LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dapagliflozine SGLT2 remmer

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

dapagliflozine SGLT2 remmer

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Vorige week kreeg ik dit middel door mijn internist voorgeschreven. Nadat ik de bijsluiter had gelezen besloot ik te wachten met inname van deze pillen (10mg) tot maandag. Eerst even overleggen met mijn apotheker.
In de bijsluiter stonden een aantal zaken onder de volgende waarschuwing: "Wees extra voorzichtig met gebruik in de volgende gevallen:":
Als ernstige hartproblemen heeft of heeft gehad. Als u een beroerte heeft gehad.

Ik heb in 2013 een openhartoperatie gehad en in 2014 drie beroertes. Reden genoeg om eens aan de bel te trekken bij de apotheker (staat ook in de bijsluiter) Gek genoeg staat er niet in de bijsluiter wat er bedoeld wordt met "extra voorzichtig" zijn. Volgens mijn apotheker moet ik die pillen niet nemen. Hij vermoedt dat die tekst is opgenomen om de fabrikant in te dekken in geval ......... :shock:

Ook heb ik de assistente van mijn internist gebeld om de kwestie voor te leggen aan de internist. Enkele uren later werd ik terug gebeld met de mededeling dat ik zelf :shock: maar in moest schatten om wel of niet deze medicatie te slikken.
Dit gaf mij het gevoel dat de internist blijkbaar OF te weinig ervaring mat het middel heeft OF zich te weinig in dit relatief nieuwe (2012) middel heeft verdiept.

Laat bovenstaande een waarschuwing zijn aan het adres van gebruik(st)ers van dit middel. Er is blijkbaar nog niet genoeg bekend over bepaalde gevolgen van gebruik onder bepaalde omstandigheden. Daar wil je als gebruiker liever ook niet altijd ondervinden. (Als dat b.v. mogelijk de dood tot gevolg zou kunnen hebben)

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: dapagliflozine SGLT2 remmer

Ongelezen bericht door tijger1 »

Weet uw internist van uw problemen met uw hart en de beroertes?

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: dapagliflozine SGLT2 remmer

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

tijger1 schreef:Weet uw internist van uw problemen met uw hart en de beroertes?

Ja.

Ik ben zelf ook verder gaan zoeken. Zo kwam ik een document tegen aangaande de toelating van dit medicijn (een document uitgegeven door de overheid) waar t/m de mogelijke financiele gevolgen van bijwerkingen etc. werden meegenomen in de toelating. Dat document gaf me echt de indruk dat het hoofdzakelijk gaat om het kosten/baten plaatje en dat de resultaten op medisch gebied op de tweede plaats komen. Dat was trouwens ook al door mijn apotheker benoemd. Persoonlijk vind ik dit soort ontwikkelingen zorgelijk te noemen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: dapagliflozine SGLT2 remmer

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dat dan maar gaan bespreken bij uw internist, want hij zal dan toch andere medicijnen moeten voorschrijven.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: dapagliflozine SGLT2 remmer

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

tijger1 schreef:Dat dan maar gaan bespreken bij uw internist, want hij zal dan toch andere medicijnen moeten voorschrijven.
De internist heeft andere prioriteiten met mij: niet direkt mijn diabetes maar mijn bloeddruk. Ik gebruik als enigste hier in de omgeving het middel Lonnoten. Dit is een haargroeihormoon in tabletvorm met als belangrijkste bijwerking (welke voor mij belangrijk is) bloeddruk daling. Ik moet nu i.p.v. anderhalf tablet per dag er twee nemen. Vanwege de diabetes (type 2) ben ik een aantal weken terug begonnen met prikken om de dag. De internist is blij met die gegevens. De waardes varieren tussen 3.6 (hypo) en 6.5

Bij diabetes type 2 is het van belang dat men niet te zwaar is. Echter zit in het geheel een tegenstrijdigheid: Van de door mij gebruikte metoprolol (beta blokker) ben ik 10 kg aangekomen. Ook een van de middelen die veel diabetspatienten krijgen (glyclazide) kom je aan. Als ik insuline zou moeten spuiten zou ik nog meer groeien vandaar in eerste instantie zijn voorstel om dapagiflozine te gaan slikken omdat de meeste patienten daar van afvallen.

Let op: ik heb dus geen overgewicht door een fout eetpatroon !!!! Ook lichamelijke training is geen echte oplossing vanwege de genoemde beroertes en de daaruit voortgekomen handicaps.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: dapagliflozine SGLT2 remmer

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als ik het zo lees, bent u een gecompliceerd medisch probleem. Het lijkt mij niet dat u hier dan betere adviezen zult kunnen krijgen dan van uw dokter. Die is blijkbaar ook nog zoekend.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: dapagliflozine SGLT2 remmer

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

tijger1 schreef:Als ik het zo lees, bent u een gecompliceerd medisch probleem. Het lijkt mij niet dat u hier dan betere adviezen zult kunnen krijgen dan van uw dokter. Die is blijkbaar ook nog zoekend.
Vandaar dat mijn topicstart meer bedoeld is als waarschuwing en niet als vraag !!! :!:

De waarschuwing is: Lees altijd goed de bijsluiter. Als er in de bijsluiter iets staat wat niet duidelijk overkomt raadpleeg altijd uw apotheker of arts.

Als er in een bijsluiter staat dat de gebruiker extra voorzichtig moet zijn maar niet waarom wordt dan altijd wantrouwig omdat die waarschuwing mogelijk een soort indekking van de fabrikant kan zijn mocht het al fout gaan. :oops:

Gesloten