afbouwen citalopram

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
biep12
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2009 19:24

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door biep12 »

Hai Yndy,

Je wil niet weten hoe ik blij ik ben dat ik dit forum en jou verhaal dus heb gevonden. ik stond vanavond op het punt om weer een pil te nemen want ik voel me zo raar.
Ik heb ruim 2 jaar citalopram gebruikt, ben vorig jaar september gaan afbouwen van 20 mg elke dag naar 20 mg om de dag. Dat ging harstikke goed, zonu en dan zat er er eens 2 of 3 dagen tussen en dan kreeg ik het gevoel dat er kortsluiting was in mijn hoofd en dan nam ik er weer een. Maar verder alles ok. 2 weken geleden zij mijn huisarts stop er maar mee, dat moet nu wel kunnen, ik had inmiddels wel al een herhaalrecept opgehaald en nu een potje van 10 mg pillen in huis. Maar goed die heb ik dus niet meer aangeraakt.
Ik heb dus geen last van misselijkheid of trillingen, wel hoofdpijn, maar mijn voornaamste klacht is ja zo noem ik dat "losgeslagen synapsen"in mij hoofd. Net of iemand de stekker eruit trekt, eerst dacht ik oeps daar ga ik maar ik ging natuurlijk niet. heel bizar en super vervelend. Nu sinds een week begin ik me ook weer rot te voelen, geen zin in niets, verdrietig, ongeduldig, kort lontje etc. Ik dacht lekker hoor wil ik er van af, voel ik me goed krijg ik dit. Mijn huisarts had al gezegd dat het 4 weken zou kunnen duren.
Maar vanavond ging het echt niet meer ik ben direct het internet op gegaan. en kwam terecht bij jou verhaal. ik voel me al direct beter, mede door te lezen dat het er dus gewoon bij hoort. Als ik het moet geloven nog 2 weken dus! ik wil het zo graag volhouden omdat ik wil weten hoe ik me echt voel zonder, en de grote dikke vraag kan ik wel zonder. Ik zou het niet erg vinden als ik niet zonder kan, dat accepteer ik dan, ik vrees dat er toch ergens iets niet ok is met mijn serotonine spiegel. Maar het is en blijft natuurlijk wel chemische rotzooi dus ik blijf er liever vanaf. En wat idioot dat je toen in die nacht een kwarjte nam en dat het meteen hielp, moet je nagaan wat zo'n pil met je doet.
Ik vindt het echt super dat zoiets als dit bestaat, ik hoop dan ook dat we iets aan elkaar hebben en voor anderen en andersom, er is bar weinig over te vinden. En huisartsten weten het ook niet die moeten draaien op ervaringen en gemiddelden, wel gaaf dat er ook een huisarts heeft gereageerd, super! Maar goed jij bent dus al over de 4 weken heen? zijn je klachten wel afgenomen? of dat ook niet? Ik heb donderdag een afspraak met de huisarts, kijken of die nog meer te melden heeft. Jij hebt geen last van dat rare gevoel in je hoofd? alsof je in op de kermis in zo'n rot ding zit en je stekkertjes eruit vliegen?
Nou so far mijn eerste reactie.

Groet Biep12

biep12
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2009 19:24

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door biep12 »

hai vera

Grappig dat je over dat placebo effect begint, dat is precies wat mijn huisarts zei 2 weken geleden. "die 10 mg hoef je niet te slikken dat is alleen maar placebo en doet niets". en toch helpt het. Wijst mij weer op het feit dat je in staat bent je zelf gek te maken maar ook jezelf er boven op te helpen. het zit echt allemaal tussen onze oren. en toch ben ik er van overtuigd dat serotonine gekke dingen met je kan doen als de balans niet op orde is. Maar ja het is een kip / ei verhaal waar begint het! doet mij al goed om op dit forum alle reacties te lezen en gewoon te weten dat ik niet de enige ben en dat het overgaat.

Thanx

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Hoi biep12,
Ik vond ook dat er bar weinig was te vinden op internet met ervaringen met het afbouwen. Daarom hou ik maar een soort dagboek bij ook voor anderen en ook om reacties te krijgen natuurlijk van iemand die al ervaring met het afbouwen heeft. Ik was inderdaad af en toe niet helemaal op de wereld. Had het vaak warmer dan mijn man terwijl ik het vaak kouder heb. Zijn allemaal dingen waar je niet zo gauw aan denk dat dat met het afbouwen te maken heeft. Vandaag dus op de kop af 4 weken. En zoals je al gelezen hebt het gaat goed met de bijwerkingen. Geen onrustig gevoel meer, Af en toe een stroomstootje. Heel weinig. Maar ik vind het eng hoor om op mezelf te draaien. Het schijnt nog best 2 maanden te kunnen duren voordat ik mezelf ben maar ik moet zeggen dat ik nu beter in mijn vel zit. jeetje ik was echt niet te genieten vorige week. Kon niets verdragen. Heeft dus allemaal met het afbouwen te maken. Nu maar eens kijken wat de komende tijd me brengt haha.
Veel succes he.
Groetjes Yndy

biep12
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2009 19:24

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door biep12 »

ik lees ook diverse redenen waarom er mee gestart is. Zou dat mogelijk ook iets te maken kunnen hebben met de bijwerkingen met opbouwen en afbouwen?
Ik ben namelijk geenszins depressief geweest maar mijn reden was voornamelijk angstaanvallen en stemmingswisselingen! mega pieken en dalen, alleen wit en zwart, gaan als een banaan of teneergeslagen op de bank.
Nu voel ik me alleen maar down en leeg, met mijn ziel onder de arm, terwijl ik op het punt sta een hele leuke bijzondere stap te nemen samen met mijn vriend, samenwonen en bijna een huis gekocht. Maar ik lijk wel dood van binnen en geniet dus geenszins.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Dat je je zo in de put voelt komt echt door het afbouwen hoor. Vorige week ging ik op vakantie. Nou, wat is er lekkerder. ff helemaal niets doen, aan niets denken. Nou, ik voelde me geen moment gelukkig. Moest de hele dag mijn tranen inhouden en savonds ging ik maar ff in bed ontladen. Wat voelde ik me rot. En nu is dat over. Af en toe zelfs weer een geluksstroompje door mijn lichaam. Net als ik had met die pillen. Zet maar door hoor. Dit hoort er allemaal bij. Ik denk dat je nu ff een week een rotperiode heb. En vertel je vriend maar dat je sjagerijnige buien niet persoonlijk gericht zijn. Komt goed.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

o, ik las net dat je derde week in ging. Nou ja, nog 2 weekjes ff doorbijten :cry: Maar goed, je weet dat het door het afbouwen komt en dat dat over gaat. Sterkte nog en ik blijf je volgen :lol: .

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Yndy en Biep,

Ik heb nu effe een rotweek zeg. Zit nu op 2,5 week zonder medicijnen en ik ben meeeeeeeeggggaaaaaaaa moe, duizelig. M'n ogen vallen bijna de hele dag dicht, m'n oogleden doen zeer en heb echt moeite ze open te houden. Ik probeer toch elke dag op m'n hometrainer te bewegen, dat helpt toch wat.
Ik heb altijd ook zo'n raar gevoel in m'n hoofd, niet echt te beschrijven.
Ik kan bijna niets meer. Ik merk ook dat elk bezoekje best veel van me vraagt, als iemand komt houd ik het max 1,5 uur vol. En als er nu iemand zou komen red ik dat al helemaal niet meer. Ik kan zo moeilijk dingen in me opnemen.
Even mijn gezeik van me afschrijven. Jullie gaan er ook doorheen en ben blij dat we dingen herkennen. Niemand weet vaak wat je bedoelt.

Ik hoop dat ik met koninginnenacht wel de stad in kan, dat is gezellig en voor Benjamin (m'n man) wil ik er ook zijn. Als ik constant moe en duizelig ben is dat voor hem ook echt niet leuk.

Ik ben ook zwanger dus samen is het erg pittig, want van de zwangerschap ben ik ook best wel moe.

Hoe gaat het bij jullie?

gr vera

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Hoi Vera,
Dat je zwanger bent zal inderdaad een grote rol met de vermoeidheid meespelen ja haha. Je slikt toch wel vitaminen he? Je lichaam is zo hard aan het werk. Ja, raar voel je je he? Ik heb dat nu niet meer. Maar ik vind het nog wel moeilijk hoor. Jij hebt je zwangerschap er extra bij en ik heb wat extra zorgen er bij. Heeft met de zaak te maken maar dat hou ik liever voor mezelf. Misschien als ik wat zorgelozer kon leven op dit moment zou ik niet overwegen om die medicijnen weer te gaan nemen. Vanmorgen was ik weer zo depri. Dan denk ik wat is dit voor leven. Maar dan denk ik weer, ik ben niet de enige die zorgen heeft en het komt best wel weer allemaal goed. Maar er zijn van die dagen dat ik echt negatief zit te denken. Ook word ik weer zo snel rood. Ach, ik ken er meerdere die snel rood worden. Maar de gedachtes om bang te worden om rood te worden zoals vroeger heb ik niet meer. Laatst had ik een vergadering en vroeg iemand mij wat. Oeps, alle mensen kijken. Ik haalde diep adem bedacht wat een eikel het was. Ik zal hem wel ff vertellen hoe ik er over denk hahaha En dat terwijjl het helemaal geen eikel was maar het hielp me wel om zelfverzekerder over te komen zonder te blozen. Anders denken is zo belangrijk he. Af en toe de muziek keihard aan en meezingen. Tijd nemen voor mezelf. Ik wil niet te snel opgeven. Het schijnt dat ik nog steeds in de afkickfase zit dus we zullen zien over een maand. Nou, succes he. Je weet voor wie je dit allemaal doet.
Groetjes Yndy

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Ik weet niet of ik het red hoor. Vandaag weer zon vervelend dag gehad. Ik heb het ook veel te druk. Of ik maak me veel te druk. Vanmorgen weer janken uit boosheid. Vanmiddag moeten inhouden omdat vriendje van mijn zoon er was. Ik zit te katten op mijn kinderen. zit er aan te denken om weer te gaan slikken. Ik leef liever 10 jaar gelukkig dan 20 of 30 jaar ongelukkig mocht dat spul slecht zijn voor mijn gezondheid. Volgens mij mis ik toch echt een stofje in mijn hersenen.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

O ja, en dat die 10mg placebo effect heeft heb ik nu ook in de gaten. bijna een jaar geleden zijn we verhuisd en vanaf toen voelde ik me rot. Ook meer huilen. Ik dacht dat het door de verhuizing kwam. Maar ik was vanaf die tijd over op 10 mg gegaan. Ik dacht dat ik kon stoppen omdat mijn fobie een heel stuk minder was. Dat is ook nog steeds zo maar ik zit wel vaker in een depresie nu.

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door veraheymans »

Balen zeg.
Een vriendin van mij heeft een cursus gevolgd 'Hoe kom ik uit mijn depressie' daar heeft ze erg veel aan gehad. Je moet dat in de praktijk wel uitvoeren maar ze komt er steeds beter uit.
Ik heb sinds ik die citalopram slik alleen maar blijvende bijwerkingen ook, dus voor mij is het echt geen happy leven met en nu ook even niet zonder. Dus ga ik liever zonder in de hoop dat het straks beter gaat als die stof helemaal uit m'n hoofd is.
Succes, als je weer begint niet teveel nemen he, waarschijnlijk voel je je al stukken beter met een beetje minder!
gr vera

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Zon cursus is voor mij niets. Ik woon in het buitenland en ik beheers de taal nog niet genoeg dus ik moet het alleen doen. Wat voor vervelende bijwerkingen had je dan? Ik had eerst anafranil of zoiets. Dat was voor mij niet goed. Onrustige benen dacht ik. Ik ga zowiezo niet teveel slikken. 20mg is het maximale wat ik ooit geslikt heb. En daar voelde ik me goed bij. Maar 10 mg werkt schijnbaar niet. En daar ben ik dus inderdaad ook achter zoals ik al schreef. Ik zou het rustig aan opbouwen als ik weer begin.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Vera, ik las net je berichtje dat het tot 12 weken toch nog ff doorbijten is. Klopt dat? Gaat het daarna echt beter?

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Yndy,

Elke keer dat ik opbouwde ging ik zweten, 's nachts echt kletsnat, spierbij benen, spierpijn nek, migraine, duizelig, raar gevoel/zeer in m'n hoofd, druk op m'n ogen, moe, angst, zenuwachtig, 1e keer zelfs vervreemding van m'n eigen lichaam, deprie worden, veel huilen, dromen zo echt was heel eng... etc Ik had echt bijna alles.
Blijvend bijwerkingen zijn heel moe, duizelig, misschien dat m'n lage bloeddruk ook door de medicijnen komt, druk op m'n ogen/slecht zien.

Bij mij was het echt steeds na 12 weken pas te bepalen of het wel of niet ging. Een keer ging het niet goed, bleef ik echt huilen/piekeren/kon heel weinig doen en daar kwam ik niet uit en het werd alleen maar sterker. Toen ben ik met 5 mg weer gaan opbouwen en dat ging toen na drie-vier weken weer goed.
De andere keren was ik na 12 weken ergens doorheen waardoor ik weer vrolijker werd, beter in m'n vel. Vooral die laatste paar weken rond week 7-11 vond ik geestelijk heel zwaar. Dan raakte ik echt in een dip en dacht ik: ik red het niet. Niet leuk voor m'n partner maar ik vroeg echt of hij me er door heen kon trekken. Veel liefde nodig, niks moeten, veel rust nemen/ontspanning.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Dan zullen we zien of mijn partner dit redt. Eergisteren vroeg hij toen hij heel laat thuis kwam hoe het ging met me. Ik begon natuurlijk gelijk te huilen. Gelijk op zijn achterste poten of hij dit nu iedere keer moet mee maken als hij een zware werkdag achter de rug had. Flinke ruzie dus. Bijgepraat maar ik had het natuurlijk weer verkeerd begrepen. Hij was niet boos. Zijn blijkbaar normale uitspraken. Hij vind niet dat ik aan die pillen moet. Er moet iets zijn wat opgelost moet worden. Ja, misschien een serotine tekort maar daar denkt hij niet aan. Ik heb een psygisch probleem. Moeilijk hoor om hem aan zijn verstand te brengen dat dit de bijwerkingen zijn. maar hij zegt dat hij het nu begrijpt. We zullen zien de komende tijd.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Happy Frog »

bij mij gaat het na 14 weken pas werken, eindelijk, wilde net gaan afbouwen zeg.

bijwerkingen weg, en voel me happy.

30mg, goede dosis voor mij, ben ook socialer en praat makkelijk in een groep nu. ben blij dat ik niet na 6 weken al gestopt ben maar goed heb doorgezet. alleen wat kaakpijn af en toe en wat de tanden op elkaar drukken zo geregeld op een dag. maar minder gespannen en beetje duf maar ook zorgeloos en momenten van kinderlijk geluk zoals ijsje op strand en dan rennen je weet, van vroeger toen je nog 7 was, de hersenen zijn onbegrijpelijk, wie had gedacht dat ze dit medicijn zouden uitvinden, het werkt zo direct als de seroxat maar je hebt veel minder bijwerkingen. je voelt je met ups and downs, maar wat wil je anders, toch niet terug naar je grauw grijze depressie in een kouwe wereld.

mocht het echt niet werken of zijn de bijwerkingen echt te erg op lage dosering, veel sterkte met afbouwen.

of als je van je depressie helemaal af bent natuurlijk, dat is helemaal mooi.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Happyfrog.
Jij hebt het volgen mij over opbouwen. Ik ben aan het afbouwen en slik nu dus al 5 weken helemaal niets meer.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door Happy Frog »

maar wat wil je anders, toch niet terug naar je grauw grijze depressie in een kouwe wereld.

, veel sterkte met afbouwen.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Nee, zeker niet, als het niet gaat, gaat het niet maar ik wil het wel proberen natuurlijk. En als er gezegd wordt dat het zeker wel 12 weken kan duren voordat je weer een beetje jezelf ben. wil ik niet te vroeg opgeven. Ik moet het van de ervaringen van anderen hebben. Anders geef ik misschien te vroeg op.

claudia1969
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2009 16:06

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door claudia1969 »

Hoi, ook ik ben bezig met het afbouwen van citalopram na ruim 6 jaar anti depressiva (eerste 5 jaar zoloft, deed daarna weinig meer voor me) Bij mij is de grootste reden om te stoppen dat ik zoveel last heb vd bijwerkingen (verstopping, totaal geen libido)Ik bouw per maand 10 mg af op advies van de huisarts. Langszaam aan dus. Ben nu bezig met 30 mg , merk dus nog niets vreemds. Een paar jaar geleden heb ik geprobeerd de zoloft af te bouwen maar toen ik een aantal weken op de laagste dosis zat ging het mis, werd impulsief, depri, gespannen. Ben toen op aanraden vd huisarts toch maar weer gaan ophogen. Maar achteraf denk ik dat ik, misschien onder betere begeleiding in combinatie met tijdelijk tranquilizers, door had kunnen zetten. Maar mijn huisarts is sowieso geen voorstander van afbouwen, hij acht de kans op slagen klein zegt hij omdat ik ooit aan de anti depressiva moest om van mijn paniekstoornis met agarofobie af te komen. Ook daarvoor ben ik nooit echt het toppunt van stabilteit geweest maar kon wel gewoon functioneren. Dat is ook een reden dat ik graag weer zonder zou willen, ben nu al zo lang klachten vrij. En ik heb ook in de loop der jaren het gevoel een stukje van mezelf te zijn kwijt geraakt. Oke, er zijn geen echte dalen meer maar ook geen pieken, geen plezier alles lijkt zo mat. Anyway, ik wil het dit keer echt zo graag laten slagen!!!!

Gesloten