LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:Ik had al gezegd dat het per persoon anders is, wat de ene wel kan hebben, kan de ander niet tegen.
Exact. Daarom is advies van een arts die jou kent verre te prefereren boven anonieme adviezen op een forum.

Mucha

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Dimagrante
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jul 2019 15:37

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door Dimagrante »

Ik ben op zoek naar mensen die hydrochloorthiazide of chloortalidon gebruiken en hierover wat gebruikservaringen met mij willen uitwisselen. Hopelijk leest iemand dit berichtje
Vriendelijke groet, Dima.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik moet nu, na ongeveer 2 weken gebruik, er weer mee stoppen omdat ik nierfalen heb als gevolg van het slikken hiervan.

Over 2 weken weer bloed prikken, kijken hoe de nierfunctie dan is.

Ik moest het gebruiken omdat ik als bijwerking van bloeddrukverlagers, vocht vast hield. Zo erg, dat ik mijn schoenen niet meer aan kon.

Over 2 weken, gaat de arts, naar aanleiding van de uitslag van het bloedonderzoek kijken welk medicijn ik in de plaats van Hydro kan gaan slikken.

Ik kreeg er ook een hele droge mond van en had last van duizeligheid.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door moederslink »

Al nierfalen na 2 weken gebruik? Heftig ....
Dat zou wel kunnen bij zeer langdurig gebruik.

Ik heb ook hydrochloorthiazide gebruikt en regelmatig moest het kaliumgehalte worden geprikt .
Het is een plastablet , dus je verliest kalium. Bovendien hielp het niet of nauwelijks bij mij.

Al sinds een paar jaar gebruik ik nu op advies vd cardioloog andere medicatie.

Het is lastig in te schatten en te bepalen wat een medicijn doet bij een ander.
De ervaringen van een ander zullen de vraagsteller Dimagrante dus niet echt verder helpen.

Ik heb wel ergens een keer gelezen dat er , bij langdurig gebruik , een link is of wordt gelegd tussen hydrochloorthiazide en licht verhoogde kans op huidkanker.
Ik weet er het fijne niet van , maar bespreek het e.e.a met je huisarts en/of met je cardioloog.


rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door rvjapio »

Het is helemaal niet zinloos om naar effecten bij anderen te informeren. Waarom zouden er anders verzamelsites als mijnmedicijn.nl bestaan? Je kan met info van anderen je eigen ervaringen vergelijken en attent zijn op bijwerkingen. Het heeft mij ooit een mogelijk hartinfarct gescheeld bij voorschrijven van een medicijn waar ik vraagtekens bij had. Gelijk weg gekieperd die pillen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door moederslink »

Bij ieder medicijn zit een bijsluiter met alle mogelijk voorkomende bijwerkingen.
Aangezien ieder mens verschillend is en mogelijk er ook andere medicatie bij gebruikt is er geen peil op te trekken wat het medicijn bij u doet of bij welk ander mens dan ook.

De algemene bijwerkingen zijn op internet ook te vinden natuurlijk.
Daarom zijn n.m.m ervaringen van een ander niet echt zinvol, want zoals gezegd, ieder reageert anders.

witrijder
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jul 2006 13:17

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door witrijder »

Thiazides maar ook andere medicijnen, zorgen ervoor dat je vitaminen en mineralen verliest. Per medicijn verschilt het welke dat zijn. Kan een deel van de bijwerkingen verklaren.
Bètablokkers en calciumblokkers ook remmen de aanmaak van melatonine.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door Lowieze »

witrijder schreef:
21 jul 2019 18:07
Thiazides maar ook andere medicijnen, zorgen ervoor dat je vitaminen en mineralen verliest. Per medicijn verschilt het welke dat zijn. Kan een deel van de bijwerkingen verklaren.
Bètablokkers en calciumblokkers ook remmen de aanmaak van melatonine.
Ik zie zo’n reactie op werkelijk alle fora waarin advies over bètablokkers gevraagd wordt, ik weet niet of u dat ook bent. En nergens wordt dit wetenschappelijk onderbouwd, alleen maar steeds dezelfde tekst die geplaatst wordt.
Apart, vindt u niet?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat zal hem wel niet lukken. Misschien stiekem wel zwartrijder!

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door juliomariner »

En daar is ie weer.kom nou eens een keer met wetenschappelijke bewijzen. De mods willen zo'n kwakzakverreactie helaas niet weghalen

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Dimagrante schreef:
14 jul 2019 15:40
Ik ben op zoek naar mensen die hydrochloorthiazide of chloortalidon gebruiken en hierover wat gebruikservaringen met mij willen uitwisselen. Hopelijk leest iemand dit berichtje
Vriendelijke groet, Dima.
Lees ervaringen met dit medicijn op onderstaande site.

https://www.meldpuntmedicijnen.nl/ervar ... EA1BDB012D

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door Franskia »

Ik gebruik het al jaren zonder problemen. Wel is het zo dat ik weer bijwerkingen krijg als ik een ander merk krijg van de apotheek. Mijn advies gewoon blijven gebruiken en gaan de bijwerkingen niet weg, een ander merk proberen. Iedereen is anders en reageert anders op medicatie. Ik gebruik nog een ander medicijn en ik heb ervoor gezorgd dat ik altijd hetzelfde merk krijg, kost me wel extra geld, maar heb dan geen last van bijwerkingen en het werkt ook nog beter.

cckuijpers
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2011 15:58

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door cckuijpers »

Zelf hydrochloorthiazide 7 jaar geslikt, door de huisarts nooit gecontroleerd, mijn linker nier heb ik daardoor moeten missen , kan het prima redden met mijn rechter nier, die doet het als een tierelier. De Uroloog heeft me op het hart gedrukt dit middel nooit meer te gebruiken. Dit staat in mijn geheugen opgeslagen, wel is dit waarschijnlijk persoonlijk. Slik nu dus niks meer. Hoge bloeddruk is er niet meer.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Bijwerkingen bij hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Over de bijwerkingen kunt u ook advies vragen aan de apotheek. Vraag een gesprek met de apotheker zelf.
In het geval u de medicijnen betrekt bij de huisarts zelf (= apotheek houdend huisarts) , raad ik u aan om vanaf nu een aparte apotheek te kiezen. Daardoor bent u verzekerd van een tweede mening over uw medicijngebruik en over de bijwerkingen.

Gesloten