LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ibuprofen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Francisca54
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:59

Ibuprofen

Ongelezen bericht door Francisca54 »

Met verbazing volg ik de uitzending van 07 mei inzake o.a. Ibuprofen. Afgelopen jaar heb ik veel meegemaakt en had daardoor heel veel hoofdpijn. Omdat ik ook nog een voor mij vrij nieuwe baan had EN midden in een echtscheiding lag nam ik een tijdje vrij veel NUROFEN 400 om door te kunnen gaan! Op het ogenblik dat ik mijn koffer aan het pakken was voor een welverdiende vakantie en we enkele uren later zouden vertrekken, kreeg ik (zomaar uit het niets) een hartaanval. Nu ga ik me toch afvragen of Nurofen 400I hier iets mee te maken had. Ik neem nu nog steeds Nurofen 400 als ik hoofdpijn heb, maar ben nu toch wel een beetje bang geworden! Begrijpelijk toch?

dafxf
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:22

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door dafxf »

Ik ben ook zeer verbaast over de uitzending van 7 mei !!

Heb zelf doordat ik veel hoofdpijn heb (weekelijks) ook al heel veel pijnstillers geslikt (en nog steeds ) waaronder Ibrupofen 400 maar ook Alive !!
zal daar toch vanaf gaan stappen en overgaan naar Paracetamol dat wel veiliger is.

trampelmoes
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 mei 2006 21:32

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door trampelmoes »

Ook ik ben stomverbaasd en een beetje boos,kon de uitzending niet zien omdat ik les had
Ik heb darmkolieken af en toe,en slik dan diclofenac,door de huisarts voorgeschreven,2 stuks in de sterkste dosering
Als deze niet helpen en ik de huisarts bel,zeggen ze altijd,neem er nog maar een,ik ben ouder als 50,vraag me af waarom we ik dan een huisarts heb?
Ik kruip dan over de grond van de pijn,uitkomen doen ze niet,waar betalen we in godsnaam zoveel geld voor aan de gezondheidszorg als het enige is wat ze doen ons in levensgevaar brengen?

Francisca54
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:59

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door Francisca54 »

Ik wil nog wel even aanvullen dat ik op aanraden van de huisarts moest stoppen met de pijnstiller Aspro, omdat ik daar een maagperforatie aan zou kunnen overhouden. Neem maar Nurofen zegt de arts, dat is veiliger!

Sonique
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:27

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door Sonique »

Francisca en dafxf,
Kan me jullie reacties heel goed voorstellen.... tot 2 jaar terug gebruikte ik ook ibuprofen als het nodig was (hoofdpijn, kiespijn etc.) Toen ben ik overgestapt naar een gezondere manier van leven en heb me ook in 'het alternatieve' verdiept. Daar wordt al veel langer bezwaar gemaakt tegen pijnstillers en gewezen op de gevaren. Helaas worden alternatieve artsen vaak als kwakzalvers in de hoek gezet. Ik ben nu 32 en gebruik al 2 jaar geen pijnstillers meer. Sinds ik geen geraffineerde suikers meer eet, heb ik sowieso minder last van pijntjes. 1 keer heb ik een vreselijke hoofdpijn gehad en juist op het moment dat m'n hoofd leek te barsten en ik vond dat ik niet eigenwijs moest zijn en toch een pilletje moest pakken.... zakte de pijn en was een uur later weg. Je lichaam regelt zelf ook een hoop. Tegenwoordig kies ik voor vroeg naar bed en natuurlijke middelen. Nu kan ik niet over andermans pijn oordelen, maar probeer ook eens wat anders, geef het een kans!

nietjeL
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:26

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door nietjeL »

Ik wist al dat t rommel was maar hartinfarcten?
Hoe verzinnen ze het om de bijsluiter niet te veranderen?

7 jaar geleden had ik een ontsteking in mijn nek door spanning.
Kreeg Ibuprofen van de huisarts. De hoogste dosis. 3 pillen per dag.
Toen t op was had ik nog pijn. Bij de winkel nog meer gehaald maar minder zwaar. Meer slikken. Na een half jaar was ik nog aan die zooi.
Ik weer naar de huisarts dat dat niet normaal was.
Ik moest acuut stoppen. Ik was verslaaft.

Nog geen jaar geleden kreeg ik een pees ontsteking in mijn hand.
Ik naar de huisarts (inmiddels een andere). Wilde weer ibuprofen voor schrijven. Daar was ik t niet mee eens. Hij moest maar mijn dossier lezen dan zou hij presies begrijpen waarom. Het is een te lang verhaal maar in t kort heb ik t toch uitgelegd.

En ja hij kwam tot de beslissing dat ik Diclofenac Natrium moest slikken.
Na 3 dagen ben ik daar ook mee gestopt.
En half uurtje de oogjes toe helpt ook ff tegen de pijn.
Ik slik niks meer. De doctoren kunnen hoog en laag springen maar t gebeurd niet.

jan van der burgh
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:28

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door jan van der burgh »

Met de vraag geneesmiddel of vergif? wil ik u erop attenderen dat het verschil tussen een geneesmiddel en een vergif, de hoeveelheid is, niet het produckt. Oftewel, elk geneesmiddel is in princiepe een vergif.

Het gaat dan niet alleen om de hoeveelheid, maar ook om de combinatie met andere medicijnen. Het bekenste voorbeeld van wanneer een medicijn een vergif wordt is de overdosis. Een overdosis is ( meestal ) dodelijk.

Twee voorbeelden van verkeerde combinaties, en daarbij ben ik beeldsprakelijk.

1. Stel je voor je rijdt op een autoweg, voor je rijdt een auto die plotseling remt. De dokter schrijft een medicijn voor, waardoor je optijd remt. Nu neem je zelf een ander medicijn ernaast, wat gas geeft. Als dan dit medicijn meer of evenveel gas geeft dan dat het andere medicijn remt, gebeurt er dus een ongeluk. Medicijnen kunnen tegen mekaar ingaan, met alle gevolgen van dien, zelfs de dood.

2. Stel je voor, je staat op een overweg, op het spoor rijdt een trein. De trein komt in volle vaart op je af. Voor je licht een weg, met daarachter ( dus achter de weg ) een afgrond. Nu schrijft de dokter een medicijn voor waardoor je gas geeft, maar net genoeg om op de weg te komen en niet de afgrond in te rijden. Vervolgens koop je zelf een medicijn dat extra gas geeft. Gevolg: je rijdt de afgrond in. Medicijnen kunnen mekaar ook versterken, met alle gevolgen van dien

Wat moet je doen om dit te voorkomen? Niets, uw huisarts doet het voor u. Hij ( of zij ) bekijkt uw medisch dossier en bepaald aan de hand daarvan, en van de klachten / constateringen, welk medicijn u het beste wel, of juist niet kunt gebruiken.
Gaat u echter zelf op pad, vergeet dan uw medisch dossier net mee te nemen. Sommige medicijnen kunnen nu eenmaal niet met mekaar.

Bovenstaande staat los van de gevaren die een vergif, eh medicijn in zichzelf heeft. Een medicijn is en blijft niets anders dan een vergif ingenomen in de voor uw situatie juiste hoeveelheid.

Hoe ik dit weet? Ik vraag het aan mijn vader, die is huisarts. U kunt het dan ook gewoon aan uw eigen huisarts vragen.

peter001
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:42

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door peter001 »

Net uw uitzending gevolgd over het gebruik van ibuprofen.Het verbaasd mij overigens niks dat er niet gewaarschuwd wordt voor de gevaren.
Het lijkt er erg veel op dat de heren doktoren bewust bepaalde medicijnen voorschijven.De belangen hierin zijn er groot en wordt bewust in stand gehouden door hun.

Natuurlijk moeten zij hiervan op de hoogte zijn,maar willens en wetens wordt hierover gezwegen.
Roken is slecht voor de gezondheid en dus mag er geen reclame worden gemaakt.
Ik zou zeggen dit moet ook gaan gelden voor deze medicijnen,zodat de wittejassen criminaliteit zich niet verder kan verrijken over de ruggen van de patient.

Marloesje00
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:55

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door Marloesje00 »

Veel mensen gebruiken ACE-remmers en bloedverdunners maar zijn niet op de hoogte van de mogelijke gevolgen als ze een pijnstillertje oppikken bij de supermarkt. Gebruikers dienen goed geïnstrueerd en geselecteerd te worden door artsen. Begin daarom met paracetamol als pijnstiller en raadpleeg een arts indien dat geen soelaas biedt.

http://www.dokterlutser.nl/archives/nsaid/

missylee
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2007 22:29

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door missylee »

Ik heb in tegenstelling tot de meesten van jullie niet met verbazing gekeken naar de uitzending van 7 mei over NSAID's. Ik nam vroeger wel eens een paracetamol in als ik bv hoofdpijn had die niet zomaar weg wilde gaan of bij koorts. Vijf jaar geleden kreeg ik opeens een ernstige allergische reactie op paracetamol. Ik heb 3,5 week in het ziekenhuis gelegen, waaronder 1,5 week in het brandwondencentrum Beverwijk! Ik snap niet dat men bij Radar het alleen heeft over de bijverschijnselen zoals hartfalen/hartproblemen, want ik had het net zo goed niet kunnen overleven, gelukkig was mijn hart sterk genoeg. Dus dafxf, paracetamol is dus niet onschuldiger dan de andere middelen, dus kijk ook hiervoor uit! Ook paracetamol heeft bijverschijnselen, zoals Stevens Johnsons Syndroom (wat ik heb), al wordt dit uiteraard niet in bijsluiters vermeld. Wat mij betreft gaan al deze middelen uit de vrije verkoop en moeten ze alleen via een apotheker verkrijgbaar zijn. Niet dat in zo'n geval als bij mij had kunnen voorkomen wat er gebeurd is. Hopelijk gaan mensen beter opletten met hun medicijngebruik.

missylee
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2007 22:29

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door missylee »

Ik heb ook nog een aanvulling op mijn verhaal. Ik mag dus nooit meer NSAID's innemen, dit kan mijn dood met zich meebrengen namelijk. Ik draag dus een SOS-armband en ben in het bezit van een internationale waarschuwingspenning van het Witte Kruis (altijd aan te raden) die ik alleen tijdens vakanties draag. Als ik nu eens een keer koorts heb, drink ik veel water en neem geregeld een koude(re) douche, dit koelt je lichaam af en het water zorgt ervoor dat je lichaam niet uitdroogt. En...dit helpt echt en net zo snel als met gebruik van NSAID's, want daarmee onderdruk je alleen de koorts die je hebt en op een natuurlijke manier (zoals bij mij bv) kun je er echt helemaal vanaf komen.

alwine h
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2007 16:03

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door alwine h »

hallo

mijn vriend slikte ook ibruprofen 800 kreeg een hartinfarct en overleed uiteindelijk aan een hartstilstand!48jaar
met verbazing heb ik dan ook dit programma gekeken,ongelooflijk
dat men hier niets aan doet.....
alwine

Toolboy

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door Toolboy »

Als je je in deze materie verdiept zal je gaan schrikken.

De hele pillenwereld is commercieel en het zal hun een worst wezen ,meestal gaat het goed met hun pilletje.
De grootste boef is G.S.K. deze weten wat een aantal doden zij op hun geweten hebben,met div merken.

Het lijkt wel of het een gok is geworden wat slik ik wel of niet.

Hattrick
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:06

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door Hattrick »

Zie ook de andere thread onder het hoofdstuk Geneesmiddelen

Graag wil ik deze discussie iets nuanceren.

In sommige gevallen zijn pijnstillers noodzakelijk. De persoon met darmkolieken zal beamen dat zo'n aanval ondergaan geen pretje is. Het is heel prettig als je dan diclofenac tot je beschikking hebt.

De uitzending van Radar was, net als de eerdere uitzendingen over cholesterolverlagers, zeer sensatiegericht met een abonimabel slechte wetenschappelijke onderbouwing.

Uiteraard zijn er al jaren problemen bekend met NSAID's. Voor elk geneesmiddel geldt dat als het werkt, er ook bijwerkingen (kunnen) zijn. Het is een lichaamsvreemde stof wat.

Is het een vergif? Elke stof is giftig als je er maar genoeg van neemt. Ook water is giftig. Drink maar eens 20 liter.

NSAID's worden al vele jaren lang door miljoenen mensen geslikt. Daar gaat wel eens iets mee mis, zeker bij risicogroepen en patienten die ook andere medicijnen gebruiken. De teneur van het programma was dan ook onterecht negatief en geeft paniekreacties die niet nodig zijn.
De uitzendingen over cholesterolverlagers hebben artsen en apothekers heel veel (onnodig) werk opgeleverd. Ook deze uitzending zal weer aanleiding geven tot veel arts- en apotheekbezoeken van patienten die bang zijn geworden. En er is niets nieuws verteld. Alles was al bekend alleen enorm uit zijn verband getrokken.

Jammer.

Paul Stoutenberg, apotheker

VvW
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 mei 2007 18:49

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door VvW »

Beste Frank,

In het NTVG van 7 april 2007 stond een commentaar van prof. Bijlsma hierover, zal je wel interesseren.

zie ook http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=50710

gr Vincent

trampelmoes
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 mei 2006 21:32

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door trampelmoes »

Ja Hatrick
Bij mij is de ergste schrik over het programma gezakt
En ik begin me te realiseren dat men soms uit twee kwaden moet kiezen
Toch vind ik het geen goed idee dat men deze middelen overal kan kopen,denk dat daar ook het probleem in zit
Ik heb trombose gehad,bij die bloedverdunners die je dan krijgt mag je dit soort middelen absoluut niet nemen
En niemand die iets zei,ik had er dus een gehad
Tot ik bij de apotheek kwam met de vraag voor een doosje ibruprofen
Daar sloegen alle stoppen op rood en werd me verteld wat er kon gebeuren
in mijn ogen moeten deze middelen niet meer in de vrije verkoop bij drogist ed
Apothekers hebben er tenslotte voor geleerd en kunnen medicatie bewaken

javanhetdak
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:45

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door javanhetdak »

Deze uitzending verbaasde mij zeer. Hiermee maken ze veel mensen onodig bang. Bij gebruik van medicijnen zit altijd een risico in welke hoeveelheid dan ook. Nu doen ze overkomen dat iedereen een risico loopt die soms is zo'n ibuprofen slikt.

Wat me dan nog meer verbaast is dat ze niet aangeven welke middelen zonder grote gevolgen wel te gebruiken zijn.

Bij vragen neemt U contact op met ???????? Dit hebben ze maar even erbuiten gelaten. Nee normaal vind ik het programma wel ok maar om zoveel onrust te zaaien vind ik echt onodig.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door Cesar »

Wat mij verbaast is het feit dat ik als hartpatient bloedverdunners inneem wat in feite een hoofdpijntablet is namelijk aspirine.
Het wordt geleverd onder de namen Cardio-aspirine en Ascal.

Ik vind dan zo'n onderzoek enigszins bevreemdend.

VvW
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 mei 2007 18:49

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door VvW »

@javanhetdak

In principe loopt iedereen inderdaad risico vanaf de eerste inname in welke dosering dan ook. Dit betreft sowieso de bijwerkingen op de maag.
Cardiovasculaire bijwerkingen worden volgens mij alleen met langduriger gebruik in verband gebracht.

@Cesar

Zo gecompliceerd als de werking van het menselijk lichaam is, zo gecompliceerd is de behandeling van een probleem.

[/quote]

Ruben28
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2007 13:38

Re: Ibuprofen

Ongelezen bericht door Ruben28 »

Ik vind het een beetje jammer dat er onvolledig wordt gesproken over schadelijke gevolgen van een NSAID. Dit omdat ik in van mening ben dat een zeer groot aantal van de slikkers van Ibuprofen/Nurofen/etc, dit misschien 1's per maand doet -wellicht per kwartaal. Nu wordt er net gedaan alsof je bij een inname van 400 mg ibuprofen met een beetje hoofdpijn, je wellicht doodgaat.

Bovendien wordt er ook geen helder antwoord gegeven over de halfwaarderingstijd van ibuprofen, en wanneer de rotzooi weer uit je bloed is. En of het nog niet genoeg is, vergeten ze ook nog even te informeren of de onderzoeken zijn gedaan op mensen met al bestaande hart/maag/darmproblemen, of dat ze lukraak een aantal mensen hebben getest.

Kortom, ik vind het een enorm magere reportage, en het heeft eerder meer vragen opgeroepen dan beantwoord....

Misschien is er iemand onder ons op dit forum die me kan verlichten...

Ruben

Gesloten