LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apotheekkosten

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
dutchdoghouse
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2017 10:05

Apotheekkosten

Ongelezen bericht door dutchdoghouse »

Vandaag de rekening ontvangen voor 4 !!! Tabletjes a € 0,21 een totaal van €16,95

Dit gaat toch echt nergens meer over buiten de € 65 pm die ik al betaal voor de niet vergoedde CBD olie die er voor moet zorgen dat ik om maand twee weken geen oxycodon hoef te slikken zodat de verslavings kans klein blijft .

Reactie zorgverzekeraar op mijn vraag of zij liever een opname in een verslavings kliniek vergoeden wat talloze malen duurder is " dat is een ander potje "
Geen wonder dat chronish zieken zich scheel betalen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In dat bedrag zijn de eerste uitgifte kosten begrepen en de terhandstellingskosten. De apotheker is geen vrijwilliger met behoud van uitkering.

Als voorgeschreven medicijnen niet vergoed worden, kunt u ze opvoeren op uw aangifte.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door scontra »

dutchdoghouse schreef:
21 jul 2020 14:25
Vandaag de rekening ontvangen voor 4 !!! Tabletjes a € 0,21 een totaal van €16,95
€ 0,21 voor de tabletjes.
€ 8.37 voor de terhandstellingskosten. (verdiensten apotheek)
€ 8.37 voor de uitleg over het medicijn bij eerste uitgifte.

Alles bij elkaar opgeteld geeft dat het door u betaalde bedrag.
Deze kosten zijn wettelijk vastgesteld door de Overheid.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U mag u gelukkig prijzen dat u de laatste jaren geen medicijnen nodig gehad hebt. Het is al van jaren geleden dat er een 'all-in prijs' was. Voor de transparantie is toen besloten om de prijzen uit elkaar te halen. Dat u er nu pas achter komt wil dat zeggen dat u tot nu toe geen nieuwe medicijnen nodig gehad hebt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je met dit recept naar België was gegaan.... andere regels en vele grens bewoners doen dat.
Vooral als je €385,- per jaar nog niet op is kan dat rendabel dagje uit zijn.

Helaas zeg je niet wat maar 21 per stuk koste.....
Je mag met een recept ook in België of Duitsland vaak dit zo ophalen.

Dus hoever zit je er vanaf?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Oxycodon is een sterke pijnstiller die wordt gebruikt bij hevige pijn, zoals pijn na operaties, verwondingen en kanker.

Als je dit met CBD olie ook kunt oplossen lijkt me dit goed alternatief.

Maar ik wacht op antwoord welk 4 dit waren.... nu is het een loterij met foute adviezen hier.
En laat ik daar nu erg goed in zijn helaas.....

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door scontra »

Komkommertijd schreef:
21 jul 2020 16:28
Oxycodon is een sterke pijnstiller die wordt gebruikt bij hevige pijn, zoals pijn na operaties, verwondingen en kanker.

Als je dit met CBD olie ook kunt oplossen lijkt me dit goed alternatief.

Maar ik wacht op antwoord welk 4 dit waren.... nu is het een loterij met foute adviezen hier.
En laat ik daar nu erg goed in zijn helaas.....
Wat maakt het uit om welk medicijn het gaat !
De 4 tabletjes kosten samen 21eurocent en de rest van het bedrag is voor de apotheker.

En inderdaad ben je heel goed in het geven van foute adviezen, maar dat terzijde. :wink:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Deze discussie doet mij altijd weer denken aan mijn hooikoortsmedicatie.

KRUIDVAT CETIRIZINE DIHCL 10MG HOOIKOORTS TABLETTEN 21 stuks € 5,99

Versus de apotheek:


https://www.medicijnkosten.nl/medicijn? ... a87d3c704f

Ik kreeg in april jl. 90 stuks geleverd. De totale kosten waren 3,06 + 6,66 "vervolguitgifte binnen kantooruren" = € 9,72

Kruidvat is dus drie keer duurder voor een zelfzorgmiddel dat minder goed is.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
21 jul 2020 14:42
In dat bedrag zijn de eerste uitgifte kosten begrepen en de terhandstellingskosten. De apotheker is geen vrijwilliger met behoud van uitkering.

Als voorgeschreven medicijnen niet vergoed worden, kunt u ze opvoeren op uw aangifte.

CBD olie is vrij verkrijgbaar bij iedere drogist of coffeeshop, dus kan niet opgevoerd worden op de aangifte.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door tttlocke »

ZeerPrivé schreef:
21 jul 2020 17:15
Lady1234 schreef:
21 jul 2020 14:42
In dat bedrag zijn de eerste uitgifte kosten begrepen en de terhandstellingskosten. De apotheker is geen vrijwilliger met behoud van uitkering.

Als voorgeschreven medicijnen niet vergoed worden, kunt u ze opvoeren op uw aangifte.

CBD olie is vrij verkrijgbaar bij iedere drogist of coffeeshop, dus kan niet opgevoerd worden op de aangifte.
Volgens mij is het criterium niet of iets bij de drogist verkrijgbaar is, maar of het door een arts is voorgeschreven.
Dan is het dus gewoon aftrekbaar.

Zie ook hier, waar 'medicinale cannabis' op voorschrift expliciet als aftrekbaar genoemd wordt:
https://meerkosten.nl/belastingvoordeel ... hrift/#wel
Wellicht valt deze olie daar ook onder.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

CBD olie is geen medicinale cannabis.

Ben overigens wel van mening dat het in dit specifieke geval zou moeten worden voorgeschreven door een arts als gebruik van CBD olie verslaving aan oxycodon helpt te voorkomen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Was toevallig net bij mijn apotheek. Die verkoopt ook zelfzorgmiddelen. Tot mijn verbazing zijn die nog lager dan bij de drogist.

Identieke tube terbinafinecrème kost daar bijvoorbeeld 5,00. Bij Etos 6,49.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 21 jul 2020 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door tttlocke »

ZeerPrivé schreef:
21 jul 2020 17:42
CBD olie is geen medicinale cannabis.
Verschillende bronnen geven aan dat CBD olie ook wel medicinale cannabisolie genoemd wordt.
Ik kwam ook tegen dat CBD olie tot en met 2018 onder de medicinale cannabis viel en dat sommige zorgverzekeraars het daarom via aanvullende verzekering vergoedden. Nu dus niet meer.
ZeerPrivé schreef:
21 jul 2020 17:42
Ben overigens wel van mening dat het in dit specifieke geval zou moeten worden voorgeschreven door een arts als gebruik van CBD olie verslaving aan oxycodon helpt te voorkomen.
Het al dan niet voorschrijven van zo'n middel is de verantwoordelijkheid van de individuele arts. Als niet-medicus, die bovendien de patiënt niet kent, waag ik mij niet aan uitspraken of een arts iets wel of niet zou moeten voorschrijven.

Maar áls het is voorgeschreven, ligt het voor de hand de kosten af te trekken in de aangifte inkomstenbelasting.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

tttlocke schreef:
21 jul 2020 18:14

Maar áls het is voorgeschreven, ligt het voor de hand de kosten af te trekken in de aangifte inkomstenbelasting.
Technisch correct maar voor dat je bij de drempel zit moet je wel serieuze kosten maken en valt dit in het niet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

DeZevendeHenk schreef:
21 jul 2020 20:08
tttlocke schreef:
21 jul 2020 18:14

Maar áls het is voorgeschreven, ligt het voor de hand de kosten af te trekken in de aangifte inkomstenbelasting.
Technisch correct maar voor dat je bij de drempel zit moet je wel serieuze kosten maken en valt dit in het niet.
Dat valt dus reuze mee. Even wat moeite doen om de kosten bij elkaar te sprokkelen. De Ts is chronisch ziek schrijft hij, dus hij zal wel meer kosten hebben.
€ 65,00 per maand aan medicijnen tikt aardig aan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door tttlocke »

DeZevendeHenk schreef:
21 jul 2020 20:08
tttlocke schreef:
21 jul 2020 18:14

Maar áls het is voorgeschreven, ligt het voor de hand de kosten af te trekken in de aangifte inkomstenbelasting.
Technisch correct maar voor dat je bij de drempel zit moet je wel serieuze kosten maken en valt dit in het niet.
TS geeft hieraan naar eigen zeggen € 65 per maand uit. Dat is € 780 per jaar.
In iedere situatie waarbij het inkomen over 2020 niet hoger is dan € 43.437 (!) brengen alleen deze zorgkosten je al boven de drempel.

(En meer aftrekbare zorgkosten, een lager inkomen en het toepassen van vermenigvuldigingsfactoren maken het verschil alleen maar groter).

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door WZZ »

Wettelijk vastgesteld door de overheid, die overigens NIET het eigen risico betaalt en dus mooi weer speelt van mijn geld. Als je voor 4 tabletjes van nog geen euro een rekening in veelvoud krijgt dan zit er iets scheef. Maar de veel voorkomende moraalridders op het Radarforum praten alles goed.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door Methusalah »

WZZ schreef:
22 jul 2020 13:54
Wettelijk vastgesteld door de overheid, die overigens NIET het eigen risico betaalt en dus mooi weer speelt van mijn geld. Als je voor 4 tabletjes van nog geen euro een rekening in veelvoud krijgt dan zit er iets scheef. Maar de veel voorkomende moraalridders op het Radarforum praten alles goed.

Dat komt omdat sommigen van ons het inderdaad beter weten dan jij. De volgende keer ze worden gehaald betaal je de extra kosten niet.

En zorg is gewoon duur, is daar verbetering in mogelijk, ongetwijfeld. Zal dat makkelijk gaan? Nee, niet bepaald. Hebben wij een goed zorgstelsel vergeleken met de rest van de wereld, ja absoluut.

(Overigens ben ik zelf van mening dat zorg gratis moet zijn en dan maar een onkosten post van de overheid. Maar helaas is dat niet zo makkelijk en ik kan niet klagen over hoe het nu is).

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Methusalah schreef:
22 jul 2020 14:16
WZZ schreef:
22 jul 2020 13:54
Wettelijk vastgesteld door de overheid, die overigens NIET het eigen risico betaalt en dus mooi weer speelt van mijn geld. Als je voor 4 tabletjes van nog geen euro een rekening in veelvoud krijgt dan zit er iets scheef. Maar de veel voorkomende moraalridders op het Radarforum praten alles goed.

Dat komt omdat sommigen van ons het inderdaad beter weten dan jij. De volgende keer ze worden gehaald betaal je de extra kosten niet.

En zorg is gewoon duur, is daar verbetering in mogelijk, ongetwijfeld. Zal dat makkelijk gaan? Nee, niet bepaald. Hebben wij een goed zorgstelsel vergeleken met de rest van de wereld, ja absoluut.

(Overigens ben ik zelf van mening dat zorg gratis moet zijn en dan maar een onkosten post van de overheid. Maar helaas is dat niet zo makkelijk en ik kan niet klagen over hoe het nu is).
Hoewel het leuk klinkt, werkt dat natuurlijk niet. Gratis bestaat niet en dus betalen we het alsnkg maar dan verborgen. En omdat er geen enkele prikkel is om te besparen, is er geen reden om op een euro te kijken, waardoor de zorgkosten alleen maar de pan uit rijzen.

Doekies
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2020 16:07

Re: Apotheekkosten

Ongelezen bericht door Doekies »

Ook ik kreeg rekening... 2 medicijnen die ik al ruim 3 jaar slik fie klaar liggen in de afhaalkast en waar ik dus nooit iemand over spreek.... maar wel per medicijn 7,50 extra in rekening brengen voor " gewone vervolgafgifte, geen bereiding werkdag"...
Vind het belachelijk..

Gesloten