LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door james86 »

Hey reinier,

Dat afgestompte gevoel is bij mij gewoon helemaal weg hoor :P elke vorm van emotie is nog gewoon voelbaar hoor haha :D Als je op de juiste dosis zit en alles is ingewerkt gaan de bijwerkingen vanzelf weg. Tenminste, zo ervaar ik het.

Niet meer kunnen lachen en afgestompt zijn is ook vaak gewoon een symptoon van een depressie en door de medicatie word dit even wat erger. Het middel maakt de kwaal nou eenmaal in het begin erger waarnaar het weer wegzakt. Alleen kan dit vaak lang duren. Bij mij sloeg het na 2 maanden toch echt goed aan. In die 2 maanden ben ik gaan opbouwen tot 20 mg. Voel me nu super en lachen kan ik nog goed :D

Geef het medicijn de kans.....geef het tijd.....overstappen naar een ander middel terwijl deze nog niet aangeslagen is heeft geen nut. Alleen maar tijdverspilling. Zo heb ik hiervoor ook 2 andere geprobeert en vroegtijdig afgehaakt. Zonde als ik erover terugdenk. Bij lexapro heb ik dit wel volgehouden (8weken voordat een juiste dosis optimaal werkt). En dit heeft mijn leven gered, dat kan ik je verzekeren.

Succes in ieder geval, en let niet teveel op nare dingen die mensen op forums zeggen. Als iemand een bijwerking plaatst die jij nog niet hebt en jij leest het....je kan de klok erop gelijk zetten dat je het de volgende dag ook hebt. Puur psychologie.

Sterkte man!!!!!!

woef22
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2009 11:43

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door woef22 »

Thx James,

Ik heb nu dankzij dit forum nu wat meer bevestiging gekregen en ik ga door met slikken, al valt het erg zwaar.

En wat het psychologische effect betreft, wat ik lees is iets wat ik me niet aan trek, ik merk gewoon in mijn eigen lichaam gewoon bepaalde veranderingen,
zeker als je bijna van je stokje gaat.

Het blijkt dus dat ik gewoon een mans ben haha, en dus moet volhouden, tot
ongeveer nog een maand.

Thx allemaal.
Reinier 8)

jottum2
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2009 11:58

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door jottum2 »

Hallo gebruikers,

Vanaf vandaag kan ik beginnen met Lexapro en oxazepam.

De oxazepam ben ik mee bekend, de Lexapro niet.

In het verleden heb ik vaker seroxat en paroxetine gebruikt, beiden (zijn natuurlijk hetzelfde) werkten goed tegen de depressie, maar hadden als enorm nadeel dat ik er erg dik van werd, ondanks dieëten en bewegen.
Volgens de HA moet dat bij Lexapro niet zo zijn.

Is dat ook jullie ervaring?

En is escitalopram niet hetzelfde als citalopram? En begijp ik goed, uit de titel van dit topic, dat Lexapro en Escitalopram ook hetzelfde zijn?

Alvast dank,

Jottum

solydia
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2009 11:19

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door solydia »

Hoi James,

Thanx voor je reactie. Het gaat inmiddels hier nu zn gangetje. Meeste tijd voel ik me prima. De echte zin is er nog niet helemaal, maar het lukt wel wat beter om me te zetten tot dingen als hobby en sport. Ik pieker minder maar nog wel regelmatig, en voel me minder down. Ik zit nog steeds op 5mg, en denk toch dat ik iets omhoog moet over een paar weken, naar 7.5 ofzo.
Ik wil wel langzaam opbouwen namelijk, en ik hoop dat ik niet een al te hoge dosering nodig heb omdat dat het afbouwen moeilijk en langdurig maakt. (ik hoop over iets meer dan een jaar kinderen te gaan krijgen namelijk en dat kan niet met Lexapro)
Ook wil ik niet "overgedoseerd" rondlopen. Hoe kun je eigenlijk weten of een dosering te hoog, te laag of goed is?
Ik voel namelijk wel verbetering, maar heb nog niet het idee dat ik op mn top zit.
Komt dat dan omdat ik er nog aan moet wennen en het dus meer tijd nodig heeft, of omdat de dosering nog niet goed is? Ik vind dat erg lastig in te schatten.

Nog een vraag, ik neem ze nu 's avonds in, omdat ik het idee heb dat als ik dit 's ochtends doe, ik het 1. vaker vergeet en 2. suffer ben overdag op mn werk.
Maar ik blijf dus heel slecht slapen. Dit deed ik ook wel voor ik lexapro slikte, maar t wordt een beetje vermoeiend en ik heb het idee dat dit mijn herstel in de weg staat. Wat vinden jullie de fijnste tijd om het in te nemen?

Beste reinier, na 4 dagen wordt je medicijn eerst en down maker. Dat heeft bij mij ca. 2 tot 3 weken geduurd. Toen begonnen er weer echt goede dagen tussen te zitten, en nu voel ik me eigenlijk niet vaak down meer. Ik voel me zeker wel weer levendiger en meer zin in het leven. Ik ben ook minder angstig en negatief over de toekomst.

Groetjes
Solydia

solydia
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2009 11:19

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door solydia »

Beste Jottum,

Ik ben niets aangekomen sinds ik ben begonnen met lexapro. Het is inderdaad zo dat de meeste mensen niet aankomen maar er zijn er vast bij die wel aankomen. Uitzonderingen zijn er altijd.
Ik heb hier ook niet echt gelezen over mensen die zijn aangekomen dus ik zou me niet al te druk maken daarover. Waarschijnlijk blijf je gewoon op je eigen gewicht.
Je moet er natuurlijk dan wel gewoon bij blijven bewegen en sporten, dit bevorderd ook je herstel.

De eerste 3 weken moet je ook nog niet echt iets verwachten van lexapro hoor.
Dat duurt even voor t aanslaat. Lexapro is idd. hetzelfde als escitalopram. Dit is de naam van de werkzame stof. Lexapro is de merknaam. citalopram is ook een naam van een werkzame stof geloof ik en is weer wat anders, maar t verschil weet ik ook niet precies.

Groetjes
Solydia

jottum2
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2009 11:58

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door jottum2 »

Dank voor je antwoord, goed om te horen dat je niet bent aangekomen.

Beweging krijg ik meer dan voldoende, ik heb paarden en houden, die verplichten mij tot beweging en buitenlucht :wink:

Ik ben nu 3 dagen bezig met de lexapro en 6 dagen met oxazepam en heb deze week mijn eerste gesprek met de therapeut gehad.

Ik heb nu meer last dan eerder van mijn gebit (obsessieve angst voor kiespijn)
Volgende week ga ik toch een afspraak maken bij de tandarts, omdat ik zelf niet meer kan onderscheiden wat echte pijn en wat suggestie is.

De gedachte die me steeds bezig houdt is; als ik die nare angst niet had kon ik de rest wel zonder medicijnen aan.

DenBosch
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 mar 2009 19:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door DenBosch »

@jottum2

Ook ik heb meerdere medicatie geprobeerd voor angststoornis. Durfde bijna niets meer zonder angst. Leefde hierdoor niet meer naar wat ik wilde en was continu hier over aan het denken.. Een grote vicieuze cirkel dus.

Lexapro heb ik, in tegenstelling tot de andere (effexor, zoloft).. bijna geen bijwerkingen van. Alleen nog vaak moe en moeite met klaarkomen.. Maar dat vind mijn vriendinnetje niet erg ;)... Als het goed is nemen deze beiden ook nog af en dan ben ik helemaal weer de oude!

Succes ermee!

solydia
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2009 11:19

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door solydia »

Hoi Jottum,

Hoe gaat het nu met je?

Groetjes

delta12
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 feb 2008 22:11

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door delta12 »

Dag mede forum gebruikers.
Ik gebruik nu precies vandaag 10mg Lexapro, Ik merk nog niet heel veel van die positivere stemming ( soms even) mischien is het nog te vroeg om te juichen.

Herkennen jullie dat ook dat je in een depressie veel minder kan als normaal?, lezen, energie die minder is etc etc., je denken is trager of slomer, dagen lijken best zwaar en alles kost 10 keer zo veel moeite.


Mijn: bijwerkingen: onrustiger, soms sloom moe en wat verwarder. dat gespannen gevoel vindt ik het meest verschrikkelijke.

Ik weet niet wanneer het verstandig is om naar 20mg te gaan, zal dat eens aan mijn arts vragen!

graag reacties en wat peptalk.

lexapro?
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2010 02:05

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door lexapro? »

Beste mensen,

In mijn kindertijd was een onhandelbaar thuis, en kreeg het etiket adhd en mbd opgeplakt, hiervoor kreeg ik destijds een halve tablet rivotril per dag om mijn impulsen in bedwang te houden. Deze heb ik altijd nog gebruikt. in 2004 heb ik Fluoxetine 20 mg. 1/2 tbl dd voorgeschreven gekregen tegen een angststoornis. Dit werkte bijna meteen en zonder bijwerkingen.

Vorig jaar wilde ik me weer opnieuw testen op ADHD omdat ik toch hinder had van de concentratiestoornis. Na een onderzoek werd ik toch opnieuw gediagnosticeerd met ADHD en zijn mijn psy en ik beginnen met ritalin, eerst 3x1/2 tablet per dag, daarna verhoogd naar 5x1/2 tablet. In het begin ging het goed.Daarna begonnen de prolemen, ik was jachterig,antisociaal onrustig en had soms het gevoel dat ik de controle over mezelf zou verliezen.

De arts heeft toen opnieuw de dosering verhoogd. Na twee weken belde ik half overspannen op en zijn we hiermee gestopt.

Vervolgens zijn we gestart met dexamfetamine. Dit leek beter te gaan maar na een paar maanden kwamen de problemen weer terug, maar nu anders en heftiger. Ik wist nu wat een depressie was, ging mijn bed niet meer uit had schuldgevoelens en werd wantrouwig.

Mijn PSY heeft me eerst zopiclon gegegeven zodat ik beter zou slapen. Hij dacht niet dat mijn depressieve klachten door de dex kwamen en de dosering was ook nog een keer verhoogd naar 5x5 mg dd. De depressieve klachten beleven erger worden totdat ik huilerig bij hem zat. Hij wilde mij dus een antidepressivum geven en psychotherapie.

IK heb deze man vaak gevraagd of deze bijwerking niet van de dex kwam, maar hij b eef ontkennen. De laatste keer had ik de vraag anders gesteld en zei hij "Ja dat is bij alle ADHD medicatie zo" Dus nu moet ik naar een psycholoog omdat ik toch gelijk had?:S

Nou ja ik probeer het en dan zien we wel...

De lexapro begint nu naar 3 weken te werken tegen depressie. Na de eerste 2 dagen kreeg ik een soort van boost,overdreven goede stemming, maar dat zakte weer weg, nu gaat het de goede kant op, weinig bijwerkingen etc.

yolanda20lilo
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2010 20:18

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door yolanda20lilo »

Ik belande vorig jaar in april voor de 2e keer in een burn-out.(zelfstandigondernemer, 4 kinderen druk druk druk)
11 jaar gelden was dit me ook overkomen en kreeg ik van de arts seroxat.
Drie jaar heb ik deze medicatie gebruikt, dat ging super....heb rustig aan afgebouwt en was weer helemaal mezelf.
Vorig jaar (mijn hondje overleed en druk druk druk)durfde ik ineens weer de auto niet in, ik had continu het gevoel dat ik boven op een berg stond en dat ik moest springen(letterlijk) kennen jullie het gevoel in je maag dat je krijgt als je in een achtbaan heel hard naar beneden gaat, nou dat gevoel had ik 24 uur per dag, ik kon uiteindelijk echt niet meer, continu paniek paniek!!
Dus weer naar de arts..lexapro??? had ik nog nooit van gehoord, maar ik was echt aan het eind van mijn latijn en was bereid alles te proberen(dacht ik) want dan komt natuurlijk die verschrikkelijke bijsluiter!!!
Met angst en beven ben ik gestart met 10mg, en ik belande de eerste week in 1 grote ellende. Ik dacht dat het niet erger kon maar dat kon dus wel.
Niet slapen, ernstig verward, continu paniek aanvallen, niks kunnen eten of drinken maar op advies van mn arts door gezet..(en mijn man die vierkant achter me stond) Na 2 weken was daar eindelijk de verlichting. :idea: :idea:
Iedere dag ging het beter, na 3 weken zat ik weer op de zaak en nog eens 3 weken later durfde ik op vakantie(met de auto) wat een overwinning.
Nu ruim een jaar later heb ik een terugvalletje gekregen, de lexapro is opgehoogd naar 15mg, zelfs nu had ik in mindere maten last van de bijwerkingen. Maar het gaat weer wat beter...en ik probeer mezelf ervan te overtuigen dat het uiteindelijk allemaal goed komt.

Mijn advies voor iedereen die start met lexapro, begin met 5mg en ga dan per week 5mg omhoog indien nodig. Met 10mg starten kan best heavy zijn voor sommige onder ons! :!:

Is er iemand op dit forum die ook vaak bang is in een psychose terecht te komen??

robieboy
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:07

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door robieboy »

Ik ben gisteren naar de psychiater geweest i.v.m. m'n angstklachten, die ik nu al zo'n 25 jaar heb.Ik heb al verschillend anti-depressieva (anafrenil, feverin, efexor enz.) geslikt, maar niets werkte echt.Na een kort gesprek zei m'n psych. dat ik lexapro moest gaan slikken.Maar nu ben ik bang voor de bijwerkingen.De angstklachten worden de eerste weken alleen maar erger.Dat is iets dat me tegenhoudt om ze te gaan gebruiken.Ik lees hier zowel positieve als negatieve ervaringen, dus echt overtuigt ben ik nog niet.Ik weet nog niet wat ik zal doen...ik wil niet weer 't zelfde meemaken als met die andere AD.Kan iemand mij wat meer vertellen over de "eerste paar weken" ?

dipje
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2010 13:14

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door dipje »

Hallo allemaal,

Ik ben ook sinds 10 weken aan de Lexapro.
Last van bijwerkingen heb ik bijna niet, alleen wat vermoeid(slaperig) en ik het begin een klein beetje zenuwachtig , meer niet.

Mijn huisarts zegt dat de meeste mensen hier het beste op reageren wat de bijverschijnselen betreft. Bijna niemand in de praktijk die dit slikt heeft bij verschijnselen.
Het is de miltste onder de depressiva.

En ja Robieboy, ik had ook slikangst na een nare ervaring.
Ik heb er een paar weken over gedaan om het in te nemen.
Op een gegeven moment ben ik een halve gaan slikken(5 mg)
En bang dat ik was voor verschijnselen.....maar niets hoor.
Na een week op 10 (mg)Ook niets.

Gisteren ben ik weer bij de huisarts geweest omdat ik me nog niet lekker voelde , geestelijk.
Ik heb 5 mg bij gekregen. ik had weer een beetje angst.
Gisteren heb ik de eerste weer ingenomen.
We zullen zien.

Er staat in de bijsluiter dat er ongeveer na 6 weken verbetering optreed.
Dat was bij mij ook een beetje.

Maar nu heb ik ook een vraag aan jullie .
Kan het ook langer duren???Weten jullie dat.

Ik slik nu 10 weken, en het is nog niet optimaal vandaar die 15 mg sinsds gisteren.

Ik had ook altijd een hekel aan medicijnen slikken , maar nu had ik toch een echte depressie....dan wil je wel.

Mijn depressie komt door verschillende gebeurtenissen.

gr Dipje

robie123
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2008 15:26

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door robie123 »

Hoi Dipje.Bedankt voor dit hart onder de riem.Ik ben nog steeds wat sceptisch over het medicijn, gezien mijn ervaringen in het verleden, maar ik ga ze nu toch maar slikken en zien waar het schip strandt.Heb ook last van depressies en angsten, die mijn leven behoorlijk bepalen.Dus er moet wat aan gebeuren.Ik wens jou ook veel sterkte en geloof me: een depressie is te overwinnen, dat weet ik uit ervaring.'t is makkelijk gezegd, maar je moet positief blijven denken, anders werken de medicijnen ook niet zo veel.En in combinatie met 'n goede therapie, kom je misschien ook wat verder.Nogmaals bedankt voor je reaktie, ik heb er veel aan gehad :idea: .Groetjes !!! Robieboy.

butterfly1313
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2010 23:01

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door butterfly1313 »

ik gebruik al tijd lexapro. ben sinds kort aan afbouwen. ben veel misselijk en hoofdpijn. ga over ongeveer 4 weken met venlafaxine beginnen. hoop dat die beter aanslaat. paroxitine heb ik ook gehad dat was goed alleen erg last van bijwerkingen. lexapro geen last maar weinig effect. had 20 mg per dag. maar hielp niet echt. nu hopen dat venlafaxine helpt. gr. mij

rvdm79
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2010 11:10

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door rvdm79 »

5 maanden geleden heb ik last gekregen van behoorlijk heftige hyperventilatie aanvallen. Het mooie is dat ik mijn hyperventilatie kwijt ben, maar door al die aanvallen ben ik angstaanvallen gaan krijgen.
Daardoor hebben ze me Lexapro voor geschreven, en ben daar nu alweer 4 weken mee bezig.
Ik ben gestart met 10mg per dag, maar ik had niet gedacht dat de bijwerkingen zo heftig zouden zijn. Heb op de raarste momenten angstaanvallen, hartkloppingen, slappe benen, dood gevoel in mijn linkerarm, duizelig en heb moeite met mijn evenwicht. Nou weet ik dat de meeste bij de bijwerkingen horen, maar horen deze klachten zo lang te duren en zo heftig te zijn?
Ik ben sinds vorige week over gegaan naar 5mg per dag, omdat we dachten dat de begin dosis misschien te hoog was, maar deze heftige klachten blijven nog steeds.
Kan iemand mij vertellen of dit vaker voorkomt?
Ben er namelijk over na aan het denken om er mee te stoppen.

Alvast bedankt,

robbie1950
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2011 12:12

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door robbie1950 »

Hallo,

Zijn hier nog gebruikers? :)
Ik begin na het week-end hiermee


robbie

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door KappieNL »

Hoi Robbie,

Ik gebruik sinds 2 weken lexapro 10mg. De bijwerkingen waren in het begin bij mij echt heftig. Ik geloof dat ik ze allemaal wel gehad heb; trillen, droge mond, pijnlijke kaken, zweten, onrustig, niet lang stil kunnen zitten, weinig eetlust, kotsen, slecht slapen. Echt heel erg heftig, heb zelfs op het punt gestaan om naar de eerste hulp te gaan zo rot voelde ik me. Er waren zelfs nachten dat ik maar 2 uur sliep en ik kan je vertellen dat 22 uur per dag wakker zijn en niet weten wat je moet doen heel vervelend is.

We zijn nu echter 2 weken verder en het ergste is achter de rug. Slapen gaat gelukkig weer goed het enige waar ik last van heb is zweten en me eetlust is nog erg slecht. Ik slik ze overigens in de ochtend tussen 6:00 en 7:00 ik denk wanneer ik ze 's avonds zou slikken ik niet zo goed zou slapen en rust is voor mij wel erg belangrijk.

Echte verbetering merk ik nog niet maar daar is het ook nog te vroeg voor. Geduld is een schone zaak zeggen ze wel eens en dat gaat met dit zeker op.

Nightghost
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2011 09:39

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Nightghost »

Ik heb meer dan 20 jaar mede door verkeerde Diagnose heel veel verkeerde medicijnen gehad. Het is ongelofelijk hoe slecht GGZ en Parnassia naar je luisteren. Ze meende dat ik manisch depressief was, hetgeen ik altijd besteden heb. Vandaar alleen maar dempende medicijnen gehad. Anders zouden de manisch versterkt worden. Die had ik overigens niet. Nu ook alle dossiers daar laten vernietigen. Ik zou anders in de verlijding kunnen komen een letselschade zaak te beginnen. Op Nortrilen ging het redelijk. Door een toeval bij een nieuwe Psychiater terecht gekomen en op zijn advies Lexapro gaan gebruiken. De eerste weken problemen met mijn zicht gehad, maar dat is inmiddels over. Ik kan vertellen dat de pillen voor mij verbluffend werken en ik er een leven door terug gekregen heb. Ik voel me 25 en doe zo veel, en zonder problemen dat vrienden en familie niet weten wat ze zien

Jivver
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2011 15:03

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Jivver »

Ik gebruik al bijna een jaar Lexapro en het bevalt me erg goed. Voordat ik begon had ik last van paniekaanvallen door een bad trip (eigen schuld). Destijds met de dokter besloten om met Lexapro te beginnen. Aanvankelijk begon ik met 10mg maar dit sloeg veel te heftig aan. Ik werd helemaal wazig en raakte van de wereld af. Dit besproken en besloten de dosis naar 5mg te verlagen. De eerste 2 dagen na de verlaging van de dosis voelde ik me nog wat slapjes maar daarna trok het geheel weg. Ook de de eropvolgende verhogingen van 5 naar 10, 10 naar 15 en 15 naar 20 geen last gehad van bijwerkingen. Op het moment heb ik zelfde nog een paniekaanval. Wanneer ik deze wel heb is het erg mild en binnen een paar minuten voorbij.

Het heeft mij heel erg geholpen om wat rust terug te vinden in me leven. Mijn aanrader is dan ook aan iedereen om mocht je willen beginnen met Lexapro het voorzichtig op te bouwen... dat deed mij héél veel goed!

Gesloten