LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat is exact wat ik mij ook al hierboven had afgevraagd: hoe zit het met je ER kosten??
Het is te gek voor woorden en je zit nu in een patstelling . Heel vervelend , dan zit er vooralsnog niks anders op dan in te loggen bij je Zorgverzekeraar en kijken of er iets is gespecificeerd , maar dat zal dan ws ook wel niet aangezien zij niks kunnen specificeren omdat die apotheker stomweg geen specificatie afgeeft!
Ik vind het van beiden laakbaar: en vd apotheker en van Unive.
Het is misschien wel een onderwerp ook voor RADAR of KASSA

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad, Unive moet dit hebben - en dan kan je het via de online omgeving inzien. Inderdaad is daarvoor inloggen met Digid én sms-verificatie verplicht, maar dat is een kwestie van aanvragen.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

Nog wat speur en bel werk verricht. De Unive zegt dat de apotheek mag rekenen wat hij wil in het weekend als extra kosten. Als je naar die apotheek gaat, ga je dus akkoord met deze kosten. Als je niet akkoord gaat met die weekend kosten ga je maar naar een andere apotheek. ( in mijn geval: er is maar 1 apotheek op het eiland dus ik kan niet naar een ander en deze apotheek weigert de kosten kenbaar te maken).Ik ben dus nu verplicht om te betalen. Dat is dus wat de overheid bedoeld met marktwerking en vergeet dus helemaal dat er ook situaties zijn waar je dus met de rug tegen de muur staat en je moet laten uitmelken door dat hier 1 persoon de monopolie in heeft.
Het is dus erg zwak van Unive die met de mond beleid dat je als klant je declaratie goed moet nazien of alles juist is en dan de klant zo in de steek laat als er problemen zijn. Ik ben dus ook echt de enigste niet en ook de laatste niet. Het lijkt wel of het de verzekerings maatschappijen het niets kan schelen of ze te veel betalen. De overheid wil ook dat we de declaratie nazien voor fouten of teveel betalen maar hoe moeten we dat als apothekers sjoemelen als de pest en de verzekerings maatschapij de andere kant op kijkt?. Geen wonder dat alles maar duurder en duurder word. Ik heb een mail met klacht naar Radar gestuurd en naar een patienten vereniging en wacht dit maar af. Mocht ik toch een declaratie met de schandalig hoge weekend tarieven te pakken krijgen gaat er meteen een copy naar de SP afd Noord Holland.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door moederslink »

linda bakker schreef: Het is dus erg zwak van Unive die met de mond beleid dat je als klant je declaratie goed moet nazien of alles juist is en dan de klant zo in de steek laat als er problemen zijn. Ik ben dus ook echt de enigste niet en ook de laatste niet. Het lijkt wel of het de verzekerings maatschappijen het niets kan schelen of ze te veel betalen. De overheid wil ook dat we de declaratie nazien voor fouten of teveel betalen maar hoe moeten we dat als apothekers sjoemelen als de pest en de verzekerings maatschapij de andere kant op kijkt?. Geen wonder dat alles maar duurder en duurder word.
Ik ben het 100% met je eens, je hebt je stinkende best gedaan en je ben uitgel****d! :twisted:
Bedankt voor het terugkoppelen. De gemeenteraad kan misschien nog iets???
Sowieso voor alle Tesselaren zou het goed zijn als er nl een tweede apotheek komt-- zal hem leren!

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

Ik ben van plan om hoe dan ook contact op te nemen met de SP afd Noord Holland. Ik wil ze daar toch eens laten weten dat de politieke bedenksels niet altijd goed werken. Ik wil ze laten weten dat de plaatselijke apotheker zijn macht misbruikt. Ik doe dit liever met de SP dan de plaatselijke politiek die voor het meerendeel uit lafbekken en kontkruipers bestaat. Het gaat mij niet eens zo zeer om het geld dat ik teveel heb moeten betalen maar om het onrecht. Deze man vult zijn zakken onterecht en ik wil toch kijken hoe ik een manier kan vinden om dit onrecht aan de kaak te stellen en zijn stelen van mensen die zich niet kunnen verzetten openbaar te maken.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door ruud_a »

En neemt u ook nog contact op met Unive over de specificatie van de rekening?
Zonder die gespecificeerde rekening kan de SP er waarschijnlijk ook weinig mee.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

ruud_a schreef:En neemt u ook nog contact op met Unive over de specificatie van de rekening?
Zonder die gespecificeerde rekening kan de SP er waarschijnlijk ook weinig mee.
Ik heb al 3 x contact opgenomen met de Unive Zorg, zij blijven me richting de apotheker sturen. DIE moet volgens de Unive een gespecificeerde declaratie aan MIJ geven als ik daarom vraag, maar dat WEIGERT de apotheek, dus ik kan helemaal niets beginnen. Ik denk dat de SP wel degelijk iets kan beginnen met deze weigering, misschien zijn er wel meer klachten binnen gekomen over een weigerachtige apotheker. In ieder geval kunnen ze dan kennis nemen dat het zo niet werkt. De apothekers hebben simpelweg te veel macht.En vooral apothekers die geen concurrentie hoeven te vrezen. Mooi zou wezen als ik de declaratie had, dan zou ik aan kunnen tonen dat deze apotheker te veel vraagt, maar nu kan ik hem machtsmisbruik in de schoenen schuiven op 2 fronten: weigeren mij een specififcatie te geven en machtsmisbruik van wege geen concurrentie in een eiland situatie.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

vogels schreef:
linda bakker schreef:
ruud_a schreef:En neemt u ook nog contact op met Unive over de specificatie van de rekening?
Zonder die gespecificeerde rekening kan de SP er waarschijnlijk ook weinig mee.
Ik heb al 3 x contact opgenomen met de Unive Zorg, zij blijven me richting de apotheker sturen. DIE moet volgens de Unive een gespecificeerde declaratie aan MIJ geven als ik daarom vraag, maar dat WEIGERT de apotheek, dus ik kan helemaal niets beginnen. Ik denk dat de SP wel degelijk iets kan beginnen met deze weigering, misschien zijn er wel meer klachten binnen gekomen over een weigerachtige apotheker. In ieder geval kunnen ze dan kennis nemen dat het zo niet werkt. De apothekers hebben simpelweg te veel macht.En vooral apothekers die geen concurrentie hoeven te vrezen. Mooi zou wezen als ik de declaratie had, dan zou ik aan kunnen tonen dat deze apotheker te veel vraagt, maar nu kan ik hem machtsmisbruik in de schoenen schuiven op 2 fronten: weigeren mij een specififcatie te geven en machtsmisbruik van wege geen concurrentie in een eiland situatie.
Lees dit even door om te zien welke wegen je kunt bewandelen met je klacht http://www.apotheek.nl/in-de-apotheek/k ... w-apotheek
Ja, daar heb ik mijn klacht ook neer gelegt, voor de 2de maal trouwens. De eerst keer werd het keurig af gewimpelt in nietszeggende termen. Het is ook een beetje een slager die zijn eigen vlees keurt, maar goed. De 2de klacht is ingedient en ik zit te wachten op antwoord.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Er staat dat de zorgverzekeraar het aanspreekpunt is voor de zorgnota.
U kunt dus van Unive duidelijkheid eisen.
Eventueel via een klachtenprocedure.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

Ik denk dat ik maar eens een brief ga schrijven ( klacht) naar de Unive, gewoon over de post. Via de telefoon word je toch afgepoeiert door de call centre dames.

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door titusvh »

linda bakker schreef:Ik denk dat ik maar eens een brief ga schrijven ( klacht) naar de Unive, gewoon over de post. Via de telefoon word je toch afgepoeiert door de call centre dames.
Unive heeft toch 19-8 al aangegeven - in dit forumtopic notabene - dat ze je willen helpen als je eerst even een briefje aan de apotheek stuurt?

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

He, bedankt. Dit had ik helemaal niet gezien. Ik ga in ieder geval alles ff op papier zetten en opsturen. Helaas wenst de apotheker geen woord meer van mij te horen dus dan verwacht ik van de Unive dat zij maar eens in gesprek gaan met deze man en zijn bizarre werkwijze.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

Webcare Univé Zorg schreef:Beste Linda,

Graag reageer ik ook graag op je post, je verhaal over de werkwijze van de apotheker spreekt me namelijk aan. Graag zou ik daarom uitleggen wat Univé hierin kan betekenen.

Via Mijn Univé kun je inderdaad iets uitgebreider de kosten per medicijn zien. Deze gegevens kunnen we je ook opsturen als dat nodig mocht zijn. Helaas beschikken we niet over de exacte kostenberekening per medicijn. We kunnen dus niet direct zien welk tarief de apotheker hanteert. De apotheker is natuurlijk als zorgverlener verplicht om je een opgave van de kosten te verstrekken als je daarom vraagt. De uitleg van de kosten voor medicatie is een taak van de apotheker. Ik begrijp uit je verhaal dat pogingen hiertoe echter op niets uitlopen. Daarom wil ik je aanraden om het schriftelijk te proberen. Dien schriftelijk een klacht bij de apotheker over zijn werkwijze waarin je verzoekt om transparantie in zijn kostenberekening. Als je hier helemaal geen of geen bevredigend antwoord op ontvangt kun je dat (telefonisch of schriftelijk) bij ons melden. Vanuit Univé kunnen wij dan proberen met deze apotheker in gesprek te gaan over de werkwijze.

Natuurlijk hoop ik dat je er in eerste instantie met de apotheker direct uitkomt. Misschien dat een schriftelijk verzoek voor een kostenberekening en/of klacht hieraan bij kan dragen. Mocht dit wederom op niets uitlopen, dan horen wij het graag en wagen wij ons eraan.

Met vriendelijke groet,

Webcare Univé Zorg

Bedankt, ik had dit antwoord geheel niet gezien. Helaas wil de apotheker niets meer van mij horen en heeft mij woedend weggestuurd. Ik betwijfel dan ook zeer dat een brief naar hem schrijven zin heeft ,ook omdat hij mij gezegd heeft dat hij niet van plan is om mij hoe dan ook een specificatie te geven. Omdat het mij niets aan gaat wat de kosten precies zijn waren zijn woorden . Ik moet verder mijn mond houden en niet zo lastig zijn. Ik zal een brief sturen naar Unive zorg en verwacht dat zij dan maar eens een gesprek aan gaan met deze apotheker. Ik wil gewoon een specificatie met alle kosten en vooral de extra weekend kosten gerekend per medicijn. Is dit nu zo veel gevraagd?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door moederslink »

@Linda, toch zou het wel verstandig zijn om de apotheek nu ook schriftelijk om opheldering te vragen en een copie hiervan ook naar Unive te sturen. Dan kan je later niet verweten worden dat je het niet eerst met je apotheker hebt proberen op te lossen, je hebt dan bewijs dat je er alles aan hebt gedaan , en persoonlijk bij hem geweest en schriftelijk om een reactie gevraagd.
Daarna moet Unive wel degelijk echt in actie komen!
Sterkte met deze onverkwikkelijke zaak!

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

Ok, dan gaan we dat eerst proberen. Ik heb een concept gemaakt. lees ff mee voor fouten e.d. :)
Mijnheer etc ,Na ons gesprek van 17-08-2015 waar ik u vroeg mij een specificatie van kosten medicijnen,aflevertarief standaard uitgiften,eerste uitgifte en uitgifte buiten kantoortijd / weekend tarief etc , te overhandigen en waarbij u mij dit weigerde omdat u dit niet noodzakelijk vond, deel ik u het volgende mede:
Ik heb schriftelijk contact gehad met Unive en deze hebben mij geantwoord dat: De apotheker is als zorgverlener verplicht om een exacte specificatie van kosten te verstrekken als daar om gevraagd word. De uitleg en verstrekking van een specificatie is de taak van de apotheker. Ik verzoek u dus wederom om transparantie in de kostenberekening van de declaratie d.d 31-05-2015 en mij een specificatie van deze declaratie te overhandigen/toe te zenden. met vriendelijke groet, enz enz

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door moederslink »

linda bakker schreef:Ok, dan gaan we dat eerst proberen. Ik heb een concept gemaakt. lees ff mee voor fouten e.d. :)
Mijnheer etc ,Na ons gesprek van 17-08-2015 waarin ik u vroeg mij een specificatie van kosten medicijnen,aflevertarief standaard uitgiften,eerste uitgifte en uitgifte buiten kantoortijd / weekend tarief etc , te overhandigen en waarbij u mij dit weigerde omdat u dit niet noodzakelijk vond, deel ik u het volgende mede:
Ik heb schriftelijk contact gehad met Unive en deze hebben mij geantwoord dat: De apotheker is als zorgverlener verplicht om een exacte specificatie van kosten te verstrekken als daar om gevraagd wordt. De uitleg en verstrekking van een specificatie is de taak van de apotheker. Ik verzoek u dus wederom om transparantie in de kostenberekening van de declaratie d.d 31-05-2015 en mij een specificatie van deze declaratie te overhandigen/toe te zenden. met vriendelijke groet, enz enz
Nou prima! ( alleen een -t- nog bij wordt ~ en het gesprek waarin~~sorry :( ) verder zou ik erbij zetten:
" een copie van deze brief gaat ook naar Unive . Ook Unive verwacht een specificatie voor zij tot vergoeding overgaan " .
Gewoon dapper doorzetten hoor.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door ruud_a »

linda bakker schreef:Ok, dan gaan we dat eerst proberen. Ik heb een concept gemaakt. lees ff mee voor fouten e.d. :)
Mijnheer etc, Als vervolg op ons gesprek van 17-08-2015 waarin ik u vroeg mij een specificatie van kosten medicijnen, aflevertarief standaard uitgiften, eerste uitgifte en uitgifte buiten kantoortijd / weekend tarief etc, te overhandigen en waarbij u mij dit weigerde, omdat u dit niet noodzakelijk vond, deel ik u het volgende mede:
Ik heb schriftelijk contact gehad met Unive en deze hebben mij geantwoord dat: De apotheker is als zorgverlener verplicht om een exacte specificatie van kosten te verstrekken als daar om gevraagd wordt. De uitleg en verstrekking van een specificatie is de taak van de apotheker. Ik verzoek u dus wederom om transparantie in de kostenberekening van de declaratie d.d 31-05-2015 en mij een specificatie van deze declaratie te overhandigen/toe te zenden. met vriendelijke groet, enz enz
Misschien kunt u een copie van de brief van Unive er bij doen.
Dan weet de apotheker ook waar hij aan toe is.

Maar het blijft vreemd dat Unive ongespecificerde rekeningen accepteert.
Misschien kunt u Unive vertellen, dat de complete rekening betwist wordt, als zij niet kunnen aangeven, welk bedrag niet van uw eigen risico af gaat.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Eens, ruud_a :wink:

Yessie
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2014 20:22

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door Yessie »

Ik zou het advies van Univé hierboven opvolgen. Inderdaad is het niet verkeerd om een signaal naar de gemeenteraad te geven.
Maar,er zijn 'spelregels' voor apothekers. Ik zou eens informeren bij hun beroepsgroep en hier eventueel ook een klacht indienen.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

bedankt mensen, al met al kom ik er wel met jullie hulp!. ;)

Gesloten