LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
24marion
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2007 19:19

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door 24marion »

Hoi, ik gebruik Citalopram 's avonds. Ik neem het om ca. 20.00 uur in dan kan ik om 22.30 uur lekker slapen. Volgens mijn huisarts was het beter om het 's avonds in te nemen. Maar ik kan het niet innemen als ik meteen ga slapen, want dan ben ik klaar wakker.
Gaat na 3 maanden goed trouwens.
Goed weekend allemaal en groeten van Marion.

Erica39
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Erica39 »

Hoi,

Ook ik neem, op aanraden van de huisarts, de citalopram 's avonds in. Meestal zo rond half 11. Ik merk dat ik er rustiger van wordt en daardoor slaap ik beter. Ook val ik sneller in slaap.

Groetjes, Erica

bianca237
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2008 20:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bianca237 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik slik sinds ongeveer 4 jaar 40mg. Ben dit gaan slikken na een moeilijke periode warin ik erg ziek ben geweest. Alles ging goed totdat de ziekte zich in juli opnieuw leek te openbaren. Bleek loos alarm, maar de schrik zit er weer goed in en ik voel me niet goed. Kan niet meer tot rust komen, slaap slecht, ben vaak verzonken in gedachten :cry: Is er iemand die dezelfde problemen heeft of heeft gehad. Ga morgen naar de huisarts omdat ik het gevoel heb dat ik aan het terugglijden ben.

BP

Melanie87
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jan 2008 11:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Melanie87 »

Ik ben 2,5jaar geleden begonnen met citalopram. Ben begonnen met 20mg en heb het opgebouwd naar 40mg. Met deze dosis ging het prima, dus ik heb zelf besloten om niet naar 50 of 60mg te gaan.

Sinds een paar maanden ben ik er van af. Helaas gaat het helemaal niet goed. Direct na het stoppen ging het bedrijf waar ik werkte faillet en heb ik een andere baan gezocht. Ook kreeg ik net een huisje toegewezen en ben ik verhuisd.
Te veel veranderingen waar ik niet tegen bestand was zonder medicijnen.

Ik heb het een tijdje aangezien, maar ik heb toch een afspraak moeten maken bij de huisarts. Deze gaat woensdag plaats vinden. Ik ga dus vanaf woensdag weer beginnen met de medicijnen, gewoon om me een beetje staande te houden. Ik ga dus ook niet naar mn oude dosis terug maar ik hou het bij 20mg. Tenminste, als de arts hier mee akkoord gaat.

Ik merk dat mijn weerstand ook veel minder is nou ik me rot voel. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
Zodra er griep heerst, heb ik het te pakken. Op mijn werk weten ze niets van mijn depressie af, omdat ik al gestopt was toen ik deze baan kreeg. Maar nu doen ze ontzettend lullig omdat ik me voor de 2e keer heb ziek gemeld.

Onbegrip dus.. Ook van vrienden.. Hebben jullie daar ook last van? En hoe gaan jullie er mee om?

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey iemand,

mooi dat je je weer wat vrolijker voelt joh :P alles beter dan eerst toch :O Hoe istie nu dan trouwens? Hier gaat het met vallen en opstaan. Het is niet echt super ofzo maar ik ben stabiel en daar ben ik al super blij om.

@melanie:

dat van mensen die het niet echt snappen herken ik ook heel erg. Ik heb hiervoor ook 2 jaar poppekast lopen spelen alleen dat werkt alleen maar super frustrerend. Ik speel nu helemaal open kaart tegen iedereen en dat voelt 10 keer beter. Een idee misschien? je moet er wel je trots en ego even voor aan de kant zetten maar het is een betere oplossing, geloof me. Steeds smoesjes ofzo verzinnen schier echt niet op. Maar al die dingen bij elkaar zullen best wel een impact hebben gehad. En je weerstand is altijd veel minder als je weer depri of gestresst bent. Ik denk dat iedereen daarover kan meepraten hierzo. Als je flink stresst als je depri bent maak je ook het stresshormoon cortisol aan waardoor je weerstand flink minder word....allemaal heel normaal dus. in ieder geval sterkte bij de huisarts en succes.

groetjes

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Owja enneh ik slik dat ding altijd sochtends....mn psychiater zei dat het een stimulerend middel is en die kan je het beste sochtends innemen. Maar ik heb ook een andere psych hiervoor gehad die savonds beter vond....het maakt allemaal niks uit....voor mij helemaal niets in elk geval, want ik slaap toch wel goed.

OMA
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mar 2005 02:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door OMA »

Hallo,

Ik gebruik CITALOPRAM nu al meer dan 2 jaar (40mg) p.d.en ik voel mij prima. Heb totaal geen bijwerkingen gehad en zonder dit middel was ik niet uit een diep dal gekomen. Als ik nu wat tegenslagen heb kan ik die veel beter aan als voor het gebruik.
Ik neem het pilletje s-avonds in bij de warme maaltijd.


Sterkte voor degene die er niet goed tegen kunnen.

Oma

Plato
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2008 14:15

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Plato »

Ik zit nu op de 13e dag met het gebruik van citalopram 20mg. De dwanggedachten over mijn problemen/frustraties worden al een stuk minder en de depressieve gevoelens lijken al iets minder te worden, maar is er nog wel. Verder voel ik me nog wel een beetje wazig, maar gelukkig niet meer zo erg als in de eerste week.

@Maanvogel: ik slik het 's avonds bij het avondeten, dit is bij mij ook op aanraden van mijn huisarts.

@Melanie: ja, bij mij zijn er ook mensen die onbegrip tonen. Bij mij was er ook sprake van een(waarschijnlijk) een infectie/ontsteking, die nog steeds niet helemaal weg is(wordt wel minder). Ik zou op de meest ongunstige momenten ziek worden, alsof er gunstige momenten zijn om ziek te worden geestelijk/lichamelijk. Het is zelfs zo serieus, die onbegrip, dat ik mijn studie niet mag afronden. Dus ja, Melanie, ik ben daar ook tegenaan gelopen. :?

Groetjes, Plato

bezorgde vrouw
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2007 22:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bezorgde vrouw »

Hier weer ff een berichtje van de bezorgde vrouw
We zijn ondertussen lekker op vakantie geweest en mijn man is toen begonnen met het innemen van de citalopram eerste week 20mg en de week erachter met 40mg.dacht ik dat het ineens te veel zou zijn en anderen hier op het forum dachten er ook zo over natuurlijk dank voor hun medeleven.Maar er is geen enkele negatieve bijwerking opgetreden.Sterker nog hij heeft zijn negatieve gedachten niet meer erg vlug he ,en heeft ook weer zin in sex wat trouwens ook erg verbeterd is ook is hij voor het eerst bij een psyg geweest.Iets waar hij dus echt geen nut van inzag dat ziet hij nu als een uitkomst.Ik ben zo blij met deze vorderingen en hoop dus dat het zo verder gaat.Ook kan hij met deze medicijnen goed funcioneren in zijn werk geen bijwerkingen tot nu toe. veel sterkte voor iedereen groetjes bezorgde vrouw

twisterdevil
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2007 22:24

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door twisterdevil »

bezorgde vrouw = onbezorgde vrouw

Medicijnen met therapie is altijd nog de beste oplossing. Als je stopt met de medicijnen is het handig dat je therapie hebt gehad om terugval te voorkomen

bezorgde vrouw
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2007 22:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bezorgde vrouw »

twisterdevil ik denk dat je me verkeerd begrijp ik ben dus echt niet onbezorgd integendeel door mijn bezorgdheid heb ik mijn man er van kunnen overtuigenen om deze hulp te zoeken waar hij nu al van inziet dat het de juiste keuze was als ik onbrzorgd was zou deze relatie al lang voorbij zijn geweest.

twisterdevil
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2007 22:24

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door twisterdevil »

Ik bedoelde ermee te zeggen dat je nu wat minder bezorgd hoeft te zijn omdat het beter gaat.

Ik citeer nog even het volgende wat je hebt geschreven:

ook is hij voor het eerst bij een psyg geweest.Iets waar hij dus echt GEEN nut van inzag dat ziet hij nu als een uitkomst.

Je schrijft GEEN nut. Ik denk namelijk wel dat het nut heeft. Waarschijnlijk bedoel je dit ook. Ik denk dat jij mij verkeerd begrijpt :D

Maakt niet uit

Erica39
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Erica39 »

Hoi allemaal,

Terug van een weekje weggeweest.
Afgelopen zaterdagavond de dosis citalopram opgehoogd van 20 naar 40 mg. Tot nu toe geen nare bijwerkingen gelukkig. Het enige waar ik wat last van heb is van zweten maar dat is een bekende bijwerking. Och een keertje extra douchen is zo erg nog niet :) . Ik voel me al stukken vrolijker en kan ook beter omgaan met onverwachte veranderingen of spanningen.

@Bezorgde vrouw, ben blij te lezen dat het bij je man de goede kant op gaat en dan hij zover is gekomen om hulp te zoeken.

@Melanie, ook ik herken het onbegrip wel. Ben er in het verleden ook vaak tegenaan gelopen. Gelukkig is het nu in mijn omgeving wel geaccepteerd. Wees er gewoon open over. Blijven praten!

Groetjes, Erica

Gerrit W.
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2008 14:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Gerrit W. »

Ik heb citalopram een jaartje gebruikt 30 mg per dag dus 1,5 tablet per dag.
Dit heb ik afgebouwd in 3 weken dus elke week een halve eraf.
Sinds een paar dagen heb ik last van de volgende verschijnselen: duizelig rare lichtinval in mijn ogen ,suizen bij mijn oor lijkt een beetje op high gevoel maar dan niet zo prettig.
De dokter zegt dat ik te snel heb afgebouwd en misschien depressie nog niet weg of nieuwe depressie of een ontwennings depressie maar zelf vind ik dit onzin want mijn denken is totaal verandert vergeleken met vorig jaar en heb weer erg zin om van alles te ondernemen.
Alleen voel ik me nu niet zo lekker dus hang een beetje thuis.
Om eerlijk te zijn denk ik zelf aan een virusje omdat ik het nu zo langzamer hand begin te herkennen dat het lijkt op een virusje die ik vorig jaar ook al had.
maar mocht er iamand tips hebben dan hoor ik het graag.
Of zijn het ontwennings verschijneselen?

Erica39
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Erica39 »

Hoi Gerrit,

Het kan heel goed zijn dat je toch last hebt van afkickverschijnselen. Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de depressie toch weer terug komt. Afkickverschijnselen zijn niet ongewoon met dit soort medicijnen en gaan meestal vanzelf over. Een virus kan natuurlijk ook maar dat zul je zelf het beste aan kunnen voelen. Ik wens je heel veel succes.

Groetjes, Erica

tjah
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jan 2008 22:25

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tjah »

Wat fijn dit forum, heb er al heel veel aan gehad.

Eergisteren naar de dokter geweest. Heb verteld dat ik vervelende ervaringen had in het verleden (xeroxat soort) en ook overgedoseerd was. Wat denk je.. krijg ik gelijk een hele pil van 40 mg per dag voorgeschreven (van citalopram). Ik ben geen voorstander van zelfdokteren maar ik schrok en wilde eigenlijk niet meer. Ik zag op het forum hier dat ook de meesten opbouwen en afbouwen, waarom ik dan gelijk 40 mg? Aangezien dokters geen heiligen zijn, ik hardstikke bang ben voor deze medicijnen toch besloten om gewoon de pil in stukjes te hakken en ik ben gisteren begonnen met 10 mg. Over 2 weken terug naar de dokter en zal ik dit wel opbiechten. Ik kijk volgende week wel hoe het gaat, misschien dat ik dan naar 20 mg ga.

Misschien is 10 mg weinig maar na die eerste pil gisteren merkte ik het wel gelijk hoor (nou ja, na een paar uurtjes eigenlijk). Ik voelde me superstoned, beetje misselijk en raar. Ik zit nu moed te verzamelen om weer een pilletje in te nemen.

Jullie allemaal heel veel sterkte en ik denk dat jullie me hier regelmatig terug zien

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Typisch gevalletje van een huisarts......voor dit soort zaken moet je bij een psychiater zijn en niet een huisarts. Zij hebben hier totaal geen kijk op. Hoe kan zo;n gek nou 40 mg in 1 keer voorschrijven....

tjah
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jan 2008 22:25

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tjah »

Ja James, dat vroeg ik me ook af. Ben blij dat ik niet de enige ben die zo denkt. Ook blij dat ik dit forum heb gevonden. Nu niet te blij reageren anders lijk ik niet depri genoeg hehehe. Wat ik me ook afvraag, zou het bij vrouwen een andere uitwerking kunnen hebben dan bij mannen? (hormonale verschillen). Ik zelf ben vrouw en ik heb al last van die maandelijkse hormonale schommelingen, zou het voor mannen makkelijker zijn en meer... rechtlijnig aangezien mannen minder hormonale schommelingen hebben? Of slaat dit nergens op?

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Tsjah (wat een nickname trouwens haha :P )

Ik denk niet dat er verschil is qua werking bij de verschillende sekse. Alleen bij een vrouw kan het tijdens de menstruatieperiode natuurlijk wel dubbelop "feest" zijn. Maar ik vind het wel vreemd dat je huisarts gelijk zo hoog inzet met dosis. Ik heb het al vaker geroepen.....antidepressiva moeten ze aan psychiaters overlaten. Huisartsen hebben ook vaak de neiging mensen te lang eraan te laten zitten zonder enige begeleiding of therapie. Met het gevolg dat mensen er vaak 3 of zelfs meer jaar aan vastzitten en stoppen al bijna niet meer mogenlijk is. Antidepressiva zijn bedoelt om verder te komen met therapie en dergelijke. Daar is het een uitstekend hulpmiddel voor. Niets meer en niets minder. Dus het is in ieder geval aan te raden om in behandeling te komen bij een psychiater, het is echt een must.

in ieder geval succes :P

tjah
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jan 2008 22:25

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tjah »

James, die naam is toch best cool? Ik dacht, als mensen nu op mij willen reageren zeggen ze: Tjah, dat is wel vervelend ja (o.i.d.). Werkt lekker relativerend.

Wat betreft het mannen/vrouwen onderwerp, je zal wel gelijk hebben en zijn wij vrouwen gewoon gezegend met extra maandelijkse party's.

Ik ben met klachten bij de arts gekomen, gevraagd om HULP. Dan verwacht je niet in gediplomeerde prutsers handen te vallen. Het is me niet eens voorgesteld, (psych) ben niet doorverwezen, niets van dit al. Volgens mij verschilt de kwaliteit van psych tot pscych ook aanzienlijk. Ik ben zeer content met de beschrijvingen van ervaringen van "medegekken" :P omdat je nu vergelijkingsmateriaal hebt. Voor mij bevat het i.i.g. informatie waar ik echt wat aan heb.

Even voor de goede orde (alle gekheid op een stokje) ik zie het niet als een gekte hoor 8) Ik hou gewoon graag de humor erin, zonder humor en een klein beetje zelfspot is het helemaal zo'n verloren zaak..

Vind het tof dat je zo snel reageert, zit ook steeds te kijken of er al reaktie is. Voor alle anderen... Geloof niet gelijk alles wat er wordt gezegd door deskundigen, Ik had bijna 40 mg in mijn mik gestopt gisteren. Even jezelf informeren kan nooit kwaad. Vandaar ook applausje voor dit forum (niet te lang, ben ik te moe voor).

Zijn er ook mensen die gewoon 10 mg slikken en waarmee het goed gaat? zou dit graag horen (en ook graag over een paar weken hier zelf neerzetten eigenlijk).

Groet

Gesloten