LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fabrikanten: reageer eens HIER.

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
antonio

Fabrikanten: reageer eens HIER.

Ongelezen bericht door antonio »

Ik denk dat een aantal fabrikanten deze website tandenknarsend leest, maar niet reageert. Laat ik even het woord tot hun richten: als eenmalige Efexor gebruiker heb ik na het slikken van deze pil mij nog nooit zo ellendig gevoeld. In een al moeilijke tijd kwam ik nog dieper in de put. Ik denk als ik was doorgegaan hiermee, ik liever dood was geweest dan levend, en misschien de daad bij het woord gevoegd. Als ik deze reaktie's lees, dan zijn er met mij velen die hebben gedacht: "het zal wel aan mij liggen", en, erger nog, door hun arts zijn aangezet tot het doorgaan met slikken. Uit deze uitzending blijkt dat u al onderzoeksgegevens had die erop duiden dat het voor een aantal mensen deze medicijnen NIET werken.

Mijn vragen zijn:
1. Heeft u de artsen wel voorgelicht over deze groep mensen waarvoor het niet werkt?
2. Waarom staan deze ernstige klachten niet in de bijsluiter?
3. Waarom vertelt u niets over eventuele verslavingsrisico's, en doet u dat in het buitenland wel?
4. Hoe kan het bestaan dat ik bij de huisarts een vrolijke artsenreclame zie (aan hem geadresseerd) met als juichende kop "Efexor, de antidepressiva zonder bijwerkingen! Het meest voorgeschreven in Nederland!" (of woorden van gelijke strekking).

Ik ben benieuwd naar de reaktié's van de fabrikanten, ook die van Zoloft, Seroxat, Fevarin en Prozac, en alle merken die ik niet genoemd heb. Niet naar mij persoonlijk mailen, maar graag hier!

karin

Re: Fabrikanten: reageer eens HIER.

Ongelezen bericht door karin »

Heeeeeel goed en scherp opgemerkt, Antonio!!! Ik ben het roerend met jou eens en jou confronterende vragen zouden moeten aanzetten tot een diepgaand zelfonderzoek bij deze heren met betrekking tot hun dieperliggende motieven en professionele en medische ethiek (voor zover aanwezig). Ik vrees echter dat ze zich wel weer achter één of andere vlotte babbel verschuilen daarbij smijtend met vaktermen waarmee ze mensen trachten te imponeren en leken aan de zijlijn te zetten ofwel voorwendend deze signalen serieus te nemen onder het mom van "Wir haben es nicht gewusst". Want ze zullen altijd wel ergens mee weg trachten te komen. Daarom was het ook wel handig als een enkeling kwam klagen, want die kun je weer wegsturen en monddood maken door te zeggen dat het aan de persoonlijke problematiek lag. Maar als er zo massaal gereageerd en geklaagd wordt mbt deze "onvermoede" schaduwzijde van de anders zo aangeprezen veilige medicijnen, wordt het wel erg moeilijk het te negeren en tegelijkertijd geloofwaardig over te komen. Maar goed zulke gehaaide en gewiekste zakenlui zullen ook daar wel weer een taktiek of een strategie voor hebben, daar ben ik zeker van. Vanwaar mijn venijn?
Ik heb zelf ook de nodige ingrijpende nadelige ervaringen meegemaakt met betrekking tot deze "wonderpillen", inderdaad verrassingen hebben ze bij mij aangericht, maar bepaald niet ten goede. Deze werden ook structureel genegeerd door artsen en "deskundigen". Ik heb echter Efexor jarenlang geslikt met goed resultaat, totdat ik het in mijn botte hoofd kreeg het een keer te vergeten en de voorschriften op de bijsluiter opvolgde door het de volgende dag alsnog in te nemen. Dat zorgde al voor een biochemische balansverstoring, waardoor ik acuut "onttrekkingsverschijnselen" (laat me niet lachen, dit zijn afkickverschijnselen, maar dat klinkt zo lelijk voor zo'n lovenswaardige psycho-cosmetische pil, dat kunnen we toch niet maken en de mensen schrikken ervan!) kreeg, weer in een depressie schoot en een verhoging nodig bleek te hebben om het voormalige effect weer te bewerkstelligen. Echter zonder langdurig resultaat. Daardoor overgegaan op Cipramil, broertje of zusje van Seroxat al naar keuze. Nou daarmee was mijn vonnis van een langdurige ellendige eenzame periode getekend. Psychische klachten als tevoren maar dan in het kwadraat, maar dat was nog niet voldoende. Eén zo'n pil, een onschuldige dosering, was in staat mijn hele spijsvertering langdurig overhoop te gooien, waarschijnlijk veroorzaakt door Serotonerge overstimulatie. Maar ho ho, volgens de fabrikant is het Serotonine Syndroom enkel mogelijk bij een combinatie van serotonerge middelen (die ik overigens ook heb gehad, met desastreus resultaat) en dat is echt niet waar. Ik denk dat als de meeste mensen met negatieve ervaringen hun symptomen toetsen aan de lijst van verschijnselen die optreden bij het Serotonine Syndroom er veel van zouden herkennen. Maar goed, dat klinkt ook zo angstaanjagend en negatief voor een pil die velen zou moeten redden uit een uitzichtloze situatie. En dat is ook zeer zeker zo!! Ik zou naïef en rechtlijnig zijn als ik dat zou ontkennen. Maar er zijn ook kanten aan deze medicijnklasse die niet zo schattig en zaligmakend zijn voor mensen die er kwetsbaar voor zijn en dat wordt door al deze schriftelijke reakties ook meer dan duidelijk.

Gesloten