LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Antidepressivum uit de handel genomen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
wilmie copal
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2020 12:34

Antidepressivum uit de handel genomen

Ongelezen bericht door wilmie copal »

1 mei 2020
3 Weken geleden kreeg ik van de huisarts het bericht dat het antidepressivum Sinequan (doxepine) niet meer aan de apotheek geleverd wordt. Ik gebruik deze medicatie ruim 6 jaar. In 2011 Heb ik een depressie doorgemaakt die 4 jaar duurde. Het was onder begeleiding van de psychiater lastig om een medicijn te vinden dat bij me aansloeg. Volgens de huisarts zit er niets anders op dan de Sinequan af te bouwen.
Ik ben aan het bellen gegaan: de apotheker, de leverancier Pfizer, stichting correlatie, mijn zorgverzekeraar, de depressievereniging en GGZ waar ik onder behandeling geweest ben.
De leverancier meldde dat het medicijn om markttechnische redenen uit de handel is genomen. Ook het GGZ en de belangenverenigingen die ik gebeld heb, kunnen niets doen.
Het is zeker geen duur medicijn (ik zie de rekeningen van de apotheker). Alle andere instanties zeggen ook niets te kunnen doen.
Ik heb nog wat voorraad, maar weet niet wat er gebeurt als ik het middel afbouw.
Ik wil zeker niet weer in een depressie raken.Ik ben verontwaardigd, dat dit zomaar kan.
Er is niet zomaar een ander zelfde medicijn (volgens de apotheker)
Zijn er mensen, die dit ook meemaken?
Heeft iemand ideeën over wat ik kan doen?
Kent iemand een medicijn waarin ook de werkzame stof doxepine zit.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Antidepressivum uit de handel genomen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Of anderen een medicijn kennen met dezelfde werkzame stoffen is een zeer gevaarlijke vraag. U moet niet zelf gaan experimenteren met andere medicijnen. Dit kan beter in samenwerking met een arts gedaan worden.

Dat een medicijn uit de handel gaat is vervelend, maar niets nieuws. Ook al is het in uw ogen goedkoop, als er geen afzet is is het voor een producent duur.

Voor u is het geen fijne situatie, maar het enige verstandige is om samen met een arts naar een oplossing te zoeken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Antidepressivum uit de handel genomen

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook al zit er de werkzame stof doxepine in een ander middel, dat betekent niet dat het hetzelfde is. Er zitten mogelijk andere toevoegingen in die niet geschikt zijn voor u.
Ga niet op eigen houtje experimenteren, maar overleg dit heel goed met uw huisarts.
De afbouw van dit en een opbouw van een ander medicijn.
Heel vervelend dit voor u, maar hier op het forum zijn geen artsen of psychiaters actief.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Antidepressivum uit de handel genomen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op eigen houtje experimenteren is niet eens mogelijk want het is een receptplichtig middel. De alternatieven - andere tricyclische antidepressiva - zijn dat ook. Vreemd dat het middel binnenkort niet meer verkrijgbaar is in NL, want het wordt al ruim een halve eeuw geproduceerd.

Er zou toch op zijn minst een officiële uitleg moeten zijn waarom dit middel uit de handel wordt gehaald. De term "markttechnisch" is veel te vaag en lijkt op "te weinig knaken". Voor veel patiënten is dit een ramp, getuige de verhalen op https://www.meldpuntmedicijnen.nl/ervar ... %20%2025MG

Er zou een officieel protocol moeten zijn dat leveranciers verplicht tekst en uitleg te geven bij stoppen levering. Sommige medicijnen geven (ernstige) onthoudingsverschijnselen als je er mee stopt. Het gaat hier niet alleen maar om de financiële belangen van de leverancier. Er zit ook een medisch ethische kant aan.

Ook voor dit medicijn geldt: je kan er niet eens van de ene op de andere dag mee stoppen. Dat is medisch niet eens mogelijk vanwege de onthoudingsverschijnselen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Antidepressivum uit de handel genomen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als patenten verlopen is het niet meer rendabel te produceren.
Dan maak je nieuwe variant en die kun je voor betere prijzen kunt aanbieden.

Door de producten met lage marge eruit halen is goed voor de aandeelhouders.
Ik hoop dat er een andere leverancier komt of is die voor een lage prijs U nog vele jaren kan leveren.
Soms is het na afbouwen enkele maanden tot jaren zoeken naar een goed alternatief.

Zo werk de vrije markt nu eenmaal helaas.
Een tevreden aandeelhouder dus U mag mijn de schuld geven van Uw probleem.

DeZevendeHenk
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Antidepressivum uit de handel genomen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Kan dit middel niet categoraal bereid worden?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Antidepressivum uit de handel genomen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Op de website van de KNMP staat inderdaad dat dit middel uit de handel word genomen. ( zie bijlage).

Via googelen zag ik dat het middel ook onder andere namen verkocht wordt, o.a. de naam Mareen ( zie andere bijlage). Misschien dat u er toch aan kunt komen via een andere weg.
PS de apotheker is de persoon met wie u het beste kunt overleggen over een alternatief of dat er een mogelijkheid het om het te importeren uit een ander land.
Bijlagen
62BC6ED6-96BD-454D-9D1F-2373A1435BBE.jpeg
(80.22 KiB) 7404 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
91712291-6715-43E0-8394-05B51DDC4965.jpeg
(68.34 KiB) 7406 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Antidepressivum uit de handel genomen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kijk dat is nog eens gedegen informatie waar topicstarter hopelijk verder mee komt. Wilt u ons laten weten hoe dit verder gaat? Ben er benieuwd naar.

Joep van Ginneken
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:20

Re: Antidepressivum uit de handel genomen

Ongelezen bericht door Joep van Ginneken »

Ik ben zogezegd ervarings deskundige. 3 depressies achter de rug, in totaal bijna 20 jaar. De laatste keer was het een zoektocht van een jaar naar een passend medicijn. Let wel , door mijn psychiater en ik. Dus als iemand roept om niet zomaar zelf te gaan uitzoeken zou ik die raad maar in de wind slaan. Ik acht u serieus genoeg om niet zomaar aan te gaan klooien.
Afbouwen is altijd nodig en voor de patiënt kan dat stress opleveren omdat die niet op een terugval zit te wachten. Daarom zou ik u willen aanraden om ondersteuning te zoeken in bv wiet olie of medicinale wiet. Het gaat hier niet om het bijverschijnsel high worden, maar om met micro dosering u geest te kalmeren en op te beuren. Zelf ben i, drie jaar geleden gestopt met antidepressiva en over gegaan op zelfgekweekte cbd rijke wiet. Ook zou u eens kunnen kijken naar micro dosering van psylocebine. Info is te vinden op mediwietsite.nl
Heel veel succes gewenst met het onder controle krijgen van deze vreselijke ziekte.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Antidepressivum uit de handel genomen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

u zou aan de apotheek kunnen vragen of zij dit middel zelf kunnen maken....

Gesloten