LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door gordr »

Of je een medicijn nu op zondag of op woensdag toegediend krijgt en of een arts dat nu toedient, of dat je het zelf toedient, doet niet zoveel ter zake. Het medicijn moet toch worden betaald. Uiteraard heb je recht op inzicht in de rekening en 208 euro voor Diclofenac lijkt mij wel een woekerprijs waar Univé ook wel eens wat scherper op mag inspringen.
Voorts wil ik iedereen waarschuwen: Diclofenac is vrij verkrijgbaar, maar het is een behoorlijk smerig goedje met veel bijwerkingen waar veel mensen (5-10%) last van krijgen. Dat geldt zelfs voor de creme die Diclofenac bevat. Ik raad het niemand zondermeer aan, ook al heeft het merendeel van de mensen (90-95%) geen last van de erg vervelende bijwerkingen. Lees in ieder geval de bijsluiter en stop acuut met het gebruik als je last krijgt van de bijwerkingen.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

gordr schreef:Of je een medicijn nu op zondag of op woensdag toegediend krijgt en of een arts dat nu toedient, of dat je het zelf toedient, doet niet zoveel ter zake. Het medicijn moet toch worden betaald. Uiteraard heb je recht op inzicht in de rekening en 208 euro voor Diclofenac lijkt mij wel een woekerprijs waar Univé ook wel eens wat scherper op mag inspringen.
Voorts wil ik iedereen waarschuwen: Diclofenac is vrij verkrijgbaar, maar het is een behoorlijk smerig goedje met veel bijwerkingen waar veel mensen (5-10%) last van krijgen. Dat geldt zelfs voor de creme die Diclofenac bevat. Ik raad het niemand zondermeer aan, ook al heeft het merendeel van de mensen (90-95%) geen last van de erg vervelende bijwerkingen. Lees in ieder geval de bijsluiter en stop acuut met het gebruik als je last krijgt van de bijwerkingen.
bedankt voor je reactie, ja ik weet dat diclofenac niet zo'n beste reputatie heeft. Diclofenac is vrij verkrijgbaar maar alleen in tabletten van 12.5 mg, geen zetpillen of 25/50 mg . Op internet zijn er wel zetpillen 25 mg en 50 mg pillen Diclofenac te koop. Ze zijn vrij duur en als ik de prijs ga rekenen van een internet dokter betaal ik nog steeds veel te veel aan mijn apotheker. Dus klopt er iets niet. Dat Unive zorg eens wat beter mag opletten wat er uitbetaald word en eens wat scherper mag opletten ben ik geheel met je eens. Dit maakt de zorg nu zo duur, de zorgverzekeringen moeten eigenlijk EISEN van de apothekers dat er ALTIJD gespecificeerd word om misstanden te voorkomen.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door gordr »

linda bakker schreef:Dit maakt de zorg nu zo duur, de zorgverzekeringen moeten eigenlijk EISEN van de apothekers dat er ALTIJD gespecificeerd word om misstanden te voorkomen.
100% mee eens. En al die vergoedingen voor informatie-plicht die in rekening gebracht worden mogen ook meteen worden afgeschaft. Echt 1 grote flauwekul. Ik heb toch internet en anders lees ik de bijsluiter wel. Daarbij dient de verzekerde altijd de rekening te mogen inzien, want feitelijk zijn wij verzekerden degenen die ervoor betalen. Voorts wil ik nog wel pleiten voor het terugdringen van medicijngebruik en doktersbezoek.

asterix346
Berichten: 160
Lid geworden op: 22 jul 2012 11:41

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door asterix346 »

gordr schreef:Of je een medicijn nu op zondag of op woensdag toegediend krijgt en of een arts dat nu toedient, of dat je het zelf toedient, doet niet zoveel ter zake. Het medicijn moet toch worden betaald. Uiteraard heb je recht op inzicht in de rekening en 208 euro voor Diclofenac lijkt mij wel een woekerprijs waar Univé ook wel eens wat scherper op mag inspringen.
De rekening is dus niet alleen voor het medicijn maar ook voor de dienstverlening. Er zijn afspraken tussen apotheek en zorgverzekeraars over de levering buiten de normale openingsuren. Unive ontvangt een gespecificeerde rekening. TS moet bij Unive zijn voor de inzage daarin.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

asterix346 schreef:
gordr schreef:Of je een medicijn nu op zondag of op woensdag toegediend krijgt en of een arts dat nu toedient, of dat je het zelf toedient, doet niet zoveel ter zake. Het medicijn moet toch worden betaald. Uiteraard heb je recht op inzicht in de rekening en 208 euro voor Diclofenac lijkt mij wel een woekerprijs waar Univé ook wel eens wat scherper op mag inspringen.
De rekening is dus niet alleen voor het medicijn maar ook voor de dienstverlening. Er zijn afspraken tussen apotheek en zorgverzekeraars over de levering buiten de normale openingsuren. Unive ontvangt een gespecificeerde rekening. TS moet bij Unive zijn voor de inzage daarin.
De Unive ontvangt GEEN gespecificeerde rekening van de apotheker, dat is mij dus al 4 x over de telefoon verteld, ik moet voor een specificatie bij de apotheker zijn. En DAT is nu juist het hele probleem.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door ruud_a »

linda bakker schreef:
asterix346 schreef:
gordr schreef:Of je een medicijn nu op zondag of op woensdag toegediend krijgt en of een arts dat nu toedient, of dat je het zelf toedient, doet niet zoveel ter zake. Het medicijn moet toch worden betaald. Uiteraard heb je recht op inzicht in de rekening en 208 euro voor Diclofenac lijkt mij wel een woekerprijs waar Univé ook wel eens wat scherper op mag inspringen.
De rekening is dus niet alleen voor het medicijn maar ook voor de dienstverlening. Er zijn afspraken tussen apotheek en zorgverzekeraars over de levering buiten de normale openingsuren. Unive ontvangt een gespecificeerde rekening. TS moet bij Unive zijn voor de inzage daarin.
De Unive ontvangt GEEN gespecificeerde rekening van de apotheker, dat is mij dus al 4 x over de telefoon verteld, ik moet voor een specificatie bij de apotheker zijn. En DAT is nu juist het hele probleem.
Vraag aan Unive, hoe uw uw eigen risico moet bepalen als zij geen gespecificeerde rekening hebben.
Misschien dat zij die vraag wel kunnen beantwoorden. (waarschijnlijk niet).
En als vervolgvraag als zij het niet weten hoe u daar dan wel achter komt.(weten ze waarschijnlijk ook niet).
En ondertussen is het toch echt tijd voor een klachtenprocedure bij Unive.(die kunnen zij u waarschijnlijk wel uitleggen).
Waarom u daar niet aan begint is mij volstrekt onduidelijk.
U stelt een vraag op het forum, maar met de antwoorden lijkt u weinig te willen doen.

asterix346
Berichten: 160
Lid geworden op: 22 jul 2012 11:41

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door asterix346 »

linda bakker schreef:
De Unive ontvangt GEEN gespecificeerde rekening van de apotheker, dat is mij dus al 4 x over de telefoon verteld, ik moet voor een specificatie bij de apotheker zijn. En DAT is nu juist het hele probleem.
Unive krijgt WEL een gespecificeerde rekening.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door ruud_a »

asterix346 schreef:
linda bakker schreef:
De Unive ontvangt GEEN gespecificeerde rekening van de apotheker, dat is mij dus al 4 x over de telefoon verteld, ik moet voor een specificatie bij de apotheker zijn. En DAT is nu juist het hele probleem.
Unive krijgt WEL een gespecificeerde rekening.
Correctie: Unive behoort er een te krijgen.
Of ze die ook krijgt is een tweede.
Ze is echter wel verplicht om voor die specificatie te zorgen.
Dat betekent dat ze daar zelf achteraan moeten bij die apotheker.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

@ruud.


Graag beter lezen eer een oordeel klaar te hebben, ik ben namelijk bezig het advies van de persoon van Unive, die zich hier op dit topic melde en van Moederslink op te volgen. En het zal wel een week duren eer ik antwoord zal krijgen van de apotheker of niet . Zo als vermeld in de topic ( als u de moeite zou hebben genomen om het te lezen) staat: mocht ik geen antwoord krijgen van de apotheker op mijn brief of weer een afwijzing , ik het schriftelijk moet melden aan Unive. Dus waarom u meent dat ik het advies van Unive en moederlink etc niet opvolg is mij een raadsel.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door ruud_a »

linda bakker schreef:@ruud.


Graag beter lezen eer een oordeel klaar te hebben, ik ben namelijk bezig het advies van de persoon van Unive, die zich hier op dit topic melde en van Moederslink op te volgen. En het zal wel een week duren eer ik antwoord zal krijgen van de apotheker of niet . Zo als vermeld in de topic ( als u de moeite zou hebben genomen om het te lezen) staat: mocht ik geen antwoord krijgen van de apotheker op mijn brief of weer een afwijzing , ik het schriftelijk moet melden aan Unive. Dus waarom u meent dat ik het advies van Unive en moederlink etc niet opvolg is mij een raadsel.
Ik zie met terugkijken dat ik in ieder geval niet de enige ben die over iets heen leest.
:wink:
Los daarvan denk ik toch dat u het werk van Unive aan het doen bent.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door gordr »

asterix346 schreef:De rekening is dus niet alleen voor het medicijn maar ook voor de dienstverlening.
Een doosje pilletjes van de plank pakken en daar dan 200 euro voor rekenen.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

linda bakker schreef:Ok, dan gaan we dat eerst proberen. Ik heb een concept gemaakt. lees ff mee voor fouten e.d. :)
Mijnheer etc ,Na ons gesprek van 17-08-2015 waar ik u vroeg mij een specificatie van kosten medicijnen,aflevertarief standaard uitgiften,eerste uitgifte en uitgifte buiten kantoortijd / weekend tarief etc , te overhandigen en waarbij u mij dit weigerde omdat u dit niet noodzakelijk vond, deel ik u het volgende mede:
Ik heb schriftelijk contact gehad met Unive en deze hebben mij geantwoord dat: De apotheker is als zorgverlener verplicht om een exacte specificatie van kosten te verstrekken als daar om gevraagd word. De uitleg en verstrekking van een specificatie is de taak van de apotheker. Ik verzoek u dus wederom om transparantie in de kostenberekening van de declaratie d.d 31-05-2015 en mij een specificatie van deze declaratie te overhandigen/toe te zenden. met vriendelijke groet, enz enz
@ Ruud. Dit was dus de brief voor de apotheker, Moederlink heeft het op fouten even na gezien.. De klacht brief voor Unive heb ik net klaar, gezien ook ik de hele week moet werken en dus in spaarzame vrije uurtjes de brieven moet schrijven. Morgen gaat de boel op de post en dan hoor ik het wel/of niet. Ik heb gewoon geen zin om er de hele week nog mee rond te lopen en mijn humeur te laten verpesten.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door langste adem »

Een beetje offtopic misschien , maar ik had juist het tegenovergestelde. Eens in de zoveel tijd heb ik bronchitis en dan ga ik naar de arts voor een antiobioticakuurtje.
Maar de laatste keer stonder er kosten bijvermeld op de factuur in de trant van "uitleg eerste gebruik medicijnen". Ja, de apotheker had me weliswaar gezegd dat ik de pillen met een glas water moest innemen en hoeveel per dag ik er moest innemen. Maar dat had de dokter even daarvoor ook al gezegd en daarnaast zit er natuurlijk ook nog eens een uitgebreide bijsluiter bij met gedetailleerde info.

Dus ik kreeg WEL info, maar ik had er niet om gevraagd, maar het werd me pas achteraf duidelijk dat ik ervoor moest betalen. Het was geen hoog bedrag hoor, maar ik snap het punt van TS wel. Transparantie moet er zijn bij rekeningen.

Webcare Univé Zorg
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2015 09:57

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door Webcare Univé Zorg »

Bedankt voor je bericht. Kunnen wij iets voor je betekenen? Wij nemen graag contact met je op. Je kunt je klacht of vraag ook sturen o.v.v. je klantnummer naar [email protected].

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Madeleine

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door ruud_a »

linda bakker schreef: Mijnheer etc., Na ons gesprek van 17-08-2015 waarin ik u vroeg mij een specificatie van kosten medicijnen,aflevertarief standaard uitgiften,eerste uitgifte en uitgifte buiten kantoortijd / weekend tarief etc. , te overhandigen( en waarbij u mij dit weigerde omdat u dit niet noodzakelijk vond ...Overbodig?), deel ik u het volgende mee:
Ik heb schriftelijk contact gehad met Unive en deze heeft mij geantwoord dat: De apotheker is als zorgverlener verplicht om een exacte specificatie van kosten te verstrekken als daar om gevraagd wordt. De uitleg en verstrekking van een specificatie is de taak van de apotheker. Ik verzoek u dus wederom om transparantie in de kostenberekening van de declaratie d.d 31-05-2015 en verzoek u om mij een specificatie van deze declaratie te overhandigen/toe te zenden. met vriendelijke groet, enz. enz.
Ik vind de zinnen veel te lang en onleesbaar.
Achter afkortingen hoort een punt.
Voor een comma geen spatie, na een comma wel een spatie.
Schrijf niet alles achter elkaar, maar gebruik een nieuwe regel.

Hou het simpel.

Mijnheer etc., Na ons gesprek van 17-08-2015, waarin ik u vroeg om mij een specificatie van kosten medicijnen, aflevertarief standaard uitgiften, eerste uitgifte en uitgifte buiten kantoortijd / weekend tarief etc., te overhandigen, heb ik schriftelijk contact met Unive gehad.

Unive heeft geantwoord dat de apotheker als zorgverlener verplicht is om een exacte specificatie van kosten te verstrekken als daar om gevraagd wordt.
De uitleg en verstrekking van een specificatie is de taak van de apotheker.

Ik verzoek u dus wederom om transparantie in de kostenberekening van de declaratie d.d 31-05-2015 en verzoek u om mij een specificatie van deze declaratie te overhandigen/toe te zenden. met vriendelijke groet, enz. enz.
Laatst gewijzigd door ruud_a op 24 aug 2015 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

Webcare Univé Zorg schreef:Bedankt voor je bericht. Kunnen wij iets voor je betekenen? Wij nemen graag contact met je op. Je kunt je klacht of vraag ook sturen o.v.v. je klantnummer naar [email protected].

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Madeleine
De klachten brief is al onderweg. Dit is mij aangeraden door een ander persoon alhier die reageerde namens Webcare Unive. Ik heb verder geen berichten meer gestuurd, noch naar Webcare Unive, noch naar Unive Zorg, dus deze reactie verbaast me een beetje.. :?:


ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Quote:
Bij uw zorgverzekeraar kunt u navragen welk bedrag u als eigen risico moet betalen.

Zoals al gezegd moet Unive dus kunnen specificeren.


Quote:
Het Noordhollands Dagblad berichtte onlangs dat een patiënt via het wettelijk verplicht eigen risico in Alkmaar rond de € 30 betaalt voor een recept van de dienstapotheek. In Den Helder loopt dit op tot € 70, en op Texel zelfs tot € 100.

Of de apotheek heeft heel veel geld gerekend voor de medicijnen, of dat bedrag van 100 euro is niet correct.


Quote
Op Texel betalen klanten per medicijn 100 euro voor de uitgifte, terwijl het nachttarief in bijvoorbeeld Rotterdam soms maar 10 euro is.

Het zelfde als boven.
Waarschijnlijk gewoon het zelfde artikel in andere woorden.

linda bakker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2008 14:13

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door linda bakker »

Uiteindelijk heeft de Unive telefonisch contact met mij opgenomen en met mij doorgesproken wat er allemaal was gebeurd. De klacht over de "vage" omschrijving in de declaratie is onderzocht door de Unive en het resultaat was dat er inderdaad ten onrechte 1 injectie met diclofenac plus extra weekend kosten in rekening was gebracht. Dit was inderdaad door de apotheker gemaskeerd met de vage term Farmacie.
Ik heb dus in middels dit bedrag van 98 euro retour gekregen. En nu maar hopen dat de Apotheker dit niet meer flikt ( ik betwijfel het) en dat de Unive Zorg voortaan declaraties met vage termen niet meer uitbetaald. Ze hebben mij belooft hier meer aandacht aan te besteden ( en dat hopen we dan maar). Zo zie je maar, klagen helpt soms best wel. groetjes :D :D :D

89PB
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 nov 2014 00:07

Re: Mag een apotheek je informatie weigeren?

Ongelezen bericht door 89PB »

Prachtig Linda de aanhouder etc. :wink:

Gesloten