LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
jacqueline

citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jacqueline »

Ik heb zowel negatieve als positieve ervaringen met dit medicijn. Allereerst wil ik je waarschuwen voor hetgeen ook in de RADAr uitzending werd gemeld, sterke ontremming en zelfs manische verschijnselen bij te hoge doses. Dit is mij een jaar geleden overkomen en pas nu heb ik mijn leven een beetje op de rails. Het is afschuwelijker dan welke depressie ooit, zo'n manische episode! Het was wel een hele opluchting dat het door de medicatie kwam, en niet door een bipolaire stoornid bijvoorbeeld.

Na de manie volgde een zeer zware depressie, ik vond het doodeng om weer medicijnen te gebruiken. Ik heb met mijn psychiater afgesproken dat hij de doses heel nauwkeurig controleert, door geregeld contact en bloedonderzoek. Ook weet ik nu zelf welke symptomen op een overdosis kunnen wijzen. Slapeloosheid, nooit moe worden, kooplust, ongeremde seksualiteit, continue praten en zeer abrupte beslissingen nemen zijn er een paar.

Ik hoop dat je baat hebt bij deze medicijnen, maar wees alert.

Groetjes, Jacqueline

i

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door i »

hallo.
ik slik nu een jaar cipramil. Het gaat goed. het helpt goed tegen depressie en angst.
Inderdaad, de 1e week was ik gelijk wel heel positief en het kan wat te veel ontremmen. Maar als je de goede dosis neemt is het voor mij beter dan seroxat, veel minder bijwerkingen.
droge mond 'snachts
en misschien eerder ontstekingen

snarfvz
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:55
Locatie: Apeldoorn

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door snarfvz »

Ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen met citalopram, omdat ik wat symtomen kreeg in de richting van een depressie, ik werd agressief, rusteloos.

Ik ben begonnen met 20 mg citalopram, dit werkte maar kort, na ongeveer een half jaar heb ik de dosis verhoogd naar 40 mg, dit ging een tijdje goed, tot voorkort, vlak voor het weekend kwam ik erachter dat het op was, en er was geen apotheek meer open die het voor kon schrijven (en ook nog in de periode van de huisartsen staking) na 2 dag zonder de medicijnen te hebben gezeten, voelde ik de rusteloosheid en agressie weer toenemen, en ben ook een beetje door het lint gegaan, ik heb vervolgens mijn agressie uitgeoefend op een stalen kastdeur, gevolg bloedende handen, ik dus de eerst volgende dag naar de huisarts gegaan, en die vertelde mij dat ik een soort van weerstand opbouwde tegen de citalopram, ik ben nu aan het afbouwen met de citalopram en stap over op paroxetine, en ik moet vertellen dat ik mij nog niet echt beter ga voelen, ontwenningsverschijnselen, en om heel eerlijk te zijn voelde ik mij beter met de citalopram dan nu met de afbouwende citalopram en opbouwende paroxetine

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door eeliane »

Heb t ook gebruikt, vond t een prima middel.

aardbewoner
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2006 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door aardbewoner »

Hoi,

Ik gebruik citalopram nu zo ongeveer 8 maanden en het heeft een positieve uitwerking. Dit wil zeggen dat ik me stabieler voel en dat ik wat kan met de therapie die ik volg. Ik gebruikte eerst 20 mg, maar dit is nu opgehoogd naar 30 mg. Gezien ik hiernaast dus ook therapie volg is het wel een combinatie van 2 factoren die ervoor zorgen dat ik mezelf weer op de rit krijg. Had in het begin wat last van sufheid, maar dat ging al snel over. Wat ik wel merk is dat mijn concentratie minder is geworden (valt me de laatste tijd op). Dan heb ik iets in mijn hoofd wat ik tegen iemand wil zeggen, maar dan ben ik het opeens helemaal kwijt om maar een voorbeeld te noemen. Op mijn werk ben ik vrij chaotisch en ben soms even de draad kwijt. Kan ik opeens niet meer bedenken wat ik nu eigenlijk aan het doen was als ik gestoord word tijdens een bezigheid. Weet niet zo goed of ik nu echt chaotisch ben van mezelf of dat het door de medicijnen komt. Wel vreemd dat het me de laatste tijd pas opvalt.

Wat ik me wel eens afvraag is wie ik nu eigenlijk echt ben. Hoe zou ik zijn zonder medicijnen? Durf ik het weer aan zonder medicijnen of zal ik weer terugvallen? Of zal ik deze medicijnen altijd nodig hebben, maar wie ben ik dan nog?

Marjan

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door eeliane »

Je bent niet anders hoor zonder die medicijnen. Mensen weten eigenlijk niet wat een antidepressiva doet.
Eigenlijk zorgt deze er voor dat de balans tussen het lichaam en je hersenen weer klopt. Als je namelijk vreselijk depressief bent reageert je lichaam daarop en deze verschijnselen zijn niet leuk, de hersenen maken bepaalde stofjes niet of verkeerd aan vandaar die chaos in je hoofd.. Ik zelf had in de gaten dat ik mijn lichaam niet meer stil kreeg, ik had namelijk enge zenuwaanvallen ,kon niet meer slapen en lag wel de heel dag-nacht tv te kijken. Er zat gewoon geen lijn meer in, alles ging op een vreemde manier langs me heen, mijn lichaam deed maar wat en ik vond het vreselijk. Een anti-depressiva zorgt er eigenlijk voor dat het lihcaam niet meer reageert op de geestelijke problemen (of die nou depressief of in de war-zenuwachtig zijn of beiden.). Het lichaam komt tot rust en daardoor de geest ook weer waardoor je langzaam aan weer grip krijgt op je geest en je lichaam. En ook al raak je af en toe in paniek of stress je lichaam reageert daar niet meer zenuwachtig of in de war op.
Nu kan je je problemen op gaan lossen op een rustige manier.

Over die diarree, krijg je wel de originele cipramil want ik heb ook eens een buitenlands merk gehad en daar kon ik ook niet tegen. Vraag dan weer naar het origineel.
Zodra je het medicijn wat langer gebruikt ga je er ook mee leven en je persoonlijkheid verandert niet hoor, ja misschien gaat het de mensen opvallen dat je alles wat rustiger toegemoet gaat maar meer ook niet hoor. Ik voelde me er geweldig bij, heerlijk dat ik zo mijn problemen kon oplossen en ik sliep goed en ik was nooit meer in paniek.
Laat je door niemand aan praten dat anti-depressiva een raar soort medicijn zou zijn hoor, want als er iets niet in je hoofd klopt kan je dat aan de buitenkant niet zien maar het kan soms goed verkeerd gaan in de bovenkamer, lees maar in de krant. Misschien hadden sommigen ook eens behandeld moeten worden met een ant-depressiva, had mensen levens kunnen schelen.

Mante
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2006 12:25

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mante »

Pas wel op met gelijktijdig gebruik van Brufen (Ibuprofen). In combinatie met Cipramil (Citalopram) geeft dat een verhoogde kans op bloedingen.

cisely
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:11

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door cisely »

ik gebruik nu mirtazepine 30 mg.
het slaat niet echt aan. en ben wel heel depressief.
De arts van het GGz raad mij aan om citalopram te gebruiken, maar zie er best wel tegenop. Van de mirtazepine ben ik 10 kg aan gekomen. :x
Vlgs de arts kan het geen kwaad en van citalopram kun je niet dik worden. Wie heeft ervaring mee ?Ik bedoel met gewichtstoename.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door eeliane »

nee geen gewichtstoename, geen grammetje, hoef je niet bang voor te zijn.

cisely
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:11

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door cisely »

Hoi Eeliane,

Bedankt voor je reactie

Ik ben aan het afbouwen met het gebruik van Mirtazepine en over 2 weken kan ik aan de Citalopram 45mg. Best wel hoge dosis vind ik, maar hoop dat het beter word.




groetjes sicely

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door eeliane »

Succes sicely,
ik heb ooit 20 mg geslikt voor denk ik 1 1/2 jaar en dat is mij heel goed bevallen. Ik ben er nu al weer 3 jaar vanaf en ook dat afbouwen ging heel makkelijk, stukje (letterlijk) voor stukje maar het viel mij reuze mee. Maar goed daar ben jij nog niet mee bezig, succes met de overstap en je behandeling.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door eeliane »

Tijdens het gebruik van dit soort medicijnen is het wel zaak de oorzaak van je problemen te zoeken en op te lossen meestal met behulp van een psycholoog. Antidepressiva zijn geen medicijn maar een tijdelijke onderdrukker van negatieve en agressieve prikkels. Het zorgt er voor dat er stofjes in de hersenen aan gemaakt worden die bij 'normale' hersenen automatisch worden aangemaakt, waardoor negatieve gevoelens niet de overhand krijgen in je leven en deze geen lichamelijk reacties veroorzaken. Dus als je met de medicijnen stopt moet het lichaam het sein krijgen deze stofjes zelf te gaan maken. Als je problemen net zijn besproken komen negatieve en agressieve gedachten weer snel om de hoek kijken.
Zorg dan ook voor psychologische hulp!

Annika4
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2007 03:24

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Annika4 »

ik ben nu 4 weken bezig met citalopram 20 mg per dag maar eigenlijk merk ik nog niet echt een verschil. ik voel me nog steeds net zo beroerd en misschien wel nog beroerder (al heeft dat met bepaalde gebeurtenis laatst mee te maken denk ik net als mn psycholoog).
vroeg me af waaraan je merkt dat t werkt?
ik heb wel met vele andere medicatie dat ik vaak meer moet dan gebruikelijke hoeveelheid (paracetomol helpt al niet, en toen ik laatst in het ziekenhuis lag zat ik aan de 30 mg dipidolor (opiaat) terwijl 20mg normaal is..) kan het daar ook mee te maken hebben dat ik geen verschil voel?

verder vroeg ik me af of mensen met andere SSRI's betere of andere resultaten hebben gehad nadat of voor dat ze citalopram gebruik(t)en

justme360
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 mar 2007 22:35

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door justme360 »

heeft er echt helemaal niemand baat bij a.d. ??
mijn vriendin heeft een jaar lang a.d. gebruikt, in combinatie met psycholoog, ze is er weer helemaal bovenop en voeld zich uitstekend.
ze rijd zelfs taxi savonds, een taxi chaufeuse, wie had dat durven dromen, met haar angsten??

jobe
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2007 05:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jobe »

HOI CISELY

myrtazapine is veeel e heftig. heb het 2 dagen genomen.. kon niet meer lopen bijna en had rare beenstuipen. In het verleden drugs gebruikt? praat dan met je arts, waarschijnlijk ben je een ADD'er. suc6

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door eeliane »

Annika, pas na 2 weken is je lichaam er aan gewend, geestelijk is er pas na 6 weken verbetering in je gedachtes te verwachten.
Maar wat verwacht jij er eigenlijk van? Dat is ook wel belangrijk...

Japson
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2007 20:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Japson »

Hallo,

Ik ben ongeveer 2 jaar lang depresief geweest en daarvoor voelde ik me eigenlijk ook nooit helemaal mezelf. Ik leefde zonder reden met een angstig gevoel. De ellende bereikte zijn hoogtepunt in de kerstvakantie, ik zag het leven helemaal niet meer zitten. Ik heb toen samen met mijn psycholoog en dokter besloten om citalopram te gaan slikken. Ik stond hier vooraf nog al sceptisch tegenover, ik geloofde niet dat dit de oplossing zou zijn en in het begin leek het hier ook helemaal niet op sterker nog de eerste twee weken leken mijn problemen zelfs erger te worden. Maar daarna begon ik steeds meer grip op mijn leven te krijgen en mijn zelfvertrouwen groeide meer en meer. Tegenwoordig voel ik me kiplekker en zie ik de toekomst zonnig in. Ik wil niet zeggen dat dit alleen maar door de medicijnen komt maar durf wel te stellen dat dit mede door de Citalopram komt. Ik slik overgins maar 10 mg per dag, helemaal geen grote dosis maar voor mij precies genoeg, met deze dosis ben ik precies in balans.
Ik heb soms wel het gevoel dat ik ietwat ongeremd wordt, maar niet dat ik het niet meer onder controle heb, ik denk dat dit ook wel een beetje in mijn natuur zit. Verder ondervind ik eigenlijk helemaal geen nadelige effecten en ben ik alleen maar positief over dit middel.

Dit is eigenlijk mijn verhaal een beetje, wanneer je vragen hebt of iets wilt weten kun je me altijd een berichtje sturen ik zal proberen zo eerlijk mogelijk antwoord te geven.

Groeten,

Japson

elly70
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2007 13:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elly70 »

hallo

afgelopen donderdag heeft de huisarts me dit middel voorgeschreven maar ik was nogal bang er mee te starten
helemaal na het lezen van de bijsluiter. :(
jullie verhalen hebben me wat goede moed gegeven
ik ga maandag beginnen.ik hoop dat het bij mij ook allemaal meevalt met de bijwerkingen.

groeten,
Elly

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door eeliane »

Elly,
veel succes en meid je voelt je nu wat vreemd maar het wordt echt beter, hou vol hoor!
Gr Eliane

Menzo
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2007 13:57

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Menzo »

Hallo

Vorig jaar in de zomer ben ik overgestapt van Paroxetine naar Citalopram.
Wat een bijzonder goed middel vind ik dit.
Nu ben ik vorige week vrijdag begonnen met afbouwen, van 20 naar 10 mg.
Het valt me allemaal heel erg mee.
Heb alleen veel last van hoofdpijn en gister was ik wat rillerig, maar dat hoort er allemaal bij en bovendien is het allemaal voor een goed doel.

Ik zou zeggen citalopram werkt.
Hopelijk gaat de afbouw verder ook prima.

Sterkte iedereen die medicijnen loopt.

Gesloten