LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Bindi
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2007 15:00

efexor

Ongelezen bericht door Bindi »

HALLO

Ik slik meer dan 5 en half jaar. efexor.Alleen het medicijn werkt voor mij niet meer.Ik ben tijdje geleden met afbouwen begonnen.Dat heeft geen werking voor mij het lukt me niet om er af te komen. Ben bij de huisarts geweest die vertelde mij ik moest proberen blijvenom af te bouwen je mag er dus niet mee stoppen. Omdat het niet werkte neem ik ze nu alleen maar wanneer mijn lichaam er om vraagt het is dus superverslavend.Ik vecht er nu een paar dagen tegen om ze niet op te eten maar ik heb het er zo moeilijk mee. Mijn kinderen lijden er ook onder. maar ik wil er zo graag van af .En ik voel me niet goed in mijn lichaam heb het idee dat ik niet alles meekrijg voel me raar in mijn hoofd en lichaam wordt erg gestrest en snel kwaad kan nergens mee tegen.Maar ik wil er mee door gaan . Kan je nagaan wat alleen zn pilletje je lichaam kan aan doen. Heeft iemand hier ervaring mee.Of hoe je hier het beste mee om kan gaan het is echt harstikke moeilijk

Groetjes Bindi :roll:

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: efexor

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Hoi Bindi,

Vervelend allemaal en idd efexor is troep als je het mij vraagt. Mijn man heeft 300 mg per dag geslikt en is langzaam afgebouwd naar 150 mg en toen had ie er echt genoeg van en is cold turkey gestopt. Ik kan het je echter niet aanraden! Hij is erg ziek geweest en daardoor een verminderde weerstand dus een luchtweginfectie opgelopen. Het werd zo erg dat hij gekneusde ribben had van het hoesten. het is belangrijk dat je regelmaat hebt in het afbouwen en dat je er de tijd voor neemt, per stap een paar weken nemen zo heb je denk ik het minste last. Hoeveel slik je? als je 150 mg slikt eerst proberen een kwart eraf na een paar weken nog een kwart en zo door tot nul. als je denk dat je meer aankan dan meer eraf. Luister goed naar jezelf en je lichaam en neem de tijd! Wat mijn man deed kan ik je echt niet aanraden! (gaat wel sneller maar is echt heel heftig!)

Succes ermee

groetjes Ellen

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: efexor

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Efexor en afbouwen van (o.a) psychofarmaca

Al vaker hen ik de volgende adviezen gegeven nl;

Dat het afbouwen van middelen zoals in dit geval van Efexor heel geleidelijk moet gebeuren.
Even stoppen en weer innemen is dus uit den boze.
Telkens de dosis per keer verminderen en trek voor dit afbouwen toch een aantal maanden uit.
Overleg dit ook met uw huisarts/apotheek.

Wilt u over Efexor en andere anti-depressiva (en andersoortige middelen) meer weten dan adviseer ik u om bij een openbare bibliotheek naar het boek "Medicijnen"te vragen =auteur Ivan Wolffers.
Daar kunt u het inzien en als u lid bent ook lenen.
Het is ook te koop in de meeste boekhandels hetgeen ik trouwens de beste optie is.

Sterkte met het afbouwen!

Grootvader

Bindi
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2007 15:00

Re: efexor

Ongelezen bericht door Bindi »

Hoi ellen

Ik ben nu bijna 3 week verder ben er gelijk mee gestopt ik nam ze ook alleen nog in wanneer mijn lichaam er om vroeg maar dacht nu ik ben sterker dan dat pilletje . nou uiteindelijk door een hoop gestres en agressief ,niet lekker voelen in je lichaam gaat het nu wat beter. ik hou het gewoon vol. ik wil er van af . ze werken totaal niet. maar inderdaad het is zo moeilijk en je moet echt wel heel sterk in je schoenen staan want elke dag word ik echt raar in mijn hoofd in lichaam dat mijn lichaam weer om de medicijnen vraagt, maar ik neem ze niet . Ik ga mooi zo door. bedankt voor je berichtje.

Groetjes Bindi :)

daanzet
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2007 14:58

Re: efexor

Ongelezen bericht door daanzet »

et valt me hier voortdurend op dat er zo negatief wordt gesproken over het middel Efexor.
Nou ik ben de makers hiervan eeuwig dankbaar. Na een scheiding raakte ik in een depressie.
Ik ben begonnen met de gebruikelijke 75mg versie, en na 2 maanden zelf afgebouwd naar 37,5.
Daarna in 2 maanden afgebouwd naar 0.
Dit middel heeft me enorm geholpen, de slapeloze nachten waren voorbij, enige bijwerkingen ja, (libido) maar
dat was het waard. Heb best nog wel eens een sombere bui, maar toon zelf ook karakter, een mens is het produkt
van een positieve of negatieve gedachte.
Stuur desnoods een mailtje naar me, ik was zelf ook dankbaar met de steun van dierbare vrienden.

Bizzybee
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2007 22:31

Re: efexor

Ongelezen bericht door Bizzybee »

Hoi Daanzet,

Fin dat jij ook zo'n goede ervaring heb met effexor. In een ander topic heb ik wat geschreven over mijn ervaring met het middel (Medicijnen-Efexor, bericht gepost op 4 dec 2007).

Ik heb met mijn arts afgesproken vanaf januari te gaan afbouwen.
Nu zei hij er ook bij dat ik er misschien wel rekening mee moet houden dat het wel eens bij me zou horen. En ik het medicijn moet blijven gebruiken.
Toen knapte ik. MAAR DAT WIL IK NIET (was mijn gedachte).
Ik ben gewoon mezelf, geen afvlakking ed. maar ik heb continu de confrontatie van: ik ben ziek.

Zit er vandaag, door het huisartsenbezoek, erg mee in mijn maag.

Wat zijn jouw adviezen omtrent afbouwen. En waar moet ik rekening mee houden?

Samen met mijn arts en psycholoog (beide als ondersteuning) ga ik dus in januari afbouwen. Een nieuw jaar, een nieuwe start.

Gr. Bizzybee

kracht
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2007 13:00

Re: efexor

Ongelezen bericht door kracht »

Ik ben net (maandag) begonnen met het afbouwen van efexor van 150 mg naar 75. Ik lig 's nachts lekker te zweten in bed en als ik niet op tijd ga slapen barst ik in huilen uit. Ik wijt dit niet aan mijn psychische gesteldheid, maar aan de afkickverschijnselen. Toen ik mijn 150 mg wel eens vergat kreeg ik ook last van zweetaanvallen, verwardheid in mijn hoofd en schok effecten in mijn beeld.
ik geloof dat toen ik eerder wou afbouwen er toen nog niet klaar voor was. Ik was bang voor de eventuele effecten, dat ben ik de afgelopen twee dagen (s avonds als ik emotioneel minder sterk ben) ook wel geweest, maar nu weet ik dat ik dit kan overwinnen.
Ik probeer elke ochtend en avond te mediteren zodat ik de dag met rust begin en eindig. Geloven in jezelf, jezelf niet vergeten, obstakels overwinnen en regelmatig leven. Daar ga ik het mee doen!!

annettenoordhof
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2008 21:27

Re: efexor

Ongelezen bericht door annettenoordhof »

ben sinds afgelopen woensdag efexorvrij, maar voel me vreselijk beroerd. Had netjes afgebouwd van 150 naar 2 weken 75 mg en daarna 2 weken 37,5. Ik voel me echt vreselijk, schokken in mijn hoofd, duizelig, kan geen harde geluiden verdragen en word gek van de flitsende beelden van tv. En kan niet eten, ben steeds misselijk. Begin van de dag gaat nog wel, maar halverwege stort ik ongeveer in.
Helpt het tegen de bijwerkingen als nog meer afbouwd, om de dag, daarna om de 2 dagen enz?
annette

kitty 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2008 15:29

Re: efexor

Ongelezen bericht door kitty 2 »

Hallo..

Al 7 jaar slik ik 75mg efexor tegen een sociaal angst(blozen)
In t begin dacht ik echt dat t werkte maar nu merk ik er niks meer van,t liefst wil ik stoppen met die rotzooi!!Zodra dat ik een capsulle vergeet krijg ik last van,ja hoe noem je dat,tis net of ik(vooral in bed)van de wip val,of een hele diepe val maak..ja t klinkt raar maar t voelt ook raar!En t is net of ik uit mezelf zweef en allemaal tintelingen-schokjes in me hele lijf voel..Nee een pretje is t niet!!De dokter vondt t geen goed idee om af te bouwen,ik weet t ook niet meer maar wil er echt wel vanaf!!

Groetjes Kitty

annettenoordhof
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2008 21:27

Re: efexor

Ongelezen bericht door annettenoordhof »

hi Kitty,
ik heb begrepen dat efexor wel effectief is tegen angsten, ik kan me dus voorstellen dat je huisarts niet zo enthousiast reageert op je voorstel om af te bouwen. Misschien moet je ook eerst zelf nadenken waarom je eigenlijk wilt afbouwen. Natuurlijk is het rotspul, ik heb persoonlijk zelfs al moeite met een paracetamol. Maar het kan zijn dat het je wel helpt, en soms is dat heel belangrijk. Maar als je er echt van overtuigd bent dat het niet helpt, kan je ook over de dosering gaan praten, of misschien een ander middel.

Ik ben nu 6 dagen zonder efexor, en voel me wel iets beter. Heb nog wel last van duizeligheid en schokken, maar voel me niet meer zo beroerd als vrijdag. Volgens m'n psych kan het 2 weken duren, ik hoop dat ik er sneller vanaf ben.

Ik hoop dat je eruit komt met jezelf en je arts, neem jezelf in elk geval wel serieus, maar luister ook naar anderen. Heel veel suc6!
Annette

Bizzybee
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2007 22:31

Re: efexor

Ongelezen bericht door Bizzybee »

Hoi,

Ik ben nu helemaal effexor vrij, sinds 30 april. Het gaat me redelijk af maar zo rond mijn mensturatie krijg ik angsten en depressieve klachten. Nu ben ik daarmee aan de slag gegaan met mijn huisarts. Kijken hoe we dit kunnen verminderen. Momenteel gebruik ik sinds een maand de Yasmin pil voor de heftige PMS klachten. Ik blijf een gevoelig persoon voor de hormonen en andere stofjes in mijn lijf.

Ik ben ook gaan afbouwen met effexor door 37,5 eerst elke dag, toen om de dag en toen om de twee dagen te gaan gebruiken. Geheel in mijn eigen tempo. Waar ik aan toe was, hoe ik het wilde. Dat is goed gegaan, goed naar mijn lichaam geluisterd en na twee weken om de twee dagen effexor te hebben geslikt, was ik er aan toe om geheel te stoppen. Met koninginnedag was ik effexor vrij.

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat ik denk dat je een doel moet stellen voor jezelf en goed naar jezelf moet luisteren hoe je het wil en hoe lang je erover wilt doen, het afbouwen.
Ook realistisch blijven. JA, die bijwerkingen horen erbij. JA, die stroomschokjes dat gaan over. JA, ik ga doorzetten.

Liefs,
Bizzybee

kitty 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2008 15:29

Re: efexor

Ongelezen bericht door kitty 2 »

Mmmmhh..ben dus echt niet de enige die wil stoppen,en nadat ik zo 's heb zitten lezen op t forum heeft iedereen wel dezelfde bijwerken,vooral die schokjes,en dat zweten.. :(
Binnekort toch maar 's terug naar de huisarts,proberen van 75 naar 37.5,en dan net als jij bijtje,gewoon op me eigen tempo,jaaa denk dat t helemaal goed gaat komen!!

Thnxxxxxxxx Annet en bijtje

Groetjes Kitty

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo, ik zit nu 5 maanden aan de 150 mg efexor na een half jaar te hebben opgebouwd. Angsten zijn zo goed als weg maar voel me wel erg vlak/zombie. Ik zou weereens willen voelen verdriet/blijdschap/liefde/geilheid ahah. Mijn libido is echt nog laag en klaarkomen gaat moeilijk. Ik ga in september naar de USA ik hoop dat ik daar van kan genieten. Ik wil echt wel afbouwen ik ben benieuwd wanneer het kan volgens mijn psych. Ik wil van dat vlakke gevoel af dat levenloze robot achtige. Herkennen jullie dit?

dolfijn1998
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2008 22:27

Re: efexor

Ongelezen bericht door dolfijn1998 »

hallo
ik slik nu 1 jaar efexor,geleidelijk opgebouwd naar 150 mg per dag.
hiervoor slikte ik citalopram 20 mg maar merkte daar niks van. dus het 1 afbouwen en het ander opbouwen.
ben geen zombie geworden met 150 mg efexor,maar als ik hem s morgens vergeet na een paar uur krijg ik al zo'n raar gevoel in mijn hoofd.een soort licht gevoel.wil eigenlijk afbouwen maar ben bang voor de bijwerkingen van het afbouwen.
een kennis had 75 mg afgebouwd en is echt beroerd geweest. wat zal het dan bij mij worden??
ik kreeg ze van de psychiator,deze man liet mij steeds 15 min komen??vreemd had dus geen tijd om te praten,vond ik.
op gegeve moment kwam ik daar had hij een dubbele afspraak,grr.was helemaal van de slag.
in nov geweest en hij schreef op papier op zijn buro dat hij me moest bellen in jan. noumoet nu nog gebeld worden. heb het gehad met die hulpverlening.
wil alleen maar weten wat hij ver mij geschreven heeft. heb al zo lang kontakt met hulpverlening ivm mijn kids.
hb het gehad met die lui.maar wil afbouwen maar echt bang voor dat akelige gevoel in mijn hoofd
groetjes

Bianca29
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2009 21:07

Re: efexor

Ongelezen bericht door Bianca29 »

Hallo Ellen,

Ik slikte ook 300 mg Efexor, net als uw man.
Ben van 300 mg naar 150 mg gegaan en daarna gestopt.
Voel me nu heel beroerd. :oops:
Hoe lang heeft dat bij uw man geduurd?

Groeten,
Bianca

dolfijn1998
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2008 22:27

Re: efexor

Ongelezen bericht door dolfijn1998 »

hoi ellen.
je bent wel van 300 naar 150 gestopt is wel van veel naar niks vind ik.
je kunt beter afbouwen lijkt mij.

je hebt ook nog 75 en 37.5,

liefs marian

erichans
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:39

Re: efexor

Ongelezen bericht door erichans »

Hallo Bianca en Ellen,
Ik heb 15 jaar efexor geslikt en begon me de laatste maanden beroerd (misselijk oa) te voelen en rare klachten te krijgen. Geen doctor die wat vindt. (Er bestaat wel een hele officiële lijst van bijwerkingen)
Geen enkel onderzoek wijst aan hoe lang je het kunt gebruiken. Het enige is dat het voor een aantal maanden, max 6 werkt en is aanbevolen. (En uitstekend KAN, niet altijd, werken)
Van 300 naar 150 is, verzeker ik je, te veel gewaagd. Ik heb ontdekt dat voor mij persoonlijk de laatse 75 mg de allerzwaarste hoeveelheid is in het proces van afbouwen die er voor mij nog rest. Zo'n laatste klein beetje lijkt een hele grote impakt te hebben op het gevoel van welzijn is mijn indruk.

erichans
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:39

Re: efexor

Ongelezen bericht door erichans »

Nog iets: laat je niet verleiden tot niet-eten ook al heb je geen trek. Een bordje witte rijst/spaghetti/boterham geeft mij persoonlijk vaak verlichting in mijn hoofd. Dit is echter een persoonlijke ervaring, geen wetenschap dus.

louise22
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2008 09:45

Re: efexor

Ongelezen bericht door louise22 »

Bianca,
je gaat veel te snel!
Neem de tijd, en ga van bijv. 150 naar 125 mg

Annete
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2009 15:59

Re: efexor

Ongelezen bericht door Annete »

Hallo allemaal. Ik gebruik al zes jaar Efexor, 375 mgr per dag. In overleg met mijn arts ben ik begonnen met afbouwen: nu eerst een maand 300 mgr per dag, later verder zien.
Ik wil wel graag afbouwen, want de Efexor maakt dat ik helemaal afgevlakt ben in gevoel. Ik voel me soms net een lege huls en pas mijn reacties aan naar wat mijn verstand me ingeeft. Hopelijk verandert dat straks?
Als ik eens een dag de Efexor vergat merkte ik dat pas 's avonds. Dan werd alles trillerig in mijn lijf, ik werd misselijk, zweterig, onvast op de been, zag beelden door elkaar heen lopen, eindigend in heftig overgeven. Alsnog de dagdosis innemen had geen zin, ik moest die aanval eerst uitzitten.
Bij het afbouwen merk ik soortgelijke dingen. Er zit spanning in mijn lijf en die krijg ik niet tot rust. Ik kan me niet goed meer concentreren. En vannacht was heel heftig. Zweterig en zeker 12 keer overgegeven en toen mijn maag niets meer kon produceren namen de darmen het over, en ik kreeg tot 3x toe aan aanval van diarree. Ik wilde eigenlijk alleen maar huilen, maar dat lukte niet. Deze nacht ben ik ruim 15 ons gewicht verloren: allemaal vocht en ik ben nu doorlopend water aan het drinken om dat weer aan te vullen. Verder ben ik erg moe, het is alsof er lood in mijn benen zit. Als ik alleen maar de trap op ben gelopen sta ik helemaal krom gebogen op adem te komen.
Zodra ik ging liggen kwam er weer een braakselgolf. De nacht heb ik tussen de aanvallen door dan ook doorgebracht half zittend in de kussens, en het licht aan. Herkennen jullie hier iets van? Hoe gaat dat verder?

Gesloten