LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] betalen voor minder medicijnen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
[email protected]
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2010 18:00

betalen voor minder medicijnen

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik ben chronisch gebruiker van Omeprazol 40 mg.
Gisteren op controle bij mijn longarts het medicijn gebruik besproken.
Diverse pufjes en ook Omeprazol 40 mg.
De pufjes moet ik blijven gebruiken, maar ik mag proberen van de Omeprazol 40 mg. af te komen of te minderen.
Nu neem ik elke dag 1 capsule 40 mg.
Het voorstel is om over te gaan op 1 capsule 20 mg per dag, als dat goed gaat 1 capsule om de dag enz., enz.
De longarts heeft daarvoor een recept geschreven.
Bij de apotheek lag voor mij de normale dosering van capsules 40 mg. klaar om op te halen.
Aan de apothekers assistent verteld wat er speelde.
In eerste instantie wilde ze niets meer mee geven omdat Omeprazol niet verslavend is en ik niet hoefde af te bouwen. Ik heb haar nogmaals verteld dat ik, in overleg met mijn longarts, af wil bouwen om te kijken of ik met minder toe kan of misschien wel zonder.
Ze heeft overlegd met de Apotheker en die vond mijn verhaal geloofwaardig en ik mocht capsules met 20 mg hebben voor 3 maanden.
Alles goed tot zij mij vertelde dat ik dit moest betalen, omdat dit een nieuw medicijn was. De 40 mg hoef ik niet te betalen omdat ik chronisch gebruiker daarvan ben.
Na een oeverloze discussie waarin ik haar probeerde te overtuigen dat het precies hetzelfde medicijn is maar alleen maar een lagere dosis, heb ik de moet maar opgegeven. Dus nu heb ik de 40 mg capsules meegenomen en halveer deze zelf, assistent adviseerde de balletjes te tellen en deze dan te verdelen over 2 dagen.
Helaas heb ik dan een dagtaak aan het uitrekenen dus doe ik het nu op het oog.
De ene helft terug in de capsule en de andere helft in een potje wat na verloop van tijd ingeleverd wordt bij de apotheek.
Hoezo bureaucratisch en geld verspilling in de toch al dure zorg.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: betalen voor minder medicijnen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het klopt wel wat de apotheker zegt. Ik ben ook overgestapt van 40 naar 20 mg, 40 mg was op medische indicatie, kreeg ik dus wel vergoed. Toen ik kon overstappen naar 20 mg. moest ik weer eerst een goedkoper variant uitproberen. Pas toen dat teveel bijwerkingen bleek te hebben, kreeg ik met medische indicatie de 20 mg. vergoed.
Dus probeer eerst het generiek medicijn uit, werkt dit voor u niet of niet voldoende, pas dan mag een arts medische indicatie aan de apotheek doorgeven voor omeprazol 20 mg.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: betalen voor minder medicijnen

Ongelezen bericht door berndv »

Ik zal het netjes brengen, ik was wellicht in mijn eerdere (verwijderde) bericht misschien iets te fel.

De dame in de apotheek voert uit wat er van hogerhand (en dan bedoel ik niet de apotheker, maar nog hoger) als beleid bepaald is. Daar kan zij helaas niet om heen. Ja, dat is bureaucratisch, heeft u helemaal gelijk in. U heeft daar met de dame in de apotheek een discussie gehad, en dat is uw goed recht natuurlijk, maar het lost helaas niets op. Oftewel, onnodige frustratie van beide kanten, en het veranderd helaas niets aan het gevoerde beleid. Ik kan me voorstellen dat het voor u niet logisch over komt.

[email protected]
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2010 18:00

Re: betalen voor minder medicijnen

Ongelezen bericht door [email protected] »

De discussie ging in eerste instantie over het feit dat zij, zonder mij te vragen waarom, mij vertelde dat ik niet hoefde at te bouwen en dat ik zo kan stoppen.
Ondanks dat ik haar vertelde dat ik een opzet had gemaakt met de longarts, moest zij eerst overleggen met de apotheker.
De toon was toen al gezet.
Toen zij daarna kwam met de boodschap dat ik moest betalen, als ik de halve dosis van mijn medicijnen wilde hebben, was een discussie zo opnieuw gestart.
Toen de gemoederen bedaard waren heb ik haar ook gezegd het haar niet kwalijk te nemen. Maar dat ik wel met een onbevredigend gevoel de winkel verliet.
Zelf knutselen met medicijnen omdat ik anders moet betalen. Pfff onnodig geld verspillen en werk creëren.

[email protected]
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2010 18:00

Re: betalen voor minder medicijnen

Ongelezen bericht door [email protected] »

O ja, Lowieze, de longarts had een recept meegegeven voor 3 maanden. Hij vertelde dat als ik problemen kreeg, bij het gebruik van 1 capsule van 20 mg, ik 2 capsules tegelijk in kon nemen. 2 x 20 mg is ook 40 mg. Het is precies hetzelfde medicijn, alleen een halve dosis.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: betalen voor minder medicijnen

Ongelezen bericht door Lowieze »

[email protected] schreef:
27 jun 2019 07:40
O ja, Lowieze, de longarts had een recept meegegeven voor 3 maanden. Hij vertelde dat als ik problemen kreeg, bij het gebruik van 1 capsule van 20 mg, ik 2 capsules tegelijk in kon nemen. 2 x 20 mg is ook 40 mg. Het is precies hetzelfde medicijn, alleen een halve dosis.
De apotheker heeft niets te maken met wat de arts aan de patiënt vertelt hoe hij zijn medicijnen eventueel moet innemen. Het gaat erom dat er een geheel nieuw recept is uitgeschreven voor 20 mg en geen herhalingsrecept voor 40 mg.
En ja voor u is het hetzelfde medicijn, voor de apotheek is het een nieuw recept, dus moet in principe het preferentiebeleid gevolgd worden.
Had de longarts op het nieuwe recept dan “medische indicatie” er aan toegevoegd?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: betalen voor minder medicijnen

Ongelezen bericht door renewouters »

[email protected] schreef:
26 jun 2019 13:41
Hoezo bureaucratisch en geld verspilling in de toch al dure zorg.
Tsja, als er ergens geen regels voor zijn komen mensen klagen dat dingen niet geregeld zijn (en zonden er eigenlijk meer regels moeten komen), en als er wel regels zijn is het bureaucratisch. Wat willen we nu eigenlijk?

Gesloten