LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dexamfetamine verplicht ingeruild voor Amfexa

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Esther02
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2019 22:11

Dexamfetamine verplicht ingeruild voor Amfexa

Ongelezen bericht door Esther02 »

Dexamfetamine 2.g mg tabletten werkten prima maar mogen ineens niet meer geleverd worden. Nu verplicht Amfexa dat bij mij niet goed werkt voor deonrust bij Adhd en me agressief en sjagrijnig maakt. Is dit een vies spelletje van de verzekeringen en farmaceuten? Is hier iets aan te doen? Ik wil met Dexamfetamine mijn leven weer terug!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Dexamfetamine verplicht ingeruild voor Amfexa

Ongelezen bericht door berndv »

dan zul je in overleg moeten met je behandelaar. Indien voorgeschreven is magistrale bereiding nog steeds toegestaan. Het kan alleen wel zijn dat je hiervoor een hogere eigen bijdrage betaalt. Maar ga eerst eens in gesprek met je behandelaar, die kan hier een rol in spelen.

Daikan
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2019 23:53

Re: Dexamfetamine verplicht ingeruild voor Amfexa

Ongelezen bericht door Daikan »

Esther02 schreef:
14 nov 2019 22:18
Dexamfetamine 2.g mg tabletten werkten prima maar mogen ineens niet meer geleverd worden. Nu verplicht Amfexa dat bij mij niet goed werkt voor deonrust bij Adhd en me agressief en sjagrijnig maakt. Is dit een vies spelletje van de verzekeringen en farmaceuten? Is hier iets aan te doen? Ik wil met Dexamfetamine mijn leven weer terug!
Amfexa is gewoon een merknaam voor dexamfetamine. Er zit precies dezelfde werkzame stof in. Waarschijnlijk zijn je bijwerkingen voornamelijk op het placebo-effect berust.

Chrisbeijer
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2019 06:01

Re: Dexamfetamine verplicht ingeruild voor Amfexa

Ongelezen bericht door Chrisbeijer »

Wat je kunt doen is in overleg gaan met je behandelende arts die je medicatie heeft voorgeschreven. Hij/zij kan "medische noodzaak" bij een medicament zetteb waardoor de apotheek verplicht is om dat exacte medicijn te leveren. En geen andere varianten hiervan.

Mijn vader heeft dit namrlijk ook bij vele medicamenten vanwege zijn maagverkleining. Capsules werken niet meer. Maar de tabletvorm wordt normaliter niet meer vergoed. Vanwege de medische noodzaak krijgt hij ze nu wel gewoon vergoed.


Heb je trouwens al eens strattera geporbeerd? Ik heb dit jaren geleden gebruikt voor mijn ADHD en die hebben mij erg goed geholpen. Ik was ook erg onrustig. Veel woedeaanvallen. Snel afgeleid. Niet stil kunnen zitten en ga maar dooe. Je herkent het wel.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Dexamfetamine verplicht ingeruild voor Amfexa

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Gewoon vragen of je ze zelf mag betalen.

Als je de €385,- per jaar niet opmaakte maakt het weinig uit, dan betaal je eigenlijk alles zelf.
Maar is het oude merk wel leverbaar, soms moeten ze op andere merk over.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Dexamfetamine verplicht ingeruild voor Amfexa

Ongelezen bericht door Boesta »

Het is eigenlijk heel erg vreemd dat u zo'n verschil merkt. De werkzame stoffen zijn namelijk precies hetzelfde. Het enige verschil dat er zou kunnen zijn (hoeft niet) is dat er andere hulpstoffen gebruikt worden. Maar die hulpstoffen doen niets te niet aan de werkzame bestanddelen van het medicijn.

U zou wel bv (bij zeer hoge uitzondering) allergisch kunnen zijn voor 1 van de hulpstoffen die deze fabrikant gebruikt en die de vorige niet gebruikt. Maar qua werkzame stof (Dexamfetamine) is uw medicijn precies hetzelfde als degene die u voorheen ontving. Het is alleen een ander merk, meer niet.

Dat u denkt dat dit medicijn van een andere fabrikant totaal niet werkt is toch echt iets wat u enkel denkt (inbeeld).

Een apotheek e/o zorgverlener kan en mag nooit een recept van een dokter veranderen naar een ander medicijn. Wel kunnen ze zelf kiezen van welke fabrikant u het medicijn ontvangt, dat zal doorgaans de goedkoopste zijn..

Als u "agressief en sjagrijnig" blijft heeft dat hoogstwaarschijnlijk een andere oorzaak. Ik raad u aan om hierover in gesprek te gaan met uw huisarts...

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Dexamfetamine verplicht ingeruild voor Amfexa

Ongelezen bericht door reggie2 »

Boesta schreef:
17 nov 2019 18:41


Dat u denkt dat dit medicijn van een andere fabrikant totaal niet werkt is toch echt iets wat u enkel denkt (inbeeld).

Dit soort uitspraken zijn erg gevaarlijk, jij bent geen arts of apotheker.

TS , vraag het aan je arts en niet op dit forum.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dexamfetamine verplicht ingeruild voor Amfexa

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou een medicijn van een andere fabrikant kan wel degelijk anders werken.
Je wordt altijd ' gerustgesteld ' ...dezelfde werkzame stoffen blabla zitten er in , maar er is verschil en dat kun je soms wel ervaren en dat is geen placebo effect.
Ik heb het zelf meegemaakt met een paardenmiddel/ pijnkilling....ik kreeg ' hetzelfde ' maar van een ander merk dat niets deed en waar ik rottige bijwerkingen van kreeg.
Na veel gedram en gezeur en medewerking van mijn HA kreeg ik daarna weer gewoon het oude merk , met goed effect en resultaat.
Het kan echt verschil maken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Dexamfetamine verplicht ingeruild voor Amfexa

Ongelezen bericht door reggie2 »

Precies Moederslink, de TS voelt het niet de mensen van dit forum.

Gesloten