LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Ma Jansen
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2018 11:02

Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door Ma Jansen »

Deze kosten storen mij uitermate. Wij hebben thuis regelmatig medicijnen nodig als gevolg van een gezinslid met een chronische ziekte. Tevens ook regelmatig anticonceptie middelen en dan ook soms nog eens wat andere medicijnen. Bij elk recept wat wij halen bij de apotheek worden € 8,00 behandelingskosten gerekend, ook voor medicijnen waarvan de prijs maar een gedeelte van deze "belasting" is. Dit voelt als in de supermarkt voor elke boodschap in je karretje een opslag betalen van €8,00. Dus bij 10 boodschapjes met een waarde van bijvoorbeeld €20,00, €80,00 extra betalen omdat de cashiere je vraagt: "U weet hoe u het product moet gebruiken of nuttigen?"

Is er aan deze patienten pest belasting niets te doen? Dit voelt namelijk heel onrechtvaardig.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door yan »

En waar moet de apotheker dan van leven als deze alles gratis weg-geeft?

Bij de supermarkt zit dit in de prijs erbij, bij de apotheek wordt het los vermeld.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door witte angora »

Tijd om de prijzen op de schappen van de supermarkt te splitsen in 'inkoopkosten', 'handelingskosten', 'kassierekosten', en 'winstopslag'.

Van mij mogen de prijzen bij apothekers wat minder 'transparant' zijn. Dit is al het zoveelste exact hetzelfde topic hierover.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door Lowieze »

U betaalt voor de dienstverlening van de apotheek. Jaren geleden betaalden we dit al, alleen werd dan een medicijn verstrekt inclusief deze kosten en geen haan die er naar kraaide.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vroeger klaagde iedereen dan de medicijnen zo duur waren. Toen zaten alle kosten in 1. Nu is alles transparant en is het weer niet goed.
Geen idee met hoeveel vrouwen en zieken u in huis woont, maar als u elke maand voor €80 aan kosten moet betalen, dan klopt er iets niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door moederslink »

Ma Jansen schreef:Deze kosten storen mij uitermate. Wij hebben thuis regelmatig medicijnen nodig als gevolg van een gezinslid met een chronische ziekte. Tevens ook regelmatig anticonceptie middelen en dan ook soms nog eens wat andere medicijnen. Bij elk recept wat wij halen bij de apotheek worden € 8,00 behandelingskosten gerekend, ook voor medicijnen waarvan de prijs maar een gedeelte van deze "belasting" is. Dit voelt als in de supermarkt voor elke boodschap in je karretje een opslag betalen van €8,00. Dus bij 10 boodschapjes met een waarde van bijvoorbeeld €20,00, €80,00 extra betalen omdat de cashiere je vraagt: "U weet hoe u het product moet gebruiken of nuttigen?"

Is er aan deze patienten pest belasting niets te doen? Dit voelt namelijk heel onrechtvaardig.
Dit ben ik met u eens....u hoeft echt niet bij ieder recept dat een herhaalrecept is deze terhandstellingskosten te betalen.
Pas bij een nieuw recept of een recept dat langer dan 1 jaar geleden weer voor het eerst wordt voorgeschreven , moet u deze kosten betalen.
Ga hierover in gesprek met deze apotheker of zoek een andere apotheek.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door grun »

Ma Jansen schreef:Wij hebben thuis regelmatig medicijnen nodig als gevolg van een gezinslid met een chronische ziekte. Tevens ook regelmatig anticonceptie middelen en dan ook soms nog eens wat andere medicijnen. Bij elk recept wat wij halen bij de apotheek worden € 8,00 behandelingskosten gerekend,
Toch niet voor herhaalrecepten? Dat doet mijn apotheek namelijk niet, alleen voor recepten die voor mij nieuw zijn. Daarvoor controleren ze of dat nieuwe medicijn niet conflicteert met de medicijnen en geven ze beknopte handleiding over hoe het gebruikt moet worden.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door Lowieze »

@moederslink.
"Dit ben ik met u eens....u hoeft echt niet bij ieder recept dat een herhaalrecept is deze terhandstellingskosten te betalen.
Pas bij een nieuw recept of een recept dat langer dan 1 jaar geleden weer voor het eerst wordt voorgeschreven , moet u deze kosten betalen.
Ga hierover in gesprek met deze apotheker of zoek een andere apotheek."

Dit is niet waar. Bij elk herhalingsrecept worden deze kosten berekend. Bij een nieuw recept komen er nog extra kosten bij voor uitleg.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door grun »

Lowieze schreef:Dit is niet waar. Bij elk herhalingsrecept worden deze kosten berekend. Bij een nieuw recept komen er nog extra kosten bij voor uitleg.
Ik heb laatst 24,70 betaald voor 3x90 tabletten, dan zouden die tabletten (3 verschillende medicijnen) maar 70 cent in totaal kosten? Lijkt me erg weinig... ik ga het meteen controleren. Mmm, ik zie wel een vaste kostenpost van 6,55 per medicijn op de factuur staan. Dat zullen dan wel die behandelingskosten zijn, dat heb ik nooit geweten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door scontra »

Ma Jansen schreef:Deze kosten storen mij uitermate. .
Mij ook !!!!

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Apothekers moeten ook leven, en hebben als andere ondernemers ook vaste kosten ongeacht de prijs van een medicijn:
https://www.consumentenbond.nl/zorgkost ... medicijnen
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/di ... t-het.html
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -op-recept

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door moederslink »

Lowieze schreef: ........Bij elk herhalingsrecept worden deze kosten berekend. Bij een nieuw recept komen er nog extra kosten bij voor uitleg.
Je hebt gelijk .

Iedere 3 maanden krijg ik nl een zak vol medicatie en ik betaal, dacht ik , dan maar eenmalig per keer voor alles deze terhandstellingskosten.
grun schreef: Toch niet voor herhaalrecepten? Dat doet mijn apotheek namelijk niet, alleen voor recepten die voor mij nieuw zijn. Daarvoor controleren ze of dat nieuwe medicijn niet conflicteert met de medicijnen en geven ze beknopte handleiding over hoe het gebruikt moet worden.
Zo dacht ik ook....
Laatst gewijzigd door moederslink op 03 apr 2018 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar hebt u in vorige jaren nooit naar de afrekening van de medicijnkosten gekeken. Want die splitsing in kosten is er al een tijd. U betaalt per recept en bij een recept voor iets nieuws nog extra. Heel simpel.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is geen belasting, pesten of straf omdat u ziek bent, maar zoals al aangegeven het gevolg van het uitsplitsen van de diverse prijscomponenten, dit om de zorgkosten inzichtelijker en transparanter te maken voor alle betrokkenen. Ze hadden ook, net als vroegah, een complete prijs kunnen rekenen zoals ze dat bijvoorbeeld doen bij de supermarkt of bouwmarkt. Voor die kosten krijgt u de medicijnen in handen van een ter zake kundig persoon, worden deze gecheckt tegen andere medicijnen in uw dossier, en zo verder. Ook zijn er de kosten voor het (veilig) opslaan van de medicijnen, dat zijn niet koelkasten zoals wij thuis hebben, maar robuustere, voorzien van backup in het geval van stroomstoringen, en een best complex computersysteem om alles bij te houden.

Daarnaast worden die mensen ook graag betaald voor hun werk. Nou is zorg ten dele een roeping, maar ook zij moeten een hypotheek betalen, eten kopen, etc etc.

stofzuigertje

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn probleem is dat de kosten vast zijn....

Voor een printje als ik iets nieuws nodig heb tot uitgebreid verhaal, kosten hetzelfde.
Maar bij een nieuwe erbij moeten ze wel controleren of er geen bijwerkingen met eerder gegeven medicijnen kan ontstaan.
Dus ook die voor U onzichtbare moeten ze doen.
Verder is 1 tarief makkelijker dan per keer een tarief vaststellen.

Den Haag heeft besloten dus de Apotheek moet doen wat ze daar zeggen!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door renewouters »

Misschien moet TS haar diensten voor niets aanbieden aan de apotheker zodat deze die schandalige kosten niet meer hoeft te berekenen.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:Misschien moet TS haar diensten voor niets aanbieden aan de apotheker zodat deze die schandalige kosten niet meer hoeft te berekenen.
Als vrijwilliger bedoel je? De maatschappij draait op vrijwilligers, dat is ook wel weer zo. Dan zit je alleen nog met de kosten van het pand en de logistiek.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door Boesta »

scontra schreef:
Ma Jansen schreef:Deze kosten storen mij uitermate. .
Mij ook !!!!
Werkt u misschien helemaal voor niets...? De apotheek niet!!

simonswald
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:17

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door simonswald »

Die anticonceptie is ook chronisch?
De tijd dat apothekers na 20 jaar miljonair waren,is voorbij.
Velen zijn al blij dat ze de tent draaiende kunnen houden,verzekeraars betalen steeds minder.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Behandelingskosten apothekers ONRECHTVAARDIG

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ma Jansen schreef:... Dit voelt als in de supermarkt voor elke boodschap in je karretje een opslag betalen van €8,00. Dus bij 10 boodschapjes met een waarde van bijvoorbeeld €20,00, €80,00 extra betalen omdat de cashiere je vraagt: "U weet hoe u het product moet gebruiken of nuttigen?"
Is er aan deze patienten pest belasting niets te doen? Dit voelt namelijk heel onrechtvaardig.
U sjoemelt wat om de bedragen wat gunstiger te laten uitkomen, maar het is natuurlijk zo dat 'de behandelkosten' in de supermarkt bij de prijs zijn inbegrepen. Bij de apotheek is dat niet zo.
Hoe 'het voelt' is overigens van geen enkel belang. Dat is bovendien uitermate subjectief.
Er kunnen mogelijk goede argumenten tegen de apotheekkosten voor het voetlicht gebracht worden. Probeer het eens.

Gesloten