afbouwen citalopram

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

topic citalopram wordt een beetje lang en gaat veelal over het beginnen met citalopram. Ik wil graag de ervaringen weten van mensen die bezig zijn met afbouwen of die al helemaal gestopt zijn met citalopram. Ik ben nu bijna 2 weken gestopt met citalopram. Hieronder vind je mijn ervaringen met het stoppen.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Ik slik sinds ongeveer 6 jaar citalopram. Prima spul. Maar echt van mijn fobie kwam ik niet af. Ik werd wel veel zelfverzekerder. Maar angstaanvallen kreeg ik nog wel. Altijd op de 20mg gezeten. De laatste maanden op 10. Een halve. vorige week was ik hem 2 dagen vergeten en ik bedacht, ik voel me goed dus waarom niet? Maar nu een week later voel ik tinteling en onrust in mijn lijf. Is een reactie staat er in de bijsluiter. Ik zit te twijfelen of ik weer moet beginnen met 10. Maar ik wil nog ff kwijt dat ik een geweldige site heb gevonden voor mensen met angsten. www.agorafobie.be Ik heb de cds besteld en het is het geld zeker waard. Na 5 lessen ben ik al stoerder dan ik dacht. Ik begin weer te leven. Ik ben geen familie van hem hoor maar ik wil graag dat andere mensen zich net zo trots kunnen voelen als ik. Weer kunnen leven zonder handicap. Vanavond maar weer ff opbouwen denk ik met de citalopram. Angsten zijn practisch weg maar die tinteling en onrust???

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Ben nu ruim een week gestopt met citalopram. Pfff is niet prettig. Af en toe hoofdpijn, gisteren last van mijn maag. Maar het ergste is nog wel de rusteloosheid/zenuwachtigheid, in mijn lichaam. Sjageijnig. Ik kan zo janken. In de bijsluiter staat dat het na 2 weken over moet zijn. Ik geef mezelf een maand en als het dan niet over is dan begin ik denk ik weer. Ik vind het niet leuk zo

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Vanacht echt een rotnacht gehad. gisteren al die momenten dat ik niet lekker in mijn vel zat en dat ik elk moment kon huilen. S´avonds nog onverwachts uitgegaan. Ontzettend warm gehad daar. Was de alcohol zei een vriendin. Ze weet niet dat ik die medicijnen slik (te). Naar huis gegaan en na 4 uurtjes slapen werd ik wakker. Een hele duidelijke droom. Ik zat er helemaal in. Onrust door mijn hele lichaam, trillen, zweten, dus koud en warm. Mijn hart ging tekeer maar het ergste nog, een angstaanval. Dit red ik niet hoor dacht ik. Gauw een kwartje 5mg gepakt. Al was het maar om rustig te worden door de gedachte dat ik weer iets had. ik kon niet meer slapen. Intenet op gegaan. Gelezen dat dat toch echt de bijwerkingen zijn van het afkicken. Dat je je even weer gaat voelen hoe je je voor de medicijnen voelde maar dat dat over gaat. Ik voelde me net een drugsverslaafde hoe ik daar in mijn bed lag te trillen. Nu voel ik nog steeds die trilling maar ik heb toch wel weer de kracht om door te gaan. Ben wel bang dat ik weer deprie word maar ik ga er maar van uit van niet. Dat dit toch echt afkickverschijnselen zijn die over een week over zijn

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Gisteren na die rotnacht en dat kwartje citalopram voelde ik me in de ochtend weer helemaal hapy. Wat een kwartje al niet kan doen of zouden de ergste afkickverschijnselen over zijn? Of, is natuurlijk de vraag, moet ik nu weer van dat kwartje afkicken. Lijkt me sterk. de 2 weken zijn bijna voorbij. Vanmorgen nog wel een beetje onrust maar ik zat lekker in mijn vel. Totdat mijn man net weer met een naar bericht kwam. Lekker weer, ben ik aan het afbouwen krijg ik weer spanning van buitenaf. Ik hoop dat dat nare bericht vanavond opgelost is. Dan weet ik in ieder geval waar die spanning binnen in me van is. Ik hou het maar even bij want ik zoek me rot op internet naar de ervaring van mensen met het afbouwen van internet. Kan ik niet vinden en er zijn vast meer mensen zoals ik die willen weten hoe het is om te stoppen met citalopram

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door thanks54 »

:roll:
Laatst gewijzigd door thanks54 op 15 apr 2009 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

korsow
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2008 16:01

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door korsow »

Hallo Yndy, ik vind dat je je ervaringen erg goed kan verwoorden. Ik ben zelf huisarts en ik was eigenlijk benieuwd, waarom je wilt stoppen met de citalopram. Wat zijn je beweegredenen? Had je last van bijwerkingen? Wat verwacht je van het stoppen? Ben je niet bang voor remissie? Heb je overwogen om een ander middel te gebruiken? Aangezien je het al 6 jaar gebruikt... hoe zie je het leven zonder de citalopram?

Ik vraag dit vooral uit nieuwsgierigheid. Ik heb geregeld patienten die al lang SSRI's gebruiken en ik vind het steeds een moeilijke kwestie. Moet ik nou voorstellen om te stoppen of niet? Kan het kwaad om door te gaan, of gaat het juist problemen geven als de patient stop.
En nog veel professionele vragen natuurlijk :)

Groeten,
Korsow

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Vandaag een redelijke dag. Tot de avond.
Vanmorgen moest ik sporten. Altijd zin maar deze keer hoefde de sport voor mij niet. Geen zin. Ook niet tijdens het sporten. Ik voelde nog steeds een onrustig gevoel en ik had hoofdpijn bij mijn slapen en ik was misselijk. Griepje soms? Of hoort dat ook bij de afbouwing.Thuis aangekomen ben ik gaan relaxen met de cd. Dat deed me goed en ik was de hele middag de rusteloosheid kwijt. Hoofdpijn en misselijkheid bleef. Vanavond was alles weer teveel. Jankbuien. Niet meer te stoppen.
Ben nu zo´n 2 weken gestopt. Ik hoop toch zo dat dit nog bij het afbouwen hoort. Ik lijk me normale ik van voor de citalopram wel. Ik heb gelezen dat het zo´n 3 weken duurt voordat citalopram uit je lichaam is. Ik zet nog ff door dus. Maar als ik zo blijf dan ga ik weer aan de citalopram.

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door thanks54 »

:roll:
Laatst gewijzigd door thanks54 op 15 apr 2009 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Tje, weer geen topdag. Rusteloosheid is weg maar ik stond vanmorgen met knallende koppijn op. Toch maar een paracetamol genomen op advies van mijn kleine dochtertje :lol:
Mijn zoontje vroeg wat er met me aan de hand was omdat ik iedere keer zo boos reageerde. sjagerijnig dus. Moet ik ook op letten. En vanavond weer vrij emotioneel. ik heb ook te veel dingen aan mijn kop. Vrijdag met vakantie dus dan weet je het wel wat er allemaal gebeuren moet. Ik hoop dat thanks54 gelijk heeft wat betreft afbouwen. Dat het een hele tijd kan duren eer die troep (voor mij niet dus) uit mijn lichaam is.

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door veraheymans »

Ik heb citalopram 20 mg bijna twee jaar gebruikt. En ben nu 1 1/4 jaar al bezig om het af te bouwen. Wat een gedoe voor mij. De eerste keer ging ik meteen 10 mg omlaag en dat was een te grote stap. Na 10-12 weken was ik weer zo in een gat belandt dat ik weer naar 15 mg ben gegaan. Daarna ben ik steeds met 2,5 mg omlaag gegaan per 2-3 maanden. Deze week, nu vier dagen, ben ik van 5 mg naar 2,5 mg gegaan en volgende week wil ik toch al helemaal stoppen omdat ik constant door die bijwerkingen heen moet. Ik heb nu al weer er last van duizeligheid, hoofdpijn, nekpijn en hele zere ogen. Ik kan niet goed kijken. Heel snel zweten en 'snachts soms kletsnat van een simpele droom. Maar ja, even doorbijten. Vaak gaan na 2-3 weken de bijwerkingen wat minder worden. Dan gaat eht even goed en vanaf 6 a 7 weken begint het gedoe in m'n hoofd. Dan is de stof uitgewerkt en wordt het knokken. Snel huilen, wat deprie, weinig kunnen. Als ik heeeeel veel rust houdt en dat moet ik tot zo'n 11/12 weken volhouden dan kom ik er meestal doorheen. Maar dat is een heftige, pittige tijd. Ik hoop dat ik helemaal zonder kan.

Mijn reden om af te bouwen is de bijwerkingen waar ik altijd wel last van heb gehouden en nu ben ik ook drie maanden zwanger. Dus wil ik het zonder proberen. Ik begin in ieder geval niet meer aan citalopram. Als ik ooit weer wat nodig heb stap ik over op wat anders.

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Korsow

Ik vind het erg goed dat je meekijkt op zo'n radar want ik heb afgelopen jaren gemerkt dat huisartsen inderdaad erg weinig ervan af weten. De psychiater heeft dan al meer kennis want die spreekt de patient ook over de psychologische kant. Misschien is het een idee om eens vaker met een psychiater te praten om er achter te komen hoe hij advies geeft aan patienten.
Sommige mensen zullen misschien altijd een lage dosis anti-depressieva nodig hebben, want mensen kunnen ook een serotonine tekort hebben. Dat is te meten.
Verder mogen mensen best aangezet worden om medisch fitnes te gaan doen of gesprekken met een psycholoog/ psychiater. Er zullen nl ook mensen zijn die het te lang blijven slikken en zonder kunnen. Toch de klachten van een patient serieus nemen.
Als je een beetje laat proberen afbouwen, heel weinig en dat eens drie maanden laten volhouden. Want de eerste drie maanden is het wel even doorbijten, maar dat hoort er bij. Als het goed gaat kunnen ze nog eens een stapje proberen. Als mensen het moeten blijven gebruiken, hebben ze dan wel een hoge dosis nodig, soms kan een beetje op een gegeven moment genoeg zijn.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Ik ben nu bijna vier weken gestopt en ik moet zeggen. Ben er niet blij mee op zijn zachts gezegd. Afgelopen week was ik zo down. Ik was op vakantie maar ik kon niets verdragen. Elke avond lag ik te huilen in bed. En ook word ik weer heel snel rood. Het bloed stijgt echt naar mijn kop als ik maar even iets zeg tegen een winkel bediende. Zo was ik niet. En ik snap ook niet waarom ik rood wordt. Zullen dat ook bijwerkingen zijn? Omdat ik nog steeds stroomstootjes door mijn handen voel denk ik dat het spul er nog niet helemaal uit is. Maar ik sta op het punt om er weer aan te beginnen want zo´n leven vind ik niet leuk. Wat vinden jullie? Zal het langer duren voordat de citalopram uit mijn lichaam is en ik weer kan funcioneren op de manier met citalopram?
Ik wacht het nog ff af maar ik ben zo bang dat ik niet zonder kan.

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Yndy,

Ik ben al in zo'zes etappes aan het afbouwen en ik kom elke keer precies dezelfde klachten tegen na bepaalde dagen en weken. Ik houd nl een dagboek bij. Als je met citalopram begint heb je eerst last van bijwerkingen en met vier weken begint citalopram z'n echte werk te doen. Met afbouwen werkt het precies zo. Als je afbouwt heb je eerst last van bijwerkingen en nu na 4 weken begint de stof z'n werk dus niet meer te doen en zul je het zelf moeten doen. Ik heb gemerkt dat ik echt door die fase heen moet. Steeds weer. Begint bij mij ook bij 4-6 weken en dat houdt bij mij wel aan tot 10-12 weken. Dat is een fase waar ik doorheen moet, als je negatief denkt dan zeg ik tuuuut tegen mezelf en probeer er totaal niet aan te denken. Moeilijk maar helpt wel een beetje. Ik heb van de week ook weer een mega huilbui gehad maar ik ga door. Steun van mij man, familie, vrienden. En ik baal heel vaak dat het weer minder gaat, dat ik minder kan, dat ik huil... Maar ik merk dat ik met 12 weken wel steeds meer op knap. Dat is een afkickproces. Ben je na die 12 weken nog echt niet goed, dan zou je weer een beetje kunnen gaan gebruiken. Maar als je weer gebruikt heb je vaak genoeg aan maar bv 5 mg terwijl je eerst veel meer gebruikte. Met 5 mg merk je al weer resultaat.
Nou succes, ik be nu twee weken helemaal citalopram vrij en het valt mij ook zwaar, maar ik ga er voor.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Ik ga dus maar even door. Dinsdag 4 weken. Het gekke is dat ik vandaag een vrij normale dag had. Ik kon iets meer verdragen van mijn kinderen. Misschien morgen weer anders maar ik hou in gedachte dat het misschien wel 10 tot 12 weken kan duren eer ik weer een regelmatig patroon heb. Ik was bang dat als ik die 3 maanden niets slik ik weer helemaal van voor af aan moet beginnen. Dus weer 6 weken extra een rotgevoel. Maar toen ik laatst een kwartje had genomen omdat ik zo´n angstige nacht had voelde ik me de volgende dag ook weer zo goed en happy. Het was toen natuurlijk ook nog niet helemaal uit mijn lichaam. Ik ga er maar voor. Want dat is mijn instelling. Ik wil weten of ik ook zonder kan. Dus ik moet maar even doorzetten. Bedankt voor je reactie.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Gisteren dacht ik een normale dag te hebben. Helaas. We gingen savonds uit eten en ontmoette onze vrienden in het restaurant. Nou, net als vroeger, ik wist precies weer waarom ik met die pillen begonnen was. Het bloed steeg me naar mijn hoofd. het leek wel of ik verliefd was. En dat ben ik niet. Asjeblieft zeg. En ik was niet eens nerveus van te voren. En ik bleef het warm houden. Zenuwachtig want dat gevoel dat is echt erg. Gauw een paar slokjes wijn. Ik werd wat relaxer. bijna gisteravond een kwartje genomen. Toch maar weer even aankijken want vandaag was ik eens een keer vrolijk. En dat duidt misschien toch op vooruitgang. Ik wacht het af.

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Yndy,

Als ik jouw was zou ik niet die kwartjes nemen. Het is nl meer een placebo effect. Als je nl wat neemt dan doet het nog helemaal niet z'n werking in je hoofd.
Het is de keus die jij in je hoofd maakt om te genieten van je nieuwe dag en het loslaten van wat er met je etentje gebeurde.
Heb je niet tegen je vrienden gezegd dat je liever met z'n tweeen eet. Grenzen aangeven is moeilijk maar dat moeten we wel leren als we zonder medicijnen willen.

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door veraheymans »

ik ken dat zenuwachtige gevoel. Wel vervelend, dan zit je op een of andere manier niet lekker in je vel.
En als je zomaar iemand tegenkomt wat je niet leuk vindt dan kan angst je zo weer aanvliegen. De kunst om dan toch tot rust te komen. Mij helpt het vaak al door het tegen mijn man te zeggen wat ik op dat moment ervaar, voel, denk.
Toch moet je echt even door de komende weken heen, je rusteloosheid, zenuwachtig gevoel, opeens even paniek, dat hoort er allemaal bij. Dat komt omdat je stopt met de medicijnen, daar doorheen. Je kan het, wees sterk!
Wat is jouw reden dan dat je medicijnen bent gaan gebruiken. Jij zegt nl dat je weer precies weet waarom je met die pillen begon.
Als je het niet kwijt wilt ook oke.

In juni gaan we met de gezinnen van de ouders van mijn man's kant een week op vakantie. Van de week stelden ze voor dat een tante ook een weekend komt. Ik meteen in paniek, zomaar hele dag weer huilen. Ik wilde het niet. Nu na een paar dagen denk ik: vera doe niet zo stom. Voor die tante is het leuk als ze komt want ze is alleen. Ik hoed helemaal niets in dat weekend, ga gewoon eens jezelf zijn ook al is er een onbekende bij. Daar moet ik echt een paar dagen doorheen. maar ik wil me niet laten leven door angsten dus ga ik ze proberen tegemoet te gaan.

goofy1
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2009 12:54

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door goofy1 »

Ook ik wil in sept/okt gaan afbouwen met de citalopram 40. Sinds juni 08 gebruik ik citalopram voor een depressie, sinds begin nov 08 gebruik ik 40 en vanaf dat moment zijn al mijn klachten als sneeuw voor de zon verdwenen (enige wat ook ik heb is veel dromen). Ik voel me goed, weer mezelf. Aangezien ik toch ook kinderen wil, is het wel de bedoeling dat ik ga afbouwen, dan slik ze ongeveer een jaar zonder klachten. Hoop dat alles goed gaat. Bianca

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: afbouwen citalopram

Ongelezen bericht door yndy »

Hoi Vera,
Ik ben die medicijnen gaan gebruiken vanwege een sociale fobie. Op een gegeven moment bloosde ik wel 8 tot 10 keer per dag. Ik durfde met niemand meer een praatje te maken want ik zat constant te denken o als ik maar niet rood wordt. Dan raakte ik soort in paniek wat hun niet merkte en dan kapte ik het gesprek gauw af. Of ik meed mensen. jeetje wat is dat al weer een tijd geleden en dat kende ik ook niet meer. Maar die avond in dat restaurant hadden we afgesproken met die mensen. Was verkeerd over gekomen bij jou denk ik. Daarom baalde ik er zo van dat ik dat gevoel weer terug kreeg. Vandaag weer iemand gesproken en weer steeg het bloed naar mijn kop. Ik hoop dat dat wel minder wordt hoor want ik heb er die medicijnen wel voor over om daar weer van af te zijn. Durf ik weer niet spontaan te zijn vanwege dat blozen. Verder voel ik me goed. Ik denk dat de bijwerkingen over zijn.

Gesloten