LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mirena spiraal

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
marlys
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2009 21:30

Mirena spiraal

Ongelezen bericht door marlys »

Ook ik kwam via via op deze site terecht,

Als ik diep terug denk, heb ik volgens mij altijd last gehad van dit spiraaltje, maar nooit verband gelegd!

Tot enkele maanden geleden, moest mijn spiraal vernieuwd worden de 5 jaren waren om.

Ik ben inmiddels wel 51 pas geworden.

Mijn nieuwe spiraal kreeg ik november 2008 in, deed pijn vond ik wel, ik ben in december vertrokken naar het buitenland.

Maar nu komt het, ik kreeg plotseling zware hartkloppingen, waar ik ontzettend bang voor was, naar de huisarts geweest, volgens hem komt het door de verhuizing naar het buitenland.

Ik kreeg toen een ander merk plastablet (ik heb nu een jaar of 6 hoge bloed) volgens hem komt het daar door, het was wel frappant maar de hartkloppingen werden wel minder en zijn nu zelf weg, ik heb er ruim 2 maanden last van gehad.

Toen begon het, ik kreeg lichaamspijnen, duizelingen, dat ik bijna een keer viel, af en toe misselijkheid, steken in mijn bilspier, op de raarste plekken pijn, ik vond het best eng, ik ben zwaar aangekomen, een rare kippenvel gevoel in mijn hoofd en mijn hele lijf, echt rare pijntjes of vreemde gevoelens ontzettende jeuk aan mijn borsten, ook pijn aan mijn borsten, enkele maanden geleden zware rugpijn onderin mijn rug, ik vond het echt vreemd, omdat ik geen rugpatient ben, ik had nooit last van mijn rug. een soort rugwee,
eerst dacht ik dat ik misschien in de overgang was, omdat ik toch al 51 ben, maar toen attenteerde iemand me van een forum, dat het wel eens aan mijn spiraaltje kan liggen, ik ga mijn bloed later prikken voor een bezinking, en ik ga morgen dat spiraaltje eruit halen, Ik vind het gewoon vreemd dat ik ineens zoveel klachten heb, ik heb zelf enkele jaren geleden een ontsteking gehad, ik had toen reumatische pijnen, maar de huisarts kon geen reuma vinden, dezelde pijnen heb ik nu weer, ontzettende pijn aan mijn gewrichten, mijn schouderblad doet pijn mijn bovenarmen doen zeer, af en toe pijn onder in buik.

Ik was blij toen ik dat allemaal las, dat het misschien door mijn spiraal kan komen, omdat ik nooit eerder deze klachten had.

Zelf vind ik dat ik wel sneller huil, ik weet het niet meer.

Op dit moment ook ietsje duizelig, en weer lichaamspijnen, tinteligen, ik hoop dat ik na het verwijderen van dat spiraaltje wel verschil ga merken.

Bedankt voor het lezen, en iedereen veel sterkte toegewenst.

Gr. Marlys

venna
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2013 12:46

Re: Mirena spiraal

Ongelezen bericht door venna »

hallo ,

Ik wil mijn bevindingen delen over de mirena spiraal.
Ik ben gaan zoeken op het internet naar dit onderwerp omdat ik een laag libido heb gekregen en volgens mij houdt het verband met de spiraal..
graag wil ik reacties van andere vrouwen op mijn bericht om te kijken of het wel degelijk aan deze mirena ligt.

Ik ben 47 en heb sinds 2 jaar de mirena.
Hiervoor heb ik veelvuldig de pil uitgeprobeerd en als laatste kwam ik uit op een pil die mij eerst beviel, de Jasmina. Uiteindelijk bouwde klachten als zware hoofdpijnen depressief soms agressief gedrag zich steeds meer op en ik heb aan de huisarts advies gevraagd over een spiraal.

inzetten van de spiraal was ik goed op voorbereid ,maar ik viel flauw, iets wat ik nog nooit had meegemaakt flauwvallen omdat ik me toch redelijk goed kan ontspannen dankzij mijn yoga ervaring. uiteindelijk is de spiraal goed geplaatst.

De eerste 8 maanden heb ik voornamelijk veel gebloed,
het geld wat ik normaal maandelijks uitgaf aan tampons gaf ik wekelijks uit en voelde me er niet zo sexy bij, dat vond ik wel vervelend worden dus ben naar de huisarts gegaan, die zei houdt nog even vol.
Uiteindelijk begon de bloeding te stoppen maar als ik naar bed was geweest met mijn partner begon het wel weer een beetje te bloeden.
De eerste paar keren dat mijn partner weer in mij ging vond ik niet prettig ik voelde de spiraal nog zitten en moest heel erg wennen, ik had veel minder zin.

inmiddels ben ik twee jaar verder, mijn libido is zo goed als weg, trapsgewijs is het minder en minder geworden en ik maak me er geeneens meer kwaad over , dat is nog wel het ergste!
ik val in slaap, ik heb er geen zin in , sexueel ben ik niet meer opgewonden vlammend, heel soms wel eerder teder. Ik vind het saai en vraag me af of het wel door die mirena komt of gewoon door mij, de overgang in? de drukte in het huis? we gaan toch samen wel uit.
toch zegt een klein stemmetje in mij : nee die mirena veroorzaakt redelijk gezien een hormoonhuishouding van dat je schijnzwanger bent dus dat voel jij ook zo, daarom doe je zo achterlijk haal dat ding eruit. Toch wil ik die hoofdpijnen niet meer terug die ik maandelijks had toen ik de pil slikte. Maar als ik zo het eind van de overgang inga dan liever nog een paar maanden jaren lekker geil en sexy hoe ik me voor de spiraal nog wel vaker kon voelen.
geloof me ik vind dat ik er ok uitzie en voel me lekker maar ik zou me wel wat heeeee lekker mm! willen voelen!


Graag reacties wat ik eraan kan doen , hoe dit overkomt en hoe andere vrouwen dit ervaren met mirena.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Mirena spiraal

Ongelezen bericht door Jolijn »

Graag reacties wat ik eraan kan doen , hoe dit overkomt en hoe andere vrouwen dit ervaren met mirena.

Zie het andere topic over Mirena.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mirena spiraal

Ongelezen bericht door Chocomelk »


yeel
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2013 14:52

Re: Mirena spiraal

Ongelezen bericht door yeel »

Ook ik heb mijn ervaringen met het spiraaltje!!!
Deze moest ik van de huisarts laten zetten ivm mijn migraine tijdens de menstruatie.
Het zetten deed zeer omdat ik nog geen kinderen heb. Ik heb er 3 maanden last van gehad, buikpijn, ernstige krampen en pijn tijdens het vrijen.
Ik ben terug gegaan naar de dokter en heb een inwendig onderzoek gehad, test op soa's en een uitstrijkje.
Dit was september 2012. De uitslag was goed zei de dokter.
na mate het jaar vorderde kreeg ik last van een super laag libido en stemmingswisselingen rond mijn menstruatie periode. Ik bleef ongesteld maar dan in lichte mate.
Het spiraaltje heeft nooit goed gevoeld in mijn lijf.

2 weken geleden belde mijn nieuwe huisarts op dat ik per direct terug moest komen voor een nieuw uitstrijkje. Dit bleek in september vorig jaar al pap 3a te zijn. Dit had mijn vorige huisarts niet verteld en het lab belde op naar de nieuw HA dat ik allang terug had moeten komen :x
Tijdens het zetten van het spiraaltje had ik al veel last van de baarmoedermond klem en had na 3 maanden nog een ernstig rode baarmoeder mond.
Ik heb direct een nieuw uitstrijkje gemaakt en had nu pap 3b.
Vandaag heb ik het spiraaltje laten verwijderen en heb ik meteen een behandeling gehad door de gynaecoloog om pap 3b weg te halen.

Ik heb nooit last gehad van een laag libido, stemmingswisselingen of pap 3a en 3b.
Dit alles is gekomen na het spiraaltje zetten!!!
ze zeggen dat pap 3a en 3b niet door het spiraaltje kan komen, maar voor mijn gevoel is dit wel zo!
Ik ben blij dat het spiraaltje eruit is en deel al jullie verhalen mee. Ik weet precies hoe het voelt!

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Mirena spiraal

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Het is toch vreemd dat huisartsen, ondanks de stortvloed van klachten, nog steeds spiraaltjes adviseren.
Het is ten eerste een zeer matig anticonceptiemiddel en ten tweede is het vrij duur omdat het gezet moet worden door de huisarts(..... maar kàn die dat wel: als het niet goed gebeurt wordt je ongewenst zwanger!) of door de gynaecoloog( wordt soms niet vergoed, of kost eigen risico).
De huisarts blijkt aan het zetten van een spiraaltje extra te verdienen: het is een prestatie van het type M&I (http://www.nza.nl/137706/144027/654317/ ... org-MI.pdf) : 13042
IUD inbrengen/ Implanteren c.q. verwijderen implanonstaafje
Het inbrengen van een spiraaltje of implanonstaafje vanwege anticonceptie. Het betreft een prestatie per verrichting.

De huisarts declareert hiervoor extra bij de zorgverzekeraar. Het tarief is per zorgverzekeraar verschillend. Bij Achmea is het €56,57. Zie http://www.achmeazorg.nl/huisartsen/Dow ... n-2013.pdf

Gesloten