelijk aanstalte maken.
Verder heb ik de laatste 2 dagen last van de vervelende stroompjes in mijn hoofd en hoofdpijn.
Maar ik wil van die rommel af dus zetten we maar weer door.
Die stroompjes herken ik van toen ik afbouwde. Wat die zandzak betreft: geef hem een schop onder zijn achterste, oftewel: probeer jezelf toch te activeren, hoe moeilijk dat ook is of lijkt. Je zult merken dat het je goed doet.

Kalinda
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:48

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Kalinda »

Mijn ervaring met Citalopram: het heeft nooit veel voor me gedaan, BEHALVE bij het afbouwen. Ik heb het heel geleidelijk gedaan, maar raakte de grond onder mijn voeten volledig kwijt, grenzend aan waanzin.
Had het niet veel langer kunnen volhouden, maar er is uiteindelijk toch een omslag gekomen en ik ben er nu van af.
Zou graag zien dat iedere arts die dit middel voorschrijft het eerst zelf een tijdje gebruikt en dan ook gaat afkicken.

snessie
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2017 07:18

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door snessie »

Hi!
Ik ben nu 38 dagen bezig met afbouwen, nu sinds een paar dagen bezig met 10mg. Ik heb gelukkig maar echt 1 hele slechte week gehad, ontzettend misselijk, onrustig, hartkloppingen, levendige dromen, zweten, instabiele momenten. Gelukkig tussen de oren is alles stabiel tot nu toe.

Ik ben het met je eens dat artsen zich verder moeten verdiepen wat afbouwen met je lichaam en geest doet. Mijn arts wist ook niet dat dit het effect kan hebben. Wel dat het dan misschien te snel kan gaan, maar de verschijnselen zijn blijkbaar onbekend.

Nu opvallend dat zodra ik mijn 20mg tabletje door midden breek en inneem dat ik meteen het gevoel krijg alsof ik in een rare onrustige donzige roes raak (in mijn hoofd. Beetje lastig te omschrijven) ook maagklachten verschijnen ineens. Ik neem het altijd rond 19 uur in, geloof dat ik daarna ook door de ernstige verschijnselen heen slaap. Ondanks dat het wel weer lang duurt voordat ik kan slapen, gevolg volgende dag zeer moe.

Ondanks de verschijnselen blijf ik toch doorzetten. Het blijft toch een chemisch goedje wat ik niet altijd wil blijven slikken.

rudolphwolven
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2017 11:35

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door rudolphwolven »

(DEEL 1 van 2)
Hallo, ik geef hierbij mijn persoonlijke ervaringen weer omdat meer openbare informatie door andere gebruikers over het gebruik van Citalopram en het evt. "afbouwen" voor mijzelf van waarde was/is.
Ik ben een mannelijke gebruiker van 74 jaar oud.......2 oudere kinderen met beide een gezin.......mijn echtgenote is in 2001 overleden......thans een LAT relatie met een hele lieve en fijne vrouw.
Mijn sterreteken is Tweelingen met ascendant Schorpioen.
Ik heb een hbo opleiding en in mijn werkzame leven een commercieel-technisch beroep gehad, 2 werkgevers, nooit werkeloos geweest.
Na tientallen jaren van een soort zwaarmoedigheid, eigenlijk vanaf de adolescentie en dan vooral in de wintermaanden, ben ik nadat het weer wat sterker opspeelde in het najaar van 2013 op aanraden van de huisarts (toen voor het eerst hierover geconsulteerd) met een dagelijkse inname van Cit. gestart.
Mijn "zwaarmoedigheid", (maar ook blijheid ken ik) is vermoedelijk genetisch bepaald, immers mijn vader, moeder, broer en zuster alsmede thans mijn 47 jarige zoon "idem ditto"
Ik had er sinds mijn adolescentie en gedurende mijn werkzame leven vooral 's ochtends bij het ontwaken last van: ik voelde als ik wakker werd alsof ik opnieuw geboren werd, elke dag opnieuw.......het duurt dan 1-2 uur voordat het wat beter gaat.
Ik ben ook jarenlang bij een goede homeopathische arts hiervoor in behandeling geweest, met wisselend succes......en ook (na het overlijden van mijn vrouw) diverse therapieën etc. gedaan ....het is een deel van mijn "weg" waarvoor ik dankbaar ben ........ik leef meer en beter bij "mijzelf", kan meer intens genieten, de band met mijn kinderen is hechter geworden ..........ergo alles was niet voor niets en "nodig" om tot hier te geraken.........
Ik startte met 20 mg voor een periode van 14 dgn en nadat het "aansloeg" moest ik (tot mijn ontzetting) naar 40 mg.
Het duurde bijna 3 mndn voordat de gewenningsverschijnselen over waren.
Het was een vreselijke tijd.......verschrikkelijk zwaarmoedig met wekenlang zelfmoord gedachtes.......nog nooit zo zwaar gehad in mijn leven.
Als ik dat vooraf had geweten was ik er nooit aan begonnen......
Echter ik kon en wilde ook niet "terug" en was ook weer bang voor de ontwenningsverschijnselen.
Ik heb in die tijd als een zombie geleefd, niets was leuk, alles bedreigend, ik durfde nauwelijks op straat en boodschappen doen......de "wereld" kwam heel luid en indringend op mij af; ik moest 's nachts zelfs met oordopjes slapen..........ik was alleen maar bezig om de avond te halen, te eten en het is mij gelukt om elke dag met lood in mijn schoenen en enorme tegenzin een wandeling van 4 km te maken.
Ik deed verder de hele dag niets, was bang voor letterlijk alles.....zo hopeloos en down dat ik ernstig heb overwogen om mijn huis en al mijn bezittingen te verkopen en op een flatje te gaan zitten. Ik ben op zoek geweest maar vond geen geschikte flat.........gelukkig maar; thans ben ik dankbaar dat alles niet is gelukt; dat ik "bewust" en dankbaar leef.
Ik had welliswaar een fijne steun van mijn kinderen, broer en zuster, kennissen en mijn lieve vriendin, echter in feite sta je er echt alléén voor, je voelt je verschrikkelijk verlaten en weet echt niet wat je overkomt........het was met stip de zwaarste periode in mijn leven, met niets vergelijkbaar!!!
Na 3 mndn begon ik mij beter te voelen en kon ik (voor zover ik mij herinner) terug naar 20 mg dagelijks dosis.
--- WORDT VERVOLGD ---

rudolphwolven
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2017 11:35

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door rudolphwolven »

(DEEL 2 van 2)
Na een half jaar voelde ik mij stukken beter, had weer in alles zin, blij en dankbaar dat ik leefde en was soms zelfs licht "euforisch".........
Van 2014-2015 heb ik aan de revisie van mijn motorfiets gewerkt, iets waarin ik voordien geen enkele puf had, e.e.a. is zeer goed gelukt, met een volledige inzet 1200 uur in dat jaar besteed aan die klus.
Ook geniet ik thans van vakanties met mijn vriendin, waarin ik vroeger nooit echt zin had.
Wel had ik fors last van bijwerkingen, met name elke ochtend forse hoofdpijn (waarvoor ik altijd al erg gevoelig ben) en wellicht veroorzaakt het de ernstige jeuk op mijn rug etc. in de winter.
PS dit laatste ligt niet aan de droge omgeving in huis in de winter......wellicht ook ouderdoms-jeuk o.i.d. ........ik smeer de plekken maar in met VSM Cardiflor Forte......dit helpt gedurende enkele uren........ach er zijn ergere dingen.
Verder was ook mijn libido maandenlang geheel weg, hetgeen ik heel erg miste in mijn relatie met mijn vriendin.........gelukkig kwam dit na enkele maanden weer (voldoende) terug.
Vanwege de bijwerkingen (flinke hoofdpijn 's ochtends, waarvoor ik flink pijnstillers moet slikken om het na 1-2 uur te verhelpen) en omdat ik liever geen medicijnen gebruik heb ik zelf (zonder raadpleging van de huisarts) in 2016 geprobeerd af te bouwen van 20 mg naar ineens 10 mg.
Na een paar wkn al kwam de zwaarmoedigheid zodanig terug dat ik weer snel ben teruggegaan naar 20 mg.
Thans, vanaf 1 augustus 2017 probeer ik het opnieuw, ik wil eens kijken "hoe het gaat"........van 20 mg naar 15 mg door dagelijks afwisselend een 1/1 tablet en 1/2 tablet te gebruiken.
Ik slik altijd al 's ochtends omdat ik het "gevoel" heb (nergens op gebaseerd) dat ik minder bijwerkingen (hoofdpijn) heb dan met 's avonds innemen.
Na 2-3 wkn merkte ik een hele lichte verslechtering van mijn "gemoed"........jammer, maar verdraagbaar, echter ook minder vaak hoofdpijn; m.b.t. de jeuk weet ik het nog niet.....ik wil het eens een paar weken, of paar maanden aanzien....en dan verder kijken........of op 15 mg blijven; of verder afbouwen naar 10 mg; of weer terug naar 20 mg.
Dit alles met een grote mate van voorzichtigheid en lange tijdsduur van enkele maanden voor elke "stap"...........

Mahr
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2017 14:24

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Mahr »

Nu 4 weken geen citalopram gebruikt na een afbouwschema. (elke maand 5 mgr minder tot om de dag 5 mgr, toen stop)
Bijwerkingen nog steeds hevig:
- geen eetlust,
- moe,
- niet in slaap kunnen komen,
- het gevoel hebben van elektrische schokjes in m'n hoofd,
- onrust
- concentratiestoornissen

Wat k*t. Ben blij met de herkenning hier, dat maakt het wat makkelijker.

snessie
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2017 07:18

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door snessie »

Hi!
Ik ben nu 62 dagen bezig met afbouwen. Begonnen met 20mg.
De laatste 28 dagen slik ik nog maar 10mg, en ik moet zeggen dat het steeds beter gaat. Ondanks de continue piep in mijn oren en de hoofdpijn die soms weer op komt.
Ik merk dat ik wel steeds meer gevoeliger wordt. Wat soms ook onzekerheid met zich mee brengt, maar dankzij de periode waarin ik volop de dosis heb genomen, heb ik ook gemerkt dat die onzekerheid nergens nodig voor is.
Wat mij wel opvalt is dat zodra ik omlaag ga met de dosis, dat ik de 10e dag de ontwenningsverschijnselen weer krijg. Dit duurt dan een paar dagen en vermindert dan iets.

Verder sport ik nu 4x in de week, kom veel buiten en eet ontzettend veel vers fruit en groenten. Ik merk dat dit ook goed helpt. Zorg dat je voldoende magnesium binnen krijgt, dit heeft ook een positief effect op het serotonine niveau.

Morgen controle bij de huisarts en daar wil ik bespreken om nog verder te gaan afbouwen.

Succes mensen en fijn om ervaringen te delen...

Mahr
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2017 14:24

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Mahr »

2 Weken verder.
Huisarts gevraagd wat handig is om te doen ivm de ontwenningsverschijnselen: ze opperde de mogelijkheid om toch verder te gaan met 5 mg terwijl ik al 4 weken geen citalopram meer slik. Daar pas ik voor. Ivm de slaapproblemen kan ik z.n. temazepam krijgen.

Klinisch is er weinig bekend over de ontwenningsverschijnselen en een goede manier om af te bouwen. Het is allemaal proefondervindelijk. Er wordt gesproken dat de verschijnselen die men kan hebben na drie weken wel weg zijn maar het tegendeel is waar, uitgaande van de comments hier en eigen ondervinding.
Hoog tijd dat hier aandacht aan wordt besteed. Ook door de huisartsen moet dit beter in de gaten worden gehouden.

rudolphwolven
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2017 11:35

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door rudolphwolven »

Ik heb nu 7 weken lang 15 mg Citalopram geslikt ipv. de 20 mg per dag die ik in de afgelopen 3 jaar heb gebruikt. (zie ook mijn vorige post)
Afwisselend de ene dag 20 mg en de volgende dag 10 mg etc.
Eind augustus 2017 schreef ik........." Na 2-3 wkn merkte ik een hele lichte verslechtering van mijn "gemoed"........jammer, maar verdraagbaar "........
Thans, na ca. 7 weken is die lichte verslechtering weg en voel ik mij met 15 mg eigenlijk hetzelfde als met 20 mg...............op zich is dat (voorlopig) best een goed teken........en dat terwijl het "sombere" najaar er al aan komt.
Ik heb verder in het geheel geen last van extra / nieuwe bijwerkingen, of wat dan ook..........
Ik onderschat het afbouwen echter niet, blijf heel voorzichtig en neem er vooral de tijd voor.
Ik had mij voorgenomen om over elke stap van vermindering van telkenmale 5mg zeker 3 maanden te doen........dat zou uitkomen op een totale afbouwperiode van 9 maanden.
Ik kies met name voor zo'n lange afbouwperiode omdat ik het geheel zelf doe, zonder begeleiding van de arts etc.........en omdat mijn vorige poging van vermindering van 20 mg naar 10 mg binnen 3 weken zulke somberheids gevoelens terug bracht dat ik er direct mee ben gestopt en ben terug gegaan naar 20 mg, waarna het "rustige/goede gevoel" al weer snel als vanouds was.
Als ik mij over ca. 1,5 mnd nog zo "goed" voel dan zou ik het willen wagen om voor een periode van 3 maanden 10 mg te gaan slikken en kijken hoe ik daar op reageer.
Echter omdat de winterperiode / "donkere dagen" er aan komen, hetgeen voor mij door de jaren heen altijd een periode is waarin ik tamelijk somber, neerslachtig en inactief ben, wil ik geen enkel risico nemen en wachten (er van uit gaande dat alles stabiel blijft) tot het voorjaar om dan wellicht die stap naar 10 mg te maken.
Laatst gewijzigd door rudolphwolven op 23 sep 2017 01:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Kalinda
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:48

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Kalinda »

@Mahr:
Dat vind ik dus een waardeloze reactie van he huisarts. 'Nog iets aan de hand? AD slikken!'.
Er wordt veel te snel AD voorgeschreven. Vindt de arts wel gemakkelijk.

rudolphwolven
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2017 11:35

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door rudolphwolven »

@ Kalinda,
Met alle respect voor je post/mening.........
V.w.b. ........"Er wordt veel te snel AD voorgeschreven. Vindt de arts wel gemakkelijk."..............daar ben ik het niet geheel mee eens; dit zal zeker niet gelden voor het merendeel van de artsen..............deze mening is gebaseerd op mijn eigen ervaring met mijn arts.........ik kreeg de deskundigheid, steun en begeleiding die ik gehoopt had te zullen krijgen.
Dat er desalniettemin waarschijnlijk (te) veel AD's worden voorgschreven is een andere kwestie waarover ik het moeilijk vind om een persoonlijke mening te hebben.........

snessie
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2017 07:18

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door snessie »

@Mahr.
Ik ben benieuwd hoe het gaat.

Ik ben nu ook 5 dagen van de medicatie af. 20mg per dag -> 10mg -> om de dag 10mg (2maanden).
En nu geheel stop.
Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik het heel erg spannend vind. Wil zo graag zonder medicatie weer verder.
Voornaamste klachten welke ik nu heb:
- elektrische schokjes (hoofd, armen, vingers)
- oorsuizingen zijn vooral in de avond extreem.
- hoofdpijn en soms beetje misselijk (zorgt ervoor dat de eetlust wegblijft)
- en de concentratie is bagger momenteel... lezen kun je wel vergeten op het moment.

Ik ben benieuwd ✌️

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Spacestar »

Ben na 5 jaar gebruik abrupt gestopt(20mg), had tijdens gebruik veel last van 'verbale' en 'fysieke' nachtmerries.
Soms 3x per nacht en dat dan 3-4 dagen per week. Geheel op eigen initiatief gestopt na/in overleg met mijn vrouw.
Wel ben ik nu een 'huiler' geworden (en dat is echt geen lief zeehondje hoor).
Ook hier vaak hoofdpijn en de concentratie was al jaren niks (kan geen boek meer lezen, maar lukt wel op de smartphone)
Ik ga veel naar buiten, ben vaak in de tuin bezig, en fiets nu gemiddeld 100km per week.

rudolphwolven
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2017 11:35

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door rudolphwolven »

Hoi Spacestar,

Tjonge, dat lijkt mij bloedlink om in 1 keer abrupt te stoppen; zonder overleg/begeleiding huisarts......al kan ik mij voorstellen dat die nachtmerries zeer heftig waren.
Ik moet zeggen dat mijn "eigen zéér langzame (en voorzichtige) afbouw" tot nog toe goed verloopt; óók terwijl de "donkere dagen" inmiddels zijn begonnen...........ik zit dus al geruime tijd van oorsprongkelijk 20 mg op 15 mg (zie mijn vorige uitvoerige posts) en wil in het ("optimistische") voorjaar de stap naar 10 mg proberen.......

Spacestar, je bent goed bezig met die activiteiten in de tuin en dat vele fietsen........houden zo !
Ik wens je veel succes in de omgang / strijd met je depressie....!

Met vriendelijke groet,
Ruud

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Spacestar »

Hoi Ruud,

Ik durfde 's avonds vaak niet eens naar bed uit 'angst' voor die nachtmerries.
De arts was ook niet echt blij met mijn stoppen maar zei je bent 'toch' baas over je eigen lichaam.
Ben nu vanaf april 'geheel onthouder' en zie toch vaker de zon weer schijnen.
Fietsen is bijna een 'verslaving' geworden, iedere dag steeds een andere route, en de week daarna opnieuw beginnen.
Zit dan onderweg wel tegen mezelf te kletsen en ben bijzonder gesteld op menselijk contact, leg makkelijk contact onderweg.
Door PTSS krijg ik nog vaak vervelende flashbacks maar dan klets ik mijzelf er weer uit.
Vorige week zelfs een paar musea bezocht in Haarlem en Leiden (met plezier, ondanks ernstige rugklachten).
Ruud, zet'm op, het kan....

rudolphwolven
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2017 11:35

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door rudolphwolven »

Hoi Spacestar,

Bedankt voor je toelichting.....
Dit zal voor andere bezoekers van dit forum beslist van waarde zijn om te lezen........elkaars ervaringen delen is héél belangrijk m.i........
Je was dus wel naar de huisarts gegaan vóórdat je stopte...........goed om te horen........naar mijn mening moet iedereen dat doen die snel wil afbouwen!
Fijn dat je op de goede weg bent en zo veel plezier en vooral afleiding ervaart bij het fietsen..........houden zo!
PS: wat is je leeftijd?.......die van mij is 74 jr.
V.w.b mijzelf...ik ben vol vetrouwen over de komende maanden en het voornemen om in het voorjaar van 15 mg naar 10 mg te gaan .....

Met vriendelijke groet,
Ruud

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Spacestar »

Hallo Ruud,

Oeps, eerlijkheid gebied, ik stopte voordat ik naar de huisarts ging maar ging wel naar een mevrouw (in de huisarts praktijk) voor een regelmatig gesprek.
En daarna moest ik bij de huisarts met de 'billen bloot' en dat ging zonder problemen, we hebben nl. een heel goed contact.

Ik ben 63 en na een plotselinge ziekenhuis opname in 2011 ging het helemaal mis.
De operatie (galblaas) kreeg een heel vervelend staartje met nog eens 3 weken ziekenhuis met extreem hoge koorts en een longembolie.
Raakte daarna helemaal de weg kwijt, mijn eigen winkel moest na 32 jaar dicht, gaf mezelf overal de schuld van, kon niks, was niks, nouja je kent het.
Na een mislukte zelfmoord ben ik 2,5 jaar in behandeling geweest.
Man, ik zit alweer te janken, sorry lezers....
Kom op de zon komt hier alweer door de wolken, dus blijf positief...

Groetjes...

rudolphwolven
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2017 11:35

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door rudolphwolven »

Hoi Spacestar,

Geweldig dat je er zo openhartig over praat.........idd je hebt heel veel meegemaakt........vooral die (gelukkig) mislukte zelfmoordpoging !
Voor het feit dat je "alweer" zit te janken hoef je je niet te verontschuldigen.........ik denk dat wij als over het algemeen "gevoelige individuen" er allemaal in meer of mindere mate mee te maken hebben..............ik ook....en vaak lucht het ook wel op.....
Als het iemand lukt om door te gaan krijgt hij ook de beloning van de periodes dat het goed gaat, welke dan vaak intens gelukkige periodes zijn.....!

Met vriendelijke groet,
Ruud

rudolphwolven
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2017 11:35

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door rudolphwolven »

Blik op Nieuws 09-11-2017

'Terugval in depressie te voorkomen met preventieve training

Amsterdam
Een kortdurende cognitieve training biedt veelbelovende resultaten om nieuwe depressies te voorkomen. Dat blijkt uit nieuwe studies van professor Claudi Bockting (RuG, AMC). Aanstaande vrijdag presenteert zij op het grootste psychotherapiecongres van Nederland samen met andere onderzoekers de resultaten van recente landelijk studies.
Een depressie komt bij 40 tot 60% van de mensen terug. Het is daarom erg belangrijk om effectieve en laagdrempelige therapieën te ontwikkelen die voor iedereen beschikbaar zijn.
Uit resultaten van landelijke studies, die professor Bockting met andere onderzoekers in de afgelopen jaren heeft uitgevoerd, blijkt dat een preventieve cognitieve training een betere bescherming biedt tegen depressieve terugval over twee tot tien jaar dan wanneer mensen deze training niet krijgen.
De resultaten voor de preventieve cognitieve training om nieuwe depressies te voorkomen zijn veelbelovend. In Groningen wordt nu in samenwerking met prof. Bockting onderzocht welke veranderingen in de hersenen verband houden met langdurige beschermende effecten. Ook onderzoeken zij of het beter te voorspellen is wie goed reageert op deze preventieve training.
De training vindt wekelijks plaats gedurende twee maanden en wordt gegeven door cognitief gedragstherapeuten. De training is bedoeld op mensen die hersteld zijn van een eerdere depressie. De training kan zowel in een groep aangeboden worden als individueel en wordt aangeboden in een boek en begeleid door de praktijkondersteuner van de huisarts.
Antidepressiva
Een veelgebruikte andere manier om terugval te voorkomen is het blijven slikken van antidepressiva. Mensen met terugkerende depressies wordt vaak aanbevolen deze medicatie te blijven gebruiken na herstel. Maar het is nog onduidelijk of en wanneer men kan stoppen. Een groot deel van de mensen wil deze pillen niet jarenlang slikken of overweegt ermee te stoppen. Vooral in bepaalde levensfase zoals tijdens de zwangerschap, ook vanwege zorgen over het effect op de baby.
Dit effect onderzoekt professor Bockting nu in een studie met collega-onderzoekers dr. Mijke Lambregtse-van de Berg en dr. Huib Burger: de Stop or Go-studie. Zwangere vrouwen die langere tijd stabiel zijn, bouwen ofwel de pillen af en krijgen de preventieve cognitieve training, of slikken de pillen door. Er wordt verwacht dat afbouwen of doorslikken van de pillen even goed is om emotionele stress en een depressieve terugval te voorkomen.

Gesloten