LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] apotheek splitst herhaalrecept: mag dat?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
bgerkesz
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2017 13:07

apotheek splitst herhaalrecept: mag dat?

Ongelezen bericht door bgerkesz »

Dag, ik heb een vraag over herhaalrecepten. Sinds jaar en dag heb ik een aantal medicijnen waarvoor mijn huisarts eens per drie maanden een herhaalrecept uitschrijft (en faxt naar de apotheek). Tot voor kort kreeg ik dan die medicijnen in één keer mee.
Nu heb ik een nieuwe apotheek (door verhuizing) en die splitst voor één van de medicijnen het recept van de huisarts in drieën: ik krijg dus opeens één van de medicijnen per maand en van hun een nieuw recept voor de volgende maand mee, en moet dus iedere maand terugkomen voor de volgende maand.
Mijn vragen zijn:
1. Mag een apotheker dat uit zichzelf zo doen?
2. Verdient de apotheker er op deze manier misschien meer aan?

De dame die mij de eerste keer hielp kon (of wilde) geen antwoord geven op de vraag.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: apotheek splitst herhaalrecept: mag dat?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik vind dit een hele gekke manier van werken. Mijn herhaalrecept is ook altijd voor 90 dagen. Dit is het maximaal toegestane. Het voordeel voor de patient is duidelijk: slechts eenmaal per kwartaal de receptenlijn bellen en naar de apotheek. U moet nu elke maand. Ik denk dat u zo ook onnodig op kosten wordt gejaagd. U betaalt namelijk een tarief voor de pillen en daarnaast een vast levertarief per levering. Die tarieven zijn niet transparant en hangen af van uw verzekeraar. Ik zou dan ook bij uw verzekeraar informeren en protest aantekenen bij uw apotheek.

zie ook http://www.medicijnkosten.nl

simonswald
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:17

Re: apotheek splitst herhaalrecept: mag dat?

Ongelezen bericht door simonswald »

Ook ik kreeg vorig jaar in eens nog maar voor 1 maand mijn medicijnen ipv 3 maand.
Apotheek om uitleg gevraagd.
Bleek dat er een verkeerde hoeveelheid op het recept stond.
Huisarts gebeld en die heeft het toen aangepast en sindsdien krijg ik weer voor 3 maand.
Moet het binnenkort wel weer in de gaten houden,want heb mijn herhaalrecepten zijn op.
Ik krijg altijd 2 herhaalrecepten van de apotheek mee,zodat ik maar eens in de 9 maand de huisarts om een nieuw recept hoef te vragen.
Zullen vast apothekers en huisartsen zijn,waar dat anders gaat.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: apotheek splitst herhaalrecept: mag dat?

Ongelezen bericht door Dieke83 »

simonswald schreef:Ook ik kreeg vorig jaar in eens nog maar voor 1 maand mijn medicijnen ipv 3 maand.
Apotheek om uitleg gevraagd.
Bleek dat er een verkeerde hoeveelheid op het recept stond.
Huisarts gebeld en die heeft het toen aangepast en sindsdien krijg ik weer voor 3 maand.
Zelfde was hier ook gebeurd nadat ik gebeld had naar de huisarts heeft deze het aangepast.
Ik krijg nog wel maar voor 1 maand mee als het om een nieuw recept gaat maar dan krijg ik voor 1 maand mee om te kijken of het goed aanslaat en als dat het geval is mag ik de rest op komen halen maar dat is maar eenmalig.

kessel45
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 aug 2017 10:04

Re: apotheek splitst herhaalrecept: mag dat?

Ongelezen bericht door kessel45 »

Waar apotheken tegenwoordig mee bezig zijn? Weet het niet. Ik heb slaapmedicatie.
Capsules van 10 mg. Ik wilde ook eens pillen van 10 mg proberen omdat ik die door kan breken zodat ik eventueel met 5 mg kan volstaan. Ik vroeg dus de helft pillen en de helft capsules. Let wel, van hetzelfde merk. Het totaal bleef hetzelfde.
Wél was de rekening ééns zo hoog. Omdat het volgens de apotheek twee verschillende dingen waren.
Heb dus de klok maar teruggedraaid en alleen capsules genomen.

Gesloten