LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bang om Escitalopram te starten

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Tomschelfaut
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2020 13:06

Bang om Escitalopram te starten

Ongelezen bericht door Tomschelfaut »

hallo mensen!

Ik kamp nu sinds anderhalf jaar met een knoert van een angst-/paniekstoornis. Toen het begon constante paniekaanvallen. Dat is nu al heel wat minder, maar ik zit met een constant gevoel van extreme nervositeit en dat heeft een grote invloed op zowat alles. Ik heb mij in dat anderhalf jaar niet weggestoken, ben blijven werken, buitenkomen en ben ook een nieuwe relatie aangegaan. Desondanks ben ik het kotsbeu omdat ik mezelf niet meer kan zijn...

Ik heb alles geprobeerd qua therapie, maar niks hielp echt.. de psychiater raadde mij van in het begin al escitalopram aan omdat dit goed zou werken tegen angst. Ik had dat medicijn reeds voordien al genomen, wegens eerder depressieve klachten. Ik merkte daar toen eerlijk gezegd niet veel van (heb 3 maanden op 10mg gezeten). Wel bijwerkingen gehad, maar die vielen op zich mee, vaak droge mond en moeilijker kunnen klaarkomen waren de meest persistente... op mijn slaap had het weinig invloed want ik nam het 's morgens. Ik heb het indertijd ook behoorlijk rap afgebouwd, 1 week van 10 naar 5mg en dan volledig gestopt. Dat was trouwens een kleine maand voordat ik mijn angstbreakdown gehad heb, misschien had dat er ook mee te maken..

Waarom ik nu zo bang ben om het opnieuw te nemen ligt vooral aan het feit dat ik vaak lees dat de angstklachten kunnen verergeren in het begin... ik weet niet of ik dat zou aankunnen in mijn huidige toestand.. nu is het wel zo dat ik dat neveneffect nooit gehad heb toe ik het medicijn eerst nam, maar ik ben bang dat het nu toch zou gebeuren... kunnen jullie me wat inzichten geven hieromtrent? Ik wil hier echt vanaf! Bedankt en groetjes, Tom

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Bang om Escitalopram te starten

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Hoi!

Rot om te lezen met welke klachten je kampt. Het is bij sommige medicatie inderdaad het geval dat je klachten in het begin kunnen verergeren, maar ik denk niet dat een consumenten forum de juiste plek is om je vraag te stellen.

Ik denk dat het beter is om dit met je arts/behandelaar te bespreken. Dit is iemand die opgeleid is om je hiermee te kunnen helpen.
Ervaringen van anderen betekenen niet dat jij dezelfde ervaring zult hebben.

Succes in de toekomst en ik hoop dat het uiteindelijk beter met je gaat!

Tomschelfaut
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2020 13:06

Re: Bang om Escitalopram te starten

Ongelezen bericht door Tomschelfaut »

Heb ik gedaan, maar die lijken er nogal licht over tr gaan, over de neveneffecten... en wanneer je dan op fora sommige verhalen leest, ik weet het niet..

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bang om Escitalopram te starten

Ongelezen bericht door Jablan »

Schrap de fora, haal een second opinion bij een andere arts/behandelaar of geef bij je eigen arts/behandelaar aan dat de bijwerkingen voor jou groter zijn en je het niet fijn vindt, dat hij/zij er zo makkelijk overheen stapt en vraag nog een keer naar alternatieven.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Bang om Escitalopram te starten

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Jablan schreef:
15 jun 2020 10:47
Schrap de fora, haal een second opinion bij een andere arts/behandelaar of geef bij je eigen arts/behandelaar aan dat de bijwerkingen voor jou groter zijn en je het niet fijn vindt, dat hij/zij er zo makkelijk overheen stapt en vraag nog een keer naar alternatieven.
Dit dus.
En TS, realiseer u dat u op fora doorgaans alleen de ernstigste spookverhalen over - uitzonderlijk voorkomende - bijwerkingen van medicatie of een behandeling leest. Mensen die namelijk tevreden zijn met een behandeling of een medicijn zijn namelijk doorgaans niet degenen die zich geroepen voelen om op openbare fora te posten hoe tevreden ze wel niet zijn; die houden dat gewoon voor zichzelf. Je leest op die fora dus véél meer spookverhalen dan dat de kans dat je zelf e.e.a. ook zo zou ervaren, rechtvaardigt, en daar word je bepaald niet happier van.

Veel sterkte en beterschap gewenst!

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bang om Escitalopram te starten

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
15 jun 2020 10:47
Schrap de fora, haal een second opinion bij een andere arts/behandelaar of geef bij je eigen arts/behandelaar aan dat de bijwerkingen voor jou groter zijn en je het niet fijn vindt, dat hij/zij er zo makkelijk overheen stapt en vraag nog een keer naar alternatieven.
Dit is het beste advies dat je kan krijgen.

rockcup
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jun 2020 14:13

Re: Bang om Escitalopram te starten

Ongelezen bericht door rockcup »

https://adfstichting.nl/

Hier kan je vragen stellen betreffende angsten.

Nagamiji
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 dec 2017 15:08

Re: Bang om Escitalopram te starten

Ongelezen bericht door Nagamiji »

Ik gebruik escitalopram (Lexapro) inmiddels al jaren tegen onverklaarbare, maar niet mee te leven angst.

De angst is weg, zolang ik het middel blijf slikken, 10mg.

Ik ben 3 x gestopt en alle 3 de keren kwam het terug.

Hielp het, toen u het 3 maanden slikte? Had u toen in het begin meer last van angst?

Ik heb dat niet gehad, wel droge mond enz.
Ik neem alle bijwerkingen voor lief, met de angst viel niet te leven.

Heel veel sterkte...

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Bang om Escitalopram te starten

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Vervelend dat je zoveel last heb van angst en paniek.

Je schrijft: Ik had dat medicijn reeds voordien al genomen, wegens eerder depressieve klachten. Ik merkte daar toen eerlijk gezegd niet veel van (heb 3 maanden op 10mg gezeten).

Waarom wil je arts dit dan nu toch weer voorschrijven? Of hielp het toen wel voor de angst/paniek en niet voor depressie?
Hielp het toen niet voor angst/paniek, dan zou ik bespreken met je arts of er een alternatief is.
Hielp het wel en je had geen bijwerkingen, dan is het wel het proberen waard vind ik. Blijkbaar heb je toch een hulpmiddel nodig.

Veel medicijnen hebben wel bijwerkingen en id lees ik wel eens dat klachten in begin kunnen verergeren.
Die ervaring heb ik zelf niet gehad maar dat wil niets zeggen, is voor iedereen anders en waarschijnlijk ook afhankelijk van soort medicijn.
Ik heb medicijnen voor depressie, eerst efexor voor vele jaren, daarna (na gestopt te zijn) gestart met citalopram.
Maar id op forums krijg je vaak de negatieve meningen te zien, dus neem die niet altijd te serieus.
Het gaat om jou en wat jij erbij voelt.

Voor mij was het goed om enkele keren te stoppen, nu weet ik dat ik gewoon een medicijn nodig heb. De citalopram bevalt me prima, ik voel me er goed bij, ondanks enkele bijwerkingen. Misschien ook omdat ik nu een medicijn heb geaccepteerd. Ik heb het gewoon nodig, klaar!!

Heel veel sterkte en laat eens weten wat je hebt besloten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bang om Escitalopram te starten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Je moet naar 1 arts luisteren en vragen, en andere arts als je twijfelde mag....
maar zonder alle gegevens kan niemand jou hier adviseren.
Zelfs ik niet, en bijwerkingen die je nu gaat ervaar melden.

Of kijk op www.lareb.nl voor bijwerkingen die al bekend zijn en lees goed de bijsluiter.

En sommige voelen dingen omdat ze lezen dat ze weten dat het een bijwerking kan zijn.

Tomschelfaut
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2020 13:06

Re: Bang om Escitalopram te starten

Ongelezen bericht door Tomschelfaut »

ik heb het indertijd genomen inderdaad, maar toen had ik nog helemaal geen last van deze angstklachten, deze kwamen pas later, nadat ik het middel reeds gestopt had. Ik slikte het toen omdat ik mij gewoon niet goed in mijn vel voelde op allerlei manieren, maar het hielp niet veel daartegen... De klachten die ik nu heb zijn van een veel hardnekkigere een aanhoudende aard...

De angstklachten begonnen pas enkele dagen nadat ik een anafylactische schok heb gehad door slechte antibiotica. Ik moet wel zeggen dat ik de Escitalopram nogal snel moest afbouwen van de psychiater, op één weekje van 10m naar 5mg en dan gedaan. Dit was trouwens slechts enkele weken voordat ik die aanval heb gehad en de daaropvolgende angstklachten, ik heb altijd gedacht dat dit gerelateerd kon zijn aan het snelle stoppen met Escitalopram, maar dat is nooit serieus genomen/bevestigd... Ik heb deze namiddag een afspraak bij een psychiater, ik ben benieuwd... Bedankt allemaal voor jullie antwoorden en medeleven!

gr

Gesloten