LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afbouwen efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
jourdy
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2010 19:14

afbouwen efexor

Ongelezen bericht door jourdy »

hallo allemaal,

Sinds mei 2010 gestopt met het gebruik van Efexor.
Eerst 2 weken 37,5 iedere dag en daarna 2 weken lang om de dag 37,5.
Nu eind augustus merk ik dat ik opnieuw klachten begin te krijgen.
De klachten bestaan uit duizeligheid, zweten ( in de nacht) en huilbuien.
Inmiddels de huisarts bezocht, maar ook daar niet beter vam geworden.
Zit nu in dubio, opnieuw aan de efexor, of heb ik nog steeds last van afkickverschijnselen??? Wie kan me helpen?

groetjes
jourdy

klaasvg
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2010 11:01

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door klaasvg »

Jordy het zijn ontwenningsverschijnselen! Efexor is een hel van een drug en mag nimmer te snel gestopt worden.
De zeer kundige website PAxilProgress.org is leading kwa kennis op gebied van afkicken van SSRI en SNRI drugs. De site richt zich primair op afkicken van Paxil (Paroxetine/Seroxat) maar heeft ook vele leden die willen stoppen met Effexor of een can de andere crap SSRI drugs.
De site adviseert een dosisreductie van 5-10% per 3-6 weken. Dus geen halveringen! En inderdaad betekent dit korretljes tellen of pillen vijlen en afwegen.
Helaas te laat voor mij, ik ben 3 jaar geleden coldturkey gestopt met 10 mg serxat en de helse afkick was een lijdensweg, anderhalf jaar zware diarree, kotsen, vreselijke psychotische gedachten en al 2.5 jaar arbeidsongeschikt...
MAar ik adviseer je dus MET KLEM om een profiel te maken op www.paxilprogress.org! Post een berichtje met je historie onder General Duscussion en je krijgt de beste hulp die je kan wensen! En deze site is beslist NIET commercieel maar opgericht door de moeder van een Seroxat-sachtoffer die zich nu inzet om wereldwijd mensen te helpen van deze giffen af te komen.

jourdy
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2010 19:14

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door jourdy »

Hoi Klaasvg,

Jeetje wat een afkickverschijnselen heb jij gehad zeg! :shock:
Gelukkig ben ik een van de personen die zulke zware verschijnselen niet heb gehad....mag dus van geluk spreken :D . Ondanks de snelle wijze van afbouw.

Zoals eerder beschreven bestaan deze voornamelijk uit extreem zweten, maar goed daar is echt wel mee te leven. Die duizelingen, of hoe je het wil noemen die schokken in je hoofd dat maakt het dagelijks functioneren ( voornamelijk op me werk) erg lastig. Het verbaasde me gewoon dat je dit nog kan hebben na 4 maanden, maar goed dat is me nu wel duidelijk geworden ( zucht).
Had hierdoor bijna wel weer opnieuw aan de efexor gegaan :shock: .
Ben het met je eens...een huisarts mag zich daar toch wel meer in gaan verdiepen, zal hem dat zeker gaan zeggen. Heb besloten om door de zure appel heen te bijten, en niet de efexor te pakken, want dan zijn die 4 maanden voor niets geweest en begin ik straks weer opnieuw en opnieuw....blijf dus in die cirkel zitten.

groetjes
jourdy

witte angora
Berichten: 30755
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door witte angora »

Jourdy, dikke pluim! Niet opgeven, maar volhouden, petje af daarvoor. Het is nu even heel erg vervelend, maar op een dag zul je merken dat de ontwenningsverschijnselen minder gaan worden. Komt wel goed. :wink:

Overigens vind je hier een topic over hetzelfde medicijn, misschien heb je er iets aan. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=8282

jourdy
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2010 19:14

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door jourdy »

Hoi Witte Angora,
Bedankt voor je lieve en opwekkende reactie, het geeft me veel kracht :D en steun dat heb ik zeker nodig. Zover ik kan inschatten heb jij zelf ook ervaring emee gehad of nog steeds. In iedergeval heb ik vandaag een hele fijne dag gehad, kijk uit naar meer van dit soort dagen en hoop ook dat deze er snel zullen gaan komen. Nogmaals thanxxx :D

jourdy

witte angora
Berichten: 30755
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zelf niet, maar heb een aantal maanden dagelijks te maken gehad met iemand die bezig was van de drugs af te kicken. Heb naderhand het contact verloren, maar ik weet hoe zwaar hij het had, zonder te klagen sprak hij er af en toe over, maar het was soms ook wel te zien. Ook hij zette door, hoe moeilijk het soms ook was, ook voor hem neem ik nog steeds mijn petje af.

Het enige wat ik wel had was dat ik 'af moest kicken' van kalmeringsmiddelen, heb die troep nooit gewild, maar ik had toen geen keuze. Ik had dacht ik Oxepan of zoiets, en iets om de bloeddruk te verlagen. En dan nog iets. Dacht dat dat van de ene op de andere dag kon, maar dat lukte ook niet, dat moest in twee stappen. Maar dat was met een week of drie wel weer over.

Drie dingen zijn belangrijk: heel veel wilskracht, een onwrikbaar besluit, en steun uit je omgeving. Ook al is het soms van mensen die je niet kent.

Het gaat je wel lukken. Heel veel sterkte, en succes. :wink:

jourdy
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2010 19:14

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door jourdy »

hallo allemaal

Eventjes een update van mijn, zonder efexor.
Ff in het kort, na 4,5 jaar efexor te hebbe geslikt, nu sinds mei 2010 niets meer. Mijn laatste berichtje was van 24-08-2010, het ging al met al redelijk.
Helaas nu weer een slechte week, pfffff vraag me af hoelang nog??? GVD ben toch al 5 maanden verder. Zit niet lekker in me vel. Zo nu en dan nog schokjes in me lichaam, onrustig gevoel en onzeker, oftwel niet lekker in je vel zitten. Gelukkig het nachtelijk zweten is stukke minder. Vooral in situaties waar ik me niet prettig in voel, heb ik veel symptonen.
Hoelang hoelang nu nog?
Iemand nog tips?

groetjes
jourdy

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door tiptoo »

hoi Jourdy

ik heb het zelf niet geslikt maar ken wel iemand hier in mijn wijk , nog effe volhouden ik vind het knap van je zover ik hoorde is het iets van ongeveer in totaal 6 maanden en dan ben je er doorheen, hou vol en sterkte!

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door tennis »

Je bent op de goede weg, dus ook is het zwaar.
Je hebt 4,5 jaar de medicijn gebruikt, dus duurt het ook iets langer, tot het is afgebouwd.
Hoe is het spreekwoord: Volhouder wint!
suc6

Monron
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2010 21:23

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door Monron »

Hallo allemaal

Hier nog zo'n efexor afkicker pffffff :?
Ben nu al in de 7e week zonder en heb het gevoel dat het steeds erger wordt.
Begonnen naar 2e Burn-out , eerst lichamelijk toen een geestelijke erachteraan( bedankt ARBO)
Kreeg hypers en hartkloppingen --> efexor 37.5 - 75 - 102.5 - 150mg.
Vond het toen genoeg na 1,5 jaar.
Ben begonnen met af te bouwen vanaf 150mg (had meer bijwerkingen dan baat)
Terug naar 102.5 - :) dat ging lekker, na 1 maand naar 75 :) ook goed,
op naar 37,5 :D joehoeee ook goed en toen na 2 maand naar 0 :| .
toen begon de ellende pffffffff :cry:
Duizelig, oorsuizen, electrische schokjes (in je hoofd) en ook dat beeld dat iets later na komt als je ergens naar kijkt , trillen.enz enz
Ben in vakantie gestopt dacht mooi rustig, totdat ik vorige week weer moest werken :( ohooo.
Om een uur of 13.00 gewoon weer helemaal leeg zijn hé , weer duizelig worden dus denken........
Heb nu sinds vorige week ook het griep gevoel, koude handen en moe moe moe
:?: houd het dan nooit op !!
Tja wat doe ik nu...........
Hou ik vol .of toch weer efexor....
Dokter zegt begin maar weer..wat ik aan de ene kant ook wil.
Maar aan de andere kant wil ik van die troep af en me weer "gewoon" voelen
:wink: en wellicht mijn oude gewicht weer krijgen :lol: ben nl 24kg aangekomen door efexor, wat ik in het begin niet erg vond als ik maar beter wordt.

Hoop toch dat mijn hersens binnenkort weet wat ik nu wil , want zo is het ook niets.

Veel succes aan de andere afbouwers, ik leef met jullie mee :)

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door tiptoo »

Monron ook volhouden niet meer terug op de effexor het hoort allemaal bij het afkicken komt goed dus hoop dat je doorzet, sterkte!

jourdy
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2010 19:14

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door jourdy »

Hoi monron

ja het valt ook allemaal niet mee!
Kijk naar mij.....al 5 maanden bezig en nog steeds last van die afkickverschijnselen maar o.a. dit forum en door met mensen die ik vertrouw er over te praten, helpt me hier door heen.
Dus kop op! In iedergeval geen efexor meer slikken hoor, want dan begint het weer van vooraf aan. Ik zelf heb helaas ook nog steeds geen antwoord hoelang deze afkickverschijnselen duren. :shock:
Wens je dan ook heel veel sterkte en kracht.....aan het einde van de weg schijnt ook voor ons het licht weer :wink:

groetjes
jourdy

jourdy
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2010 19:14

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door jourdy »

Hoi Tennis
bedankt voor je berichtje.
Het vervelende is dat je gewoon niet weet wanneer die afkickverschijnselen stoppen. Niemand kan hier antwoord op geven en daar wordt je weleens moedeloos van. :shock:
Hou iedereen op de hoogte....voorlopig maar ff iedere keer weer en weer door die zure appel heen bijten!!!!

groetjes

jourdy

venlame
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2010 10:28

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door venlame »

Hoi allemaal, hier even een stukje van mij,

Ik heb in totaal 2 jaar aan de effexor( velafaxine) gezeten, en zoals je begrijpt ben ik dus gestopt. Heb het voorgeschreven gekregen vanwege een enorme burn-out met daarbij licht depresieve klachten. Duurde even voordat ik baat had bij t middel en was er ook wel wat angstig voor. Daarom ben ik begonnen met 37,5 mg en nar 2 maanden overgegaan op de 75 mg. Dit heb ik tot maart geslikt en ik moet zeggen werdt niet echt lekker van de bijwerkingen die aan bleven houden: Krampachtige handen en benen, veel veel dromen, en ga zo maar door.

In maart ben ik in 1x overgegaan naar de 37,5 mg geen probleem mee gehad, ben toen zelf verhuisent geweest en gewerkt en geklust in huis!

Vanaf ongeveer augustus ben ik met de arts aant overleggen te stoppen en hoe t beste, een keer heb ik t gewoon niet genomen maar kan zeggen, na 2 dgn werd ik helemaal gek van de uitwerking, schokjes niet echt in mn hoofd maar wel in mn arm been en vingers, duizelig en juist daarvan werd ik een beetje sip.

Besloten hebben we dat we 2/5 week geleden om de dag zouden gaan slikken 37,5 mg.

Zo dit heb ik netjes gedaan en dit gaf geen bijzonderheden, wel moet ik zeggen dat ik me op de dag ZONDER beter voeldde. Nu ben ik dus sinds 4 dgn clean, heb niets meer ingenomen zo besloten met mijn huisarts.

Ik kan echt Zeggen dat de zapss minder zijn nu, dit komt dus toch door t laten wennen van 37,5 mg om de dag. Wel ben ik nu een beetje duizelig maar kan de toetsen nog goed vinden en typen gaat nog steeds lekker snel.. :D dat is ook wel eens anders geweest. Ik hoop dat t zo vorspoedig blijft gaan!

Lieve mensen dat wil niet zeggen dat ik helemaal niets merk van alles, maar wel dat t stukken minder is dan cold turkey :? !! dragelijker! Ik in gezin met 2 kids en werkende man kon dit niet echt aan... :?

Ik wil ook graag weer in verwachting raken :oops: , en mijn leven weer kunnen leiden zonder die vreselijke dagelijkse portie troep! dus ik hoop dat t baten mag!

ik houd jullie op de hoogte van alles! :D

Ik wens iedereen in zijn afbouwproces strekte jullie zijn allen 1 voor 1 kanjers, want het is niet zomaar iets!

als jullie vragen hebben ofzo, RE: me dan maar!

mamarotte
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2010 10:32

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door mamarotte »

Hallo,

Ik heb niet alle berichten over het afbouwen van effexor gelezen, maar wil toch even reageren.
Ik wilde en ben ook aan het afbouwen. Heel voorzichtig: iedere keer 1 dagdeel van de 4 die een dag heeft. Ik zat al op 37,5 per dag, dat gaf geen problemen. Dat hebt ik nog een hele poos geslikt, niet om af te kicken, maar omdat ik nog net wat nodig had.
Nu wil ik er toch af en zoals gezegd, telkens een dagdeel langer tussen de capsules, dat een poos volhouden en dan weer een dagdeel erbij. (ik tel 4 dagdelen: ochtend, middag avond en nacht.)
Dat ging heel goed, maar nu neem ik eens in de 2 dagen een capsule, en in het laatste dagdeel krijg ik dan de bekende duizelingen en hoe het ook genoemd wordt. Dat valt me tegen, dat ik nog steeds verschijnselen heb, maar ik ga er wel mee door. Ik weet niet of het een idee is voor anderen, maar zo hoef je niet te klooien met het halveren van capsules.
Ik heb ook veel hoofdpijnklachten, ik kan heel moeilijk nagaan waar dat van komt, mijn vraag is: zijn er mensen die dit herkennen?

Vriendelijke groet, Remke Veerling

Miekje79
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2011 06:54

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door Miekje79 »

Hai Mamarotte,

Beetje late reactie va mij, maar ik lees nu pas je berichtje. Hoe gaat het nu met het afbouwen, ben je intussen helemaal gestopt?
Ik wilde eerst ook de afbouw op die manier doen zoals jij het doet: om de dag Efexor nemen en dan steeds een dag langer er tussen laten zitten. Mijn huisarts raadde dit echter af, omdat het te onrustig voor je lichaam zou zijn. Maar goed, als je er goed op reageert, zou ik zeggen, doen.

Ik 'klooi' nu wel met de korreltjes, maar ik neem het wel met een korreltje zout, ik haal ongeveer 1/3 uit een capsule en doe hem dan weer dicht.

Die hoofdpijn waar jij het over hebt, daar heb ik ook erg veel last van. Met name in de eerste week nadat ik wat geminderd heb qua dosering. De hoofdpijn verergert bij mij als ik spanningen heb. Ook heb ik pijn in mijn ogen, en heb er veel baat bij om lekker mijn ogen dicht te doen als ik in de trein naar mijn werk zit.

Groetjes
miekje

Charlotte87
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:32

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door Charlotte87 »

Hallo,

Ik ben nu sinds 4 maanden aan het afbouwen met efexor 37.5, om de dag neem ik nu en ik voel me sinds ik dat doe erg beroerd, huilbuien emotioneel labiel, dof gevoel in me hoofd en futloos het lijkt wel een terugval soms, ik wil graag van deze troep af omdat ik weet dat het gif is voor het lichaam en ik ben nog jong dus dan kan je maar beter die troep vermijden, ik slik het al vanaf mijn 18de en ben nu 26 dus het wordt wel pittig denk ik met afbouwen.
Heeft iemand goede tips voor mij of hetzelfde?
Laat het mij dan weten. :cry:

Groetjes,

Charlotte.

cyberchase
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2014 11:35

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door cyberchase »

Hoi,

Het laatste bericht is van 2013, toch maar eens kijken of hier nog mede strijders actief zijn.. :)
Ik heb acht jaar Efexor geslikt en nu 3 weken clean... :)
Ik slikte 112,5 en vanaf februari begonnen met minderen en nu clean...
Het stoppen is erger dan eraan beginnen, de vreselijkste nachtmerries, die heb ik gehad hoop ik.. :?
Het is een hele strijd, alle spieren doen zeer, hoofdpijn, schijterij, misselijk, kortom algehele malaise.
Mensen die dit niet hebben meegemaakt weten niet door welke hel op aarde je heen moet..
Ik hoop uit dit draadje wat steun te putten om dit goed door te zetten, want ik wil eraf..

Groetjes...

EugeneB
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2014 11:54

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door EugeneB »

Hoi mede/afkickers,

Hoewel niet erg actueel meer, toch even een post van iemand die na 8 jaar in 3 weken van de Efexor (Venlafaxine 150 mg) af is gekomen.
Met alle gevolgen vandien! Wat heb ik de voorbije tijd in een waas geleefd. Ik zag de dingen niet zoals ze waren, voelde mij vervreemd van mezelf en van de wereld...
Een scheiding, verlies van eigen zaak, werk, financiële troubles en onlangs ook nog van een vrouw waarvan ik zielsveel heb gehouden. Ook dat zie ik nu in. Ik was totaal afgevlakt emotioneel en besef dat ik met die pillen met vuur heb gespeeld.

Gelukkig wel onder goede begeleiding afgebouwd, maar toch nog redelijk snel als ik de verhalen van anderen op dit forum lees.

Nu mijn leven oppakken en heel veel puin uit het verleden proberen te ruimen. Ga wel schemagerichte therapie doen, nu ik de echte geraaktheid ken die mij vele malen in een depressie heeft gesleept.
Vreemd wel dat Efexor mij niet heeft kunnen beschermen voor terugval in doemdenken en depressie.

Mijn advies: Doe het zonder pillen. Doe het zelf. Ga het gewoon doen!

Lientje
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2014 20:09

Re: afbouwen efexor

Ongelezen bericht door Lientje »

Hoi Cyberchase,
Ook ik ben een periode door een burn-out/depressie fase geweest, waardoor ik niet meer kon slapen.. Ik kreeg toen Efexor voorgeschreven. In het begin heeft het me geholpen (denk je..) om weer te kunnen slapen etc. Tot ik tot het besef kwam dat ik, zoals eerder door een forum lid is gezegd, totaal emotie-loos was. Niks raakte me meer. Ik zat als een dood vogeltje op de bank. De hele wereld kon me gestolen worden. Toen ik me dat besefte, ben ik van de ene op de andere dag gestopt met dit middel.. Dat had ik achteraf dus beter niet kunnen doen!!@.. Wat een drama heeft zich toen afgespeeld.. Alle ongemakken van wat je maar kan krijgen, kreeg ik.. leek wel alsof ik elke minuut een stroomstoot in mn hersenpan kreeg.. Plus alle andere ongemakken.. zweten, diarree, slapeloze nachten, slecht onthouden, teveel om op te noemen, maar die stroomstoten vond ik nog het ergst.. Daar heb ik zeker nog wel een jaar lang last van gehad, wel in afnemende mate, dat wel, maar ppff.. als ik daar aan terug denk.. ik ben er al gelukkig 7 jaar vanaf, maar ik begin niet meer aan die troep! Mijn advies is ook, probeer gedoseerd te stoppen, maar probeer er vanaf te komen! En probeer hetgeen je 'dwars' zit op een andere manier op te lossen.. Ga met iemand praten die je begrijpt.. is toch wel vaak de beste remedie.. ook misschien hier op het forum! veel sterkte! En probeer vol te houden om te stoppen.. groetjes,

Gesloten