LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] honderden klachten na veranderen van verpakking thyrax

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Mathilde D.

Re: honderden klachten na veranderen van verpakking thyrax

Ongelezen bericht door Mathilde D. » 19 feb 2015 15:51

Wat een prachtige ontdekking Monique! In andere reacties is vaak te lezen dat er in het bloed niets ontdekt wordt. Dat zou betekenen dat er dan niets wordt veranderd. Maar gewoon zelf minder gaan slikken helpt kennelijk wel. Ik denk dat het geheel onverklaarbaar is, ook voor de deskundigen en dat je dus als patient moet doen wat voor jou zelf het beste is.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 19 feb 2015 16:03

J/Monique schreef:Ik slik 3x per dag 0.025 mg Thyrax ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb inmiddels voor de
tweede dag 2 pillen genomen dus 1 minder...ONGELOVELIJK!!!! ik kan nu beter lopen en heb minder pijn
in mijn benen!!!!!
Helaas moet ik je teleurstellen. De halfwaardetijd van Thyrax is +/- 35 dagen.
Dat betekent dat elk pilletje wat je nu slikt pas over enkele weken merkbaar is.
Een dag een dosering overslaan kan ook geen kwaad, je hoeft niet de dosering in te halen.

Na een wijziging in de dosering wordt er altijd minimaal 6 weken gewacht met bloedprikken omdat de bloedwaarden (FT3/FT4/TSH) pas na 6 weken stabiel zijn.

Even Googlen op halwaardetijd Thyrax:
Die halfwaardetijd van levothyroxine (= thyrax en euthyrox) betekent dat - als je dosis verhoogd of verlaagd wordt - het ongeveer 4 à 5 x 7 dagen duurt voordat er een nieuw evenwicht (= steady state) is. Dat verklaart waarom bloedprikken pas na zo'n zes weken zin heeft als je dosis thyrax/euthyrox veranderd is.

J/Monique

Ongelezen bericht door J/Monique » 19 feb 2015 17:08

Ja dat klopt dat er een bepaalde tijd overheen moet gaan om te zien via bloedprikken of je waarde
veranderd is maar waarom kan ik dan nu 'gewoon' opstaan met 50% minder pijn ...onverklaarbaar!

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 19 feb 2015 17:13

J/Monique schreef:Ja dat klopt dat er een bepaalde tijd overheen moet gaan om te zien via bloedprikken of je waarde
veranderd is maar waarom kan ik dan nu 'gewoon' opstaan met 50% minder pijn ...onverklaarbaar!
Daar heb ik inderdaad ook geen verklaring voor. 2 dagen minder Thyrax zou er in theorie niks mee te maken kunnen hebben.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 19 feb 2015 19:00

J/Monique schreef:Ja dat klopt dat er een bepaalde tijd overheen moet gaan om te zien via bloedprikken of je waarde
Mijn interniste zou dan zeggen dat het tussen mijn oren zit. Ach ja, zoiets is me gezegd, maar goed, zelfs al zou het placebo effect of hoe ze alles een naam willen geven, noemen, als je je nu al wat beter voelt heb je in ieder geval iets om aan vast te houden. Hoop dat het zo blijft en beter gaat. 40%, 30% minder pijn of nog meer procenten. Is allemaal meegenomen.

J/Monique

Ongelezen bericht door J/Monique » 19 feb 2015 19:17

In deze tijd is het helaas zo dat je overal zelf achteraan moet gaan en info moet zoeken ik had mijn huisarts van de week aan de telefoon om hem te melden dat ik 1 pil minder had genomen dus 2 i.p.v.3
waarop hij toegaf dat de 'situatie' inderdaad gewijzigd is sinds de pillen nu in doordrukstrips zitten.
WAAROM......neem je dan geen contact op met je schildklier patienten om hen hierover te informeren??
Heel dubbel iets klopt er niet maar niemand staat op om in te grijpen het zou me niets verbazen dat er
weer heel veel tijd overheen gaat voor er stappen ondernomen worden....triest!! je kwaliteit van leven
wordt er zo door beinvloed zelfs even boodschappen doen is al een crime dan sta je te tollen van de pijn
aan je benen bij de kassa van pffffff ik hou het niet meer... dit klopt toch niet!!!!
Ik blijf elke dag 'luisteren' naar mijn lichaam ik ben zielsblij dat ik me wat beter voel maar het is even afwachten hoe dat volgende week is het blijft gewoon allemaal heel onzeker en dat kost heel veel energie
helaas je wilt van alles maar doordat je lichaam op 'slot' zit gaan er veel leuke dingen in je leven aan je
voorbij omdat je gewoon te moe bent.....dus hou eens op met al die bezuinigingen heren van de politiek
en geef de mensen hun kwaliteit van leven terug er stromen niet voor niets honderden klachten binnen...

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 19 feb 2015 19:51

@J/Monique, "mijn huisarts" is ook niet mijn lieve huisarts meer die hij altijd trachtte te zijn. Waar hij 'vroeger' wel degelijk alert was; er zijn voor de huisarts zo enorm veel regels bijgekomen, zo gigantisch veel papierwerk, er is domweg geen tijd meer voor. Zelfs 1½ jaar uit de running geweest vanwege een burn out. 'k Verwijt hem niets maar wel hoe de opvolging geregeld is; nu krijgt men iedere keer een andere arts, de een ligt je wel, de andere niet. Tot voor 2 jaar geleden belde hij zelfs in de lunchtijd hoe het met me ging: ook dat alles is weg. Dat is nu de "vooruitgang" van de hedendaagse medische zorg. Met heel veel dank aan Den Haag en het vrije spel van alle Zorgverzekeringen (die het best voor zichzelf zorgen). Ja, sorry, ben een beetje bitter.

PaulineR

Ongelezen bericht door PaulineR » 19 feb 2015 20:43

Michiel, Elke keer als ik ophoog of naar beneden ga met mijn medicatie, voel ik dat al na 2 dagen. Dat is geen inbeelding, maar een feit! Zo erg kan je je lichaam niet voor de gek houden.
Mijn internist vond het ook bijzonder, maar nam het wel aan. Het spul wordt opgenomen in je bloed en of dat meer of minder is, moet gewoon effect hebben, kan niet anders. Maar de meeste mensen voelen inderdaad niks, dat klopt ook. Ben wel supergevoelig, met alles.
En Monique, lekker blijven luisteren naar je lichaam, heel goed! Je kunt ook nog 2,5 proberen, of 2,25 (de ene dag 2,5, de andere dag 2 slikken). Dat laatste heb ik ook een hele tijd gedaan en ging prima.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 19 feb 2015 21:16

Ik merk zelf pas na weken een verschil als ik meer of minder slik (Euthyrox).
Cytomel daarin tegen (T3) heeft een halfwaardetijd van 8 uur en dat merk je direct (ik neem soms 's ochtends een hele omdat dat gemakkelijker is met een dagje weg, maar vaak resulteert dat in hartkloppingen omdat er dan veel te veel FT3 in het bloed zit.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 19 feb 2015 21:32

Ik moet Thyrax minimaal een half uur voor ik ontbijt innemen. Ben al laat wakker door oververmoeidheid (van niets doen) dus die boterham komt pas om 10 uur/half 11. Is dit ook bij iedereen die Thyrax moet innemen het geval? Ik bedoel een half uur voor ontbijt. Best lang, toch?

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 19 feb 2015 21:38

tenormin schreef:Ik moet Thyrax minimaal een half uur voor ik ontbijt innemen. Ben al laat wakker door oververmoeidheid (van niets doen) dus die boterham komt pas om 10 uur/half 11. Is dit ook bij iedereen die Thyrax moet innemen het geval? Ik bedoel een half uur voor ontbijt. Best lang, toch?
Bijsluiter nooit gelezen? :wink:

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 19 feb 2015 22:09

MichielFRL schreef:
tenormin schreef:Ik moet Thyrax minimaal een half uur voor ik ontbijt innemen. Ben al laat wakker door oververmoeidheid (van niets doen) dus die boterham komt pas om 10 uur/half 11. Is dit ook bij iedereen die Thyrax moet innemen het geval? Ik bedoel een half uur voor ontbijt. Best lang, toch?
Bijsluiter nooit gelezen? :wink:
Nee, eerlijk gezegd niet, staat op het etiket wanneer ik het moet innemen. En vergeet niet, ik ben een "beginnend" schilklier patiënte. Dacht dat bij de overhandiging en de uitleg het had begrepen. Men moet ook, zegt men, iedere keer de bijsluiter opnieuw lezen: wat ik ook niet doe na 30 jaar gebruik. Maar heel eerlijk gezegd: bij al mijn medicijnen staat in alle bijsluiters zoveel ellende dat ik dan eigenlijk niets meer wil slikken. Denk dat dit redelijk menselijk is, dus...Iedere 90 dagen de (eventueel) nieuwe richtlijnen e.d. lezen? Heb ik geen zin in, jawel, dom, maar ik ben ook maar een gewoon mens en denk dat de meesten die lang slikken het ook niet lezen. Alleen, ik kom er eerlijk voor uit.

ellence

Ongelezen bericht door ellence » 19 feb 2015 22:16

Ook ik slik al jaren Thyrax en de instelling daarvan is jaaaaaren goed geweest. Sinds een dik jaar heb ook ik allerlei klachten welke ik weet aan de overgang. Ik ben 55 dus het is een goede mogelijkheid dat het daar mee te maken had. Maar na het lezen en horen van allerlei verhalen en de klachten van anderen, herkende ik al mijn klachten hier in terug. Ook ik transpireer overmatig waardoor ik jeuk krijg op diverse plekken op mijn lichaam en in mijn haren (soms krab ik tot bloedens toe), spierpijnen in mijn handen en benen en nek, spiertrillingen in mijn benen, hartjagen, hoofdpijn en duizeligheid, en soms wazig zien.
ook de vermoeidheid kan mij van het ene op het andere moment overvallen.
Omdat ik de verpakkingen heb uitgedrukt in de potjes die ik nog had staan, lijkt het me niet zo dat het aan de verpakking kan liggen. Ik denk dat het toch het medicijn moet zijn.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 19 feb 2015 22:21

tenormin schreef:Heb ik geen zin in, jawel, dom, maar ik ben ook maar een gewoon mens en denk dat de meesten die lang slikken het ook niet lezen. Alleen, ik kom er eerlijk voor uit.
Ik heb de bijsluiter vroeger misschien gelezen, maar lees over het algemeen inderdaad ook geen bijsluiters.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 19 feb 2015 23:42

MichielFRL schreef: Ik heb de bijsluiter vroeger misschien gelezen, maar lees over het algemeen inderdaad ook geen bijsluiters.
Thanks, want zo gaat het natuurlijk wel in het normale leven. En na 30 jaar gebruik bedoel ik dus andere medicatie: de schildklier is nieuw en heb dat natuurlijk wel doorgelezen.

J/Monique

Ongelezen bericht door J/Monique » 20 feb 2015 06:53

Hallo tenormin,ja ik mopper wel maar het is wel zo dat huisartsen in deze tijd ook behoorlijk onder druk staan maar wat een verschil inderdaad van het je even bellen hoe je je voelt tot helemaal niets meer dat zegt eigenlijk al genoeg....maar wel jammer!
Pauline dank je wel voor de tip dat kan ik e.v.t. ook nog doen ik wacht nog even op de bloeduitslag maar kan het ook zo doen de ene dag 2 de andere 21/2 .....ben heel benieuwd naar de bloeduitslag! wat ik ook veel lees is dat mensen zich naar voelen sinds de nieuwe verpakking maar dat de waardes hetzelfde blijven na het bloedonderzoek dat vind ik echt heel vreemd!
Het blijkt dan toch wel dat Euthyrox anders in elkaar steekt dat als je daar wat minder of meer van slikt dat het langer duurt voordat je daar iets van merkt Thyrax daarin tegen merk je (ik tenminste wel)sneller dat je meer of minder inneemt.Het is vandaag dag 3 ik heb vannacht normaal doorgeslapen geen gemodder met pijnlijke benen......ik had het veel eerder moeten proberen maar ja ik lag de link van mijn klachten pas van de week bij de Thyrax toen ik een stukje in de krant las over de klachten en bij Radar.Ik ben wel benieuwd of Radar dit onder de loep blijft houden!!
Lees graag of andere mensen ook last hebben van pijnlijke benen/extreme spierpijn.

PaulineR

Ongelezen bericht door PaulineR » 20 feb 2015 15:34

Michiel, dat zou ik niet doen, ineens een hele Cytomel. Ik slik het ook en heb als ik weg ga altijd een pillendoosje bij me. Het is sowieso nog niet bekend wat een T3-injectie doet op weefsels en organen. Bij een gezonde schildklier wordt T3 gedurende de dag langzaam afgegeven, veel gezonder natuurlijk.
Kijk anders 'ns op het Sonforum (een stuk interessanter dan een bijsluiter :) ), daar kan je ook het item Cytomel vinden.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 21 feb 2015 08:43

PaulineR schreef:Michiel, dat zou ik niet doen, ineens een hele Cytomel. Ik slik het ook en heb als ik weg ga altijd een pillendoosje bij me. Het is sowieso nog niet bekend wat een T3-injectie doet op weefsels en organen. Bij een gezonde schildklier wordt T3 gedurende de dag langzaam afgegeven, veel gezonder natuurlijk.
Kijk anders 'ns op het Sonforum (een stuk interessanter dan een bijsluiter :) ), daar kan je ook het item Cytomel vinden.
Ik loop al een tijdje mee op schildklier medicatie gebied.
Destijds via Hypo maar niet Happy veel informatie verkregen. SON was toen nog niet zo fanatiek en wist alleen van het bestaan van Thyrax af. Omdat de meeste artsen alleen op TSH laten prikken kan het zijn dat de TSH goed is, maar de patiënt zich toch niet lekker voelt. Dat was bij mij ook het geval en via een second opinion werd er geconstateerd dat TSH en T4 goed waren, maar mijn T3 was veel te laag.
Ik heb toen jaren Armour Thyroid geslikt (met dierlijk schildklier poeder) en voelde mij fantastisch.
Helaas is er met Armour Thyroid iets soort gelijks gebeurd als nu met de Thyrax met als gevolg dat ik opzoek moest naar nieuwe medicatie. Ik slik nu sinds een aantal jaren 137,5mg Euthyrox en 25mg Cytomel en dat bevalt goed. Bloedwaarden zijn ook prima.
Een pillendoosje vind ik teveel gedoe. Het voordeel van Cytomel is dat de werkingssuur maar kort is en van de overdosering heb ik dus maar kort last.

Vrijdag stond er weer een stuk in de Telegraaf. Reeds 2000 mensen hebben zich gebeld inzake problemen met Thyrax, zie ook http://www.telegraaf.nl/e/23709625

PaulineR

Ongelezen bericht door PaulineR » 21 feb 2015 16:01

Michiel, je verhaal is herkenbaar want ik slik ook Cytomel;) Al 11 jaar schildklierpatient en ook op Hypo maar niet happy gezeten ja.
Goh, van die verandering in Armour wist ik niet! Had dat ook nog in mijn achterhoofd zitten als vervanging van de nieuwe Thyrax..wat zijn we toch afhankelijk..
Heb het ook gelezen in de Telegraaf. En wat me wederom opvalt, is dat er alleen maar hyperklachten worden beschreven...opzettelijk achterhouden van informatie heet dat. Niet van de kant van de Telegraaf hoor, begrijp me goed. Die neemt gewoon over wat ie tot z'n beschikking heeft.
N.B. Je hoeft het pillendoosje alleen maar open te doen hoor!

A.Meijerman

Ongelezen bericht door A.Meijerman » 22 feb 2015 11:47

Hallo allemaal, hier ben ik weer. Na de eerste keer bij een vervangend arts geweest te zijn die mijn jeukende Tyraxbultjes bekeken heeft vertelde dat het ecseem zou zijn en kreeg hiervoor een zalf. Nu, nadat de jeuk en de bultjes nog erger werden de eigen huisarts gebeld en ik kon komen. Deze vertelde dit: Mijn jeuk had niets te maken met de Tyrax, Euthyrox krijg ik niet (heb hierom gevraagd) want deze moet ik dan zelf betalen. Nou, dat wil ik wel maar het antwoord was,Euthyrox koste € 10,00 en de Tyrax € 4,07. Wanneer ik zelf de Euthyrox betalen zou, moest de dokter er € 1,00 zelf bij betalen omdat hij apotheekhoudend is.
Mijn antwoord daarop was, dan betaal ik toch deze erbij? Nee, dat kan niet, allen als er een levensbedreigende situatie zou zijn , zou dit mogen.Waarop ik hem zei,"als het levensbedreigend is, dan is dat waarschijnlijk ook niet meer nodig". Wie is er nu de baas, de verzekering of de arts, heb geen idee meer.
Wat nu, want de Euthyrox moet je toch vanaf de dokter krijgen?
Sterkte allemaal, hopelijk komt het nog ooit goed.

Gesloten