LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apotheker: 'Ik heb geen verzekeraars bestolen'

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30045
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apotheker: 'Ik heb geen verzekeraars bestolen'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk Toeter schreef:
Moneyman schreef:
mp2017 schreef:Natuurlijk loopt daar ook soms iets mis, maar een van fraude verdachte persoon openbaar aanklagen, komt niet voor niets.
Nee, inderdaad! Want het OM wint echt altijd. ... :roll:
Misschien de casus van Lucia de Berk nog eens bestuderen.....
Ik mag hopen dat de ironie in mijn opmerking je niet ontging... :wink:

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Apotheker: 'Ik heb geen verzekeraars bestolen'

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Uiteraard ;) Vergeet op m'n telefoon nog weleens een smilie te plaatsen.

@Speedy: Bedankt dat je mijn post volledig uit zijn context trekt. Ik reageer op de zoveelste post van Moneyman waaruit blijkt dat we geen overhaaste conclusies moeten trekken.

De casus die ik aanhaal is het schoolvoorbeeld waarin alles wat fout kan gaan bij het OM fout is gegaan.

Speedy123
Berichten: 1149
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Apotheker: 'Ik heb geen verzekeraars bestolen'

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Henk Toeter schreef:@Speedy: Bedankt dat je mijn post volledig uit zijn context trekt. Ik reageer op de zoveelste post van Moneyman waaruit blijkt dat we geen overhaaste conclusies moeten trekken.

De casus die ik aanhaal is het schoolvoorbeeld waarin alles wat fout kan gaan bij het OM fout is gegaan.
Nogmaals de apotheker heeft toegeven dat hij medicijnen heeft omgekat. Hij heeft op dat onderdeel schuld bekend.

De discussie die verder open is, heeft dat schade opgeleverd voor patienten, zorgverzekeraars en/of fabrikanten/importeurs en zo ja, hoe groot is die schade geweest. Er is geen discussie over de schuldvraag, die heeft de apotheker zelf al beantwoord met ja.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Apotheker: 'Ik heb geen verzekeraars bestolen'

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Rustig maar, ik was even vergeten dat u bepaald wat wel en niet besproken mag worden.

Mijn excuses dat ik buiten de door u gestelde kaders van deze discussie ben getreden.

Wellicht zoekt de moderatie nog vrijwilligers?

Voor de twijfelaars, sarcasme.

Speedy123
Berichten: 1149
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Apotheker: 'Ik heb geen verzekeraars bestolen'

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Henk Toeter schreef:Rustig maar, ik was even vergeten dat u bepaald wat wel en niet besproken mag worden.

Mijn excuses dat ik buiten de door u gestelde kaders van deze discussie ben getreden.

Wellicht zoekt de moderatie nog vrijwilligers?

Voor de twijfelaars, sarcasme.
Als u wilt discuseren over zaken van het OM en of het OM fouten maakt, dan kunt u daarvoor gewoon een topic aanmaken, daar bent u helemaal vrij in. Het heeft echt geen enkele zin om over schuldvraag te gaan discuseren in een zaak waarin de verdachte zelf al bekend heeft.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Apotheker: 'Ik heb geen verzekeraars bestolen'

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Sorry hoor, maar u gaat alleen maar verder naast uw schoenen lopen. Lees het topic nog eens rustig met een objectieve bril terug, met nadruk de openingspost.

Apotheker is verdachte van fraude en witwassen. Het OM besluit over te gaan tot strafrechtelijke vervolging. De media bericht daar vervolgens over. De apotheker is door sommige al veroordeeld voordat er een pleitnota is opgesteld. Tunnelvisie is het woord. Er wordt een dusdanige situatie gecreeerd dat er geen andere uitgangspositie is dan: Schuldige dader.

Wat is dan precies wat u wil bespreken? Of ontslag van rechtsvervolging de juiste uitspraak zou zijn? U heeft het over de 'discussie'. Maar mij is niet duidelijk waar het welles/nietus over gaat.

Dat gezegd hebbende.
U beslist ineens halverwege de eerste pagina wat 'de vraag' in dit topic is. Zonder overleg deelt u dat uw mede-forumgebruikers mee. Dat is vanaf dat moment blijkbaar on-topic en al het andere niet. Kom op he, u bent toch niets meer of minder dan andere forumgebruikers?

Speedy123
Berichten: 1149
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Apotheker: 'Ik heb geen verzekeraars bestolen'

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Henk Toeter schreef:Sorry hoor, maar u gaat alleen maar verder naast uw schoenen lopen. Lees het topic nog eens rustig met een objectieve bril terug, met nadruk de openingspost.

Apotheker is verdachte van fraude en witwassen. Het OM besluit over te gaan tot strafrechtelijke vervolging. De media bericht daar vervolgens over. De apotheker is door sommige al veroordeeld voordat er een pleitnota is opgesteld. Tunnelvisie is het woord. Er wordt een dusdanige situatie gecreeerd dat er geen andere uitgangspositie is dan: Schuldige dader.

Wat is dan precies wat u wil bespreken? Of ontslag van rechtsvervolging de juiste uitspraak zou zijn? U heeft het over de 'discussie'. Maar mij is niet duidelijk waar het welles/nietus over gaat.

Dat gezegd hebbende.
U beslist ineens halverwege de eerste pagina wat 'de vraag' in dit topic is. Zonder overleg deelt u dat uw mede-forumgebruikers mee. Dat is vanaf dat moment blijkbaar on-topic en al het andere niet. Kom op he, u bent toch niets meer of minder dan andere forumgebruikers?
De zaak begon met het omkatten van medicatie. Dat is wat de apothekers gedaan hebben en wat ze niet betwisten. Daarna komen er de vervolg verdenkingen, de vraag wat hebben de apothekers nu precies in de nieuwe verpakkingen gestopt? Zelf zeggen de apothekers dat dit gelijkwaardige medicijnen waren, dus vergelijkbaar met de voorgeschreven medicijnen echter niet altijd van het voorgeschreven merk.

De merken die ze in de doosjes stopten zijn echter niet altijd de merken die ze declareerde aan de zorgverzekeraars. Zelf zeggen ze dat ze dit deden om geen problemen te krijgen met de zorgverzekeraar. Echter het waren wel valse declaraties, de merken die ze declareerden kwamen niet overeen met de daadwerkelijk verstrekte medicijnen. In het geval ze een goedkoper merk in het doosje gedaan hebben, zou dat betekenden dat de verzekeraar een te hoge vergoeding heeft betaald. Zelf zeggen de apothekers dat de vergoedingen ongeveer gelijk waren en ze geen extra geld hebben verdiend via de valse declaraties.

Aangezien de vergoedingen door zorgverzekeraars aan de apotheek betaald werden, werd eventueel teveel verkregen geld via de valse declaraties ineens legaal geld. Vandaar de verdenking witwassen.

Kortom, de apothekers hebben overtredingen begaan, het enige wat nog niet bekend is hoever ze daarin gegaan zijn. Dat is nu aan de rechters om over te oordelen.

Vervolgens komt u met de zaak Lucia de B. op de proppen, iemand die onschuldig veroordeeld is en zelf nimmer schuld bekend heeft. Ook laat u het woord tunnelvisie vallen. Mijn inziens is dat totaal niet te vergelijken met een zaak waarin de verdachten tijdens de regie zitting een aantal feiten al hebben toegeven waaronder het omkatten van medicijnen en het versturen van valse declaraties aan zorgverzekeraars. Gezien ze die feiten al toegegeven hebben, staat de schuldvraag niet open. Het is alleen nog maar de vraag of ze ook teveel geld hebben ontvangen via het omkatten en de valse declaraties of dat dit niet het geval was.

Ook de consequenties voor de patienten zijn nog onduidelijk, hebben zij de beschikking gehad over de correcte bijsluiters, de juiste batch nummers en de correcte houdbaarheidsdatum van de vervangende medicijnen ? Ook is het nog onduidelijk of hun huisarts wist welke merk hun patient nu precies gekregen hebben, dus of ze konden controleren of de hulpstoffen in de daadwerkelijk verstrekte medicatie geen problemen zou geven voor hun patienten.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Apotheker: 'Ik heb geen verzekeraars bestolen'

Ongelezen bericht door vroem »

De aanklacht gaat voorzover ik begrepen heb alleen om oplichting. Apothekers erkennen op dat punt geen schuld, zij ontkennen dat er meer gedeclareerd is dan het geval geweest was wanneer alles correct verlopen was. De rest eromheen lijkt dan blijkbaar onvoldoende grondslag voor een aanklacht te hebben. Of dat krijgt een ander podium.

Moneyman
Berichten: 30045
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apotheker: 'Ik heb geen verzekeraars bestolen'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:Als u wilt discuseren over zaken van het OM en of het OM fouten maakt, dan kunt u daarvoor gewoon een topic aanmaken, daar bent u helemaal vrij in. Het heeft echt geen enkele zin om over schuldvraag te gaan discuseren in een zaak waarin de verdachte zelf al bekend heeft.
Je miskent hiermee dat het toegeven van het gepleegde feit niet automatisch ook betekent dat men schuldig is. Er kan sprake zijn van een strafuitsluitingsgrond of een schulduitsluitingsgrond. En dáár gaat nu juist de rechter over.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Apotheker: 'Ik heb geen verzekeraars bestolen'

Ongelezen bericht door vroem »

Punt blijft dat op punt aanklacht de verdachten dus juist geen schuld bekennen of al bekend hebben....

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Apotheker: 'Ik heb geen verzekeraars bestolen'

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

U blijft wannabe-moderator spelen blijkbaar? Helemaal goed. Of iets off-topic is of niet is gelukkig niet aan u om te beoordelen.
Speedy123 schreef:Vervolgens komt u met de zaak Lucia de B. op de proppen....
Nu doet u hetzelfde. U trekt weer mijn post volledig uit zijn context. Misschien zou u een uitstekende campagneleider zijn van een politieke partij. Zo worden concurrente lijsttrekkers ook onderuit gehaald.

Nergens maak ik de vergelijking tussen deze zaak en die van Lucia de Berk, dit doet u zelf en gaat vervolgens uitleggen waarom ze niets met elkaar van doen hebben. Fijn, zo'n discussie met uzelf, maar moet dat dan ook een openbaar forum? Daarnaast heeft u de casus duidelijk niet bestudeerd.

Ik verzoek u vriendelijk om toekomstige berichten van mij niet meer uit hun context te halen en er volgens een lijstje aannames aan te koppelen.

Kijk anders even naar de bovenste post op deze pagina (3) en neem dat als voorbeeld. Zo kan namelijk ook gequote worden.

Gesloten