afbouwen citalopram

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
DH1994
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2018 13:10

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door DH1994 »

Hoi allemaal,

Ik ben vorigjaar begonnen met 10 Mg citalopam/cipramil ivm mijn depressie. Toen ik tijdens deze hevige periode van mijzelf hoorde dat mijn papa van 50 jaar ongeneeslijk ziek was, kon ik niet verder instorten dan ik al was. Ik gebruikte toen net 8/10 weken ad. Tijdens deze weken opbouw, ookal was het “maar 10 Mg” heb ik mij echt vreselijk gevoeld. Ik kreeg suïcidale gedachten, en die kon ik nog niet. Ik had ze nooit eerder meegemaakt. In deze weken raakte ik nog meer in een sleur dan dat ik al was. Kortom, ik kon mezelf nog verder zoeken.

Toen ik het nieuws van mijn vader kreeg, en daarbij een week later dat mijn moeder ook een vorm van huidkanker kreeg, rond diezelfde tijd, zat ik weer bij de huisarts. Zij heeft een aantal keer geadviseerd (bijna gedwongen) om echt 20 Mg te gaan gebruiken. Ik moest dus weer gaan opbouwen, maar dit heb ik niet gedaan. Ik vond het eng en ik was bang om weer diezelfde hevige gedachtens te krijgen, als tijdens mijn fase toen ik 10 Mg net gebruikte.

Mijn pap is inmiddels overleden, helaas na 2,5 maand al. Mijn moeder is schoon verklaart. Ik heb mijn laatste jaar opleiding als verpleegkundige afgerond en daar ben ik deze medicatie dankbaar voor. Hij heeft mij dat extra steuntje gegeven waardoor het allemaal iets makkelijker is geworden. Echter ben ik HEEL ERG BLIJ dat ik niet naar de huisarts heb geluisterd om de 20 mg cipramil te gaan gebruiken.

Omdat we nu precies één jaar verder zijn, ik me beter voel, en natuurlijk van deze medicatie afwil heb ik besloten (uiteraard iom mijn HA) af te bouwen met deze dosering cipramil. Het is namelijk tijd om te verwerken wat mij vorig jaar is overkomen en wat nog elke dag als een zware tas op mijn rug hangt. Echter lukt het me niet “los” te gaan van emoties. Ik voel ze, maar kan deze niet uitten. Ik denk dat deze medicatie mijn stemming zo “stabiel” houd waardoor sommige realistische gebeurtenissen niet realiteit lijken te zijn. Hier wil ik van af.

Ik ben dus sinds 3 dagen bezig met afbouwen. Elke 2 weken -2mg. Ik heb hier druppels voor gekregen. De afgelopen 3 dagen heb ik 8 Mg cipramil gebruikt, maar OH wat ben ik hier toch weer gevoelig voor. Net zoals de opbouw, zo voelt deze afbouw. Ik ben sinds gisteren niet te genieten, ik voel me ellendig, vooral door de BARSTENDE hoofdpijn!!!! Ik voel me raar(een soort van lichtelijk aangeschoten ofzo) ik haal woorden uit elkaar en ben ontzettend moe. Ik hoop dat deze sleur weer niet zo’n lange gaat worden. Ik ben bang dat ik alle rare depressieve gedachten weer krijg ofzo. Het lijkt zo weinig, die 10 mg, maar zo voelt het niet. Succes allemaal en ik houd jullie op de hoogte hoe het is gegaan. Groetjes, D.

rudolphwolven
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2017 11:35

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door rudolphwolven »

Hoi DH1944,
Tjonge, jij hebt het "dubbel"' zo moeilijk gehad zie ik.............vreselijk, om naast je eigen "pijn" nog die trieste situatie met je vader en moeder mee te maken.......
En dan nu weer opnieuw in een moeilijke fase.
Toch ziet het er goed uit voor jou denk ik, ondanks alle ellende van dit moment........je hebt al eens een bijzonder moeilijke periode doorstaan, waardoor je de komende maanden ook zal doorstaan........ik weet het zeker!
Probeer telkens weer het einde van de dag te halen en schreeuw "Stop" tegen jezelf als je met de allersomberste gedachten bezig bent......
Plak een klein notitiepapiertje bij je bed en schrijf er op "alles komt uiteindelijk goed......zegt papa".......
Heel veel sterke en een warme hug...... :wink:
Trouwens, wat een prachtig beroep heb jij..........
Groetjes, Ruud

Abcd
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2018 21:15

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Abcd »

Il heb citalopram 2 jaar geslikt. Ben met lage dosering 10 mg begonnen en heb ook 40 mg gehad. Toen was ik er klaar mee. Ik wilde afbouwen, dit heb ik heel langzaam gedaan in overleg met arts helaas wel een terugval gehad en dosering is toen verhoogd maar toch doorgezet. Sinds paar dagen op 0 maar dat is toch afzien. Niet zo zeer het down gevoel maar die bijwerkingen. .. dat is toch heftiger dan ik dacht. Misselijk, oorsuizingen, duf hoofd, geen energie. Ik weet het; doorzetten en doorpakken maar toch dat valt niet mee. Heeft iemand enig idee hoe lang deze afkickverschijnselen duren? Of wat je eraan kunt doen?

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Spacestar »

5 jaar die 'troep' moeten slikken, ben nu anderhalf jaar 'schoon', wat een opluchting!
Jaren vreselijke nachtmerries gehad, erg fysiek en verbaal kwam ik de nachten door.
Op eigen risico meteen helemaal gestopt, zonder arts maar wel in overleg met mijn vrouw, weken erg slecht gehad en daarna nog een paar maanden slecht.
Maar nu, wat een opluchting, geen nachtmerries meer, bijna geen slaapproblemen meer, overdag fitter.
Heb ik weer een 'mindere' dag, dan ga ik fietsen, soms wel 100km, lekker je hooft leeg, en onderweg proberen ergens contact te leggen en praten, vaak zelfs LOL maken.
Nou fiets ik wel veel(deze eerste 9 dagen van de maand al 400km) maar dat is gelukkig niet meer alleen vanwege mijn gevoel maar ook om die "5 jaar' extra gemaakte 20 kilo's er af te fietsen.
Heel veel sterkte... doorzetten hoor...

Cybersnake
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2017 15:32

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Cybersnake »

Ik ben drie maanden geleden gehalveerd met Citalopram van 10 naar 5 mg en hier helemaal geen last van gehad. Nu sinds twee weken van 5 naar 2,5 mg en ik heb een week lang hoofdpijn gehad en soms duizelig en zweten.
Ik wordt smorgens veel eerder wakker. Voorheen kon ik de klok rondslapen en nu wordt ik na acht uur slapen wakker en ben dan ook uitgerust. Iets wat ik van te voren ook niet kende.
Daarnaast heb ik veel meer energie en weer zin om te gaan sporten. Iets wat ook al lang geleden is geweest.
Hopelijk blijft dit zo aanhouden en kan ik over een tijdje het laatste beetje ook afbouwen.
Twee jaar geleden ook al eens geprobeerd te stoppen en toen van 15 mg naar 0 gegaan door per twee weken 1 druppel minder te nemen. 1 druppel staat voor 2 mg. Dit ging goed, totdat ik er helemaal van af was en twee weken later mijn angst en depressie weer terug kwam.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Costnix »


Cybersnake
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2017 15:32

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Cybersnake »

Bedankt!

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Costnix »

Graag gedaan!

Jsa1991
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2019 15:41

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Jsa1991 »

Hi,

Ik heb jaren geleden afgebouwd met seroxat.
Duurde een paar werken voordat ik mij weer beter voelde.
Van mensen uit mijn omgeving gehoord over citalopram; dat sommige zich na 6/7 weken weer de oude voelen, maar veel zijn toch verder gegaan maar dan op een lagere dosis, bijvoorbeeld 10 Mg.

Jsa1991
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2019 15:41

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Jsa1991 »

Dag korsow,
Ik weet niet of u nog steeds op dit forum ziet, laatste reactie uit 2009. Enorm lang geleden. Toen had ik zelf nooit bedacht aan de AD te gaan of angsten te krijgen overigens :-).

Dat ter zijde. Ik vind het interessant dat u destijds zoveel interesse toonde.
Mijn vorige arts, die mij citalopram heeft voorgeschreven eind april 2019. Wilde mij eerder een andere AD geven, maar ik had op internet al gelezen dat daar nog veel meer vervelende bijwerkingen van zouden kunnen optreden (venlaxafine).
Echter zit ik nu op 20mg sinds mei.
De reden waarom ik ben begonnen; burn out en daardoor erge angsten gekregen, niet eten door de stress, continu misselijk voordat ik begon. Dit hield aan tot een week of 6 na het starten, daarna geleidelijk beter! In combinatie met accupunctuur. Inmiddels sinds 2 weken een enorme terugval, nieuwe arts weet niet of ik de dosis moet verhogen naar 30mg of 40mg. Ben ten einde raad. Word misselijk en beroerd wakker, hele dag nerveus en angstig weer. Wat zou uw advies zijn? Alvast veel dank!!!

ashyra
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2009 16:12

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door ashyra »

Halloo ok ik heb jaren citolapram geslikt 40 20 nu al drie weken zonder met druppels dat ging best goed ook : dronken gevoel nu eigenlijk wel rustig maar nu steeds weer janken zal het ook goed gaan of ben ik weer geneigd terug te gaan dat was het allemaal oke :(

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door moederslink »

3 weken is relatief kort om nú al te evalueren.
Gemiddeld staat daar +- 6 weken voor , vóórdat je effect merkt.
Én blijf in contact met je huisarts!

metuitzichtopdemolen
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2019 10:11

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door metuitzichtopdemolen »

Ik was 13 jaar gebruiker van citalopram 20mg. Ik gebruikte in het verleden Seroxat en de onttrekkingsverschijnselen waren heftig. Dat wilde in niet meer meemaken. Dat is ook de reden waarom ik zolang gewacht heb met afbouwen van Citalopram. Heb 3 maanden geleden de beslissing genomen en heb een afbouwschema opgesteld en dat duurde 8 weken. Zonder tussenkomst van de huisarts.

De laatste stap van iets naar niets ging me niet in de koude kleren zitten. Wat ben ik beroerd geweest. Duizelig, stroomstootjes in mijn hoofd, geluiden kwamen hard binnen, doodmoe, depressief gevoel en...daar komen ze weer...emoties, in alle heftigheid, onvoorspelbaarheid en onverklaarbaarheid.

Ik heb de reacties gelezen op dit forum en het valt me op dat de mensen nuchter en eerlijk over hun afbouwproces praten. Complimenten daarvoor. Ik voel de strijd van sommigen en ook de kracht om ondanks de tegenslagen door te gaan met leven. Met of zonder pillen. Ik kies er vooralsnog voor om dit te doen zonder medicatie. De tijd zal uitwijzen of dit goed is voor mij.

Je psyche begrijpen, de taal van je lichaam verstaan, het zijn makkelijk uitgesproken begrippen. Het staat voor mij gelijk aan strijd en complexiteit. De bottleneck voor mij is emoties. Hoe ga ik om met mijn emoties?! Ik moet helemaal van nul af aan beginnen met het voelen van emotie, het laten komen en gaan (en dáár ging het bij mij mis, ik ervaarde emoties als golven waarin ik verdrinken zou). Wat kan mijn lichaam van de rel raken van die emoties...als ik ze negeer, weglach, wegeet, uitbraak, wegrelativeer, wegsport, wegwerk. Ik wil gaan ervaren wat mijn lichaam doet als ik erin blijf staan en het over me heen laat komen.

Dit proces ga ik alleen door. Hoe empatisch mijn omgeving ook is, hoe behulpzaam ze ook willen zijn...ze kunnen het niet van je overnemen. Supereng...maar ik ga de uitdaging aan.

Zoals meerdere forumgebruikers al opmerken ben ook ik heel benieuwd hoe het de afbouwers 'van het eerste uur' van dit topic is vergaan.

1967ron
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2020 19:22

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door 1967ron »

Ik herken me volledig in je verhaal. Ik heb 17 jaar Citalopram gebruikt en ook bij mij is de laatste stap naar nul het heftigst. Ik zit daar nu midden in. Sinds drie weken gestopt en alle ontwenningverschijnselen komen voorbij. Met name het stuk over het begrijpen van je psyche vind ik herkenbaar. Ik heb het geluk dat ik een psycholoog heb die juist die dingen kan vertalen naar iets wat ik begrijp, met heel weinig woorden maar o zo belangrijk. Het is inderdaad weer leren voelen maar ook leren dat gevoel bij het leven hoort. Het leven ervaren... inderdaad super eng. Ik hoop dat het inmiddels minder eng is en je de uitdaging hebt gewonnen. Ik ga hem in iedergeval winnen, met tegenslagen(dat weet ik zeker). Ik wil afsluiten met een hele grote pluim aan onze dierbaren, hun onvoorwaardelijke liefde,inzet en incasseringsvermogen maakt het voor ons mogelijk en de moeite waard om onze psyche te leren kennen en te delen.

metuitzichtopdemolen
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2019 10:11

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door metuitzichtopdemolen »

Mooi, dat compliment naar je directe omgeving/dierbaren. So true! Met hun liefde en support voel je je gesteund in je proces.

Ik ben erdoorheen gekomen. Ga nu werken aan omgaan met emoties mbv begeleiding door psycholoog en zónder medicatie.

Sterkte en hou je haaks!

Dmakkie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2020 09:04

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Dmakkie »

Goedemorgen,

Dit is het meest recente topic wbt Citalopram
Het gaat dan volgens de titel wel om afbouw maar ik ben weer begonnen
Zat een hele lange tijd op 5mg, ik kwam van de 40mg af
Nu ben ik in een aantal weken opgehoogd naar 40mg incl oxazepam voor ondersteuning.

Ik hoor van de dokter dat ik per verhoging weer verergerende angstklachten kan ervaren, zo voel ik dat ook weer.
Ik zit nu 2 weken op de 40mg.... ik wordt wat radeloos, ik wil zo graag weer naar mijn eigen ik.

Wie heeft er ervaring met verergerende klachten bij elke opbouw? Hoe is het jullie allen vergaan?

Alvast bedankt

Lee10
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2020 16:22

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Lee10 »

Afbouwen/Opbouwen Citolapram

Nà vele medicatie te hebben geprobeerd Gebruik ik Citolapram ongeveer 15 jaar
Opbouwen had ik inderdaad veel bijwerkingen zowel psychish als lichamelijk zo,n week of 4 elke keer
De werking van het medicijn was voor mij zeer goed dat zeker
Maar afbouwen is een ramp
Nú van 10mg naar 5 en ben in week 4 en voel me echt beroerd zowel lichamelijk als geestelijk
Er mag zeker wel meer bekend of begrip voor komen in de medische wereld Qua Afbouwen!?
Zeggen ze zelfs vaak duurt 2/3 mischien wel 4 weken
Nou na 4 weken begint het pas (En Hoe?) ! Nà veel ervaringen te hebben gelezen kan dit nog weken lang aanhouden
Nu zwaar te twijfelen om terug te gaan naar 10 mg
Maar weet niet als je nà 4 weken je oude dosis weer hervat of je weer aanwenninings verschijnselen krijgt ??
Mvg lee

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door juliomariner »

Er is vast wel een patiëntenvereniging. Daar zukt u waarschijnlijk veel meer ervaringsdeskundigen vinden

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@lee10

Beslist niet hervatten. Verstandig is langzamer afbouwen, of een weekje pauze ertussen. Afbouwen met hele kleine stapjes.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@lee10

Doe je het wel in overleg met je huisarts? Je kan ook hulp krijgen door op maat in hele kleine stapjes af te bouwen. Zoek even op

Taperingstrip citalopram

Gesloten