LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Anne,
Zit nu 2 weken op Efexor xr 75 mg en het gaat beetje bij beetje. Op de site van Efexor heb ik geschreven dat de eerste dagen perfect gingen en later ik weer heel somber en angstig werd. Nu de laatste 2 dagen gaat het beter. Verbetering kun je pas verwachten na 2-4 weken, ik denk dat eerst de citalopram moest uitwerken en dat ik nu echt aan het opbouwen ben met de efexor. We gaan ervoor! Hoewel dat ook moeilijk is. Je moet goed naar je lichaam luisteren en als je niet tevreden bent, dit gelijk melden aan je huisarts of psychiater. Misschien heb je ook wel een ander medicijn nodig. Citalopram is vrij licht. Zet hem op! We zijn hier toch ook om elkaar te helpen! :) Groetjes, jrs.

Cveltmann
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Cveltmann »

Hoi!
Ik slik sinds afgel. zondag Citalopram; wel met sterke twijfels -want ik kan en wil het immers ''zelf'' doen (er bovenop komen/weer de oude C worden: vrolijk, spontaan, actief) Mijn zoon werd bijna een jaar toen bij mij (postanatale) depressie werd ''geconstateerd''. Net na de bevalling had ik ernstige agressieve aanvallen, kan/kon weinig stress aan. Bezoeken aan de psycholoog (met mn partner, wie ik voor een groot deel ook erg blaam - onterecht? - over mijn toestand (zo noem ik het..) hebben niet echt het beoogde effect...
Maar goed; 9 weken nadat ik door mijn baas naar huis werd gestuurd om eens bij te tanken, voelde ik mij wat opknappen (na eerst een mega dip te hebben meegemaakt) de 12e week had ik een terugval en nu - bijna 16 weken verder - weer; lusteloos, moe, geen zin in wat dan ook....balen dus...ook voor mijn partner (mijn zoon zal er trouwens niieeets van merken als ik bij hem ben hoor!)
Mijn allergrootste angst is dat ik ''verslaafd'' raak aan de citalopram, dus niet zonder kan. Of dat ik er minimaal 1 jaar aan vast zit. En dit terwijl een 2e kleine best al wel gewenst is (eerst nog een andere pt baan zoeken - wat ook een oorzaak was van mn toestand: tot 4 dagen voor bevalling gewerkt en na 3 weken hiervan alweer de draad opgepakt).
Wat is jullie ervaring hiermee, indien van toepassing?
Dank voor de reactie!!
C

jgvv
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2007 17:22

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jgvv »

hoi C,

ik ben vanaf zaterdag bezig ik was een paar weken geleden ook begonnen en toen gestopt vanwege de bijwerkingen die zich bij mij wel heel heftig manifesteerde. nu gelijk met oxazepam begonnen en moet zeggen dat ik dit keer meer vertrouwen heb dat ik doorzet vandaag zelfs helemaal geen oxazepam genomen.
voor de veslaving ben ik niet bang en als ik door een jaar dit te slikken van de angstaanvallen afben heb ik dat er graag voor over.

succes C
groetjes J

Oma Nijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:25

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Oma Nijn »

Goedemiddag allen,

Heb de meeste reacties gelezen. Mijn dochter moet ook beginnen met Citalopram, ze is alleen 31 weken in verwachting. Er zitten toch wel wat risico's aan, zo te lezen.
Ik ben het er dan ook niet zo mee eens.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft?


Groetjes Oma Nijn

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

Geachte Oma Nijn,

Ben geen medicus, maar ik weet dat de bloedbanen van baby en moeder gescheiden zijn. Ik weet niet of de werkzame stof van cipramil deze scheiding overbrugd en wat de gevolgen voor de baby zijn.

Kan slechts 1 goed advies geven, win een extra advies in van een deskundige. Ik weet niet wie de voorschrijver is, maar als het verkeert uitpakt zal hij/zij hier uiteindelijk ook blij mee zijn. Als het goed gaat ook.

Succes en sterkte

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Ik ga een paar dagen op vakantie
Zou ik ook een middel tegen reisziekte mogen gebruiken ( in combinatie met citapromil)

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

Cipramil verdraagd zich met veel andere medicijnen/middelen. Ik weet niet hoe groot de afstand is, maar is het niet verstandig om dan maar gewoon niks te slikken? Als je meegemaakt hebt hoe een ad opbouw verloopt (de meeste mensen worden misselijk) is het dan niet verstandig om gewoon het misselijk zijn te accepteren?

Ga bij twijfel langs de apotheker of huisarts.

sangean
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2007 16:29

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door sangean »

Hallo,

Ik gebruik citalopram al meer dan 2 jaar. In de eerste paar weken werden mijn zelfmoord gedachten sterker en was erg depressief. Ik kreeg dit na een TS. Toen ik stopte met het gebruik merkte ik dat mijn klachten niet was verdwenen. Het werkt als je het gebruikt maar als je ermee stopt komen de klachten gewoon terug. Voor mij gevoel is het een middel dat je klachten maskeert maar niet geneest. Zelfs toen ik het gebruikte merkte ik dat uiteindelijk na 2 jaar zijn werking niet meer optimaal was. Ik gebruikte 40 mg.


Groetjes,

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

sangean,

Wat is een TS?

Zou het zo kunnen zijn dat jou lichaam structureel te weinig serotine aanmaakt en dat stoppen zorgt dat het evenwicht verstoort raakt?

Dat AD's na langere perioden hun werking verliezen heet geloof ik 'poping-out'. Als ik zo hoor wat jou overkomt, denk ik dat het verstandig is om naar de arts te gaan.

Groet,

sangean
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2007 16:29

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door sangean »

Hallo hugo123,

Tentamen suïcides’ oftewel ‘ts’ is de medische term voor ‘poging tot zelfdoding’
Het kan zijn dat mijn lichaam te weinig serotine aanmaakt maar ik heb nooit onderzoek hier na gedaan. Ik ben op dit moment wel onder behandeling maar ik voel me niet geholpen. Ik gebruikte Cipramil 40 mg en Remaron 45 mg. Op dit moment gebruik ik dit weer maar in de laagste dosering. Ik ben van plan om snel weer te stoppen. Remaron gebruik ik om beter te slapen en voor gewichtstoename..Ik ben 1:64 en weegt 44/45 kilo. Als ik stop met Remaron dan val ik ook meteen weer af.



Groet,

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

Vervelend die TS, wat moet jij je wanhopig gevoeld hebben. Het is mijn grootste strijd geweest om dit niet als uitweg te willen kiezen. Ik heb jaren lekker in mijn vel gezeten en zit nu in een angststoornis/depressie.

Moest Mirtazapine/Remeron even opzoeken, dit is geen SSRI, dus ik neem aan dat je 'gemonitord' wordt. Dat je de bijwerking voor de gewichtstoename voor lief neemt snap ik.

Slapen en depressie/angsten is moeilijk. Veel oudere mensen hebben daar ook last van en ik zie een aantal vitale oudere mensen die dit op een of andere manier accepteren. Zo iets van dan ben ik wakker, dan ga ik mijn hobby doen of zoiets. (Weet uit eigen ervaring dat dit voor mij niet werkt, maar heb daar wel bewondering voor).

Succes,

dpri
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2007 13:54

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door dpri »

Hallo,

Momenteel gebruik ik al 9 maanden citalopram 1x 40 mg.
Jaren ben ik zoekende geweest om een oplossing te vinden voor mijn probleem. In het dagelijkse leven ben ik in staat optimistisch over te komen maar dat is juist een houding om me staande te houden. Regelmatig gaan negatieve gedachten en minderwaardigheidsgevoelens door mijn hoofd. Het is een behoorlijk leeg gevoel dat veel energie kost om het niet de overhand te laten krijgen. Soms lukt dit uitstekend maar bij langdurige mentale belasting soms ook helemaal niet.

In de beginperiode had ik vaak last van enkele in de bijsluiter genoemde bijverschijnselen.
Nu heb ik nog alléén last van:
- Onrustige benen (soort stuiptrekkingen) zowel s'avonds tijdens TV kijken als tijdens het slapen.
- Orgasmen zijn zeldzaam.
- Concentratiestoornissen.
- Mindere werking van het korte termijn geheugen.

Wie herkent zich hierin en heeft voor de bijverschijnselen een passende oplossing?

Groet,

dre4(n)ever
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2007 17:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door dre4(n)ever »

Hoi

Ik slikte 4 jaar seroxat en ben daar 15 kilo van bijgekomen. Dat was dan ook het enige wat dit middel voor mij gedaan heeft.
Slik nu sinds een jaar citalopram 40 mg en ook nu heeft het me nog steeds niets opgeleverd. Ook slik ik sinds een paar dagen oxazepam 20 mg erbij. Ik merk niks. Geen bijwerkingen niks. Ik ben nog steeds erg depressief, heb nog vaak van die gekke neigingen om me van het leven te beroven. Zucht.....Ik ben op.

Mark24
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2007 23:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mark24 »

hallo,
ik slik nu sinds 9 weken Citalopram 20 mg.
In het begin merkte ik verschil en toen ik van 10 naar 20mg ging ook.
Klachten werden veel minder en kon het meer onder controle houden! sliep beter en werd makkelijk wakker enz..
Het is nu als voor ik met de pillen begon... Gespannen (vooral in de avond) moe duizelig, suf,sloom,tot weinig toe komen, weinig zin in dingen hebben enz... de klachten die bij angst en paniek en piekerstoorniss voorkomen...
Ik weet dat het even duurt voor het kan werken maar slik het nu dus 2 maanden en en week, iemand misschien ervaring dat het na zo'n tijd nog niet (volledig) werkt?
Ik moet eind van de week naar de arts bespreek het ook met haar maar hoor ook graag de ervaringen van andere mensen!

groetjes en bedankt Mark

ritaxw
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007 11:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ritaxw »

Hallo allemaal,

Na 5 weken salou ben ik weer terug en daarom ook weer terug op het forum.
Ik heb nog nooit zo'n fijne vakantie gehad als nu met het gebruik van citalopram. Geen nare gevoelens, lekker relaxed.
Alleen het nachtelijk zweten en slechter slapen is wel toegenomen. Maar als het daar bij blijft ????
Verder ben ik zo gelukkig met dit middel ! Het heeft mijn leven volledig veranderd in positieve zin.

Groetjes Rita

ritaxw
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007 11:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ritaxw »

Hoi Mark,

Ik herken dit probleem wel.
Bij mij is de dosis toen omhoog gezet naar 30 mg. Vanaf toen geen klachten meer gekregen.

Groetjes Rita

ritaxw
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007 11:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ritaxw »

Hallo dre4ever,

Van zo'n berichten schrik ik nog al.
Hoe kan het nou toch dat geen enkel middel helpt.
Je moet z.s.m met iemand gaan praten hoor. Het leven is te veel waard.
Ook voor jou. Je moet het positieve weer terug weten te vinden.
Geef het zeker nog een kans, zet hem op, ook met jou komt het goed hoor !!!!!

Groetjes Rita

Mark24
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2007 23:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mark24 »

Hoi Rita,
bedankt voor je reactie!
a.s vrijdag heb ik afspraak met de arts en zal het ook met haar bespreken, ze heeft al eerder gehad over verhogen naar 30... ken het gevoel dat het beter gaat en lekker is, ben dus blij dat je fijne vakantie hebt gehad!
hoop ik ook nog keer mee te maken, iniedergeval in het dagelijkse leven dat het beter gaat want elke avond weer spanning en moe en hoofd/buikpijn is geen leven!

groetjes Mark

dre4(n)ever
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2007 17:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door dre4(n)ever »

Hallo Rita,

Bedankt voor je reactie.

Ik wil wel weer naar mijn huisarts gaan , maar ik durf de stap gewoon niet te zetten omdat ik bang ben dat hij mij niet geloofd. Zoiets van, Daar heb je hem weer. Voel me zo ellendig, ben al een hele tijd aan zelfmoord aan het denken. Ook het werk kan ik niet meer opbrengen, en toch werk ik en ben ik niet in de ziektewet. Het is me echt allemaal te veel. Maar dan ben ik weer bang dat ik ontslagen word omdat ze misschien denken dat ik gek ben ofzo. Dus blijf ik gewoon werken. Ach ik weet het gewoon niet meer. Het leven sucks.

Ben blij voor je dat je een leuke vakantie gehad hebt.

Andre

ritaxw
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007 11:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ritaxw »

Hallo Andre,

Ik durfde eerst ook niet naar de huisarts. Uiteindelijk toch gegaan. Die vertelde hoeveel patienten zij had met diezelfde klachten... en dat zijn er veel.
Je denkt dat je de enigste bent, maar meer dan de helft van nl loopt te kampen met deze problemen.
Dus..... neem de stap, je hebt niks te verliezen !
Ga anders naar en vrouwelijke huisarts dat schept meestal meer vertrouwen. Ga in ieder geval z.s.m. Hopelijk maak je deze stap Andre.
Heb vertrouwen !
Succes, groetjes Rita

Gesloten